Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Obudowa HTPC – realizacja

Nadszedł czas na podzielenie się z Wami efektami realizacji mojego projektu obudowy HTPC. Ponieważ nie dysponuję nadmiarem wolnego czasu, zorganizowanie wszystkiego zajęło mi prawie 3 m-ce. Pierwszym krokiem po zakończeniu fazy projektowej było zlecenie wykonania blach. Zleciłem wykonane elementów w firmie znajdującej się niedaleko miejsca mojego zamieszkania. Po odebraniu surowych blach z produkcji zauważyłem że są na nich ślady po narzędziach. Strona widoczna nie zabezpieczona folią, a powinna być. Złożyłem zapytanie do firmy, która anoduje, czy po anodowaniu będą widoczne ślady zadrapań na blachach. Dostałem odpowiedź, że wszystkie ślady będą widoczne (co okazało się kompletną bzdurą, ale o tym w dalszej części wpisu). Zabrałem się więc za polerowanie blach. Kupiłem końcówkę polerską na wiertarkę, papiery ścierne o gradacji 1000, 500, 200, 100, oraz pastę polerską do aluminium. Spędziłem pół soboty na polerowaniu "na lustro", a i tak efekt nie był do końca idealny. Pod światło widać było delikatne ryski, jednak można było się przejrzeć w tak wypolerowanym aluminium:). Pod wpływem maila niekompetentnej Pani z firmy anodującej, bałem się, że anoda może uwidocznić niedoskonałości. W następny weekend papierem ściernym 500, zrobiłem poziome przetarcia, dzięki czemu uzyskałem efekt szlifowanego aluminium. Wyglądało to świetnie - poniżej zdjęcia:

Tak przygotowane blachy zawiozłem do anodowania. Zażyczyłem sobie czarny mat.
Po 2 tygodniach odebrałem blachy i efekt mnie trochę przeraził. Wszystkie przetarcia zniknęły, dostałem gładkie blachy. Stało się tak, ponieważ przed anodowaniem materiał jest poddawany trawieniu. Pani odpisując na moje zapytanie wprowadziła mnie w błąd, przez co straciłem trochę pieniędzy na zakup materiałów do polerowania oraz dużo czasu na pracę.
Jako, że miałem już wcześniej kupioną płytę główną, procesor, dysk twardy, PICO PSU, zasilacz 150W (przerobiony zasilacz od XBOX), kabel z wyjściem USB na obudowę, śrubki dystansowe, zabrałem się do składania. Problemem okazały się śrubki do skręcania. W marketach ciężko dostać M3x6, a imbusowy stożek w tym rozmiarze to już w ogóle szaleństwo. Wewnątrz obudowy mam trochę kombinowanych śrub stalowych M3 w różnych długościach i z różnym łbem. W OBI kupiłem kilka rodzajów śrub M3, w tym plastikowe (tak, tak plastikowe, łatwo je przyciąć na wymiar), które użyłem do skręcenia nakrętki dystansowej ze stalową bazą obudowy. Wczoraj znalazłem sklep, gdzie dostałem stożkowe, czarne imbusy M3x6 i w końcu mogłem dokończyć składanie HTPC. Na zdjęciach widać w niektórych miejscach odpryski anody. Podejrzewam, że odpryski powstały na wskutek niezbyt ostrożnego obchodzenia się z blachami lub anoda słabo wniknęła w materiał. Proces anodowania zależy także od gatunku aluminium. Niektóre gatunki aluminium łatwiej się anoduje, niektóre gorzej. Poniżej efekt:

Końcowy efekt oceniam na dobry+, ze względu na odpryski i nie do końca idealne spasowanie blach. Pokrywa górna nie dochodzi idealnie do krawędzi panelu frontowego, zostaje niewielka szpara około 1,5mm. Robiąc drugi raz projekt poprawiłbym kilka rzeczy.
Po uruchomieniu komputerka zaskoczył mnie hałas wentylatorów. Najbardziej hałasował mały wiatrak na tylnej ściance obudowy , lecz wiatrak od procesora też był słyszalny. BIOS pokazywał na obu wiatrakach około 2500 obrotów. Na wiatrak od obudowy założyłem kabel z opornikiem firmy AAB, model C10. Z procesorem poradziłem sobie zwiększając w BIOSie maksymalną temperaturę procesora do 55 °C oraz zmniejszając minimalne obroty wiatraka na 0. Zmniejszyłem także mnożnik procesora z 26 na 16. Teraz jest to Celeron G1610 @1600MHz. Po zmianie tych ustawień wiatrak na obudowie kręci sie z prędkością około 1200rpm, a wiatrak na procesorze około 1000rpm. Komputerek jest praktycznie niesłyszalny. Systemem operacyjnym mojego HTPC jest KODI, a zmniejszone taktowanie tak mocnego procesora, nie wpływa w żaden sposób na płynność odtwarzania filmów z mojej kolekcji. Maksymalne obciążenie procesora przy odtwarzaniu filmów to 20%.

Koszty samej obudowy (nie liczę tutaj końcówki polerującej, papieru ściernego i śrubek) oczywiście przekroczyły moje założenia:
- produkcja blach: 200zł
- anodowanie: 90zł
- kabel USB: 20zł
- przycisk Lamptron 19mm - Blackline, zielony: 34zł
- wentylator Silentium PC Zephyr 60mm 10zł
- kabel z opornikiem AAB C10 - 5,90zł

Razem: 359,9zł

Do tej kwoty należałoby doliczyć malowanie stalowych blach (baza i koszyk HDD). Można to spokojnie zrobić samemu kupując jakąś tanią farbę w sprayu. W moim przypadku, dzięki uprzejmości pewnej firmy, miałem malowanie proszkowe gratis. 

sprzęt

Komentarze

0 nowych
cyryllo   16 #1 01.06.2016 09:20

Wyszło naprawdę nieźle. Szkoda że tak drogo , ale efekt jest tego wart ;)

  #2 01.06.2016 11:52

Nie pokazujesz płyty dolnej - podstawy. Jeśli w niej nie ma otworów do zasysania powietrza to wentylator wysycający powietrze z obudowy nie zapewnia cyrkulacji powietrza a wentylator procesora pracuje jedynie jako mieszacz powietrza wewnątrz obudowy. Myślę, że przy zapewnieniu odpowiedniego dostępu powietrza mógłbyś wrócić do max parametrów pracy procesora :)

__Tux__   12 #3 01.06.2016 11:52

Zawsze można było jakoś spersonalizować projekt obudowy, żeby było czym się chwalić. Teraz ktoś może nie uwierzyć, że to własna robota ;-) .
Tak gęste upakowanie podzespołów zawsze mnie jakoś przerażało, ciężko zrobić tu dobre chłodzenie.

pat.wasiewicz   5 #4 01.06.2016 11:56

Podziwiam, Miałem podobny problem - wybór obudowy HTPC, takiej, żeby pasowala do mojej pólki. Po dlugi szukaniach udało mi się znaleźć: https://pewudev.pl/2016/05/11/english-own-server-why-not/?lang=en
Teraz widzę, że można pokusić się i o swoją. Gratulacje!

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2016 12:08
anthony0013   7 #5 01.06.2016 12:02

Mi to wygląda na to, że nie potrzebnie się trudziłeś z tym wszystkim...
Jeżeli celem było HTPC to można było użyć Raspberry Pi, bo przecież na nim też uruchomisz KODI.
Rpi jest tańsze, nie potrzebuje zasilacza 150 W, w sumie to prądu pobiera tyle co nic, więc może być zawsze włączone, nie potrzebuje wiatraka, jest mniejsze. Możesz także bez problemu podłączyć sobie dysk na USB.

psemes   2 #6 01.06.2016 12:06

IMHO trzeba było zostawić czyste aluminium, nie bawić się w czerń. Ale i tak fajnie wyszło:)

Slawek_   3 #7 01.06.2016 12:37

@anthony0013: Tak, Rpi jest PRAWIE idealne. Posiada jedną zasadniczą wadę - przepustowość LAN 100Mbit. Miałem tydzien wersję 3 model B i szybciutko oddalem. Problemem jest tutaj także brak złącza SATA do podpięcia HDD wewnątrz obudowy. Zapraszam do mojego poprzedniego wpisu, tam jest wyjaśnienie dlaczego wybrałem taką platformę.

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2016 17:20
Slawek_   3 #8 01.06.2016 12:38

@psemes: Można było zrobić "natural anodise"

  #9 01.06.2016 12:58

można do obudowy wykorzystać szlifowaną stal nierdzewną, niestety podniesie to koszt ale efekt wizualny i jakby "prestiż" materiału wzbogaci produkt końcowy bardzo. Taki materiał jest oryginalnie zabezpieczony po szlifowaniu folią, więc odpadają problemy jakościowe. Trzeba by też pomyśleć o dodatkowych wentylacjach, ale myślę że pod spodem da się coś zrobić, tu pomoże cięcie laserowe.
A tak na marginesie fajne :-)

Semtex   17 #10 01.06.2016 13:03

Szacun, świetna robota. Jak patrzę na fotkę "wyszczotkowanego alu" to mogłeś to tak zostawić ;)

AudiofilPC   5 #11 01.06.2016 13:45

Fajny projekt ! Te plastikowe śrubki mogły mieć pozytywny wpływ, że hałas jest mniejszy. Cienkie plastikowe podkładki między wiatrakiem a obudową też mogą być pomocne.

j_lucas   2 #12 01.06.2016 13:59

Prawie jak Origen AE ;)

Najlepszy jest przycisk od windy wandaloodporny

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2016 14:01
mly   6 #13 01.06.2016 14:11

Fajny projekt. Ja jednak kupiłbym gotową obudowę mini i po sprawie. Brak mi cierpliwości do takich prac ręcznych.

  #14 01.06.2016 18:01

Jak z temperaturą ? Jeden otwór na odprowadzenie ciepła moim zdaniem trochę mało, aczkolwiek ja osobiście bałbym się przy większych obciążeniach i zakurzeniu o przegrzanie.

  #15 01.06.2016 20:24

Chciałem napisać to co #2, jakie ta masz otwory wentylacyjne?

czarnylas   13 #16 01.06.2016 20:39

Jak już robimy coś na czarny to róbmy to do końca, jak można zostawić te śruby i zaślepkę w ocynku. Sam projekt Ok.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #17 01.06.2016 21:28

W sumie to w podobnej cenie można by kupić coś podobnego, ale liczy się to, że sam to zrealizowałeś. Masz może jeszcze jakieś ciekawe wykonane projekty?

Slawek_   3 #18 01.06.2016 21:57

@Shaki81: Jasne, dwoje dzieci:)

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2016 21:57
  #19 02.06.2016 10:45

Witam,
Czy istnieje szansa abyś podzielił się namiarami na firmy w których wykonali te elementy dla Ciebie? Jestem zainteresowany możliwością wykonania aluminiowych elementów na zamówienie, właśnie w czarnym macie.
Pozdrowienia. PS. Fajna obudowa, szacun.

Slawek_   3 #20 02.06.2016 12:56

@Michal2362362g (niezalogowany): z temperatura nie ma problemow, procek sie nie grzeje. Wentylator procka chodzi na okolo 1000 obrotow. Mały wentylatorek potraktowalem przez kabelek z opornikiem, zeby zmniejszyc halas.

Slawek_   3 #21 02.06.2016 13:54

@Mi1 (niezalogowany): Wrzucę fotki bazy, otwory są, ale male. Możesz zobaczyć tez mój pierwszy wpis, są tam wizualizacje.

Autor edytował komentarz w dniu: 02.06.2016 16:12
Apostoł   8 #22 02.06.2016 15:08

Bardzo ładne! Choć chyba bym sobie na tym nie pograł... ;P

scribe   2 #23 02.06.2016 21:29

surowa blacha ma styl, a tak ta czerń średnio

Slawek_   3 #24 02.06.2016 21:44

@scribe: Tak - wystarczyłby lakier bezbarwny, żeby aluminium sie nie utleniło. Prawdopodobnie efekt byłby lepszy. Myślę, że w tej opcji dałoby się zejść z ceną do około 290-300zł (odchodzi anodowanie oraz możnaby trochę ponegocjować cenę wykonania elementów). Tutaj wpis MariuszJ z DIY Audio: http://www.audiostereo.pl/czym-zabezpieczyc-polerowane-aluminium_15351.html

Autor edytował komentarz w dniu: 02.06.2016 22:16
Szala89   2 #25 02.06.2016 21:52

@Slawek_: z ciekawości w czym robiłeś projekt obudowy i w jakiej formie przekazywałeś go do podwykonawców?

Slawek_   3 #26 02.06.2016 22:28

@Szala89: modelowanie 3D - SolidEdge. Pliki wysłałem w formacie .dwg (Autocad). Elemety wykonywała firma z Poznania - Pozamech, andowanie - firma Galwano-Perfekt, też z Poznania.

  #27 03.06.2016 19:15

Zainteresował mnie problem szpary (bez skojarzeń :-P ) - skoro po drodze jest proces trawienia to może on Ci pozmieniał wymiary (a raczej na pewno), bo nie wierzę, że to wina projektu. Zapewne dowiadywałeś się jak przebiega cięcie i jak spasować elementy, aby nie były za ciasno lub tak, jak u Ciebie?

Slawek_   3 #28 03.06.2016 22:29

streacomowi rośnie konkurencja: MS-TECH, na morele jest kilka fajnych obudów typu small form factor, nie widziałem ich w momencie gdy zaczynałem projekt.

Autor edytował komentarz w dniu: 03.06.2016 22:38
Slawek_   3 #29 03.06.2016 22:34

@Marco76 (niezalogowany): Niestety po części wina projektu, nie zwróciłem uwagi na wewnętrzny promień gięcia, który dla tej blachy wynosi 2mm. W projekcie dosunąłem górną pokrywę wewnętrzną krawędzią, tą zagiętą, do tylnej zewnętrznej krawędzi bazy. A w rzeczywistości pokrywa nie dochodzi idealnie do bazy ponieważ opiera się na promieniu gięcia. Taki już los prototypów, nie są idealne. Następny projekt będzie lepszy ?? albo zainwestuje w obudowę od streacoma.

Cenobith   3 #30 04.06.2016 13:38

@Shaki81: " ale liczy się to, że sam to zrealizowałeś"

W sumie nie do końca - najważniejsze składowe projektu wykonały osoby trzecie. "Syndrom szefa".
Natomiast masz rację - projekt nie do końca jest uzasadniony ekonomicznie - w tej cenie a nawet taniej można kupić gotowy, ładny mini-PC, który spełni te same funkcje. Do tego dostępny w 2-3 dni robocze a nie kilka tygodni, o których pisał autor projektu. Majsterkowanie ma sens tylko wtedy, gdy różnica między "zrób sam" a " kup" jest znaczna.

  #31 05.06.2016 12:44

Nie wiem , gdzie tam widzicie wiatraki. Ja widzę tylko wentylatory...

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #32 05.06.2016 16:54

@Cenobith: No wiesz, jak ktoś nie wie co to jest przyjemność tworzenia dla samego tworzenia to Twoje rozumowania jest jak najbardziej racjonalne.

Slawek_   3 #33 05.06.2016 21:40

@Shaki81: Zgadza się! DIY to jest dziedzina, gdzie ekonomia bardzo często przegrywa z przyjemnościa tworzenia. Czasami wychodzi coś wyjątkowego.

Slawek_   3 #34 05.06.2016 21:47

Dzisiaj pomalowałem kawałek alumiowej blachy czarną farbą w sprayu, pożniej na to dałem klar, też w sprayu. Efekt rewelacyjny. Wygląda dużo lepiej niż anoda w czarnym macie. Bałem się malować obudowy farbą w sprayu, ale widzę że niepotrzebnie. Drugi raz bym juz nie anodował.

Autor edytował komentarz w dniu: 05.06.2016 22:44