r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Surface Pro wyrasta na głównego konkurenta Surface RT: Windows dla procesorów ARM okazał się niewypałem?

Strona główna Aktualności

Taki już chyba los Microsoftu, że największym konkurentem dla jego produktów są inne jego produkty. Tak też stało się najwyraźniej z linią lapletów Surface, których sprzedaż, mimo obecności na rynku USA i kilkunastu krajów europejskich, nie zachwyca – szczególnie w porównaniu do sprzedaży produktów Apple'a. Bloomberg donosi, że do tej pory Redmond zdołało sprzedać łącznie 1,5 mln tych urządzeń. Jest to dwukrotnie więcej, niż wynosiła sprzedaż Surface od jego premiery pod koniec października, do końca 2012 roku.

Jednak według zeszłorocznych szacunków analityków z firmy UBS, do końca 2012 roku sprzedaż Surface RT miała osiągnąć 2 miliony sztuk. Być może kierując się tymi szacunkami, Microsoft zamówił u swoich wykonawców w pierwszej partii 3 miliony sztuk tych lapletów. Jak widać, do tej pory udało mu się sprzedać zaledwie połowę zamówionej produkcji.

Dla analityków Bloomberga podwojenie to słaby wynik – oznacza, że sprzedaż utrzymuje się na tym samym poziomie. W rzeczywistości jest jednak jeszcze gorzej, gdyż przedstawione wyniki obejmują całą linię urządzeń Surface, a więc zarówno Surface RT (laplet z procesorem ARM i systemem Windows RT), jak i Surface Pro (laplet z procesorem x86 i pełnym systemem Windows 8). To ostatnie urządzenie zadebiutowało na rynku w lutym tego roku – i do tej pory sprzedało się w 400 tysiącach egzemplarzy.

Nic chyba w tym dziwnego: Surface Pro powstało z myślą o tych wszystkich wymagających użytkownikach, dla których Surface RT było co najwyżej zabawką dla kota. Pozbawiony możliwości uruchamiania oprogramowania dla Windows laplet, z ograniczonymi możliwościami działania w sieciach firmowych, przykuty do dość ograniczonego aplikacji z Windows Store, nadawał się co najwyżej do prostych prac biurowych w trasie i przeglądania Sieci – jednak ceny, zaczynające się od 499 dolarów (około 1600 zł) za model bez klawiatury, najwyraźniej nie zachęciły klientów, szczególnie że są to już pieniądze, za które można nabyć iPada.

Tymczasem Surface Pro wygląda na jedno z najciekawszych urządzeń przenośnych na rynku. Pozornie kosztowny laplet (sugerowana cena wynosi nieco ponad 1000 dolarów), jest pełnowartościowym PC z procesorem Intel Core i5 i grafiką Intel HD 4000, 4 GB RAM, 64 GB pamięcią masową SSD i portami USB 3.0.W tej cenie można kupić w USA 11-calowego Macbooka Air, ze znacznie gorszym ekranem i baterią.

Ze sprzedażowych wyników wyciągnąć więc można tylko jeden wniosek: Surface RT okazało się niewypałem, a znaczna część jego potencjalnych nabywców decyduje się teraz na zakup Surface Pro. Nie jest więc dziwne, że inni producenci zachowują się względem Windows RT wstrzemięźliwie: Samsung i Toshiba otwarcie już porzuciły plany wydania urządzenia z tym systemem, podczas gdy HTC i Acer, planujące premiery własnych lapletów z Windows RT na początek 2013 roku, przesunęły je na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Kto jest winien tej wpadki? Sam pomysł na alternatywę dla iOS-a i Androida dla urządzeń ARM był przecież bardzo dobry, a możliwość sięgnięcia po produkt Microsoftu na rynku zdominowanym przez Apple i Google dla wielu musiała się wydawać ciekawą ofertą. Ale spójrzmy na sprawę uczciwie: nawet gdyby ktoś chciał kupić u nas Surface RT, to jedyne co mu zostawało, to import z USA. Dopiero miesiąc temu Surface RT zadebiutował na rynkach Europy Zachodniej, w tym tak istotnych jak Luksemburg, tymczasem do tej pory gigant z Redmond nie zainteresował się rynkiem polskim.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.