Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Orange i SMS-y MT — załóż sobie blokadę!

Poniższy tekst jest przestrogą dla klientów posiadających usługi Internetu mobilnego, nie tylko w sieci Orange, ale ogólnie. Przedstawia moją batalię, akurat z Orange, którą udało mi się wygrać.

Zacznę od tego, że problem ten może dotyczyć jedynie ograniczonej liczby osób, a mianowicie tych, które mają Internet mobilny podłączony w specyficzny sposób: karta SIM w modemie, który jest podłączony do routera. Takie podłączenie praktycznie uniemożliwia podgląd SMS-ów, chyba, że router na to pozwala i usługa ta jest w nim włączona (domyślnie powinna być wyłączona).

Cała sprawa zaczęła się, gdy 16 stycznia otrzymałem fakturę od Orange, na której widniała dodatkowa pozycja. Zawsze otrzymuję fakturę, na której jest pozycja usługi internetowe w kwocie 29,95zł, tym razem oprócz tego pojawiła się pozycja usługi telekomunikacyjne w kwocie 44,28zł — co od razu wzbudziło moje podejrzenia. Oczywiście po chwili analizy nie mogłem rozszyfrować co to za opłata i zadzwoniłem do Orange przekonany, że to jakiś błąd i sprawa się szybko wyjaśni. Podczas rozmowy telefonicznej dowiedziałem się, że jest to opłata za SMS-y premium, tak zwane SMS-y MT. Bardzo mnie to zdziwiło i zacząłem dociekać jak to możliwe? Pani wyjaśniła, że czasem są strony, które po kliknięciu na jakiś link powodują aktywację takich usług itp., że mogę złożyć reklamację i dodatkowo mogę sobie założyć blokadę na płatne wiadomości wychodzące i przychodzące na tym numerze. Oczywiście blokadę założyłem natychmiast — z dodatkową pretensją, dlaczego nikt mnie wcześniej nie poinformował, że takową blokadę można założyć? Pani reklamację przyjęła i kazała czekać na odpowiedź. Odpowiedź przyszła dość szybko, bo następnego dnia:

Wynika z niej, że wszystko jest prawidłowo naliczone i reklamacja nie została uznana. Myślałem, że ich rozszarpię — jak to nie została uznana? Przecież ja nie aktywowałem żadnej usługi, nawet nie znałem numeru telefonu przypisanego do tej karty SIM, nawet nie mogłem odbierać, ani wysyłać SMS-ów przez tą kartę SIM, a tym bardziej aktywować usług. Byłem wściekły na ich odpowiedź, więc zadzwoniłem celem uzyskania większej ilości informacji, co, jak i gdzie? Pani była bardzo miła i przedstawiła mi sprawę, podając linki do strony i regulaminu, które rzekomo posłużyły mi do aktywacji usługi premium. Zacząłem sprawdzać te strony, pytać Żony, czy nie wchodziła (adres sugerował babskie wybryki :-P), ale nie, twierdziła, że nie wchodziła. Sprawdziłem historię w przeglądarce, na laptopie moim, na Jej, na komórkach — NIC. Pomyślałem, że wpadam w paranoję, przecież nawet jakby wchodziła to i tak nie zna numeru telefonu, a tym bardziej by nie mogła potwierdzić aktywacji takiej usługi. Sprawdziłem w aplikacji Mój Orange czy aby na pewno to wszystko prawda i ku mojemu zdziwieniu zobaczyłem to:
Dlatego napisałem odpowiedź do Orange:
Czekałem cierpliwie na ich ruch i w końcu się doczekałem:
Jak widać bardzo pomogło mi to, że jestem klientem biznesowym o statusie Złotego Klienta — chociaż mam nadzieję, że się mylę i Orange naprawdę dba o klientów. W odpowiedzi na ich mail odpisałem:
Cała sprawa zakończyła się dla mnie szczęśliwie, ale w sumie to nie powinien być koniec sprawy. Gdyby odpisali mi odpowiedzią negatywną, to byłbym zmuszony udowadniać swoją rację chyba przed sądem lub odpuścić i zapłacić fakturę. Oczywiście przed sądem to nie Orange byłby stroną, tylko ta firma, która przesyłała mi SMS-y. Od Orange jedynie chciałbym uzyskać tego SMS-a, którym rzekomo aktywowałem usługę. Nie jestem w stanie prześledzić historii SMS-ów, gdyż na stronie Orange muszę potwierdzić wejście do tej zakładki kodem, wysłanym na ten numer (wiadomości tej nie mogę odczytać, a nie chce mi się specjalnie podłączać modemu do komputera i instalować aplikacji dostępowej od Orange — tym bardziej teraz, gdy sprawa jest dla mnie zamknięta).

Podsumowując:

Zawsze, ale to zawsze należy od razu włączyć blokadę wiadomości premium w swojej usłudze Internetu mobilnego (chyba, że ktoś świadomie ich potrzebuje i godzi się na to). Ciekawi mnie tylko jedno, kto i jak aktywował mi tą usługę, bądź jak sprytnie musiała być spreparowana strona, żeby aktywować to bez mojej wiedzy i zgody? 

internet bezpieczeństwo porady

Komentarze

0 nowych
DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #1 27.01.2015 11:03

Fajnie, że Ci poszli na rękę. Poza tym bardzo uprzejmie i kulturalnie dochodziłeś swoich racji, co może ktoś tam gdzieś docenił ;). Ale nie wiesz chyba o tym, że dezaktywacja usługi premium u operatora nic nie daje. Przerabiałem to wiele razy. Sam nie mogłem w to uwierzyć, ale dezaktywacja/wyłączenie powoduje tylko zatrzymanie przysyłania kolejnych smsów. Dokładnie tak jak to było w twoim przypadku. Jednak jeżeli ktoś wyśle, zarejestruje ponownie usługę na Twój numer blokada automatycznie się odnawia. To samo jest z internetem. Blokada, wyłączenie internetu działa do momentu kiedy ktoś nie wymusi, zainiciuje go. Chore to i pop.... ale tak jest. Godzinę wyjaśniałem to u swojego operatora i w moim przypadku mimo zablokowania usług premium, rodzice aktywowali sms ponownie.

Krótko mówiąc jak chcesz np. zabezpieczyć rodziców przed przypadkowym kliknięciem w jakąś reklamę typu "Masz wirusa, wpisz swój numer telefonu by go usunąć", to nie masz szans.

Wkurza to, że prawie na 100% jestem pewny, że to jest celowe działanie każdego operatora, który zarabia na tym sporo kasy. O dziwno technicznie nie ma żadnych przeciwskazań aby definitywnie wyłączyć smsy premium, czy internet. Ale operator tego nie realizuje... Jedyna możliwość w przypadku internetu, to pisemny wniosek do operatora o wyłączenie całkowite (bez możliwości włączenia po stronie aparatu telefonicznego).

Większość ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy, że informacja o wyłączeniu smsów premium, czy internetu na koncie w żaden sposób nie zabezpiecza ich przed dodatkowymi opłatami.

Remix   12 #2 27.01.2015 11:16

No zobaczymy, mam na piśmie, że SMS-y o podwyższonej opłacie nie będą realizowane dla mojego numeru, dodatkowo kilka razy dopytywałem, czy taka sytuacja się nie powtórzy i za każdym razem otrzymywałem odpowiedź, że na moim numerze nie da się już aktywować usług premium i że jestem całkowicie bezpieczny. Ja to rozumiem tak, że nie tylko przestały przychodzi te SMS'y konkretne, ale również zablokowali całkowicie możliwość wysyłania i odbierania wiadomości o podwyższonej opłacie — przynajmniej tak wynika z pisma.

AntyHaker   18 #3 27.01.2015 11:37

Heh, zasadziłeś błęda w mailu do Orange :D

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #4 27.01.2015 12:21

@Remix: Upewnij się, czy nie można wysłać. Według mojej wiedzy i przejść z T-mobile nie jest to możliwe. Chyba, że zostało to zrealizowane na wniosek u operatora. Może w takim trybie to u Ciebie zrobili. Normalnie tego nie robią. Ale upewnij się, a jak się upewnisz to nawet wyślij takiego smsa, abyś miał pewność, że to nie działa.

Remix   12 #5 27.01.2015 13:11

@AntyHaker: Gdzie? Bo nie zauważyłem... możliwe...

Remix   12 #6 27.01.2015 13:13

@DjLeo: Nie mogę wysyłać wiadomości z tej karty :-) Chyba, że podepnę modem do kompa, tak jak już pisałem i zainstaluję aplikację dostępową lub przełożę kartę do telefonu. Póki co wszedłem tylko na tą stronę, co niby wtedy aktywowała tą usługę i nic się nie stało — to znaczy nic nie przychodzi, a było to kilka dni temu. Może w T-mobile jest inaczej, niż w Orange.

saturno   10 #7 27.01.2015 14:10

@DjLeo: //Poza tym bardzo uprzejmie i kulturalnie dochodziłeś swoich racji, co może ktoś tam gdzieś docenił ;).//

Od kiedy szantaż jest równoznaczny uprzejmością?

Remix   12 #8 27.01.2015 14:13

@saturno: Gdzie tam widzisz szantaż? Uprzejmie ich poinformowałem, że jestem zadowolony z obsługi jako klient biznesowy i mam nadzieję, że zostanę tak samo potraktowany jako klient indywidualny. Nie widzę tam szantażu, a jedynie mocną kartę przetargową, jeśli już doszukiwać się drugiego dna.

saturno   10 #9 27.01.2015 14:24

@Remix: //Dodam że w firmie XXXXX jestem osobą decyzyjną w kwestii usług telekomunikacyjnych ...)//
Powyższe możesz nazywać jak chcesz ja nazwałem po imieniu.

Remix   12 #10 27.01.2015 14:24

@saturno: Doczytaj do końca to zdanie, a zrozumiesz jego sens... Swoją drogą nie rozumiem Twojego oburzenia. Takie są prawa rynku i każdy korzysta z możliwości jakie ma.

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #11 27.01.2015 14:52

@Remix: W Orange jest tak samo, nie tylko z T-mobile o tym rozmawiałem. W Orange np. nie ma w ogóle możliwości wyłączenia netu z poziomu konta (w T-mobile jest), jedynie zostanie doliczony pakiet + jakaś kwota np. 10zł za 3GB.

To, że Ci nic nie przychodzi to zrozumiałe i tak ma być, ale jeżeli numer zostanie zarejestrowany, to pewnie dalej będzie to samo. Tylko to wysyłanie SMSów skoro jest niemożliwe to tym bardziej dziwne. Pytanie czy można komuś psikusa zrobić i zarejestrować go bez potwierdzenia SMSem zwrotnym. Może ten serwis tak robi, co jest nie zgodne z prawem. Nie wiem..

@saturno

Przesadzasz, szantaż jest wtedy kiedy jest też groźba, że jak czegoś nie zrobią to ty coś zrobisz :) Tutaj nie ma szantażu, ale argument na poparcie swojego mocnego stanowiska w tej sprawie.

Autor edytował komentarz.
Remix   12 #12 27.01.2015 15:10

@DjLeo: No właśnie, tak chyba musiał działać ten serwis, skoro ja nie potwierdzałem niczego (brak możliwości odbierania i wysyłania wiadomości), co , jak pisałem w mailu do Orange, według mnie nadaje się do prokuratury. Problem polega na tym, że kwota jest bardzo mała (ok 55zł łącznie), więc prokuratura sama z siebie palcem nie ruszy pewnie. To jest tak sprytnie właśnie zorganizowane. Klient albo zapłaci i nie zauważy, albo zauważy, ale i tak w większości przypadków zapłaci, bo po mailu z Orange zrezygnuje i nie będzie dalej dociekał, gdy już mu założą blokadę.
Może masz rację z tymi blokadami, nie wiem, ale nie chcę nawet sprawdzać, bo potem powiedzą, że specjalnie coś aktywowałem. Póki co jest OK, wygląda na to, że działa, bo oni założyli dwie blokady: jedna na SMS-y MT, a druga na usługi premium — może to wystarczy faktycznie?

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #13 27.01.2015 15:17

W dobie smartfonów takie sytuacje są notoryczne. Instalujesz darmową apkę z uprawnieniami, wyświetla się reklam klikasz i bęc. U ciebie akurat to był router, więc inna sytuacja. No ale ważne, że problem rozwiązany ;)

  #14 27.01.2015 19:52

Od strony firmy jest szantaż.

AntyHaker   18 #15 28.01.2015 01:44

@Remix: "(...) że nie zostałem poinformowany i takich zagrożeniach i o możliwości (...)" :D To jedno mi się w oczy rzuciło xP

Remix   12 #16 28.01.2015 10:01

@AntyHaker: No tak i zamiast o :-) Nie ten klawisz mi się wcisnął.

@Anonim — naciągana teoria...

  #17 25.03.2015 14:08

Nie wystarczy mieć zablokowanych sms premium. Dla tego rodzaju sms-ów musi być dodatkowa blokada "Zawieszenie subskrypcji - SMS Specjalny ". Zablokowałam sms premium początkiem lutego, a od połowy miesiąca przychodziły sms -mt, na modem tak jak u Pana. Niestety Orange nie uznało reklamacji.

Remix   12 #18 25.03.2015 14:32

@Anonim (niezalogowany): Zgadza się, napisałem przecież, że ma dwie blokady założone. Blokada SMS premium jest na wychodzące SMS, a MT na płatne przychodzące.

  #19 15.03.2016 17:37

mam podobną sytuację też w orange tyle że na stacjonarnym ktoś z mojego numeru próbował dzwonić na numer niezidentyfikowany -premium-albo horoskop albo wróżka albo gry-do zapłaty 70 zł oczywiście dzwoniłam numery 700 zablokowałam ale śmieszne jest to że połączenia były wykonane rok temu a oni teraz upominają się o zapłate czy takie działanie jest zgodne z prawem?

Remix   12 #20 16.03.2016 20:50

@mmałaamma (niezalogowany): Nie wiem, trzeba się poradzić prawnika lub samemu sprawdzić w przepisach po jakim czasie się to przedawnia. Wydaje mi się jednak, że po dłuższym czasie niż rok. Reklamuj do skutku. Załóż sobie konto na dobreprogramy, dodaj mnie do znajomych to będziemy wymieniać się doświadczeniami z Orange. Teraz też toczę z nimi jedną batalię, dziś właśnie złożyłem pierwszą reklamację.

  #21 26.04.2016 20:05

W modemie wyslanie sms jest niemozliwe bez podlaczania komputera. To Operator ma zaszyty firmware aktywujacy uslugę i udaje ze nic o tym nie wie.
Bo niby skad strona WWW ma poznac numer telefonu, na ktory wysyla sms aktywujacy, ktorego uzytkownik nie jest w stanie odebrac ?
Jak o tym powiedzialem operatorowi, to natychmiast wylaczyli usluge i anulowali oplaty - bez zadnych pism.
A to potwierdza, ze operator dobrze wie ze umieszcza w modemie taka mozliwosc (bez naszej zgody udostepnia nasz numer telefonu, ktorego sami nie koniecznie znamy).

Remix   12 #22 27.04.2016 08:56

@Anonim (niezalogowany): A co jeśli modem nie pochodzi od konkretnego operatora? Mój nie jest brandowany.

  #23 06.05.2016 13:41

Czołem!

Jestem w trakcie wyjaśniania podobnej sytuacji. Czy w bilingu masz wyszczególniony SMS wychodzący i aktywujący subskrypcję? U mnie takiego nie ma.

W regulaminie usługi „SMS PR MT – Przychodzący SMS Specjalny” z dnia 1 stycznia 2014 r. jest wyraźnie określone, że taka aktywacja może być dokonana jedynie poprzez wysłanie SMS-a, zawierającego odpowiednio sformatowaną komendę sterującą. Odpowiedź Orange (w moim przypadku identyczna jak u Ciebie), jakoby aktywacja nastąpiła poprzez otwarcie URL-a i/lub akcję na bliżej nieokreślonej witrynie, jest moim zdaniem niezgodna z umową. Inna sprawa, że taki mechanizm byłby (jest?) otwartą furtką dla nadużyć.

Warto również zauważyć, że płatność fakturuje Orange, więc w prostych słowach - nie mogą odpowiedzialności całkowicie przenieść na dostawcę usługi, który imho odpowiada jedynie za nią, a nie np. system aktywujący.

Remix   12 #24 09.05.2016 10:39

@Anonim (niezalogowany): Witaj! Nie miałem żadnego SMS aktywującego. Musisz z nimi walczyć aż do pozytywnego dla Ciebie rozwiązania.

  #25 14.06.2016 00:46

@DjLeo: u operatora Orange blokada na sms MT dezaktywuje subskrypcję i blokuje możliwość założenia kolejnych. Dezaktywacja subskrypcji to jedno a blokada to drugie. Pozdrowienia.

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #26 15.06.2016 20:42

@Anonim (niezalogowany): "blokuje możliwość założenia kolejnych"

No właśnie nie. Nigdzie nie jest tak, że blokuje permanentnie. Operator nie może zabronić Ci wysyłać sms MT jeżeli tego chcesz. Może Ci zablokować otrzymywanie, ale wysłanie kolejnego płatnego aktywuje to. Sprawdzone info od samego operatora.

jodinadhd   5 #27 28.06.2016 20:41

ja zaczynam bitwę z orange od jutra, taki sam przypadek nagle faktura o 80 zł większa, a karta sim od początku siedzi w routerze(tym kupionym od nich) telefonu na oczy nie widziała, tylko w moim przypadku jest to, że w pierwszym smsie była treść, że jeśli nie wyślę sms'a rezygnującego to oni będą wysyłać mi sms'y po 6,15zł każdy. oczywiście według orange faktura jest jak najbardziej poprawna i nie widza problemu. oczywiscie wciskanie bajek ze to ja aktywowałem, a nawet numeru karty SIM nie znam. nie przepuszczę tego, obawiam się, że jestem na przegranej pozycji ale zobaczę co mi jutro powie rzecznik praw konsumenta.

  #28 11.07.2016 23:03

@DjLeo: Chyba mylisz zastopowanie danej usługi z wyłączeniem usług specjalnych. Usługi specjalne można wyłączyć samodzielnie logując się na swój profil internetowy u operatora.

  #29 11.07.2016 23:25

Zastanawiałem się w jaki sposób usługa może zostać aktywowana jeśli modem włożony jest do routera. Z tego co wiem, to właśnie dostęp do modemu jest niezabezpieczony. Każdy użytkownik sieci domowej, nawet jeśli nie ma dostępu do konfiguracji routera może wejść na stronę www modemu. Ze strony tej można wysyłać smsy.
Myślę, że jeśli usługa została aktywowana przez włamywacza, to nie stało się to przez stronę www.
Scenariusz mógłby być następujący:
1. Włamywacz dostaje się na komputer w sieci domowej.
2. Przez stronę www modemu wysyła smsa aktywującego usługę
3. Następnie kasuje z folderu wysłanych smsów smsa, którego przed chwilą wysłał.

Wyłączenie możliwości korzystania zusług specjalnych (0700, sms permium itd.) u operatora jest bardzo skuteczne. Natomiast operator korzysta z tego, że przy zawieraniu umowy (np. zakup usługi telefonicznej) możliwość korzystania z usług specjalnych nie jest wyłączona. Taki ukłon w stronę klienta, że domyślnie klient może korzystać z wszystkich usług operatora. Klient informowany jest o tych usługach w regulaminach, ale kto przeczyta wszystkie regulaminy. W rzeczywistości klient kupuje jakąś usługę a w raz z nią możliwość korzystania z usług specjalnych (premium), które są bardzo zyskowne dla operatora. Możliwość wyłączenia korzystania z usług specjalnych nie jest reakcją operatora na problemy z bezpieczeństwem lub brakiem wiedzy ludzi. Jest to zagwarantowane w ustawie "Prawo telekomunikacyjne"

  #30 11.07.2016 23:49

Zastanawiałem się jak mogło dojść do aktywacji usługi. Z tego co wiem, to właśnie dostęp przez stronę www do modemu włożonego do routera nie jest zabezpieczony. Strona ta ma możliwość wysyłania smsów. Można zabezpieczyć dostęp tylko do routera.

Dopuszczam więc możliwość ataku z Internetu, aktywacja usługi następuje nie przez stronę www, a przez wysłanie smsa jak w zwykłym telefonie.

Scenariusz mógłby być następujący:
1. Włamywacz włamuje się na komputer w sieci domowej
2. Przez stronę modemu wysyła smsa aktywującego usługę premium
3. Przez stronę modemu usuwa smsa z wysłanych smsów

Receptą na to jest wyłączenie możliwości korzystania z usług specjalnych u operatora. Można to zrobić samodzielnie przez Internet ze swojego konta u operatora.
Klient kupując jakąś usługę dostaje w prezencie od operatora możliwość korzystania z usług specjalnych. Zapisane jest to w regulaminach, do których odwołuje się umowa kupna. Kto jednak czyta wszystkie regulaminy. Jest to niby dla wolności klienta by miał najszerszy dostęp do usług. Usługi premium są bardzo korzystne dla operatora.
Możliwość wyłączenia korzystania z usług specjalnych nie została przewidziana przez operatorów telekomunikacyjnych w trosce o klientów. Jest to podobno zagwarantowane przez ustawę "Prawo telekomunikacyjne".

gość11

  #31 11.07.2016 23:54

@gość11 (niezalogowany):

Muszę sobie odpowiedzieć, bo komentarz napisany w inny sposób nie pojawia się. :-)

Zastanawiałem się jak mogło dojść do aktywacji usługi. Z tego co wiem, to właśnie dostęp przez stronę www do modemu włożonego do routera nie jest zabezpieczony. Strona ta ma możliwość wysyłania smsów. Można zabezpieczyć dostęp tylko do routera.

Dopuszczam więc możliwość ataku z Internetu, aktywacja usługi następuje nie przez stronę www, a przez wysłanie smsa jak w zwykłym telefonie.

Scenariusz mógłby być następujący:
1. Włamywacz włamuje się na komputer w sieci domowej
2. Przez stronę modemu wysyła smsa aktywującego usługę premium
3. Przez stronę modemu usuwa smsa z wysłanych smsów

Receptą na to jest wyłączenie możliwości korzystania z usług specjalnych u operatora. Można to zrobić samodzielnie przez Internet ze swojego konta u operatora.
Klient kupując jakąś usługę dostaje w prezencie od operatora możliwość korzystania z usług specjalnych. Zapisane jest to w regulaminach, do których odwołuje się umowa kupna. Kto jednak czyta wszystkie regulaminy. Jest to niby dla wolności klienta by miał najszerszy dostęp do usług. Usługi premium są bardzo korzystne dla operatora.
Możliwość wyłączenia korzystania z usług specjalnych nie została przewidziana przez operatorów telekomunikacyjnych w trosce o klientów. Jest to podobno zagwarantowane przez ustawę "Prawo telekomunikacyjne".

gość11