Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

NVIDIA - nowe sterowniki + "strasze" gry = klops!

NVIDIA i jej optymalizacja sterowników...

.. jest faktem (i u ATI oczywiście też). Każdy o tym wie. Na rynku pojawia się nowa, wyczekiwana gra, hicior + nowa grafika. Producent wypuszcza nowe sterowniki do karty graficznej zoptymalizowane pod dany tytuł, aby móc w testach przeprowadzanych przez serwisy, prasę itp. itd wypaść jak najlepiej.

Ok. Nic szczególnego. Normalka. Ale co się dzieje, kiedy po latach zechcemy, na nowej grafice, wrócić do starego hiciora z przed lat? Może czekać nas niemiła niespodzianka.
Postaram się tu opisać pewne doświadczenia z uruchomieniem "starszych" gier na nowych sterownikach.
Jeśli inie interesuje Ciebie zbędna paplanina - przejdź od razu do Przypadku 1. a potem 2. :)
Ale po kolei.

A wszystko zaczęło się od...

... kupna nowej grafiki. Zimą postanowiłem zmienić grafikę na jakąś nowszą. Mając do tej pory GeForce 7600GS, uznałem że czas na zmiany;) Mój wybór padł na GeForce 9800GT. Pierwsze co zrobiłem, po zainstalowaniu grafiki, to

...zainstalowałem najnowsze wersje sterowników

Chyba nie powinno to nikogo zdziwić, procedura normalna. Większość z nas tak robi. Strona NVIDII, ścigam i instaluję najnowsze sterowniki dla modelu, uruchamiam ponownie komputer. Ok. Teraz czas na kupno jakiejś gry. Na allegro znalazłem

...Bioshocka

To jest to! Instalacja miała być szybka, ale... okazało się że na końcu instalator musi obowiązkowo połączyć się z serwerem producenta. Cel: sprawdzenie, i w razie konieczności, ściągniecie najnowszych sterowników. Przerwanie procesu = usunięcie gry. Już nie będę się pytał, co mają zrobić ludzie, którzy za rok, dwa kupią grę, a producent wyłączy serwer aktualizacyjny. Yhhh. Jakoś ściągnęło te aktualizacje.
Zaczynamy zabawę.

Uruchamiam grę, a tu...

...niemiła niespodzianka. Gra po kilku chwilach grania zaczyna się haczyć! Bez żadnej przyczyny. Zmniejszenie detali na niewiele się zdaje! Wow! Zaraz, wymagania są spełnione. Hmm. Chwilka szukania na Google. Ha! Moje sterowniki są... zbyt nowe :)

Przypadek 1. Bioshock

Gra: BioshockObjawy uruchomienia na nowych sterownikach: Spadek wydajności uniemożliwiający gręWersja sterowników zoptymalizowanych dla gry: 178.24

Starą grafikę sprzedałem, ale...

...osoba która kupiła grafikę również miała problem. Specjalnie pod kupioną moją grafikę, zainwestowała w Burnout Paradise: The Ultimate Box. Po instalacji nowych sterowników na ekranie w grze widać było artefakty:

Cóż, myślałem, że to wina pogody (zima) i chłodna karta została włożona do komputera, lub podczas transportu mogła ulec uszkodzeniu. Okazało się, że problem był w... najnowszych sterownikach.

Przypadek 2. Burnout Paradise: The Ultimate Box

Gra: Burnout Paradise: The Ultimate BoxObjawy uruchomienia na nowych sterownikach: Artefakty w grzeWersja sterowników zoptymalizowanych dla gry: 181.22

Na koniec...

...dodam, że po wgraniu starszych sterowników (w odpowiednich wersjach), wszelkie problemy zniknęły.
Wniosek: nie warto instalować najnowszych sterowników :P

Może macie znacie jakieś podobne przypadki?

Pozdrawiam. 

sprzęt porady gry

Komentarze

0 nowych
Razi   5 #1 27.10.2010 19:58

ATI - spore przygody na kartach z serii X od wersji 8.12. Dlatego chyba też zrezygnowali ze wsparcia.

Na końcu miało być chyba "starych sterowników", a nie "nowych"

Ale pewnie niedługo to naprawią. Nie ma co tu się od razu rzucać żeby najnowszych sterowników nie instalować, bo zawsze może im coś nie wyjść i działać nie tak jak powinno.

djfoxer   18 #2 27.10.2010 20:56

@Razi
We wniosku chodziło mi o to, że jak chcesz pograć w starsze gry, to czasem musisz zainstalować niestety starsze sterowniki.

socialkaos   3 #3 28.10.2010 13:20

Nigdy nie instaluje się nowych sterowników jeżeli stare działają poprawnie. Podstawowa zasada.

Mayron   5 #4 28.10.2010 14:19

"Nigdy nie instaluje się nowych sterowników jeżeli stare działają poprawnie. Podstawowa zasada"

Jedna z większych bzdur jakie czytałem...

fenixproductions   6 #5 28.10.2010 14:26

Bolesne problemy z grafiką to nic. Instalacja sterowników daje rozwiązanie. Gorzej, gdy masz po prostu za mocny komputer.

Np. Szczytem, jak dla mnie, jest sprzedawanie gry "Prince of Persia" we wszelakich promocjach, pomimo tego, że ma ona "problemy z jajami". Mając więcej niż jedno jajo można spodziewać się tak szybkiego działania gry, że człowiek nie nadąża. W teorii można albo zmienić koligację (u mnie nic to nie daje), albo zamulić kompa maksymalnie innymi programami. Ile razy mogę konwertować te same filmy, by chociaż raz pograć bezproblemowo? Cieszyłbym się, gdyby to był tylko problem ze sterami :(

  #6 28.10.2010 16:17

"Nigdy nie instaluje się nowych sterowników jeżeli stare działają poprawnie. Podstawowa zasada."

Bzdura. Bardzo często nowe sterowniki poprawiają stabilność, zarządzanie energią czy też wydajność (acz to w bardzo bardzo delikatny, niemal niezauważalny sposób).

Niestety producenci goniąc za benchmarkami i nowymi produkcjami nie zawsze sprawdzają czy wszystko oby na pewno jest ok na starszych tytułach.

pawcio1212   7 #7 28.10.2010 16:49

aj mam 7600gs i co na starych sterach chodziło cacy a na nowych jeśli nie ma artefaktów to tylko kwestia czasu
oczywiście w grach 3D

bart86   10 #8 28.10.2010 17:18

"Nigdy nie instaluje się nowych sterowników jeżeli stare działają poprawnie. Podstawowa zasada."

człowieku najpierw czegokolwiek naucz się o komputerach a potem się wypowiadaj i takie głupoty zachowaj dla siebie

Tabcin   4 #9 28.10.2010 17:24

Mam podobne wrażenia. Problem jest z C&C Generals ZH. Gra się pięknie uruchamia, potyczka również, a w połowie rozgrywki bez żadnego ostrzeżenia gra łapie 1 fps ... Gra z 2003 roku chyba, gdzie dla porównania Red Allert 3 uruchomił się i działał bez zająknięcia. Laptop Dell studio 1555 z ati4570.

n33trox   6 #10 28.10.2010 17:58

Myślę, że jak ktoś nie ma najnowszej karty i nie używa tych wszystkich mega wypaśnych technologii, jak 3D, SLi, wiele monitorów naraz czy co tam innego, to nie ma sensu instalować najnowszych sterowników. Ja na 9600GT chciałem właśnie w BS zagrać i zonk, musiałem wracać do 178.24 i na nich już zostałem. Testy wykazały, że w AC II i FIFA 11 nie widać gołym okiem różnicy w wydajności pomiędzy 178.24 a tymi najnowszymi, a skoro nie widać różnicy...

Być może z pewnymi grami mogłyby być problemy, np. Metro 2033, które by z tymi driverami w ogóle nie wystartowało, ale ja w nie nie gram, a gry, w które aktualnie gram działają na nich bez zarzutu, nawet te najnowsze, czego FIFA 11 świetnym przykładem.

Soren   8 #11 28.10.2010 20:43

Bzdura trzymanie się nieco starszych działających sterowników?
Bardzo popularne podejście nei tylko jeśli chodzi o sterowniki ale o ogolnie software (niektore firmy jadą na dosie..) skoro działa (dobrze) to po co zmieniać?

djfoxer   18 #12 28.10.2010 21:38

@Plichu
Zgadzam się z Tobą, że firmy używają starego softu "bo działa dobrze". Jednakże czasem to nie wychodzi firmom na dobre. Załóżmy, że firma prowadząca księgowość używała aplikacji z 2000 r. Co ma teraz zrobić, gdy od stycznia wejdzie podatek 23%? Firma już nie udostępnia aktualizacji dal starych wersji. Migracja "na szybkiego" do nowej wersji? Kupno zupełnie innej aplikacji? Oszczędności poczynione przez lata, mogą wyjść firmie bokiem.

GL1zdA   12 #13 28.10.2010 23:58

@lukasamd
"Bzdura. Bardzo często nowe sterowniki poprawiają stabilność, zarządzanie energią czy też wydajność"
No przecież napisał 'jak działają'. Jeśli komuś nie sprawiają kłopotów, to po co narażać się na potencjalne nowe kłopoty? Nie słyszałeś nigdy powiedzenia, że lepsze jest wrogiem gorszego? W przypadku software'u sprawdza się nadzwyczaj często.

Mayron   5 #14 29.10.2010 00:36

"W przypadku software'u sprawdza się nadzwyczaj często."

To czemu nie używasz Firefoksa 2.0 na przykład? :>

radbarz   5 #15 29.10.2010 13:01

Najpierw usuwamy stare sterowniki, dopiero instalujemy nowe.
Według mnie, powinno się instalować nowe sterowniki. Moje stare stery nie obsługiwały GPU w Photoshop CS5, a teraz jest OK.
Ja zmieniałem grafę z 8600GT 128MB na GTX240 1024MB, i... Nie instalowałem nowych sterów. Działa 3 miesiące, to znaczy że wszystko ok.

Soren   8 #16 29.10.2010 13:25

@GL1zdA
Mowa o przypadku gdy produkt w pełni wystarczy w firmie. Wchodzi 23% podatku, tego się nie ominie, czas na update ale zauważ że pierwszy od wspomnianego 2000r. Równie dobrze upgrade zarówno sprzętu jak i oprogramowania mógłby być konieczny gdyby firma przykładowo w 2005r zmieniła software.
Wniosek? Upgrade sprzętu/software'u (w firmach, mając oczywiście na uwadze wszelkie względy bezpieczeństwa itp) robić jedynie wtedy gdy jest on konieczny.

@Mayron
Sporo przedsiębiorstw korzysta jeszcze z IE6, FF 2.0 pewnie też rzadkością nie jest.

djfoxer   18 #17 29.10.2010 17:45

O ile FF 2.0 to nie jest duży problem, o tyle IE6 w urzędach, czy firmach prywatnych to jest olbrzymy problem dla developerów. Pisanie czegoś dla nowych przeglądarek + tworzenie oddzielnej wersji dla IE6 to koszmar.

Adalbert   5 #18 29.10.2010 19:54

djfoxer, z jakimi dokładnie nowymi wersjami sterowników był problem?
Bo w 260.89 czytamy "Poprawa kompatybilności dla starszych gier PC (DirectX 7 do DirectX 9) uruchamianych w systemie Windows 7 (przykłady: Gothic, Gothic II, Falcon 4.0: Allied Force, Links 2003, Independence War II – Edge of Chaos oraz X2: Wolverine's Revenge)." co sam mogę potwierdzić. Miałem wydanie 256 i były problemy z King's Bounty (artefakty, z wychodzeniem do Windowsa włącznie), a po instalacji wydania 260 problemy zniknęły.

Dodatkowo w nowych wydaniach został wprowadzony nowy instalator, z którego można przeprowadzić czystą aktualizację (instalator sam odinstaluje starą wersję sterowników i dopiero potem się zainstaluje).

No i oczywiście za każdym razem dobrze zaktualizować biblioteki DirectX.

spajder'eu   2 #19 29.10.2010 21:31

A ja tam nigdy nie miałem żadnych problemów :)

  #20 30.10.2010 02:23

Jaka dokładnie wersja sterowników powodowała u Ciebie problemy? Jeśli masz Windowsa 7 to tam w nowszych sterownikach był problem z grami pod DX9, który został naprawiony w wersji 260.89. Cytat z changeloga nVidii: "Poprawa kompatybilności dla starszych gier PC (DirectX 7 do DirectX 9) uruchamianych w systemie Windows 7 (przykłady: Gothic, Gothic II, Falcon 4.0: Allied Force, Links 2003, Independence War II – Edge of Chaos oraz X2: Wolverine's Revenge)."

djfoxer   18 #21 30.10.2010 11:55

@Adalbert
Najnowsze dostępne pod koniec stycznia tego roku;) Wersji nie pamiętam dokładnie :)

Adalbert   5 #22 30.10.2010 12:39

Pod koniec stycznia (27.1.2010) zostały udostępnione sterowniki w wersji 196.34, ale było to wydanie beta, więc pewnie to nie o nich piszesz. 19.1.2010 wydane były 196.21, więc to pewnie te miałeś.
Od tamtego czasu sporo się zmieniło, i dla pełnego oglądu sprawy warto by było żebyś zainstalował obecnie najnowsze sterowniki i sprawdził, czy nVidia zapomina o starych tytułach.
Pozdrawiam i czekam na kolejny wpis. :)

djfoxer   18 #23 30.10.2010 14:45

@Adalbert
Niestety grę Bioshock już sprzedałem na allegro :)

  #24 30.10.2010 18:29

Nie zauważyłem postu Adalberta, który pisał dokładnie o tym co ja... No ale zobaczcie tylko dzień tygodnia i godzinę ;).

Wracając do tematu myślę, że aktualizacja sterowników powinna pomóc.

  #25 31.10.2010 20:48

@Plichu

Nie zgadzam się z Tobą. Skoro działa coś dobrze, to po co zmieniać. Przecież nie chodzi o rewolucję technologiczną, tylko o aktualizację oprogramowania, która niewłaściwie przeprowadzona może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Tak dla Twojej wiadomości dlatego IE6 tak długo wytrzymał na rynku... Czasami dostosowanie sieci firmowej do nowych standardów jest tak kosztowne, że po prostu nie opłaca się tego robić. Po co wydawać kasę na coś, co będzie działało dokładnie tak samo tylko pod nowszą wersją przeglądarki?

Kłania się ekonomika działania. Podobnie z aktualizacją sterów do kompa...

  #26 01.11.2010 10:31

W przypadku mojej grafiki GeForce 8400MG (system Vista)ostatni dobry sterownik to 186.81 - indeks wydajności 4.4 , najnowszy sterownik 260.89 - indeks 4.1 plus błędy grafiki. Niech nikt nie wciska ludziom kitu, że nowsze zawsze jest lepsze. Najlepiej o tym wiedzą posiadacze starszych kart graficznych.

Soren   8 #27 02.11.2010 07:06

@juzo8
"Skoro działa coś dobrze, to po co zmieniać."
Przeczytaj komentarze raz jeszcze. Jestem tego samego zdania ;)

  #28 02.11.2010 08:55

Miałem to samo z CoD 2 :) Chciałem sobie pograć i lipa. Pokaz slajdów. Nowsza karta + najnowsze sterowniki i jeszcze gorzej! Znalazłem najstarsze sterowniki jakie znalazłem pod ten system dla tej karty i gra odżyła. Z 15 FPS zrobiło się 100.

Wniosek: instalować sterowniki z okresu, w którym wychodziła gra.

Radius01   3 #29 02.11.2010 15:50

Można było napisać z jakiego OS'a korzystasz, na którym występują takie problemy z działaniem poszczególnych gier. Już bez opisywania specyfikacji swojego sprzętu.

Czytając na jaki model karty graficznej dokonałeś zmiany można przypuszczać, że reszta sprzętu też jest ok.

Nie zawsze wgranie nowej wer. sterowników do karty graf. spowoduje poprawę działania gry. Sprawdza się to w przypadku nowych tytułów. Co do starszych pozostaje wgranie wer. sterowników, które w danym czasie powstania gry pozwalały na bezproblemowe jej działanie.

Pozdrawiam

  #30 22.01.2012 10:40

Mam Vistę.Kupiłem,o przepraszam na Onecie z Alavaru zagrałem pół godziny za darmo wszysztko ok.Kupiłem bo fajna 23zł.Wstęp loguje pogram 10-15 min.i stop.niknie kursor albo całkowita blokada.Systemowo gra jest idealna.Co zrobić? Czy zmienić kartę graficzną co nie będzie takie proste bo to laptop,czy sterowniki?Laptop 32-bit.Pokazała się wersja 7 na dobrych programach 3miesieczna chciałem wypr€bowac tylko dla ekspertów.laik taki jak ja może kupić pełną wersję.A systemu nie muszę kupować całego tylko trochę.Na stronie jest zapytanie o częściową aktualizację systemu lecz sprawdzić nijak nie mozna.Blokada odpowiedzi.i to by było na tyle

  #31 22.01.2012 14:02

Właśnie koledzy jakie są najstarsze sterowniki które by pasowały pod GF 7600 GS Win 7 x86. Mam ten sam problem z a załamaniami i artefaktami w grach !!!

djfoxer   18 #32 22.01.2012 20:41

@warszsawy
"Za szybko" :) Co nie chce dokładne działać?

@Airfix
To zależy od gry w jakiej masz artefakty.

  #33 05.04.2012 12:11
  #34 22.11.2015 14:34

@Mayron: chyba nie wiesz co piszesz. sam chciałem sboie zagrać w gothica na ultra super wypas sterkach, a tu już na początku zanikanie tekstur...