r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Streaming wideo w cieniu Telewizji Polskiej: ipla już bez produkcji publicznego nadawcy

Strona główna AktualnościINTERNET

ipla nie ma ostatnio dobrej prasy, overselling usługi strumieniowania wideo w trakcie Euro 2016 sprawił, że wielu niezadowolonych jakością świadczenia usługi internautów deklarowało że mają dość – i z usługi VoD rezygnują. Ilu będzie niezadowolonych, teraz gdy z ipli znikają popularne programy i seriale Telewizji Polskiej?

W kwietniu z należącego do Onetu serwisu VoD.pl zniknęły wszystkie programy i seriale TVP, zarówno te stare jak i aktualne. Był to efekt wygaśnięcia podpisanej w 2011 roku między Onetem a Telewizją Polską umowy na dystrybucję treści. Oceniano to wtedy jako świetne posunięcie, które bardzo wzmocniło usługę streamingową Onetu.

Onet nie miał jednak wyłączności, treści należące do TVP były też udostępniane przez platformę ipla Cyfrowego Polsatu. Ta umowa jednak wygasła z końcem czerwca – i to raczej bezpowrotnie. Prezes TVP Jacek Kurski uważa, że udostępnianie produkcji Telewizji Polskiej innym platformom jest szkodliwe z biznesowego punktu widzenia.

r   e   k   l   a   m   a

TVP samo się bowiem stało konkurentem dla VoD.pl i ipli i chce mieć wyłączność na swoje produkcje, realizowane bądź co bądź za pieniądze z abonamentu RTV. Przestano je udostępniać zarówno w modelu darmowym z reklamami, jak i w ofertach płatnych, choć Telewizja Polska wciąż zastrzega sobie możliwość oferowania swoich produkcji dostawcom telewizji, np. UPC, Orange czy Vectrze.

Zakończenie współpracy z Onetem przyniosło oczekiwane przez TVP skutki, popularność vod.tvp.pl wzrosła z miesiąca na miesiąc o kilkadziesiąt procent. Zakończenie współpracy z iplą pewnie też nie pozostanie bez echa. Telewizja Polska przygotowuje się więc na skok oglądalności w Internecie, przebudowując własnymi siłami i od podstaw swój serwis streamingowy. Testem tego, co już udało się osiągnąć, było właśnie Euro 2016, kiedy to podczas meczu Polska-Niemcy udało się utrzymać 300 tys. jednoczesnych strumieni wideo.

Nowe vod.tvp.pl ma udostępnić widzom znacznie więcej niż dotąd materiałów archiwalnych, gdy tylko uregulowane zostaną kwestie praw autorskich w kontekście internetowej dystrybucji, jak również zaoferować swoje własne unikatowe produkcje, których nie zobaczymy u żadnego komercyjnego dostawcy. To wszystko ma być „za darmo” (pomijając abonament RTV), co najwyżej płatny będzie dostęp do odcinków seriali przed ich telewizyjną premierą. Telewizja Polska rozważa też kwestię wzięcia na swoją platformę treści innych producentów.

Takie posunięcia zmuszą komercyjnych konkurentów do zdwojenia wysiłków w produkcji własnych treści, czymś te pustki po treściach Telewizji Polskiej trzeba przecież wypełnić. Segment wideo na polskim rynku stale rośnie, inwestują tu wszyscy. Onet postawił na produkcję własnych seriali, dostosowanych do specyfiki Internetu, oraz programów publicystycznych. Czym będzie chciała przyciągnąć widzów ipla – jeszcze nie wiadomo.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.