r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Przyszłość na drodze, droga do przyszłości. Jaguar proponuje wyświetlanie na szybie

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Kojarzona z produkcją luksusowych samochodów marka Jaguar Land Rover, której aktualnym posiadaczem jest indyjski koncern Tata Motors, zaprezentowała prototypowe rozwiązanie techniczne 360 Virtual Urban Windscreen, która w przyszłości może znacznie wpłynąć na innowacje rynku motoryzacyjnego.

Istotę pomysłu stanowi uczynienie z przedniej szyby samochodu przezroczystego wyświetlacza, na którym miałyby się pojawiać komunikaty pomocne w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze i orientacji w przestrzeni. Przykład mogą stanowić dodatkowe oznaczenia pieszych, wskazywanie interesujących miejsc czy uruchamianie zsynchronizowanego z nawigacją samochodu – ducha, przypominającego to, co znamy z wyścigowych gier komputerowych. Ponadto przedstawiono również zastosowanie inteligentnych słupków, które stają się przezroczyste, gdy kierowca obraca się w ich stronę. Pozwala to zmniejszyć rozmiar martwego pola. Producent nie wyklucza również możliwości połączenia systemu z usługą sieciową, oferującą aktualne informacje o cenach paliw na pobliskich stacjach benzynowych czy też liczbie wolnych miejsc na mijanych przez kierowcę parkingach.

O ile rozwiązanie to w prototypowym stadium rozwoju wygląda spektakularnie, to przed rozpoczęciem produkcji potrzebna jest krytyczna analiza. Trudno sobie na przykład wyobrazić brak możliwości dowolnego włączania i wyłączania konkretnych elementów na szybie-wyświetlaczu. Kontrowersyjna pozostaje także kwestia przeniesienia wzroku i uwagi kierowcy z szosy na jaskrawe elementy wskazujące, co może zaburzyć jego podzielność uwagi i koncentrację. Otwarta pozostaje także kwestia zgodności z panującymi w danym kraju prawem ruchu drogowego, które niekiedy skrupulatnie reguluje co może znaleźć się na szybie pojazdu. Wyświetlanie na niej informacji może sprawić, że pojazd w ogóle nie zostanie dopuszczony do ruchu.

r   e   k   l   a   m   a

Pomysł uczynienia z przedniej szyby przezroczystego ekranu nie jest pierwszym krokiem producenta w kierunku poszukiwania przestrzeni na wyświetlanie powiadomień. W kwietniu pojawiły się informacje o pomyśle uczynienia wyświetlacza z maski samochodu, który jednak brutalnie zweryfikowała rzeczywistość. Komentatorzy byli zgodni, że w momencie jazdy samochodu po nachylonej płaszczyźnie, komunikaty w znacznym stopniu ograniczałyby widoczność. Czy podobnie będzie z 360 Virtual Urban Windscreen?

Zaproponowane przez firmę rozwiązanie należy oczywiście traktować jako wczesny koncept, któremu daleko do wdrożenia w seryjną produkcję. Można się jednak spodziewać, że prędzej czy później podobne technologie będą coraz bardziej wpływać na rynek motoryzacyjny i bezpieczeństwo kierowców.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.