Netia dołącza do Fon — sieci Wi-Fi zbudowanej przez ludzi

Fon to projekt stworzony w 2006 roku w celu zapewnienia wszystkim darmowego i wszechobecnego dostępu do Internetu. Obecnie Fon jest największą na świecie budowaną przez ludzi siecią Wi-Fi, która skupia w 100 krajach ponad 5 milionów punktów dostępowych. Użytkownik udostępnia fragment swojego pasma innym, a w zamian otrzymuje prawo do korzystania ze wszystkich innych hotspotów Fona na świecie. Do tej puli doliczyć należy abonentów Netii, która na Mobile World Congress ogłosiła rozpoczęcie współpracy z Fon.

Użytkownikami sieci Fon mogą być wszyscy posiadacze urządzenia Netia Spot. Urządzenie to, w przeciwieństwie do zwykłych routerów domowych, będzie tworzyć dwa pasma. Do dyspozycji właściciela łącza będzie pasmo o wysokim priorytecie, ale będzie jeszcze dodatkowo tworzony hotspot z osobną siecią, do której zalogować się będą mogli zarejestrowani użytkownicy Fona. Tą metodą właściciel Netia Spota nawet nie zauważy, że z jego sieci korzystać będą inni, ale sam będzie miał możliwość podłączenia się do sieci Fon.

Zasięg sieci ilustruje mapa na stronie Fona. Jak łatwo się domyślić, prędzej trafimy na innych użytkowników Fona w miastach. W skali globalnej 5 milionów punktów dostępowych to nie jest tak dużo… ale przyjemniej by było, gdyby usługi tego typu mogły się szybciej rozwijać. W dzisiejszych czasach udostępnienie Wi-Fi komuś jest jak wskazanie drogi lub pożyczenie sąsiadowi szklanki cukru.

© dobreprogramy

Komentarze

StawikPiast  28.02.2012 15:37 #1

Juz o tym bylo na blogu. O ile dolaczenie to fajna sprawa, o tyle Netia po prostu wlaczyla wszystkim ta usluge bez pytania sie o zgode i informowania ze moga z niej kozystac.

JL.Sokaris  28.02.2012 15:41 #2

I teraz ktoś na konto użytkowników Netii będzie korzystał z P2P czy innych nie do końca grzecznych usług.

przemor25  28.02.2012 15:55 #3

A ta darmowa sieć ma jakąś specjalną nazwę?

D_5553212 (niezalogowany) 28.02.2012 16:01 #4

Netiaspot-y już od dawna to umożliwiały. Przy czym trzeba mieć szczęście aby w ogóle natiaspot-a uruchomić, bo na moim łączu nie daje rady (przy czym kilka lat starszy uniwersalny routerek wyciąga prawie 5Mbps). Ale kto by się przejmował tym, że nie działa, gdy w końcu jakaś znana osobistość zaprojektowała mu obudowę...

Poza tym z Netii są niezłe cwaniaki, bo gdy ostatni raz to sprawdzałem, to do WiFi tworzonym przez netiaspot-a można było się zalogować nie tylko kontem Fon, ale również płacąc bezpośrednio Netii (czyli oni odsprzedawali fragment mojego łącza).

bjonczy  28.02.2012 16:09 #5

W Polsce może być różnie. Nie od dziś wiadomo, że statystyczny Polak ssie całym pasmem z p2p albo rapidshare 24h na dobę.

Tabcin  28.02.2012 16:16 #6

@przemor25
FON*
gdzie gwiazdka to dowolny ciąg znaków.

Idea genialna. Gdzie idziesz - masz darmowy dostęp do neta.

Jednak to że netia wszystkim to włączyła bez pytania jak dla mnie jest trochę nie halo.

Bander zwierz  28.02.2012 16:19 #7

Są jakieś sieci nie zbudowane przez ludzi, tylko, dajmy na to, przez zielone ludziki?

direct39  28.02.2012 16:23 #8

"I teraz ktoś na konto użytkowników Netii będzie korzystał z P2P czy innych nie do końca grzecznych usług."

Właśnie chyba po to są do tego FONa te hasła i wykupowanie dostępu, żeby dostać inne IP czy coś tam. Ale do końca to nie wiem :).

DiamondBack  28.02.2012 16:41 #9

Wszystko fajnie ale ja mam płacić 220 zł za to by komuś dać za darmo neta? Największa głupota z jaką się spotkałem. Wolałbym już otworzyć swoją sieć.

direct39  28.02.2012 16:42 #10

Za darmo dostaną tylko ci, co sami udostępniają. Ten, kto nie udostępnia, ten musi płacić.

Anonim (niezalogowany) 28.02.2012 16:43 #11

Każdy może należeć do społeczności, nie tylko klienci Netii, wystarczy kupić router i zarejestrować się. Mam w zasięgu router Netii free, ale mogę się tylko połączyć. Do korzystania z sieci potrzebuję hasła. Fajna sprawa ten Fon. Muszę kupić router i będę miał mobilny internet w laptopie :)

DK (niezalogowany) 28.02.2012 16:50 #12

Małe sprostowanie, Netia faktycznie włącza tę usługę wszystkim ale to nie znaczy że macie mniej transferu.. na pewno nie wtedy gdy korzystacie.. FON na Netia Spocie wydziela kawałek pasma ale tylko w sytuacji gdy Wy z tego nie korzystacie. Np macie pasmo 6 mega.. a zużywacie 3 mega w danej chwili.. ktoś kto się podłączy do FON będzie miał dostęp do neta.. zaczynacie coś pobierać i potrzebujecie całego 6 mega.. FON jest przycinane.. dostajecie całe 6 mega i pasmo dla FON jest znów zwalniane dopiero kiedy znów nie ma zapotrzebowania.. więc tak naprawdę nic się na tym nie traci.. a może kiedyś sami będziecie potrzebowali dostępu do neta będąc poza domem i też takiego FONa znajdziecie?

silvver  28.02.2012 16:53 #13

"sieci Wi-Fi zbudowanej przez ludzi "
czyli są sieci WiFi zbudowanie przez nieludzi? roboty? kosmici? :D
mało trafne sformułowanie ;p

tywin (niezalogowany) 28.02.2012 16:56 #14

co to ma być? Teraz jakiś pedofil sobie będzie korzystać z mojej sieci a policja do mnie wpadnie? Kto się pisze na pozew zbiorowy przeciwko netii?

marticghv (niezalogowany) 28.02.2012 17:07 #15

Na udostępnieniu łącza można zarabiać wystarczy połączyć konto FON z paypal.

D_5553212 (niezalogowany) 28.02.2012 17:09 #16

@DiamondBack: Nie chodzi o bezinteresowne odstąpienie łącza, tylko a zasadę "coś za coś" - dobrowolnej wymiany. Ty udostępniasz swoje łącze innym, za to gdy sam gdzieś wyjedziesz inni użytkownicy udostępnią swoje łącze tobie. Ogólna idea Fon bardzo mi się podoba.

@silvver: "czyli są sieci WiFi zbudowanie przez nieludzi?" Są, przez instytucje, firmy, korporacje, przedsiębiorstwa, szkoły, uczelnie, fundacje, itd. Fakt brzmi trochę niefortunnie, może lepiej było by "prywatne osoby", "społeczność"?

B00 (niezalogowany) 28.02.2012 17:13 #17

@bjonczy, nie opowiadaj bzdur. Obecnie da się ściągnąć film szybciej niż trzeba czasu żeby go obejrzeć. Projektujesz na resztę swoje własne nastawienie a ono zwyczajnie nie jest powszechne.
@reszta, nie wiem czemu tolerujecie robienie we własne gniazdo. A może to ja się mylę i rzeczywiście w wszyscy ściągacie całą szerokością pasma?

DiamondBack  28.02.2012 17:21 #18

silver - może być zbudowane przez jakiegoś operatora np.

kamil_w  28.02.2012 17:25 #19

@silvver
Są sieci zbudowanie przez nieludzi. Takich nieludzi nazywa się firmami. ;)

"Poza tym z Netii są niezłe cwaniaki,"
Takie cwaniaki, że czytam o ich firmie, a na mój telefon dzwoni koleś od nich z infolinii. ;|

Właśnie sprawdziłem dostępne wokół mnie sieci wifi. Mam 3 sieci NETIASPOT-* i jedną otwartą FON_NETIA_FREE_INTERNET. Ale się tego nazbierało. Mimo wszystko takie sieci traktuję jako nieznane/potencjalnie_niebezpieczne. Raczej z takiej oferty nie skorzystam.

Anonim (niezalogowany) 28.02.2012 17:41 #20

Zobaczcie na tej mapie Wielką Brytanię.

dmag  28.02.2012 18:54 #21

Jadąc w zeszłym tygodniu tramwajem w centrum Poznania i bawiąc się smartfonem w Wi-Fi walking, natrafiłem na dwie otwarte sieci z nazwą FON_NETIA_FREE_INTERNET, jak napisał kamil_w. Nie było czasu i potrzeby się z nią łączyć, ale zastanawiałem się, co to jest. A dziś tu takie wyjaśnienie. :)

zxt (niezalogowany) 28.02.2012 18:54 #22

Jak to jest od strony prawnej, gdy ktoś korzystając z mojej sieci FON dokona czynności nielegalnych?
Kto wtedy odpowiada?

DonM$  28.02.2012 18:57 #23

Nie od dziś wiadomo, ze firmy to nie ludzie tylko bezduszne roboty.

Anonim (niezalogowany) 28.02.2012 19:34 #24

@tywin (niezalogowany) | 28.02.2012 16:56, coś ty taki wystraszony, że boisz się swojego cienia? Może byś tak coś zrobił, żeby ograniczyć prawa policji?

kubut  28.02.2012 20:32 #25

Ta mapa chyba trochę zakłamuje sytuację...sprawdzałem w 2 miejscach gdzie na mapie zaznaczony jest Fonspot (czy jakkolwiek to nazwać) i nie wykrywałem żadnej sieci prócz "normalnych". A jak rozumiem, sieć powinna mieć w nazwie zaznaczony fakt przynależności do FON?

Nazir. (niezalogowany) 28.02.2012 21:01 #26

Lipa i dla naiwnych.
Nie polecam...

pralka (niezalogowany) 28.02.2012 21:08 #27

nic nie rozumiem już.
mam netie, mam netia spot. czyli co, sąsiedzi wbijają mi na łącze (chociaż mam hasło trololo) i zajmują część transferu tylko dlatego że mój operator podpisał umowę?
misja szczytna itp, ale ja chciałabym o tym k*rfa wiedzieć.

ps. jak to wyłączyć?

Miszkurka2000  28.02.2012 21:25 #28

A co jeśli ktoś korzystając z kawałka naszej sieci dokona przestępstwa? Na czyje konto się to wtedy liczy?

WODZU  28.02.2012 22:31 #29

Jaka ta Netia kochana. Szkoda tylko, że w ramach opłacanego przez abonenta pakietu świadczy tak miernej jakości usługi.

Anonim (niezalogowany) 28.02.2012 23:12 #30

Ale, niestety żeby się połączyć trzeba chyba mieć router Fona za ok. 170 zł. Można założyć konto potem i niby to starczy.

kt67 (niezalogowany) 29.02.2012 01:27 #31

Dobrze wiedzieć, że Netia oferuje usługi podobne do Tora ;)

svistu.st  29.02.2012 03:26 #32

Z chęcią wziąłbym w tym udział ale po pierwsze nie kupię u nich routera bo mnie na to nie stać na chwilę obecną (zresztą mam sprawny router który poradziłby sobie z takim rozwiązaniem) a abonamentem Netii też nie zamierzam być bo nie mają dla mnie po za tą opcją nic do zaproponowania...
Szkoda, że samemu nie można się dodać do Fon'a wraz ze swoim routerem...

emil_emil  29.02.2012 08:05 #33

Najpierw trzeba miec netia spot. Przedluzylem umowe kilka dni temu, myslac ze dostane urzadzenie jak pisalo na stronie, konsultant nie wposmnial nic. A jak dostalem umowe okazalo sie ze nieotrzymam urzadzenia, po pytaniach "czemu!" okazalo sie ze musze jeszcze im zaplacic 99zł, nowy klient ma zadarmoche a stały to juz frajer wedlug netii i moze placic - dzieki. Szkoda ze moj wybor moze pasc albo na netie albo TP. Uroki 16 tys miiesta na poludniu WLKP. FAK

direct39  29.02.2012 08:28 #34

Ja dostałem w listopadzie Netia Spot za 1 zł, a przedłużałem umowę, nie byłem nowym klientem.

kristof-a (niezalogowany) 29.02.2012 08:42 #35

svistu.st a to dla tego że większość operatorów zabrania udostępniania swojego łącza innym. Możesz korzystać tylko w obrębie własnego gosodarstwa domowego. Chyba że takiej klauzuli w umowie nie masz (kiedyś Dialog) to możesz próbować.

Aspargillus (niezalogowany) 29.02.2012 11:03 #36

A potem o 6 rano DO DRZWI ZAŁOMOCĄ - bo siąsiad ściągał jakiegoś "hiciora" ???
A nawet jak się w końcu wyda, że to sąsiad, to i tak pozostanie zarzut... POMOCNICTWA w popełnieniu przestępstwa !
I tak: jedną ręką "szerzej", a drugą ręką "ciaśniej". "Istoty wyższe" mogłyby się wreszcie zdecydować, W KTÓRĄ STRONĘ - bo szaraczkom takim jak ja coraz bardziej zagraża ROZDWOJENIE JAŹNI. To już nie jest dawne: "nie zabijaj, nie kradnij, nie wystawiaj fałszywego świadectwa", a będziesz uczciwy.

Anonim (niezalogowany) 29.02.2012 13:04 #37

Widzę, że w Polsce ludzie są jacyś dziwni, ale to chyba wpływ tego, że żyjemy w socjalizmie i tego, że ciągle jest promowany socjalizm jako najlepszy ustrój. Oj, trudno przywrócić naturalny porządek, oj, trudno. Popatrzcie na Anglię, tam to jest dopiero mnogość hotspotów. Widać jest tam mnóstwo normalnych ludzi. Sprawdza się to rozwiązanie i mi się bardzo podoba. Lepsze to jest o mobilnego internetu. A ci, co się tak boją, to nie powinni w ogóle używać internetu, nie słuchają Radia ojca dyrektora i to im wystarczy do życia.

tywin (niezalogowany) 29.02.2012 15:17 #38

@Anonim (niezalogowany)
Nie wystraszony. Wkurzony. Z jakiej racji ta firma coś takiego robi bez informowania o tym klientów?

happypiotr  29.02.2012 18:29 #39

Jestem na mapie. Czyżby Netia każdemu włączała ta usługę? Ale dziękuję nie skorzystam, muszę się dowiedzieć jak to wyłączyć.

fon (niezalogowany) 29.02.2012 21:17 #40

@happypiotr bardzo prosto wystarczy wejść na http://netiaspot.home wpisać login i hasło znajdziesz je na naklejce,która jest przyklejona na netiaspocie.

pazdzioch84 (niezalogowany) 04.03.2012 23:02 #41

powiem tak pomysl spoko zwlaszcza dla osob ktore duzo podróżują.
jesli chodzi o netie to rzeczywiscie troche nie fair postepuje ze nie informuje o tym abonentow, ale zawsze mozna to obejsc kupujac router z fona :P
http://corp.fon.com/pl/this-is-fon
widze w tym 2 minusy:
- wiekszosc operatorow ma zapis o braku mozliwosc dzielenia lacza poza lokalem
- a drugi to taki ze jak ktos nawywija cos na naszym laczu to pierwsze co to uderzaja do nas ;/ i sadze ze moze byc ciezko udowodnic ze to nie my nawywijalismy bo maja nasze IP

ale pozatym mysle ze pomysl sPOKO

wkurzony (niezalogowany) 05.03.2012 21:02 #42

happypiotr , po zalogowaniu na NetiaSpota wejdź w zakładkę "usługi" i tam możesz wyłączyć to dziadostwo

Quentin66 (niezalogowany) 06.03.2012 22:45 #43

do "wkurzony"
Dzieki za podpowiedz.
Osobiscie wolalbym, zeby Netia pytala sie ludzi czy chca wlaczac te usluge, a nie decydowac za nich. Dobrze, ze jest mozliwosc wylaczenia tego.

Anonim (niezalogowany) 07.03.2012 20:20 #44

Do dziadostwa wkurzony (niezalogowany) | 05.03.2012 21:02. Chłopie ogarnij się. Szerzysz dziadostwo, bo sam jesteś dziadostwem!

Były protesty przeciwko ACTA i rząd się ugiął. Więc przydałoby się aby w innych sprawach też się ugiął i działał normalnie czyli uczciwie i sprawiedliwie. Nie wolno się bać i z niczego nie korzystać i chować się po kątach.

Pacyfista  09.03.2012 19:40 #45

Sąsiad ma netię i nazwa tej sieci to: FON_NETIA_FREE_INTERNET

kacper91 (niezalogowany) 12.03.2012 18:56 #46

tą sieć trzeba aktywowac wchodząc na fon i sie rejestrując a nastepnie wchodzadz w drugiej karcie w router i klikajac aktywuj usluge http://www.netia.pl/fon aktywujcie ludzie, a co do przestepstwa nie ma problemu bo musisz podac wszystkie informacje przy aktywacji, ktore sprawia ze jak sie do kogos zalogujesz na jego siec fon bedziesz namierzalny. pozdrawiam

kenzor (niezalogowany) 24.03.2012 21:08 #47

No i fajnie w usługach nie da się tego wyłączyć bo są jakieś remonty. Kur....fa już tydzień nie mogę nic zrobć

Romanesku (niezalogowany) 01.04.2012 20:42 #48

Nie bądźmy naiwni ,na laczu za które płacimy chce zarobić netia.

Uzytkownik FONa (niezalogowany) 15.04.2012 17:18 #49

Netia FON udostępnia tylko 144,5Mbps Link do screena: http://i42.tinypic.com/2jb2mc8.jpg

Uzytkownik FONa (niezalogowany) 15.04.2012 17:20 #50

Netia FON udostępnia tylko 144,5Mbps Link do screena: http://i42.tinypic.com/2jb2mc8.jpg

Przeciwko F.N.F.I (niezalogowany) 10.05.2012 20:36 #51

Mam dość , bo ostatnio nie dało się rozłączyć z tą siecią i jestem na policji bo ta sieć jest nielegalna

kapec (niezalogowany) 05.08.2012 10:11 #52

Dla mnie git, bo jak rozumiem moje połączenie jest priorytetowe i na tym nie ucierpię, a w zamian będę miał dostęp do neta dzięki innym użytkownikom Netia spot. Mam dobrego i szybkiego neta w swojej sieci komórkowej ale zawsze możne się przydać

Krossromet (niezalogowany) 07.10.2012 06:29 #53

Witam ostatnio miałem okazję wypróbować fona netii i działa.Zarejestrowałem w Bystrzycy Kłodzkiej a w Sieradzu znalazłem sieć netia fon free internet i normalnie internet za darmo!!!Tylko niestety trzeba się zalogować więc nikt ot tak się nie połączy z tą siecią tylko ci,którzy zarejestrowali swoje fony i mają login i hasło dostępu do tej sieci.

Foner number one (niezalogowany) 14.10.2012 08:12 #54

Racja ten fon to dobra rzecz a jesli sie komus nie podoba to niech sobie innego dostawce internetu wybierze a nie marudzi.Pozdro dla fonerów oby więcej takich:-))

hrabi (niezalogowany) 16.10.2012 13:47 #55

nie mogę połączyć się z netia fon ktoś wie jak to zrobić?

axis123 (niezalogowany) 31.10.2012 13:54 #56

Sieć fon loguje logowania do sieci, tak więc nawet jeśli do kogoś zapuka policja, to dane na serwerach fon będą dowodem, że Taka czy Inna osoba z imienia i nazwiska korzystała w momencie popełnienia przestępstwa z naszej sieci.

Netiofob (niezalogowany) 06.11.2012 07:12 #57

Mnie też wkoorzyło, że fon sie uruchamia bez pytania. Mam kłopoty z jednych w laptopów, wifi transfer sie ślimaczy, jak w starym modemie na lini telefonicznej. Info@linka, udaje experta, a jest bezczelna, czym chce tuszować braki wiedzy. Np twierdzi, że prędkośc transmisji ma prawo spadać ze spadkiem siły sygnału a na wspomnianym laptopie mam zaledwie 60% sygnału. Więc pytam cięlęcinę, czy mnie słyszy? Tak. No to czy rozumie co mówię TAK (wściekłym tonem). Wiec pytam, czy jak będę 3 razy głośniej mówił, to znaczy, że jednocześnie będę mówił 3 razy szubciej? Rżnie głupa. Przeniosłem laptop pod sam rooter, siła 100% a predkośc spada z 6 kB/s do 4. Wtedy ona na to, że netia nie odpowiada za prędkość na wifi, tylko za kabel. Pytam, czemu wiec sprzedają ruter z wifi? Promocja!!!. No to spoko, żaden fon nie zadziała, chyba, że w rooterze jest dla niego jakiś drugi, mocniejszy nadajnik. A, dodam, że problemy zaczeły sie jak wułączułem opcję FONa.

natko (niezalogowany) 07.01.2013 22:27 #58

ALE Netia tak mogła zrobić, zresztą co wy się tak tego boicie, to pasmo wcale do was nie należy, urządzenie też do was nie należy, to jest własność netii, no wreszcie żeby korzystać trzeba poświadczyć swoim hasłem i loginem, które i tak trzeba zdobyć ze SWOJEGO urządzenia, jednym słowem, urządzenia netiaspot są takimi 'przekaźnikami internetu' do odbiorcy końcowego czyli do komputera osoby która korzysta. żeby ci ktoś coś mógł wogóle zarzucić musiałby ci udowodnić że w twoim urządzeniu popełniono cokolwiek.. a jeśli użyto 'twojego' punktu dostępu, to co z tego, najwyżej odpowiedzialność spadnie na netie, czytajcie umowy dokładnie, to do nich należą te urządzenia, pozdrawiam,
ps. fon działa fajnie, zgodnie z prawem i oto chodzi.tyle wtym temacie

Dra (niezalogowany) 18.02.2013 07:04 #59

Szukałem sieci w mjejscu w którym według mapki a znalazłem jakieś inne

GKH (niezalogowany) 29.04.2013 15:14 #60

Gdybyście przeczytali instrukcję do Waszego rotera dowiedzielibyście się, że w nowych fonspotach istnieje jeszcze login dla netii (Zaawansowany Administrator) po zalogowaniu można wyłączyć nadawanie sygnału Fon_Netia_Free_Internet .( zmieniać dosłownie wszystko )

dostać się również do routera z innego miejsca w internecie po uprzednim odblokowaniu, mając dostęp do nośników podpiętych przez usb czy samej drukarki ;)

Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.