Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Niby nowe dyski

Dzisiejszy wpis będzie raczej krótki i stricte informacyjny. Ostatnio chciałem zakupić sobie nowy dysk twardy i przeszukując sobie oferty sklepów trafiłem na ciekawą a może raczej istotną informację. A mianowicie informacja dotyczyła tego, że sprzedawcy uprawiają nieładną praktykę i dyski oznaczone mianem recertified lub refurbished sprzedają jako dyski nowe.

Zapewne większość kojarzy co oznacza określenie recertified bądź refurbished ale jak by ktoś nie wiedział podaję definicję z Wikipedii:

Refurbishment is the distribution of products (usually electronics) that have been previously returned to a manufacturer or vendor for various reasons. Refurbished products are normally tested for functionality and defects before they are sold, and thus are the approximate equivalent of certified pre-owned cars.

Z tego co wyczytałem proceder ten dotyczy głównie dysków firmy Western Digital. Reakcja producenta była prosta i zdecydowana. Poprosił o zgłaszanie takich praktyk do nich, bądź do odpowiednich władz. Wpis ma na celu pokazanie gdzie należy szukać oznaczenia wskazującego, że dysk jest po naprawie. W przypadku dysków WD oznaczenie znajduje się nad oznaczeniem modelu dysku twardego:

Podobne oznaczenie stosuje Seagate tylko w przypadku tych dysków dodatkowo naklejka na dysku posiada zieloną ramkę:

Mam nadzieję, że ta informacja się komuś przyda i nie da sobie wcisnąć naprawianego dysku jako nowy.

PS. Zdjęcia pochodzą z Google i nie jestem ich właścicielem, są one tylko poglądowe.
 

sprzęt

Komentarze

0 nowych
4lpha   9 #1 03.11.2013 09:52

Teoretycznie refurbished powinny wytrzymać tyle co nowe dyski. Teoretycznie.
Na dobrą sprawę, z punktu użytkownika końcowego, to nie ma wielkiego znaczenia (prócz tego, że dyski powinny być tańsze.

Ayaritsu   4 #2 03.11.2013 10:05

Teoretycznie nie, ale praktycznie takie dyski posłużą krócej, a cena ta sama:/

Samurai   15 #3 03.11.2013 13:10

@4lpha
Dokładnie o to chodzi. Producent po naprawie sprzedaje taki dysk taniej i sprzedawca powinien zrobic to samo bo tak to działa. A oni sprzedają go w normalnej cenie nowego dysku, dlatego WD prosi o zgłaszanie takich praktyk.

Over   9 #4 03.11.2013 14:05

Fajnie by było wiedziec co było powodem naprawy, np podejżeć historie dysku na stronce u producenta, bo gdyby to była wymiana tależy czy jakiejś pierdoły to w sumie tak tragicznie by nie było.

Samurai   15 #5 03.11.2013 15:12

@Over
Dysk po naprawie i tak musi przejść odpowiednie testy by móc być z powrotem dopuszczonym do sprzedaży. Problemem jest tak jak pisałem nieuczciwość sprzedawców, którzy takie dyski sprzedają w cenie nowego dysku i nie informują klienta, że dysk był naprawiany.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #6 03.11.2013 19:07

@Samurai

Mam kilak takich dysków, nie ma z nimi żadnych problemów, po 3 latach używania. Ale faktycznie sprzedawane są po cenie zwykłej.

Samurai   15 #7 03.11.2013 19:56

@DjLeo
Też posiadam taki dysk od paru lat i nic się z nim nie dzieje.

xomo_pl   20 #8 03.11.2013 20:03

co nie zmienia tego, że takie dyski nigdy nie powinny być sprzedawane jako nowe...

ShFil   3 #9 03.11.2013 20:53

Ja dokładnie rok temu kupiłem dysk(seagate), szybko zebrał sporą relokowanych sektorów. W marcu poszedł na gwarancje(z tego co czytałem, wymienili talerz i bios (chyba)). Niestety w sierpniu znowu musiałem go wysłać, choć już w maju kwalifikował się na gwarancję.(z tego samego powodu) Co oznacza, że nie mają jakichś super norm co do naprawianych dysków. ;)

Mk13   15 #10 03.11.2013 21:06

W dyskach się tak babrają w serwisie? Że im się chce...

GBM MODERATOR BLOGA  19 #11 03.11.2013 21:12

Dobrze wiedzieć, dzięki Samurai za cenne info ! :)

Vidivarius   13 #12 03.11.2013 22:22

Dzięki za info. Przyznam, że nie miałem pojęcia. Zaraz przejrzę naklejki ostatnich zakupów.

okokok   12 #13 04.11.2013 00:08

Teraz tylko pytanie, rozkręcać czy nie? :D

Mirobal   8 #14 04.11.2013 06:36

Nie wiedziałem o tym.

True_Lukass   6 #15 04.11.2013 09:36

Szczerze mówiąc, nie spotkałem się z praktyką sprzedawania takich dysków jako nowych. Kupiłem jakiś czas temu dwa "odnowione" dyski WD - na aukcjach były opisane jako refurbished (chociaż dla laika pewnie nieczytelnie), ceny osiągnęły znacznie niższe niż nowe, służą spokojnie do dziś (a będzie dobre półtora roku). Ale choćby dlatego nie kupuję zwykle dysków z wątpliwych źródeł (typu świeży użytkownik na wiadomym portalu aukcyjnym).

wojtekadams   18 #16 04.11.2013 10:11

Przydatna informacja. Dzięki!

Wacuś Zagłada   5 #17 04.11.2013 10:51

Protip: nie kupować pamięci masowych przez serwisy typu ebay, aledrogo itp., bo zamiast tego można dostać wszelkie różności, tylko nie pamięć masową.

Pablo_Wawa   9 #18 04.11.2013 22:29

Dobry artykuł. Dla osób dłużej siedzących w tej branży jest to znana sprawa - mając dysk na gwarancji zazwyczaj otrzymujemy od producenta właśnie model "refurbished" - ja np. mam dwa takie dyski od Seagate (reklamowałem je ostatniego dnia gwarancji - ma się tego farta - i jak wróciły to już nie miały gwarancji). Zapakowane oryginalnie w folii producenta (zamierzam je sprzedać).
Ostatnio zauważyłem sporo takich dysków "refurbished" w Komputroniku:
http://www.komputronik.pl/product/146178/Sprzet_komputerowy_/Podzespoly/Wyprzeda...
http://www.komputronik.pl/product/150136/Sprzet_komputerowy_/Podzespoly/Wyprzeda...
Oczywiście są specjalnie oznaczone (więc nie można się czepiać), no i mają sporo niższą cenę (i krótszą gwarancję).

Axles   16 #19 05.11.2013 09:30

Zwykły dysk ma naklejkę z której można odczytać informację, ale średnio jest z dyskami zewnętrznymi typu WD passport, tam już chyba nie sposób zweryfikować tego bez rozkręcania.
Na odnowiony dysk tylko raz trafiłem, chodził on dość głośno, a po sprawdzeniu SMART wynikło, że kilkaset godzin ma już na liczniku.

zoolek   3 #20 23.11.2013 10:25

Rynek jest w tych czasach dziki, nie brakuje pseudoprzedsiębiorców którzy chcą zarobić dosłownie na wszystkim :)

  #21 15.10.2014 13:26

Jak ktoś ma pojecie o naprawach dyskow mechanicznych to tez by nie wypisywal bzdur ze te dyski refurbished to jakies zlomy po mega naprawach. Jak juz to wymieniaja cale elementy, np elektonike itp. nikt nie bawi sie w wieksze naprawy typu wymiana glowic, talerzy itd, koszt wyprodukowania jest kilkakrotnie mniejszy niz utrzymywania jakiegos sztabu specjalistow do takich napraw jak i warunkow do ich pracy stricte laboratoryjnych..
Jak ktos chce sie przekonac ile np kosztuje wymiana glowicy w dysku to moze to zrobic pytajac tam gdzie odzyskuje sie dane z dyskow. Ostatnio jak mi firmowy dysk padl, cos z glowica i byla do wymiany, to zaplacilismy ok 2,500zl + vat. U producenta nie ma takiej mozliwosci naprawy, oni dziwnym trafem tylko wymieniaja, dane przepadaja, wiec gdzie te dyski po naprawach skoro ich nie robia?
Oczywiscie dane mialy wieksza wartosc niz dysk czy naprawa wiec to bylo konieczne, a tak to sie wyrzuca do kosza i idzie kupic drugi.
Wystarczy pomyslec jesli dysk np. wartosci 200-300zl nas kosztuje, to ile producenta? odejmujac podatki, wszelkie marże sklepow itd, to ile wyjdzie? polowa tego albo i mniej...
Po co takie oznaczenia wprowadzaja? po to zeby ominac opodatkowanie itd.
Co innego jest dac nowe, a co innego po naprawie teoretycznie uzywke ktora jzu byla wprowadzona do obiegu i opodatkowana itd (ktore moze byc defakto nowe), jakby wprowadzali do obiegu rynkowego NOWE to by musieli od tego odprowadzic wszelkie daniny podatkowe...

  #22 02.11.2014 22:34

@Pablo_Wawa: Zgodnie z polskim prawem cywilnym - jak wróciły, to miały gwarancję, bo na towar po naprawie przysługuje taki sam okres gwarancyjny, jak na towar nowy, z tym, że liczony od dnia zakończenia naprawy, nie od zakupu pierwszego egzemplarza!

Pablo_Wawa   9 #23 09.11.2014 12:30

@Prawnik (niezalogowany): możesz podać jakieś konkrety (przepisy), bo wydaje mi się, że mylisz pojęcia - zapisy gwarancyjne zależą od danego producenta i on ma prawo wymienić towar na używany, a nie nowy w ramach swojej gwarancji, bez przedłużania tejże. Co innego rękojmia konsumencka (że się tak niefachowo wyrażę) - ale tę się realizuje w sklepie (u sprzedawcy) i ona trwa 2 lata od dany zakupu produktu.

  #24 22.03.2015 01:54

Ostatnio Pixmania takie wysyła za cene normalnego !!!!!

  #25 13.08.2015 22:01

Ja trafiłem na Samsunga na Agito. Oczywiście sklep sprzedawał jako nowy. Poza tym brakowało w nim kabla na USB.

  #26 08.02.2016 01:55

robią tak prawie wszyscy sprzedawcy w sieci, a na pewno: komputronik, planetcom, apollo i masa innych. sprawdzajcie na stronach producentów dysków stan gwarancji. np: jeśli w seagate jest wynikiem "składnik", to na 100% dysk wyjęty z komputera, który "się nie sprzedał", więc nie jest nowy i nie posiada gwarancji producenta. wd prosi o zgłaszanie wszelkich machlojek, na stronie seagate nie znalazłem...