r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

SDK 1.7 dla Kinecta: skanowanie obiektów 3D i sterowanie aplikacjami Windows za pomocą gestów

Strona główna Aktualności

Kinect nie jest już tylko trójwymiarową kamerą do gier ruchowych na Xboksa. Od niemal samego swojego rynkowego debiutu urządzenie to budziło pragnienie wykorzystania go w zastosowaniach nie związanych z grami. Kinecta polubili specjaliści od robotyki, pojawiły się pomysły na zastosowanie go w medycynie czy edukacji. Początkowo były to jednak efekty starań stron trzecich – sam Microsoft zachowywał się dość wstrzemięźliwie względem takich pomysłów, potępił nawet ogłoszony przez jedną z firm konkurs na napisanie opensource'owych sterowników dla Kinecta. Później na szczęście ta nieufność Microsoftowi minęła – jego pion badawczy sam zaczął robić z trójwymiarową kamerą coraz ciekawsze rzeczy. Dzisiaj zaś Kinect wchodzi w nową erę, w której będzie m.in. narzędziem do modelowania obiektów 3D.

Nowa wersja SDK dla Kinecta, oznaczona numerem 1.7, przynosi na platformę Windows rzeczy dotąd niespotykane: rozpoznawanie gestów Kinect Interactions (w tym standardowych gestów wykorzystywanych przy sterowaniu dotykowym czy interakcji międzyludzkich), oraz Kinect Fusion – modelowanie 3D w czasie rzeczywistym.

Dzięki obsłudze interakcji za pomocą gestów, twórcy aplikacji na Windows będą mogli zaoferować użytkownikom możliwość ich kontrolowania nawet za pomocą drobnych ruchów dłoni – podczas pierwszych demonstracji widać było, że pozwalają one na znacznie precyzyjniejsze wychwytywanie zachowań użytkownika, niż jest to możliwe na Xboksie. Bob Heddle, dyrektor Microsoftu odpowiedzialny za rozwój Kinecta stwierdził, że tego właśnie programiści oczekiwali – sięgali oni po obsługę gestów do kontroli interfejsu znacznie częściej, niż ktokolwiek w Microsofcie się spodziewał. Dzięki ustandaryzowaniu obsługi gestów, programiści nie będą musieli już samodzielnie implementować jej w swoich aplikacjach i będą mogli zająć się tym, co dla nich najważniejsze.

Jeszcze większym przełomem niż Interactions może okazać się Kinect Fusion, szczególnie w erze coraz popularniejszego druku 3D. Wystarczy podnieść Kinecta, okrążyć z nim skanowany obiekt, a komputer wygeneruje model 3D, który można następnie dowolnie edytować w programach do grafiki trójwymiarowej. Pierwszym zastosowaniem tej technologii było stworzenie trójwymiarowego skanu pośmiertnej maski sir Isaaca Newtona, ale Microsoft sugeruje też bliższe życiu pomysły, np. stworzenie aplikacji do wirtualnego przymierzania ubrań.

Zainteresowani programiści będą mogli SDK 1.7 pobrać najprawdopodobniej już dzisiaj, z oficjalnej strony Kinecta. Co ciekawe, po raz pierwszy fragmenty kodu SDK mają zadebiutować na portalu z opensource'owym oprogramowaniem dla Windows – CodePleksie. Nic natomiast nie wiadomo o planach wprowadzenia wspomnianych funkcjonalności do SDK w wersji dla Xboksa.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.