Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Niskopoziomowe API - Direct i Open GL ? San Francisco GDC 2014,

W dniach 17-21 marca ma się odbyć konferencja GDC 2014 (Game Developers Conference Microsoft),

Microsoft i grupa Kronos już szykują odpowiedź w postaci niskopoziomowych instrukcji w API DirectX i OpenGL. Wszystkie szczegóły mają zdradzić na dwóch panelach Microsoftu i jednego panelu grupy Kronos.

Pierwszy nazwany "Direct3D Futures" ma dotyczyć przyśpieszenia gier nowej generacji. Ładnie to brzmi ale nie do końca wiadomo co się za tym kryje, najwyraźniej pewien system obsługi który nazwano Mantle (technologia AMD oparta na akceleratorach graficznych Graphics Core Next ) dał do myślenia konkurencji.

Jak już wiadomo niskopoziomowe API ma w dużo lepszym stopniu wykorzystać moce drzemiące w naszych pecetach. Lepiej zarządzać wątkami a co za tym idzie mniej obciążać CPU.
O ile wzrost wydajności komputerów z wykorzystaniem Mantle dawał na początku różne efekty z pierwszymi kartami graficznymi obsługującymi tą technologię to okazało się że architekci z AMD zignorowali tzw. mikro przycięcia. Wydajność kart spowodowała iż przy wzroście wygenerowanych klatek w ciągu 1 sekundy owe "mikro przycięcia" nie powinny być widoczne - niestety Gracze odczuli ten problem zwłaszcza ci którzy mieli crossowane 2 karty. Obecnie najnowsze Catalisty podobno ten problem niwelują, a karty graficzne z serii R9 2xxX już go nie posiadają.
Z drugiej strony wytyczono kierunek rozwoju zarządzania podzespołami komputera tak aby inaczej podzielić obliczenia na wątki i pozwolić aby akceleratory graficzne przejęły więcej zadań odciążyły procesor główny komputera.

DirectX to API rozwijane od 20 lat i w pełni wspierane przez Microsoft ale najnowsze Directy działają tylko pod systemem Windows8.1. Owiele lepiej ma się sprawa z OpenGL, który działa świetnie bez względu na wersję systemu windows.
Wracając do tematu, Microsoft ma też zamiar przedstawić nowe usprawnienia w swoim API, które mają pozwolić developerom na lepsze wykorzystanie sprzętu i odciążenia CPU w czasie renderingu.
Drugi Panel o nazwie "Evolving Microsoft's Graphics Platform" ma odpowiedzieć na zapytania czy da się ujednolicić obsługę akceleratorów oraz odpowiadając na prośby developerów pozwoli na większą liczbę odwołań bezpośrednio do sprzętu, co ma być namiastką programowania na konsole (tam low-level API jest czymś najzupełniej w świecie normalnym).
Grupa Khronos, w której znajdują się tacy giganci branży jak Intel, AMD i Nvidia ma zamiar przedstawić demonstrację nowego OpenGL. na Panelu „Approaching Zero Driver Overhead in OpenGL" zajmą się głównie tematyką zmniejszenia narzutu sterownika na procesor, który jest jednym z najczęstszych problemów związanych z wydajnością na PC. Według informacji udzielonych przez twórców panelu, nowa implementacja OpenGL ma zmniejszyć narzut aż 10x, czasem nawet więcej.

Mantle to tylko początek ...? i co dalej ?
Zastanawiające jest czy uda się zoptymalizować API tak aby deweloperzy nie musieli się męczyć z przenoszeniem gier z PC na konsole oraz między różnymi systemami.
 

windows oprogramowanie gry

Komentarze

0 nowych
saturno   10 #1 05.03.2014 11:45

Kiedy ten wyścig wreszcie się skończy?
Zamiast lepiej, optymalniej pisać gry wymyślają co raz to nowe technologie których wprowadzenie powoduje, że skutek ich wprowadzenia jest odwrotny od zamierzonego.
Na szybsze komputery pisze się gry o wadze idącej w 10-ki GB co z kolei powoduje potrzebę budowania jeszcze silniejszych maszyn.
Fabuła schodzi niestety na trzeci plan!
Gdzie się podziały gry na tyle intuicyjne, że można było w nie przyjemnie grać pomimo braku znajomości języka?
Jak to się stało, że gry pomimo zwiększenia ich objętości dalej są mało kolorowe?

  #2 05.03.2014 14:26

@saturno
"Jak to się stało, że gry pomimo zwiększenia ich objętości dalej są mało kolorowe?"
Tekstury mają zwykle 8 bitów na kanał, to nie dużo, ale do zachowania realizmu więcej nie potrzeba.
Nasycenie barw możesz sobie ustawić w panelu ustawień sterownika gpu.

"Na szybsze komputery pisze się gry o wadze idącej w 10-ki GB co z kolei powoduje potrzebę budowania jeszcze silniejszych maszyn. "
Rozwój... albo chęć szybkiego wydania gry kosztem słabej optymalizacji.
W skyrimie ogromny świat mieścił się w około 8GB, obecnie tunelowy Call of Duty: Dogs zajmuje 3-4 razy więcej a oferuje znacznie mniej.

ximian   1 #3 05.03.2014 15:37

@saturno
W mojej opinii są tworzone dla ... Linuksa, przez społeczność

Oczywiście to nie reguła, ale jak grę tworzą ludzie "niezależni", to wychodzi po prostu grywalna gra (zależy też czego oczekujesz) - 0A.D., Megaglest, (częściowo) OpenArena, Nexuiz, SuperTuxKart, Hedgewars ...

Łukash   10 #4 05.03.2014 18:45

@ximian oczywiście to był kiepski żart z Twojej strony z tymi tytuami i z tą grywalnością ?

revcorey   7 #5 05.03.2014 20:01

"Lepiej zarządzać wątkami a co za tym idzie mniej obciążać CPU".
O tak? A skąd takie twierdzenia? Tak z czystej ciekawości.

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #6 05.03.2014 20:11

@Łukash

ximian to kolejne konto fervi i fervi_doctor ... Teraz łatwiej zrozumiesz poziom jego wypowiedzi.

ximian   1 #7 05.03.2014 20:31

@Pangrys
Sorry, ja nie chwalę produktów słabych typu Windows, Windows Phone, Mantle czy Battlefield 4, mnie "podniecają" produkty dobre jakościowo

@Łukash
Musisz sobie pograć. Mniej więcej to produkty odpowiadające starym, grywalnym grom, przy których się siedziało wiele godzin. Megaglesta lubię, bo przypomina mi Warcrafta. OpenArenę czasem odpalę od niechcenia (dlatego napisałem częściowo), 0ad to dobra gra (chociaż wymagania ma z kosmosu), Hedgewars dobre na rozluźnienie (takie lepsze WWP), SuperTuxKart dawno nie grałem (może wyrosłem), gra jest dopracowana i szczególnie polecana młodym (koło 7 lat :D), Nexuiz, słabo tę grę znam, chociaż wydała się być dobra (teraz nazywa się Xonotic)

Jest parę ciekawych gier jeszcze pod Linuksa - Heroes 3, Morrowind, Theme Hospital. Ja mam kolekcję gier, do której chętnie wracam, bo to nie jest labirynt typu Crysis, które tak uwielbia Pangrys

gowain   19 #8 05.03.2014 20:37

mnie "podniecają" produkty dobre jakościowo - powiedział ximian vel fervi vel fervi_doctor, po czym poszedł grać w SuperTuxKart...

gowain   19 #9 05.03.2014 20:39

@ximian "gra jest dopracowana" - ty chyba naprawdę nie widziałeś dopracowanej gry...

ximian   1 #10 05.03.2014 20:44

@gowain
No, Battlefield 4 na pewno się zalicza
Tylko ludzie mają drobne problemy, ale to pewnie dlatego, że kupili kompa za 1000-4000, a nie 20000. Jestem tego pewny

gowain   19 #11 05.03.2014 21:38

@ximian A czy ja mówię o Battlefieldzie 4? Jak dziecko...

ximian   1 #12 05.03.2014 21:47

@gowain
Sorry, weź mnie wkręć do promowania "bardzo dobrych" rozwiązań od MS czy EA

A o jakiej grze mówisz?
Nie na darmo dobrych gier praktycznie nie ma - robi się wszystko dla kasy, a potem gowain z Pangrysem biegają i się podniecają Betami, Alphami

Jakbym mieszkał w Ameryce i kupił BF4, to bym pewnie pozew napisał na ładną sumkę; to nie Crowdfunding, by robić sobie jaja z klientów. To samo było z Simcity

Napisz jeszcze ile EA i MS płacą za pisanie tych bzdur ... ekhem ... bardzo ciekawych opinii

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #13 05.03.2014 22:28

Pisz więcej takich komentarzy ximian vel fervi vel fervi_doctor. Opowiadają o tobie wszystko.

ximian   1 #14 05.03.2014 22:35

@Pangrys
Ostatnio dałeś popis z tym wyborem "Windows Phone", że mniej szpieguje
Niestety, myliłeś się, ale nie raczyłeś odpisać na zarzuty

Nie martw się, 3% to i tak sporo jak na ten system, tyle kasy w reklamy poszło ...

Nie wiem czemu chwalisz BF4, WP, Win czy Mantle - technologie dość słabe, ale nie rozumiem (może muszę być Pangrysem)

gowain   19 #15 05.03.2014 22:40

@ximian "Nie martw się, 2% to i tak sporo jak na Linuxa, tyle hejtu na Windows poszło ... "

ximian   1 #16 05.03.2014 22:46

@gowain
Tylko nigdy nie było reklam z Linuksem
a z tymi parasystemami - oj tu jest niestety więcej (chociaż żadna nie była moim zdaniem ciekawa, niemniej ich było sporo)

Może niech Microsoft zrzuca telefony z WP z samolotu, może wtedy będzie 20%

qnebra   7 #17 06.03.2014 02:16

Kurde, człowiek próbuje jakoś zachęcać (delikatnie) do używania dajmy na to takiego Ubuntu, mówiąc i uprzedzając o możliwych problemach jakie mogą wystąpić, a zaraz potem pojawia się taki @ximian i wszystko psuje.

Przy okazji 0 A.D pomimo permanentnej alfy jest dobra, a SuperTuxKart to delikatnie mówiąc zła gra, bardzo zła.

ximian   1 #18 06.03.2014 06:48

@qnebra
Gra zła, bo ?

Stabilna, ma kampanię (i to rozbudowaną). Gdyby można było sprzedawać STK, to spokojnie jako pełna wersja.

Ach, nie podoba ci się? To znaczy, że nie jest zła ...

Ximian wszystko psuje - to on krzyczał, że mantle jest bardzo dobrym projektem i ma szanse podbić świat - oh wait ...

Niestety - w świecie jest taki problem, że teoria rozbija się o praktykę i nie wiem czemu Pangrys ma takiego pecha, ale wszystko co on lubi, to zazwyczaj martwe technologie.

Niestety, ten "Ximinan" wszystko psuje, bo nie można żyć fantazją

RoninPn   13 #19 06.03.2014 07:34

Panowie nie ma się co kłócić o to czy dana gra ma tzw. "Grywalność" znam takich którzy będą bronić Battlefilda nawet w wersji 2142 - ot tako klimat. Każda gra znajdzie kogoś komu się spodoba i dla niego będzie to ta wspaniała i niepowtarzalna. Bardziej mnie obchodzi to co zrobią biura projektowe producentów gier ? Jeśli się okaże że rzeczywiście dało by radę aby OpenGL i DX zaczęły wykorzystać zasoby komputera czy konsoli w taki sam sposób jak Mantle to dawało by większą płynność w niektórych grach. A o to tu chyba chodzi, żeby sprzęt się nie przegrzewał i nie obciążał komponentów do granic wytrzymałości. Nie każdego stać na wymianę co 3 miesiące procesora, płyty głównej, karty graficznej i zasilacza , oraz dokupywać RAM.
@ximian Mantle to nie martwa technologia, tylko nowy kierunek pisania sterowników i API obsługujących sprzęt, obecnie na rynek ma wejść jeszcze kilka nowych tytułów gier z wykorzystaniem tego API.
Mnie obchodzi to czy uda się zrobić taki manewr aby tego typu technologie wykorzystano także w konsolach i innych systemach, gdyby Linux mógł obsługiwać gry tak jak to robi Windows, dużo ludzi przeszło by na pingwina.

ximian   1 #20 06.03.2014 12:15

@RoninPn
Mantle jest dead, bo AMD upada i traci udział na rynku, głównie przez "jakość" swoich produktów

A jeśli ta sama technologia będzie w DirectX i OpenGL - to tym bardziej upadnie

gdyby Linux mógł obsługiwać gry tak jak to robi Windows, dużo ludzi przeszło by na pingwina.

Od tego jest Wine, skoro nie chcą programiści robić z firm