r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Nie tylko programowania warto uczyć w szkole — CAD też może się przydać

Strona główna AktualnościINTERNET

Ostatnio bardzo dużo mówi się o nauce programowania w jak najmłodszym wieku, ale nie tylko programistów powinny kształcić polskie szkoły. W poznańskich gimnazjach przeprowadzony został pilotażowy program Design the Future, w ramach którego młodzież uczyła się projektowania przedmiotów użytku codziennego w programach CAD. Swoje projekty uczniowie mogli wydrukować w 3D, a po zakończeniu roku szkolnego będzie można obejrzeć je na wystawie.

Design The Future już odbył się w szkołach w Stanach Zjednoczonych, gdzie udostępnia oprogramowanie za darmo instytucjom edukacyjnym, oraz w Wielkiej Brytanii. W Polsce w ramach programu uczniowie gimnazjów na lekcjach techniki uczyli się projektowania różnych przedmiotów w trzech wymiarach, korzystając z programów używanych w branży. W Poznaniu w Design the Future wzięło udział ponad 300 uczniów i 40 nauczycieli z poznańskich szkół. Celem jest nie tylko nauka obsługi oprogramowania, ale przede wszystkim rozwój myślenia inżynierskiego, zdolności oceny przydatności elementów konstrukcyjnych już na poziomie projektowania, ergonomii przedmiotów codziennego użytku oraz wyobraźni przestrzennej.

Podsumowanie projektu odbędzie się 23 czerwca podczas uroczystej gali, której gwoździem programu będzie premierowa wystawa prac uczniów oraz pokaz możliwości oprogramowania użytego w ramach projektu. W oczekiwaniu na możliwość obejrzenia projektów gimnazjalistów z Poznania warto zajrzeć do galerii przedmiotów zaprojektowanych przez ich kolegów i koleżanki z innych krajów. Przedmioty projektowane przez uczniów to między innymi sprytne podkładki pod telefon czy stojaki na słuchawki, ale kto wie, co będą robić w przyszłości.

r   e   k   l   a   m   a

Projektowanie w trzech wymiarach wspomagane komputerowo nieodwracalnie zmienia procesy projektowania, a dostępność narzędzi sprawia, że już prawie każdy może przekuć pomysł na rzeczywisty obiekt, co zaznaczył Herbert Bickelmann, odpowiedzialny za sektor edukacji w firmie Autodesk.

Szkoły biorące udział w pilotażowym programie Design the Future otrzymały możliwość bezpłatnego wykorzystania oprogramowania Autodesk, między innymi Autodesk Inventor, w ramach lekcji, a także materiały dydaktyczne. Ponadto ponad 40 nauczycieli zostało przeszkolonych przez studentów należących do społeczności Autodesk Students Experts, którzy pomagali też nauczycielom w prowadzeniu zajęć. Wsparcie świadczyła także Grupa VOX, specjalizująca się w produkcji mebli i wyposażenia wnętrz. Podczas semestru uczniowie poznali proces tworzenia przedmiotu użytkowego, począwszy od koncepcji, aż po wizualizację i weryfikację jego cyfrowego prototypu, aa końcu mogli sprawdzić wynik swojej pracy, drukując projekty na drukarce 3D.

Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, z entuzjazmem zareagowali na takie zajęcia. Po zakończeniu projektu prawdopodobnie podjęte zostaną starania, aby projektowanie 3D wprowadzone zostało do szkół także w innych miastach i możliwe, że z czasem stanie się częścią podstawy programowej. Tego chciałaby pani Grażyna Knast, wicedyrektor Gimnazjum nr 11 w Poznaniu. Wiesław Siekański, nauczyciel informatyki w Gimnazjum nr 23 w Poznaniu, uważa, że stymulowanie myślenia przestrzennego, a także uzmysłowienie uczniom, że każdy przedmiot musi być wcześniej zaprojektowany powinno być ważnym elementem kształcenia młodzieży na wszystkich szczeblach edukacji. Potencjał programu jest ogromny, a firma Autodesk zaprasza kolejne szkoły do współpracy.

Aktualizacja, 26.06.2014, 13:00:

Oto niektóre z prac, jakie można było zobaczyć na wystawie:

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.