Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Drżyjcie Ziemianie! Inteligentny sprzęt atakuje!

Już po ColdZlocie. Dotarłam do domu cała, zdrowa i zostały tylko wspomnienia. Siedzę na kanapie i popijam herbatkę w nowym zielonym kubku dobrychprogramów. Aż lepiej smakuje. :) Postanawiam się zebrać w sobie, podnieść z kanapy, choć dość ciężko mi to idzie, po zaledwie 2 godzinach snu i posprzątać, kiedy moim oczom ukazuje się tytuł artykułu o odkurzaczu, który atakuje swoją właścicielkę... Czy tylko mnie wydaje się to dziwne i dość irracjonalne?

Jeśli oglądaliście wczorajsze wydanie specjalne programu na żywo z Bursztynowego Pałacu, wiecie, że jednym z poruszanych tematów była sztuczna inteligencja. Zdania blogerów zaproszonych do programu były podzielone, jednak dyskusja rozgorzała w komentarzach w niczym im nie ustępowała. Nawiązuję do powyższego, gdyż dzisiejszy news o zabójczym odkurzaczu, jest chyba ową karykaturą tego, jak ludzie wyobrażają sobie AI, która chce podbić świat i zniszczyć ludzkość. :)

Przechodząc do rzeczy. Ową wspomnianą ofiarą była Koreanka, która postanawia dzień poświęcić na sprzątanie. Uruchamia swój odkurzacz, a sama… oddaje się drzemce...na podłodze. Jak łatwo można się domyślić, odkurzacz, który żwawo radzi sobie z kurzem i ogólnym nieporządkiem w domu, równie łatwo lokalizuje leżącą na podłodze kobietę, a jej czuprynę oznacza zapewne, jako kolejny bałagan do ogarnięcia. Pozostałych zdarzeń można z łatwością się domyślić, prawda ? Odkurzacz atakuje, zasysa włosy, a nieświadoma niczego kobieta budzi się z krzykiem i dzwoni po pomoc. Na miejscu niczym w filmie akcji pojawia się straż pożarna i ratownicy medyczni. Sądzę, że wspomniane służby miały niemałą radochę widząc to co zastali na miejscu „zbrodni”. Biedna kobieta z głową w odkurzaczu.

Czy naprawdę myślicie, że sprzęt domowy może nam zaszkodzić?

Czy jednak winna jest przede wszystkim ludzka głupota i bezmyślność ? Miła Pani w średnim wieku miała sprzątać, a ucina sobie drzemkę, sami przyznajcie, w dość nietypowym miejscu, w chwili, gdy po jej domu krąży iRobot. Podobno „odkurzanie uczłowiecza”, tak przynajmniej twierdzi Andrewi. ;) W Stanach Zjednoczonych znane są przypadki wysokich odszkodowań od firm, które, w instrukcji obsługi nie zawarły ostrzeżeń dla nieświadomego konsumenta, który przecież nie potrafi wywnioskować, jak na myślącą istotę przystało, że jednak można poparzyć się suszarką do włosów. Zdania nie zmienię. Tylko przez własną głupotę człowiek sam może zrobić sobie krzywdę i żaden odkurzacz, mikser i inny sprzęt AGD czy RTV nie zdobędzie nagle nadprzyrodzonych mocy i nie zacznie z nieopisaną słowami żądzą krwi zabijać niczego nie podejrzewającego człowieka.
Nie będę wypowiadać się na temat robotów, które wyglądają, jak Terminator i niszczą wszystko co spotkają na swojej drodze, bo to dość abstrakcyjne podejście i jedyne co sądzę na ten temat, to to, że nie wierzę w to, by kiedykolwiek miały one doprowadzić do zagłady ludzkości. Prędzej uwierzę w atak Zombie, przecież już teraz wielu Amerykanów robi zapasy na wypadek walk na miarę „Walking Dead”. Taki żarcik, nie widziałam ani jednego odcinka wspomnianego serialu. ;)

Dobrze, że przynajmniej kosmici są na tyle inteligentni, że nie chcą się z nami komunikować. To właśnie świadczy o ich przewadze nad nami. I tak jesteśmy dla nich niezłą pożywką i dostarczamy im nie lada wrażeń, śmiechu i bólu brzucha. 

inne

Komentarze

0 nowych
Maniek_88   9 #1 09.02.2015 17:34

Bardziej powinniśmy się bać ludzkiej głupoty niż sztucznej inteligencji. Sztuczna inteligencja to tylko realizacja algorytmu który zapisał człowiek, wiec tylko człowiek może sobie w tym momencie zaszkodzić jeśli da maszynie fizyczna mozliwość zrobienia krzywdy.

MaXDemage   17 #2 09.02.2015 18:38

Pro tip kulturalny:
W krajach azjatyckich, powszechne jest spanie "na podłodze" - a dokładnie na "kocach" ułożonych na podłodze. W różnych kraj różnie się na to mówi ale w Koreii używa się pojęcia "Yo". To, że Pani zdrzemnęła się na podłodze jest więc absolutnie naturalne.

desert13   8 #3 09.02.2015 18:50

@MaXDemage: Tego nie wiedziałam, nie przyglądam się kulturze Korei, aczkolwiek po co robiła to podczas odkurzania? Pytanie może być zbędne, bowiem i tak dostała nauczkę. ;)

Autor edytował komentarz.
freyah   15 #4 09.02.2015 18:59

Ciekawe czy musiała się zgolić na zero xD

MaXDemage   17 #5 09.02.2015 19:08

@desert13: Oczywiście.

Mój komentarz należy odbierać jedynie jako uzupełnienie, nie jako próbę bronienia kobieta.

desert13   8 #6 09.02.2015 19:11

@MaXDemage: jasne, tak też to odbieram. Ciekawostka, którą z pewnością zapamiętam - dziękuję. :)

aaa i Gratulacje Maxiu ! :) :)

@Maniek_88, z tego samego założenia wychodzę. :)

@freyah, pewnie tak, chyba że lubiła nosić pół głowy długich, a pół na jeżyka. ;)

Autor edytował komentarz.
mikolaj_s   13 #7 09.02.2015 22:36

To po prostu było prorocze wydarzenie. Kiedyś jakiś superkomputer z super inteligencją decydujący o wielu aspektach naszego życia stwierdzi, że ludzkość jest takim śmieciem, którego trzeba się pozbyć. Obyśmy zdążyli go tylko zresetować ;)

budda86   9 #8 10.02.2015 07:31

@mikolaj_s: "Obyśmy zdążyli go tylko zresetować ;)"

Spróbuj zresetować internet ;)

Nazywanie zdarzenia "atakiem" to według mnie gruba manipulacja rodem z "Faktu". Odkurzacz robił to, do czego został stworzony - odkurzał. Czy jeśli człowiek wpadnie pod pociąg, to mówimy, że został zaatakowany przez lokomotywę?

Natomiast wszelkie dyskusje o prawdziwej sztucznej inteligencji są moim zdaniem jałowe. Tak jak w XIX wieku nikt nie wyobrażał sobie internetu, tak my zapewne nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie jak taka SI mogłaby wyglądać. Mała podpowiedź - raczej na pewno nie tak, jak w filmach ;)

"Dobrze, że przynajmniej kosmici są na tyle inteligentni, że nie chcą się z nami komunikować"

+1

Autor edytował komentarz.
En_der   9 #9 10.02.2015 08:39

Wszelkie obawy przed zagrożeniami ze strony sztucznej inteligencji powinny rozwiać trzy prawa robotów, które ustanowił w 1942 roku pewien rosyjski żyd z obywatelstwem amerykańskim- pisarz Isaac Asimov. Jedynym zagrożeniem dla planety i ludzkości zawsze pozostanie sam człowiek, a nie jego inteligentny odkurzacz czy długopis z atomowym wkładem.

Autor edytował komentarz.
desert13   8 #10 10.02.2015 11:27

@budda86, proszę przeczytaj tekst jeszcze raz. Już na samym początku napisałam, że wygląda to na karykaturę postrzegania sztucznej inteligencji. ;)
Tytuł również brzmi dość prześmiewczo. Ot, zwyczajna głupota z jej strony, że musiała odpoczywać na podłodze w trakcie porządków. :D pomimo tego, co napisał MaxDemage, że taka ich kultura - mogła tego dnia wyjątkowo położyć się na łóżku.
Fakt jest taki, że wspomniałam o ostrzeżeniach, które dla myślących ludzi są dość oczywiste. Czy w tym samym momencie, podjęłam stanowisko, że suszarka też zaatakowała bezbronnego użytkownika ? raczej nie.

budda86   9 #11 10.02.2015 11:37

@desert13: Tak, oczywiście, mi chodziło o to, że media tak pisały o tym nieszczęsnym epizodzie. Twój wpis na blogu zrozumiałem za pierwszym razem ;)

mikolaj_s   13 #12 10.02.2015 12:02

@budda86: "Spróbuj zresetować internet ;) "

Zakładam, że byłby to superkomputer w jednym budynku ;) Ale i internet dałoby się wyłączyć dzięki zbiorowemu działaniu. Gorzej, że trzeba by się skomunikować i zgrać. Zakładam, że trzeba by do tego użyć komunikacji w Internecie ;)

"Odkurzacz robił to, do czego został stworzony - odkurzał. "

Tak samo owa hipotetyczna superinteligencja komputera też będzie robić to do czego zostanie stworzona, a to że jej algorytmy uznają nas za zbędnych do realizacji jej celów to już będzie skutek uboczny. ;)

budda86   9 #13 10.02.2015 12:53

@mikolaj_s: "Zakładam, że byłby to superkomputer w jednym budynku"

Założenie niezbyt przystające do XXI wieku, a zapewne również do wieków następnych ;)

"Ale i internet dałoby się wyłączyć dzięki zbiorowemu działaniu"

Być może, pytanie tylko, czy wystarczyłoby nam na to czasu,

eimi REDAKCJA  16 #14 10.02.2015 14:31

Prawa Asimova to czysto życzeniowe myślenie i utopijne myślenie o AI.

Ja osobiście mam nadzieję, że pierwsza AI będzie alkoholikiem, sutenerem, hazardzistą i kleptomanem, jak nasz ulubiony Bender Bending Rodriguez. :D

desert13   8 #15 10.02.2015 14:35

@eimi: zlepiając te wszystkie cechy w jedno, mam obawy i śmiem twierdzić, że pierwsza AI będzie grubym leniem. Dosłownie i w przenośni. ;)

eimi REDAKCJA  16 #16 10.02.2015 15:15

@desert13: był odcinek Futuramy, w którym Bender otrzymał ludzkie ciało. Było jeszcze gorzej, niż piszesz - umarł z obżarstwa i otyłości :).

neXt___   11 #17 10.02.2015 19:08

Jeśli ktoś jest idiotą, zabije się nawet tabliczką czekolady. Technologia jedynie to ułatwia.

Luke_l   5 #18 10.02.2015 19:38

@Maniek_88: A co jeśli sztuczna inteligencja stworzy własny algorytm, którego człowiek do końca nie będzie w stanie zrozumieć? Czy taka sytuacja nie budzi żadnych obaw?

kuba3351   8 #19 10.02.2015 19:49

W instrukcji obsługi odkurzacza nie było napisane, że nie wolno kłaść się na podłodze podczas odkurzania :D nawet jeśli w tym kraju powszechne jest spanie na podłodze to i tak nie jest usprawiedliwieniem. A jak ludzie nadal będą tacy głupi, to instrukcja obsługi zestawu sztućców będzie miała 3 tomy, składające się z litanii Nie wolno... nie wolno... nie wolno... (I tak dla każdego jednago przypadku) nie mówiąc o bardziej skomplikowanych rzeczach

Autor edytował komentarz.
duffee   11 #20 10.02.2015 20:33

@kuba3351: 9/10 nie czyta instrukcji

Maniek_88   9 #21 10.02.2015 21:58

@Luke_l: Nie budzi. Nie postrzegajmy sztucznej inteligencji jako robotów mających te same możliwości co ludzie. Sztuczna inteligencja nie będzie miała takich możliwości jak człowiek dotąd, dokąd człowiek sam jej tego nie da. Bo jak inteligentna lodówka zbuduje sobie broń jeśli nie ma rąk? Jak robot który ma te możliwości posiądzie sam całą potrzebną wiedzę żeby w pojedynkę stworzyć sobie narzędzia? Wydaje mi się że jesteśmy za bardzo nakręceni filmami SF, i tylko w tych kategoriach staramy sie przyjmować Sztuczną Inteligencję, a nie myślimy realnie o tym co za tym wszystkim idzie.

En_der   9 #22 10.02.2015 22:49

@eimi: Z całym szacunkiem red. naczelny ale każda budowla powinna posiadać solidny fundament. Tak samo IT potrzebuje choćby odrobinę moralnego kręgosłupa, nawet jeżeli trąci to odrobiną utopii w redaktora mniemaniu. I chociaż nie święci lepią garnki i nie każdy potrzebuje wiary i duchowości do egzystencji tu i teraz, to pozwolę sobie nie zgodzić się z życzeniem redaktorskim - I nawet nie życzył sobie aby wysiłek ludzi poszedł w kierunku stworzenia super alfonsa , przecież takich wynalazków mamy pod dostatkiem, a nawet w tej dziedzinie panuje tak modne teraz równouprawnienie płci i burdelmam - też Ci u nas pod dostatkiem. Ale jak to mówią - głodnemu zawsze chleb na myśli :P

GBM MODERATOR BLOGA  19 #23 11.02.2015 07:56

Nie tylko inteligentny sprzęt atakuje, sam konwencjonalny odkurzacz w rękach zmęczonego (a czasem i nie) człowieka, może być narzędzie zbrodni.

Taka śmieszna sprawa, ale przed CZ odkurzałem mieszkanie. Wyjątkowo ze względu na zmęczenie po pracy, postanowiłem nie przenosić klatki z myszoskoczkami do innego pokoju, tylko odkurzyć wokół nich z myślą, że będą uciekać przed "wsysającym potworem".
Oczywiście przeliczyłem się i przez chwilę nieuwagi, zauważyłem że jedna z myszoskoczek jest bokiem wsysana przez odkurzacz... I tylko słyszę "titititititi" widząc, jak skubana zapiera się z wszystkich sił.

Brzmi zabawnie, ale naprawdę się zląkłem i dodatkowo jeszcze skubaną ratowałem, a ta chciała mnie ugryźć :D

Także, jak widać - sprzęty i zwierzęta, powinny drżeć przed Ziemianami ;P

desert13   8 #24 11.02.2015 10:28

@GBM: współczuję myszoskoczkom. Zabiłbyś bezbronne stworzenie ! :P Faktycznie, brzmi dość zabawnie, szczególnie udźwiękowienie "tititititi". Teraz powinieneś zadbać o ich zdrowie psychiczne. ;)

dobre podsumowanie, to my jesteśmy największym zagrożeniem dla samych siebie i tego, co nas otacza.

P.S dużo zdrowia zwierzaczkom! :) :P

GBM MODERATOR BLOGA  19 #25 11.02.2015 10:47

@desert13: Spoko, te charakterne zwierzaki po chwili jak zobaczyły pestkę dyni to od razu im przeszło i się uspokoiły :P

Swoją drogą, zabawne było to - że myszoskoczka ofiara (samica), po akcji poszła i zlała drugą, też samicę. Tak chyba dla zasady, bo mnie nie ugryzła - także generalnie maja chyba swoje sposoby na dbanie o psychiczny i zdrowotny komfort :D

  #26 11.02.2015 12:10

@desert13: Ja tylko chciałbym sprostować, że to nie Irobot Roomba a produkt LG.

stasinek   10 #27 11.02.2015 13:36

@Maniek_88: Nawet inteligentna drukarka pieniędzy a może nią być np. maszyna zdolna do ich zarabiania na giełdzie, bez użycia rąk, bez użycia nóg całkiem wirtualnie jest w stanie pozyskać armię "ludzkich żołnierzy". W inteligentny sposób zainwestować pieniądze w fabrykę która jej dorobi brakujące części i uniezależni od pomocy. Nie oglądałeś Transcendencji?
To się nawet nie musi inteligentnie dziać, to moze być bezmyślny mechanizm zbliżony bezmyślnością do zegarka na sprężynkę
Tik tok tik tok i pozamiatane - nawet się maszyna nie zorientuje co robi.
Nie rozumiem tak łatwego ignorowania problemu "dokąd człowiek sam jej tego nie da" bzdura... inteligencja ma to do siebie, że cwany inteligent potrafi sprawić że głupek sam da to czego ów inteligent chce zamieniając się miejscami. Ten który posiada kontrole i "ręce z nogami" z tym który jej nie posiada. I w ten sam sposób kobiety czy mądre czy głupie słabsze czy silniejsze, w mniejszości czy większości na kierowniczych stołkach rządzą facetami - magicznymi cyckami. Bycie słabszym to pojęcie względne.
Dlaczego wspominam(bez obrazy) przez te cycki właśnie, nie przez ich właścicielke i jej umysł ale przez to że mną hetero facetem sterują czy chce czy nie dwa gruczoły :D

Wystarczy spojrzeć co robią z ludzmi pieniądze, pierwsza inteligentna maszyna bez bateri, cała z lnu i bawełny - dolar. Gdyby potraktować ją jako populację maszyn człowiek czy chce czy nie chce aby nie dopuścić do finansowego colapsu, sam z własnej nieprzymuszonej woli reprodukuje "pieniężne roboty" byle utrzymać status quo. Wystarczy aby inteligentne maszyny zyskały podobną moc w dawaniu ludziom je posiadającym przewagi A ludzie sami zaczną je reprodukować i nawet się nie obejrzą zostaną ubezwłasnowolnieni. Na tej zasadzie również przewagę zdobywa dezinformacja ponieważ ignorowanie niemiłych informacji pozwala na sztuczne poczucie kontroli u słabszych. Ci którzy są słabsi - bo w mniejszości zyskują przewagę nad posiadajacymi przewagę liczebną masami. Chodzi o to że niekoniecznie inteligentne roboty są zagrozeniem ale bezduszna przewaga jaką dają maszyny liczące w starciu z biologicznymi słabymi maszynami szacującymi.
Bo takimi jesteśmy, mylące się w konkretach słabe robociki.

Ale czy aby nie mechaniczne - nawet ludzka miłość to danie innemu człowiekowi pistoletu wycelowanego prosto we własne serce jest jedynie mechanizmem władzy. Nic dziwnego że tak podnieca bo kontrola jest wpisana w ludzki genom bo to zwiększa szanse na przetrwanie i daje poczucie sensu. Maszyny odziedziczą ten 'ukochany" milusi gen nawet jeśli istnieje powszechne zjawisko postarzania produktu(kontrola producenta nad zachowaniami klienta). Ludzie którzy będą projektować roboty "włożą" do nich własne serce dając im cyniczną "moc" przetrwania. Uważam że jest się czego bać, ponieważ maszyny przejmą władzę przy pierwszej lepszej wojnie ludzi z ludzmi stając się sojusznikiem jednej ze stron. Tam gdzie dwóch się bije tam trzeci skorzysta. Czy będzie nim robot czy tylko człowiek z robocią ręką prędzej czy później sztuczność zastąpi biologię Mnie nie przeraża robotyzacja, mnie przeraża świat w którym bez maszyny ani rusz. W świecie bez poczucia kontroli(własnej wolności) człowiek staje sie jedynie trybikiem w globalnym mechanizmie.
Musi uważać na odkurzacz, pamietać o karmieniu smartfona, pogadać z telewizorem, uważać czy dobrze potraktuje swój inteligentny samochód bo ten sie obrazi i wywiezie w pole... to mnie przeraża. Niewolnicza zależność od bezmózgich maszyn.

Autor edytował komentarz.
desert13   8 #28 11.02.2015 16:59

@stasinek: w ostatnim akapicie Twojego komentarza, chyba jednak chodzi bardziej bardziej o przypisaną człowiekowi wolność i to, że ciężko nam jest sobie wyobrazić, że ktoś, w tym wypadku maszyna, stworzona ludzkimi rękoma, może nam ją odebrać. Po trochu sami sobie tą wolność odbieramy właśnie przez wspomniane przez Ciebie sprzęty. Ale nadal nie wierzę w wojnę sterowaną przez roboty (nie mieszkam tu ludzi).

squeet   12 #29 11.02.2015 23:15

Dalibóg, żeby z AI były takie problemy, jak brak wyobraźni ludzkiej w kontakcie z takim elementem... Obawiam się jednak, że ten rzeczony brak wyobraźni może skutkować rozwojem urządzeń w taką stronę, której nikt się nie spodziewa. Ale to oczywiście nuta przyszłości i coś, co wydaje się nienamacalne, a więc jesteśmy rozgrzeszeni z braku myślenia...