ZFS w Leopardzie

08.06.2007 4:37, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

W następnej wersji systemu operacyjnego Mac OS X, który obecnie nosi nazwę kodową Leopard, wykorzystany zostanie system plików ZFS zamiast dotychczas używanego HFS+.

ZFS jest dosyć nowym, zaawansowanym systemem plików. Został już wprowadzony we FreeBSD. Teraz będą go mogli używać także użytkownicy systemu spod znaku jabłuszka. Przejście na ZFS wniesie wiele ulepszeń, takich jak sumy kontrolne zapewniające integralność danych czy dodatkowa warstwa abstrakcji oddzielająca przestrzeń przechowywania danych od fizycznych dysków i tym samym zapewniająca łatwiejsze zarządzanie. Funkcja tzw. snapshotów usprawni tworzenie kopii zapasowych. Ponieważ ZFS jest 128-bitowy, może obsługiwać dyski o praktycznie nieograniczonych rozmiarach. Ponadto wbudowana kompresja zapewnia wzrost wydajności rzędu 2-3 razy. Wzrost wydajności jest możliwy dzięki temu, że czas kompresji i dekompresji danych przez procesor jest dużo niższy niż czas odczytu/zapisu dodatkowych danych na dysku.

Źródło: BetaNews
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (34)  

Avatar
Nezumi (niezalogowany) | 08.06.2007 4:57#1

To fajnie. A przy okazji - znowu dodadza tony infantylnych animacyjek, kolorowych ozdobniczkow i bzdurek? Bo w tym to mac OS nie ma sobie rownych a Vista wyglada przy nim jak uboga kuzynka.
I pomyslec ze teraz to ludzie nazywaja "profesjonalnymi systemami".
Totalne zdziecinnienie.
Ale niech tam - taki offtop - bo z tym systemem plikow to w porzadku sprawa jest...

Avatar
X-Man (niezalogowany) | 08.06.2007 8:12#2

Ciekawe kiedy Windows to wprowadzi :)

Avatar
Dziw (niezalogowany) | 08.06.2007 8:51#3

Dziwne jest to, że Apple bazuje na komponentach OpenSource ale nic chyba nie daje w zamian. MaxOSX bazuje na freeBSD, WebKit na KHTML z KDE, basha maja w konsoli ale jak przyjdzie co do czego to Mac
OSX to bedziej "lock-in" niz Windows. Jak juz kupisz Maca to jestes zwiazany z Apple na smierc i zycie...

Mogliby chociaz korzystac z otwartych standardow (zamias quicktime ogg, .odf i inne) w podziece za komponenty.

Ale moze sie myle i moze Apple daje cos w zamian

Avatar
pretorianie (niezalogowany) | 08.06.2007 9:14#4

Mam nadzieję, że ten system plików wejdzie i będzie działał. A przede wszystkim nikt się nie wycofa z wprowadzenia tego systemu plików tuż przed premierą systemu, tak jak to było w przypadku Windowsa Visty i systemu plików WinFS.

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 08.06.2007 9:19#5

@Dziw
Masz rację. Bierze pełnymi garściami (bo to jeszcze Samba i pewnie coś by się więcej znalazło), a niec nie daje. Nawet na zasadzie darmowego, choć zamkniętego oprogramowania nie udostępnia choćby iTunes, Quicktime, co przecierz na Windows jest, a na systemy alternatywne już nie.

Ale podoba mi się to co dzieje się z systemami plików w środowiskach *.niksowych. Mamy ext, Reisery, teraz ZFS. Każdy z nich nowoczesny i dużo lepszy od Windowsowego, archaicznego już nieco NTFS.

Avatar
Mac User (niezalogowany) | 08.06.2007 9:22#6

@Nezumi - ikonki sa zarabiste i uprzyjemniaja zycie. a na cos takiego jak Expose w windzie to ty sie nie doczekasz. to dopiero ulatwia zyci!
@Dziw
Co z tego ze nic nie daje? Nie rozumiem o co ci chodzi? Pozmieniali po swojemu, dopasowali do swoich komputerow i wszystko chodzi. Jak nie chcesz to nie kupuj.

Avatar
kebe (niezalogowany) | 08.06.2007 9:40#7

@Gunther

Pomyśleć, że niektórzy jeszcze FAT-a używają :/

Avatar
wojownik (niezalogowany) | 08.06.2007 9:52#8

w usa jak ktos na powaznie uzywa kompa to ma w domu makintosza :P po 1 ze wzgledu na jajwyzsza jakosc podzespolow wykozystywanych w ich kompach po 2 swietny system gdzie windows jest w tyle za nimi 4 lata ( vista jest w plecy za tiderem nie mowiac o leopardzie z ktorego zerzna w tej vienie ile sie da) dziekuje

Avatar
ShpxLbh (niezalogowany) | 08.06.2007 9:56#9

@Mac User

człowieku co Ty się tak rzucasz? Dziw ma racje, bo przepraszam ale środowisko Open-Source pracuje, a Applec sobie korzysta i sprzedaje za grrrrubą kasę oprogramowanie które ktoś zbudował od podstaw?? no sorry ale to jest napewno w pewnym sensie łamanie gpl3, no chyba jest jakaś tam umowa-nie wiem. ale Dziw ma racje, a TY NIE

Avatar
jpv2 (niezalogowany) | 08.06.2007 10:39#10

Jak to Apple nic nie daje? Przecież nie pozwali twórców FreeType za reverse-engineering ich opatentowanej metody hintingu BCI. - Przypomina mi się kawał o skinach, którzy uratowali życie staruszce, bo w ostatnim momencie przestali ją kopać.

Avatar
Ludvick (niezalogowany) | 08.06.2007 10:43#11

@Mac User
"@Dziw
Co z tego ze nic nie daje? Nie rozumiem o co ci chodzi? Pozmieniali po swojemu, dopasowali do swoich komputerow i wszystko chodzi. Jak nie chcesz to nie kupuj."

wiesz, chodzi o to, ze korzystajac z softu/kodow na licencji GPL, jesstes do czegos zobowiazany, a apple - mowiac krotko - nie wypelnia warunkow tej licencji, choc korzysta (i to ewidentnie w celach komercyjnych) z GPLowego sofu...

***

a swoja droga - interesujace sa reakcje nas komentujacych: w przypadku M$, gdy chodzi tylko o podejrzenie (nigdy sie oficjalnie nie przyznali) uzywania kodow OpenSource'owych, jestesmy gotowi ich powystrzelac/powywieszac i skazac na wieczne potepienie; w przypadku stajni Apple, gdzie oficjalnie wiadmo, ze garsciami czerpie z OpenSource (nie wypelniajac przy tym warunkow licencji GPL) - wlascicieli zostawiamy w spokoju i zaden komentujacy ich nie opluwa (co najwyzej jest cos w stylu glosnego zastanawiania sie, czy dzialaja fair)...

Avatar
HX (niezalogowany) | 08.06.2007 10:43#12

@Dziw: na pewno nic nie dają?

http://developer.apple.com/opensource/index.html

ZFS jest fantastyczny, ma wszystko to co powinien mieć nowoczesny system plików. Szkoda tylko że w linuksie na bazie FUSE, a nie natywnie:( dużo by to dało, choćby wymiana plików była by w pełni bezproblemowa. Mam nadzieje, że linuks zmądrzeje do ZFS i zrezygnuje z juz zacofanego reiserfs4

Avatar
Darwin (niezalogowany) | 08.06.2007 10:46#13

Apple korzysta z licencji BSD, a nie GPL3 wiec ma prawo zamykać projekty i rozwijać je po swojemu i to robi dając fantastyczny system Uniksowy. Jednocześnie by się zrewanżować prowadzi dystrybucje części swojego systemu nie publikując tylko systemu aqua i programów użytkowych (safari, itunes itd)

Avatar
knapik (niezalogowany) | 08.06.2007 10:53#14

Na mac os x programy są tak wysokiej jakości, że sporo takich nie ma nawet na windowsie i nigdy nie będzie. Więc te animacyjki o których mówisz nezumi mają akurat małe znaczenie.

Btw. nie wiem co ci sie w nich nie podoba bo sa ładne. Wygląd viśty nudzi się po tygodniu, maca jakoś nie - może to subiektywne odczucie. Co prawda oba te systemy są mało konfigurowalne, ale mac to mac, ekstraklasa...

Avatar
Hans Olo (niezalogowany) | 08.06.2007 10:53#15

A ja już myślałem, że będą komputeryzować nasze wspaniałe wojska pancerne ;D.

Avatar
bartucha82 (niezalogowany) | 08.06.2007 10:55#16

@Gunther: Apple daje i to nawet nie wiecie jak wiele. Fakt - korzysta z KHTML, ale to Apple daje kaskę i to całkiem sporą na rozwój tego silnika (w KDE4 ten silnik będzie na nowo przepisany) i poszczególnych elementów środowiska KDE i paru innych programów napisanych w QT. Dodatkowo wspierają projekt BSD. To jeszcze mało?????

Avatar
hind (niezalogowany) | 08.06.2007 11:03#17

jak nic nie daje ?? miłego pobierania jądra MacOSX Darwin.
http://developer.apple.com/opensource/index.html
A co do APPLE KHTML to dziwnym trafem w telefonach z symbianem 9 standardowy browser kożysta właśnie z tego enginu.

Avatar
atavus (niezalogowany) | 08.06.2007 11:06#18

he, i tak XFS rulez ;p

Avatar
SSEE (niezalogowany) | 08.06.2007 11:18#19

|
@HX

„ZFS jest fantastyczny, ma wszystko to co powinien mieć nowoczesny system plików.”


Really? ;) A np. szyfrowanie? A quoty?

Nie ma systemu idealnego, więc może lepiej nie przesadzaj z superlatywami, hę? Gunther, ciebie to też dotyczy... ;)
|

Avatar
Kelt (niezalogowany) | 08.06.2007 12:02#20

Ciekawe jest to, że niektórzy uważają Apple za wroga bo łamie licencje GPL... mimo iż wykorzystuje oprogramowanie na licencji BSD :P

Czemu zacietrzewieni użytkownicy systemu spod znaku pingwinka nie mogę pojąć, że istnieją też inne wolne licencje? :>

Avatar
TNN (niezalogowany) | 08.06.2007 12:24#21

Prawda jest taka, że Mac OS X to system dedykowany po wcześniej dobrany sprzęt i odwrotnie dzięki czemu programiści mają z góry ustalony Hardware, na który odpalasz Maca więc mogą system z nim bardzo dobrze zespolić. Po za tym Apple dba dużo bardziej o użytkowników niż np. M$ - polecam sprawdzić wiele "bonusów" które niesie ze sobą korzystanie z produktów z pod znaku jabłuszka. No i chwali im się to że rozwijają cały czas swoje dzieła, a nie to co M$... Vista tak naprawdę przyda się tylko do gier z DX10 :/ nic więcej... a szkoda

Avatar
Nezumi (niezalogowany) | 08.06.2007 12:32#22

@Mac User - jesli lubisz infantylny styl przypominajacy oble zabawki dla dzieci ponizej 3go roku zycia to twoj wybor. Mnie to bardziej wkurza niz uprzyjemnia mi zycie bo kompa uzywam do pracy nie do meczenia sobie oczu fruwajacymi bzdurkami. Co do expose - jesli tak strasznie ulatwia ci to zycie to sobie mozesz bez problemu zainstalowac na windzie:

http://tinyurl.com/yotuos

@wojownik - nie rozsmieszaj mnie. Fakt - mac jest bardziej popularny w Stanach ale z tym ze jedynie maca sie uzywa "na powaznie" to po prostu natchniona bzdura. Co ty myslisz ze jak juz ktos mieszka w stanach to nie woli sobie karty graficznej wymienic tylko od razu calego kompa? Kto chce ma maca, kto chce PC. Jak wszedzie.

@knapik - to podaj mi nazwy tych wspanialych programow jesli mozesz. Chociaz dwoch, trzech.

Nie podoba mi sie cukierkowatosc, tanie efekciarstwo - zbedne. Meczace oblosci wszedzie gdzie sie tylko da - dziwie sie ze jeszcze okraglych okienek nie zrobili z jakas szklista, symulujaca kule powloka. Koniecznie z jakims animowanym refleksem...

Avatar
EntereX (niezalogowany) | 08.06.2007 12:33#23

@TNN masz rację. Rozwijają swoje dzieła, wprowadzają nowe rozwiązania techniczne, które i tak później wszyscy kopiują (z Microsoft na czele) i jeszcze niektórzy by chcieli żeby apple dawało coś w zamian.

Avatar
Jay (niezalogowany) | 08.06.2007 13:01#24

SSEE@
>A np. szyfrowanie? A quoty?
w ZFS jest odrazu:D

Avatar
Azrael Nightwalker (niezalogowany) | 08.06.2007 13:18#25

Dziwię się żę nikt z was nie zwrócił uwagi na najważniejszą zaletę ZFSa: ten system plików sam się naprawia więc nigdy nie trzeba go skanować w poszukiwaniu błędów.

Avatar
SSEE (niezalogowany) | 08.06.2007 13:22#26

|
@Jay

„w ZFS jest odrazu”

Limitations:
ZFS lacks transparent encryption,...
ZFS does not support per-user or per-group quotas...
(http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS)

Ktoś pisze bzdury: albo Wikipedia, albo ty.
|

Avatar
pretorianie (niezalogowany) | 08.06.2007 14:02#27

Ja po 10 latach korzystania z Windows przesiadłem się na Macintosha, Jestem naprawdę szczęśliwy, że podjąłem taką decyzję. System jak i podzespoły są najwyższej jakości i nie trzeba szukać sterowników do wszystkiego co się podłącza pod kompa.
Jeśli chodzi o zżynanie z innego systemu to wszyscy wiedzą jak jest. Nie ma co o tym dyskutować.

Avatar
Conan (niezalogowany) | 08.06.2007 14:57#28

Na Macu sie nie znam sie ,ale Free BZD mam na live CD.

Avatar
OKII (niezalogowany) | 08.06.2007 15:14#29

^ ten "User Agent" to ściema :P

"Dziwne jest to, że Apple bazuje na komponentach OpenSource ale nic chyba nie daje w zamian." itd, itp. ... Wspiera np. rozwój GCC matołki. I nie łamie żadnych licencji, bo to co bierze to albo na BSD albo LGPL (np. KHTML). GCC jest na GPL, lecz nie jest dołączane do systemu MacOS. A to co wy tam macie w dystrybucjach nie jest 100% GPL - Mozilla (MPL/GPL/LGPL) czy niektóre komponenty KDE jak Kicker (BSD - sic!) lub KolourPaint (też BSD). A to tylko czubek góry lodowej. Open Source nie zabrania zarabiania na oprogramowaniu otwartym kodzie, to nie licencja jak GPL, tylko idea. Wiem, że można dostać kręćka od tego nadmiaru sposobów licencjonowania, od konserwatywnego GPL po bardziej "miękkie".

Avatar
wladek68 (niezalogowany) | 08.06.2007 19:02#30

Z tego co wiem ,sory jeżeli się mylę to nie można tego systemu instalowac jak się ma procek firmy AMD a szkoda.

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 08.06.2007 19:14#31

@Obrońcy licencji
Mnie nie chodziło o wypełnianie licencji. Wiem, że Darwin jest na BSD i można go ściągnąć. Fajnie, że Apple wspiera rozwój KHTML. Bardzo się cieszę. Ale dla mnie z pozycji zwykłego usera, którego kwestie ideologiczne i licencyjne mało interesują, brakuje choćby Quicktime na Lina.
Tak po prostu.
Kodeki niby mam (i te open i te zamknięte), a czasami zdarza się plik Quicktime, który leci mi np. bez fonii.
Uzytkownicy Windowsa nie mają takich problemów. A niby Apple tak walczy z MS...

@kebe
[[Pomyśleć, że niektórzy jeszcze FAT-a używają :/]]
No ja też używam, na wspólnej z XP-ekiem partycji. Niby mamy teraz obsługę NTFS, ale jak partycjonowałem kompa, to było w głębokiej becie... więc już tak zostało.

@HX
[[Mam nadzieje, że linuks zmądrzeje do ZFS i zrezygnuje z juz zacofanego reiserfs4]]

Dlaczego od razu zacofanego?
No i która z popularnych dystrybucji domyślnie korzysta z reiser'a? Bo nawet Novell ostatnio już zrezygnował.

@Ludvick
Od dawna twierdzę, że obie firmy są "po tych samych pieniądzach". Tyle, że Małomiękki po większych.

Avatar
mr_sorcerer (niezalogowany) | 08.06.2007 21:35#32

@Azrael Nightwalker"
["Dziwię się żę nikt z was nie zwrócił uwagi na najważniejszą zaletę ZFSa: ten system plików sam się naprawia więc nigdy nie trzeba go skanować w poszukiwaniu błędów."]
Kiedyś jak napisałem że przy NTFS nie trzeba skanować systemu plików , to ktoś ze społeczności napisał GNU/Linux:

["@rev: Co do sprawdzania błędów hm jak lubisz błędy na dysku twoja sprawa."]

Także kolejny dowód, na to, że społeczność ta gada rzeczy bez sensu/zastanowienia się, i nie trzyma się spójności swoich wypowiedzi!

Pozdrawiam

Avatar
dancios (niezalogowany) | 08.06.2007 22:21#33

ZFS to jest totalna rewelacja.....
aby potwierdzic swoja opinie odesle do artykolow i prezentacji...
http://unixdays.gda.pl/i/unixdays-prezentacje/ZFS.pdf

To ze w BSD nie ma pelnej implementacji quoty poki co..... nie znaczy ze QUOTY ni ma W Solarisie Pozdrawiam.

Avatar
AcidZed (niezalogowany) | 30.06.2007 12:23#34

Mac OS X ogolnie jest fajny, ale brakuje pod niego pewnych softow, to raz, dwa: doprowadza mnie **** do szalu tym, ze od 5 'ow nie moze sobie poradzic ze zwyklym, ***** nagraniem plyty CD/DVD. Jak tak dalej pojdzie, wracam na notebooku na linuksa *****

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av