Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Specjalista ds. teleinformatycznych - Nierówna walka z programem Płatnik cz.43

Jednym z podstawowych programów używanych w moim szpitalu jest program "Płatnik", który "umożliwia wysyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w formie elektronicznej przez osoby i firmy, na których ciąży taki obowiązek. Program jest bezpłatny, działa jednak wyłącznie pod systemem MS Windows" (definicja zacytowana z wikipedii). Adminstruje tym programem od 5 lat i nigdy nie było z nim większych problemów. Co prawda pojawiały się jakieś małe problemy z certyfikatami bezpieczeństwa, czy podpisem elektronicznym, ale nigdy nie były to problemy nad którymi musiałem spędzić więcej niż pół godziny. Zawsze forum płatnika lub infolinia pomagała mi bez problemu. Tak było do końca zeszłego roku, gdy pojawiła się najnowsza wersja tego programu no ale może po kolei.

Kiedyś to było fajnie...

W 2008 roku obowiązującą wersją była wersja 6.01.001. Do tego czasu pojawiło się kilka nowych wersji (bodajże 4 - nie pamiętam dokładnie). Do końca zeszłego roku aktualizacje do kolejnych wersji przechodziły bez większych problemów. Schemat zawsze był taki sam. Nowszą wersje instalowało się bezpośrednio na starszą. Najpierw na serwerze (tam jest baza danych - SQL), później na komputerach klienckich, później należało sprawdzić działanie karty kryptograficznej (na każdym komputerze klienckim) z podpisem elektronicznym (potrzebnym do wysyłania dokumentów do ZUS) i praktycznie koniec. Każda nowa wersja pracowała bez problemów i użytkownicy byli zadowoleni (ja zresztą też:)). Pod koniec października zeszłego roku pojawiła się informacja o udostępnieniu nowej wersji czyli 9.01.001. W połowie listopada wysłano, dwóch pracowników mojej firmy na szkolenie odnośnie "administracji i użytkowania najnowszej wersji programu Płatnik". Zapomniano o mnie, ale co tam przecież informatyk w szpitalu jest wszechwiedzący i wszystko wie. Pod koniec roku pojawiła się najnowsza wersja - 9.01.001A (wersja 9.01.001 z kilkoma poprawkami). Kopię najnowszej wersji można było pobrać ze strony płatnika, lub otrzymać kopię programu w najbliższym oddziale ZUS. Jako, że pod koniec roku byłem w ZUS'ie to poprosiłem o płytę, i okazało się, że otrzymałem starsza wersję czyli 9.01.001. Niezły porządek mają ZUS, no ale zdążyłem się przyzwyczaić.

A teraz jest jeszcze lepiej

Jako że ze starszej wersji (8.01.001) można korzystać do końca lutego, za instalacje nowej wersji zabrałem się na początku lutego, Sama instalacja przebiegła bez najmniejszych problemów. Serwer, komputery klienckie, sprawdzenie podpisu elektronicznego. Wszystko poszło jak z płatka. Zadowolony z dobrze wykonanego zadania zabrałem się za kolejne zadania.

Dwa dni później pojawił się problem z certyfikatem podpisu kwalifikowanego. Kiedyś taki problem był i rozwiązanie było proste, aktualizacja certyfikatów załatwiła problem. Tym razem dopiero rozmowa z konsultantem na infolinii rozwiązała problem. Dwie godziny później pojawił się problem pod takim tytułem : "Dokument nie może być wysłany, ponieważ dane płatnika nie zostały zidentyfikowane". Na infolinii twierdzą, że identyfikacja jeszcze nie działa poprawnie i należy się tym przejmować, ale jak się tym nie przejmować jak z tym błędem nie da się wysłać dokumentów.

Drugi błąd jest jeszcze ciekawszy bo brzmi następująco: "W dokumentach ubezpieczeniowych składanych od 1 września 2011r., nie powinien być używany numer NIP jako identyfikacyjny osoby ubezpieczonej ani osób zgłaszanych jako członkowie rodziny. W danych identyfikacyjnych należy podawać jako numer identyfikacyjny numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano tego numeru serię i numer dowodu osobistego lub paszportu." Masło Maślane, czyli nie używaj NIP bo od 2 lat to jest niepoprawnie, tylko dlaczego przez ostatnie dwa lata to działało z NIPem? Prządek musi być:). Oczywiśćie usunięcie NIP z kartoteki ubezpieczonego nic a nic nie daje i pojawia się ten sam błąd.

I jaki z tego efekt?

Od tygodnia rozmawiam z kolejnymi konsultantami na infolinii i nic kompletnie nic. Podają jakieś poprawki, łatki, zmiany ustawień i nic żaden ze sposobów nie działa. Po tygodniu wydzwaniania znam chyba wszystkich konsultantów a oni mnie. Ale co z tego skoro Płatnik w dalszym ciągu wyrzuca błędy. Może ktoś z was zna rozwiązanie bo ja mam już serdecznie dość.

Żeby było ciekawiej administruje też małą bazą danych "Płatnika" (około 50 pracowników, baza na accessie - moja 500 pracowników, baza na SQL) i tam nie było najmniejszych problemów, aktualizacja programu , certyfikatów i po sprawie, wszystko działa bez najmniejszych problemów. Normalnie dziwa się dzieją i tyle

Spis mojego blogowania znajdziecie tutaj

oprogramowanie

Komentarze

0 nowych
paxer   5 #1 17.02.2014 09:03

Też miałem problemy z nowym Płatnikiem. U nas w firmie jest eset endpoint security i okazało się, że on blokował program płatnika - czego nie było w wersji poprzedniej. Po dodaniu wyjątku w zaporze problem zniknął...

januszek   19 #2 17.02.2014 09:06

Potwierdzam problem z usuniętym NIP-em w Płaczniku (kupiła mnie ta nazwa) ;)

clubber84   5 #3 17.02.2014 09:10

Może najnowsza wersja ma problem z komunikacją z bazą danych?
Może trzeba sprawdzić, czy program poprawnie pobiera dane SQL? (tak tylko gdybam)

januszek   19 #4 17.02.2014 09:13

@Shaki - u mnie zadziałała taka procedura - zaznaczasz deklaracje, której nie można wysłać z powodu błędu z NIP, z menu "Administracja" wybierasz "Aktualizuj komponenty programu i dane płatnika" a następnie pobierasz aktualizacje. Po tej operacji można wysłać deklarację.

pepo9   4 #5 17.02.2014 09:18

Jeżeli można zapytać to dokumenty są tworzone w Płatniku czy importowane z zewnętrznego programu??

Jeżeli z zewnętrznego to najprawdopodobniej podczas importu dokumentów trzeba zaznaczyć import i aktualizacja oraz oczywiście sprawdzić plik KEDU co tam jest w danych ubezpieczonego

bolivar   9 #6 17.02.2014 10:05

@Shaki81:
Płytkę z Płatnikiem po raz ostatni widziałem przy wersji 5.X ;-) Zawsze ściągam ze strony - zresztą nawet na stronie jest informacja kiedy płytki z Płatnikiem pojawią się w oddziałach ZUS-u.

Wersja 9.01.001 od wersji 9.01.001A różni się szybszym działaniem przy kilku tysiącach pracowników.

Baza Access z Płatniku to zuo... wielkie ZUO. Nigdy nie wiesz kiedy się sypnie. Już przy 10 pracownikach lepiej jest przerzucić to na MSSQL Expressa.

Co do problemów - cóż, kwestia edukacji... pracowników. Wyjaśnienie co mają robić przed wysyłką ;)

Co do infolinii - chyba raz w życiu dzwoniłem. Normalnie polecam:
http://pomocnikplatnika.pl/forum-platnik/
http://forum.platnik9.pl/

Rzuć okiem też tutaj:
http://lazowski.wordpress.com/2013/12/08/platnik-9-01-001-juz-jest/

Administracja Płatnikiem - w miesiącu około godziny. Baza danych aktualnie na MSSQL 2012, około 100 firm, każda firma od 1 do 1000 pracowników. Jedyne problemy to z kończącymi się certyfikatami, a właściwie nie czytaniem o tym komunikatów przez użytkowników. Oby tak dalej było ;-)


@pepo9:
importy dokumentów z zewnętrznych programów to już inna bajka. Jednak Płatnik ładnie informuje w którym miejscu pliku jest błąd. Bardzo często zdarza się, że ktoś robi wysyłkę dokumentów pracownika jeszcze nie zgłoszonego ;-)

PAMPKIN   11 #7 17.02.2014 10:21

A u mnie to co powyżej plus ciekawostka, błędy w kartotece ubezpieczonych m.in. NIP oraz błędne dane np kod pocztowy i nazwa ulicy pracownika, który przemeldował się 5 dni temu. Znajoma w ZUSie nie ma w podglądzie nowych danych, a Płatnik ma!

llindelou   7 #8 17.02.2014 11:22

U mnie w pracy jest kilku obcokrajowców z rodzinami (pracuje na uniwersytecie), aby zalegalizować swój na terenie Polski trzeba wyrobić kartę pobytu a do niej są potrzebne zaświadczenia o opłaconych składkach zdrowotnych za ostatnie trzy miesiące. Ostatnio się dowiedziałam, że już nie można wydrukować takiego potwierdzenia z programu płatnik.... Więc pracodawca płaci składki ale już potwierdzenia wydrukować nie może i możliwe ze odblokują tą funkcję za jakiś czas a może i nie...

I co tu robić, gdy inny urzędnik mówi, że trzeba koniecznie przynieść zaświadczenie o ubezpieczeniu....

Parodia.

adi24car   4 #9 17.02.2014 11:59

Widzę, że wszyscy z tym porąbanym programem mają problemy - nie tylko ja.

msnet   19 #10 17.02.2014 12:30

Nie ma to jak zmuszać wszystkich do używania bubla, który powstał za grube miliony naszych złotówek...

gowain   19 #11 17.02.2014 12:40

@msnet Asseco... i wszystko jasne. Pijawka i pasożyt pożerający każdą ilość publicznych pieniędzy i tworzący tak oprogramowanie, żeby kolejną aktualizację czy moduł mogli robić tylko oni...

msnet   19 #12 17.02.2014 13:39

@gowain - wg mnie to wszystko powinno działać zupełnie inaczej. Powinien być stworzony jakiś format dokumentu, jaki należy przesłać do ZUS-u, ale każdy powinien mieć możliwość stworzenia aplikacji, która by to umożliwiała.

PAMPKIN   11 #13 17.02.2014 14:23

@msnet
Dobrze prawi! Nalać mu wina! ;)

Nie w tym kraju! A kto robiłby część serwerową, tę po stronie ZUSu? Oj jaki bałagan by był!

bolivar   9 #14 17.02.2014 14:28

@msnet:
przecież możesz stworzyć program, który umożliwi wysyłkę dokumentów? Format jest otwarty i to od (jeżeli dobrze pamiętam) 2007 roku. Nawet był projekt:
http://www.janosik.net/aktualnosci.html
Niestety jak zwykle bywa nic z tego nie wyszło. Możesz pobrać odpowiednie dokumenty:
http://www.platnik.info.pl/download2.htm
http://www.zus.pl/bip/default.asp?id=180
Nawet na DB pisano o tym:
http://www.dobreprogramy.pl/Od-21-lipca-bedzie-mozna-korzystac-nie-tylko-z-Platn...
A tutaj masz alternatywę... za 480 zł rocznie:
http://www.bukigo.pl/cennik

2099   8 #15 17.02.2014 16:13

Ja dziś miałem przejażdżkę z certyfikatem odnawianym, ale po godzince poszło. Po prost z niewiadomej przyczyny ( nawet pomimo restartu komputera) nie było go na liście.
@januszek - nazwa Płacznik rządzi

  #16 17.02.2014 17:06

@PAMPKIN myślę że na pewno nie większy niż jest teraz.

@bolivar tak ale do zanoszenia dokumentów tylko. Odnośnie przekazu elektronicznego nie chcieli udostępnić specyfikacji tłumacząc się "bezpieczeństwem danych". I Janosik padł... alternatywa i tak działa na bazie płatnika tylko robią to za ciebie a ty musisz podpisać im zezwolenie na wysyłanie w twoim imieniu przekazów elektronicznych do ZUSu czy US.

@llindelou można wydrukować IMIR tylko wszystko zależy czy potwierdzony miesiąc znajduje się na replikach serwerów ZUSu. Podobno do końca miesiąca ma już działać w 100% teraz jest losowanie. Raz drukuje raz nie, tak losowo.

bolivar   9 #17 17.02.2014 21:36

@Anonim (niezalogowany):
Proszę poczytaj pierw linki, które zamieściłem... nawet stronę Janosika...

g_no_m   10 #18 18.02.2014 19:45

@Shaki81: "Masło Maślane, czyli nie używaj NIP bo od 2 lat to jest niepoprawnie, tylko dlaczego przez ostatnie dwa lata to działało z NIPem? Prządek musi być:)."
Informacje o NIPie i dokładne instrukcje postępowania były wielokrotnie podawane w sekcji "Komunikaty ZUS" programu Płatnik. Już dawno temu. Jak się nie czyta, to skąd ma być porządek?
Daleki jestem od bronienia tego badziewia, pracuję na nim od samiutkiego początku, kiedy jeszcze wysyłało się dokumenty w kopercie, niejedną k*rwę pod adresem Prokomu/Asseco puściłem, ale akurat tutaj wina była po Twojej stronie. Miałeś kupę czasu, by kartoteki ubezpieczonych uporządkować.

"Kiedyś to było fajnie..."
Kiedyś, to potrafiło być tak, że jedna aktualizacja całkowicie rozwalała bazę. Jak ktoś nie miał kopii - trudno. Przez pierwsze pięć lat praca z Płatnikiem to była karuzela niespodzianek. To dopiero teraz jest względny spokój.

Subversive   8 #19 20.02.2014 07:51

Jak czytam komentarze po sieci, to widzę, że mało kto przeżył aktualizację bezboleśnie. W moim przypadku problem pojawił się z WRF - pomogło czarowanie z poziomu linii poleceń. Wcześniej miałem bardziej prozaiczny problem - 9tki nie można było ściągnąć. Mój szef w końcu przejechał się do ZUSu i dostał płytkę z aktualną wersją. Szał w trampkach ;-)

g_no_m   10 #20 20.02.2014 14:09

@Subversive: "Jak czytam komentarze po sieci, to widzę, że mało kto przeżył aktualizację bezboleśnie."

Nie wiem, jak teraz, ale kiedy w grudniu dzwoniłem na zusowskią infolinię, to automat miłym głosem powiadomił mnie, ze jestem sześćdziesiąty trzeci w kolejce :D Co było robić - wsiadłem w auto i pojechałem do oddalonej ode mnie o 30km placówki, bo sprawa była pilna. A tam się okazało, że ogromna większość ludzi dzwoni dlatego, że sobie nie zaktualizowali słowników, mimo, że program stara się to zrobić automatycznie. Owszem, funkcja jest zrobiona topornie (przecież to Płatnik jest), ale ostrzeżenia o tym, że dokumenty się nie zweryfikują poprawnie bez tej automatycznej aktualizacji wisiały na zusowskiej stronie jeszcze zanim program był dostępny do pobrania. Wystarczyło przeczytać "Co nowego w programie" i ogromna większość problemów z nowym płatnikiem nigdy by nie zaistniała. No, ale ludzie wolą narzekać, niż przeczytać parę zdań.

Inna rzecz, że my widzimy tylko wierzchołek góry lodowej, prawdziwym problem jest to, jak działa system w samym ZUSie. Ponieważ teraz wyłapywane są błędy, których wcześniej system w ogóle nie weryfikował, ogon korekt zrobił się olbrzymi. I ludzie w ZUSie starają się najpierw skorygować te błędy w oparciu o dostępne dla nich informacje, do nas piszą dopiero wtedy, gdy wewnętrzna korekta nie jest możliwa. Ja musiałem korygować kilkanaście zestawów, z czego niektóre aż z 2005r. I połowa z nich była z mojej winy, reszta wynikła z tego, że z systemu zusowskiego wyparowało kilka wysłanych i potwierdzonych zgłoszeń. Gdyby pracownicy obsługujący system ZUSu działali tak, jak na przykład obsługa techniczna tepsy, mielibyśmy armagedon.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #21 20.02.2014 20:07

@g_no_m - ciesz się że w placówce coś Ci powiedziano, ja jak byłem w swojej terenowej jednostce z pytaniem o te błędy to kazano mi skontaktować się z infolinią płatnika :) A płytę to dostałem z wersją 9.01.001 podczas gdy aktualna była już wersja z końcówką "A"

A dziś pojawiła się wersja "B", aż się boję ja instalować, zwłaszcza, że w końcu dziś udało mi się rozwiązać moje problemy, o których pisałem we wpisie.

g_no_m   10 #22 20.02.2014 23:13

@Shaki81: "ciesz się że w placówce coś Ci powiedziano"

W sprawie Płatnika? Oczywiście, że nic. Gdybym miał problem wyłącznie z Płatnikiem, to bym w ogóle nie jechał. Kiedyś jeszcze mieli na etacie informatyka, ale to w czasach, gdy jeździło się do ZUSu z dyskietką po nowy podpis. Teraz tam są wyłącznie ludzie, którzy ciężko pracują nad wyprostowaniem błędów narobionych z powodu badziewnego systemu, oni nawet nie wiedzą, jak działa Płatnik, mają własną software'ową kupę nieszczęść do ogarnięcia.

Loombago   9 #23 20.02.2014 23:20

@Shaki81 Jak coś takiego się wyświetla wystarczy dać na każdym płatniku aktualizacja kompnentów i danych płatnika.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #24 23.02.2014 21:13

@Loombago - dzięki, teraz już wiem, szkoda tylko, że aby o tym się dowiedzieć musiałem dzwonić ze 20 razy na infolinię.

No i odpukać jak na razie wszystko działa, ale normalnie boję się zapeszać.

g_no_m   10 #25 25.02.2014 16:37

@Shaki81: "szkoda tylko, że aby o tym się dowiedzieć musiałem dzwonić ze 20 razy na infolinię."

Czytałeś mój komentarz #20? Program Cię o konieczności aktualizacji komponentów poinformował natychmiast po instalacji wersji 9. W sekcji "Co nowego" pomocy programu masz opisaną tę funkcję. Na stronie ZUS poświęconej Płatnikowi masz ostrzeżenie, że jeśli komponentów nie zaktualizujesz, to poprawna weryfikacja nie będzie możliwa. Nawet, jeśli całą sprawę zignorujesz, to przed wysyłką dokumentu program aktualizację wymusi i ponownie dokumenty zweryfikuje.

Krótko: wepchnięto tę informację wszędzie, gdzie tylko się dało, a Ty nie zauważyłeś. Nawet nie zacząłeś szukać rozwiązania, złapałeś za słuchawkę i dołączyłeś do długiej kolejki osób blokujących infolinię z powodu własnego lenistwa.

  #26 28.02.2014 11:29

Do Paxer - dziękuję za pomoc, to eset.
cyt. PAXER "Też miałem problemy z nowym Płatnikiem. U nas w firmie jest eset endpoint security i okazało się, że on blokował program płatnika - czego nie było w wersji poprzedniej. Po dodaniu wyjątku w zaporze problem zniknął..."

Dimatheus   22 #27 06.03.2014 20:31

Hej,

Oj, z Płatnikiem to nieraz są fajne jaja. Pamiętam, jak trochę czasu spędziłem, gdy zmieniałem - jeszcze w wersji 6 Płatnika - bazę z SQL na Accessową. Się działo...

Pozdrawiam,
Dimatheus