r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

RenderMan NC 19.0

Strona główna Windows Grafika Modelowanie 3D
Pobierz program wersja stabilna (64-bit) zabezpiecz pobieranie

RenderMan to autorski system renderujący firmy Pixar, bez którego nie powstałyby „Toy Story” czy „Wall-E”. Teraz każdy może z niego korzystać za darmo, o ile nie planuje na tym zarobić i założy konto na Forum – studenci, naukowcy, deweloperzy wtyczek i hobbyści, o ile nie zostanie wykorzystany do komercyjnego projektu. Z tej wersji mogą skorzystać także studia filmowe, które chcą przetestować system, zanim zdecydują się na jego zakup. Szczegóły można znaleźć na stronie RenderMana.

Galeria programu

Wydana niedawno wersja 19 programu wprowadziła przede wszystkim framework RIS, zaprojektowany do szybkiego śledzenia promieni i zoptymalizowany z myślą o globalnym oświetleniu. Swoją moc pokaże przy generowaniu obrazu w skomplikowanych geometrycznie scenach, gdzie znalazły się także włosy i efekty objętościowe. Jest to obecnie jeden z najszybszych rendererów tego typu i sprawdzi się zarówno w filmach animowanych, jak i przy generowaniu efektów specjalnych. Już pierwsza iteracja pokazuje scenę ze wszystkimi szczegółami, można więc zatrzymać proces relatywnie wcześnie, jeśli rezultat nie jest satysfakcjonujący. Renderowanie masowe także pozwala „podglądać” efekty w dowolnym momencie pracy. Znajdziemy tu także kompleksowe śledzenie promieni dla rozrzutu światła pod powierzchnią obiektu (SSS/SSLT), opracowane przez dział badawczy Disneya. Dzięki temu możliwe jest renderowanie choćby fotorealistycznej skóry ludzkiej. Do tego RIS został wyposażony w bogatą bibliotekę shaderów, dzięki czemu możliwe jest tworzenie obiektów wyglądających jak prawdziwe.

RenderMana można zaprząc do pracy w różnych środowiskach, w tym podłączyć do go programów KATANA i Maya (w planie jest także obsługa Houdiniego i Cinema4D). Możliwość interaktywnego renderowania pozwala pracować nad oświetleniem i charakterem sceny bez wchodzenia zbyt głęboko w techniczne detale. Dzięki autorskiej metodzie próbkowania światła, polegającej na zbieraniu źródeł światła w pule i nadawania im priorytetów na podstawie rozmiaru, jasności i pozycji względem kamery, dramatycznie wzrosła liczba dopuszczalnych świateł w scenie. RenderMan poradzi sobie z kilkoma tysiącami „żarówek” i nie powinien przy tym sprawiać problemów. Do tego dzięki różnym sztuczkom optymalizacyjnym pozwoli zaoszczędzić sporo czasu, a czas to pieniądz.

Możliwości RenderMana doceniło wielu filmowców, zajmujących się nie tylko produkcjami animowanymi. Dzięki niemu w scenach akcji w „Final Fantasy VIII” znalazło się efektowne rozmycie tła, w „Strażnikach Galaktyki” świat z komiksów Marvela zyskał nowe życie, popisowo złamał się Titanic, a Jedyny Pierścień wpadł do ognia Góry Przeznaczenia.

Niekomercyjny RenderMan ma wszystkie możliwości płatnej wersji i nie ma żadnych ograniczeń czasowych czy znaków wodnych. Swoje miejsce znalazły tu otwarte standardy, wykorzystywane przy animacji i generowaniu efektów: Alembic, OpenColorIO, OpenEXR, OpenSubdiv, OpenVDB, OSL, RSL, SeExpr, Ptex, UDIM, USD i inne.

© dobreprogramy

Publikacje powiązane

RenderMan studia Pixar za darmo dla hobbystów

26
OPROGRAMOWANIE 24.03.2015 | Anna Rymsza (Xyrcon)

Choć Pixar jawnie nie bombarduje nas wydumanymi efektami specjalnymi, wykorzystuje ich całkiem sporo, by odpowiednio opowiedzieć historię. Tu do gry wchodzi RenderMan – autorski system renderujący, bez którego nie powstałyby „Toy Story” czy „Wall-E”. Teraz każdy może z niego korzystać za darmo, o ile nie planuje na tym zarobić i założy konto na Forum. Pixar udostępnił darmowe, niekomercyjne wydanie RenderMana. Korzystać z niego mogą studenci, naukowcy, deweloperzy wtyczek i hobbyści, o ile nie zostanie wykorzystany do komercyjnego projektu. Z tej wersji mogą skorzystać także studia…

Recenzje użytkowników

Zaloguj się, aby dodać swoją recenzję!

Komentarze

0 nowych
irokiee   9 #10 03.08.2016 17:32

@Shaki81: Nie skąd! Pierwsze co zrobiłem, jeszcze jak o tym wspominali... do tego wtyczka do Blendera i można się bawić... a propo macie starawą wersję - 20 jest wolna (non commercial) i 21 na jesień... Komercyjna już dostępna...

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #9 02.08.2016 21:16

@irokiee: A to jakiś problem taka rejestracja?

irokiee   9 #8 10.06.2016 11:51

@MarekVite (niezalogowany): widać trza się zarejestrować :D

  #7 10.06.2016 00:59

@irokiee: Jakaś Łajza, podszywa się pod moje pseudo !!!.

irokiee   9 #6 02.12.2015 09:16

@MarekVite (niezalogowany): :-) rakietę panie, rakietę... gdyby chociaż GPU wspomagało byłoby fajniej, choć w samym Pixarze ponoć jedną klatkę 3 dni robią (gdzieś wyczytane w jakimś artykule)

  #5 30.11.2015 16:22

@irokiee: Ja również. To dzieło przypadku po rejestracji na forum US. Jak zaczniesz użytkować tego MOLOCHA, W praniu, napisz co trzeba dokupić ! -)

irokiee   9 #4 05.11.2015 12:15

@MarekVite (niezalogowany): Dziwne bo ja mam... może poczytaj uważniej...

  #3 01.10.2015 16:07

@ktośtamztwoihkoszmaruf (niezalogowany): Zalogowalem sie w styczniu 2015 i do tej pory nie mam programu !!! . Cwaniaczki zbierają nasze dane za darmochę. Niestety redakcja " Dobre Programy " nie sprawdza dużych firm.

  #2 12.08.2015 19:43

@Robcikpl: bo na animowali go w tym programie

Robcikpl   1 #1 06.07.2015 22:19

ale dlaczego bez tego by nie powstał toy story?

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.