Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej).

Dla kogo?

Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła!

Visual Studio 2010 for Windows Phone

Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/win....

Aby móc uruchomić środowisko musimy mieć Windows 7 lub Windowsa Vista + SP2 (wszystkie edycji oprócz Starter). Jednakże osoby, które zechcą zainstalować IDE na XP nie będą na przegranej pozycji (częściowo, zobaczycie czemu). Otóż można zmusić pakiet do instalacji na nieśmiertelnym XP. Oto co należy zrobić:
1. Ściągamy normalnie Visual Studio 2010 for Windows Phone
2. Po ściągnięciu, ropakowujemy plik poleceniem vm_web2.exe /x
3. Przechodzimy do folderu gdzie wypakowały się pliki i szukamy pliku baseline.dat
4. Edytujemy go i szukamy sekcji gencomp7788
5. Szukamy dwóch wpisów
InstallOnLHS=1
InstallOnWinXP=1
6. Zmieniamy je na
InstallOnLHS=0
InstallOnWinXP=0
7. Zapisujemy plik i startujemy z instalacją poleceniem: setup.exe /web

Cały pakiet instaluje się normalnie, bez najmniejszych błędów. Jednakże jest to połowiczny sukces. Możemy pisać aplikacji i je kompilować, jednakże nie będzie działało debugowanie na emulatorze. Problemem jest brak wsparcia DirectX 10+ na XP. Śmieszne jest to, że tak naprawdę ten DirectX 10+ do niczego nie jest potrzebny (u mnie na Windows Vista całość śmiga mimo, że karta wspiera max DirectX 9.0c). Jest to kolejna próba uśmiercenia XP, takie czasy. Nie pomaga wgranie "zhackowanych" plików z DirectX 10. Jest jednak jedno wyjście. Możemy nasze programy debugować... na urządzeniu po wcześniejszym deployu (który wymaga odblokowania urządzenia, o czym dalej). Podsumowując: jakby ktoś mocno się uparł, może na XP odpalić Visual Studio 2010 for Windows Phone :)

Wracając do rzeczywistości. Z racji tego, że mam na laptopie Viste i instalowałem system od nowa, musiałem pobrać wszystkie aktualizacje, aż do SP2. Ściąganie poprawek trwało kilka godzin! Chcąc mieć SP2 trzeba mieć SP1, ale mając SP1 nie można przejść do SP2, tylko trzeba ściągnąć inne poprawki, w tym niewymagane, które mimo wszystko są wymagana do instalacji SP2, podobni było z SP1 blebleblalblabla, masakra...

Po przejściu wymogów jakie stawienie są dal Visty, wreszcie zaczęła się instalacja VS (oczywiście też ściąganie z serwerów MS, ale tu już wszystko przebiegało automatycznie). Otrzymujemy w ten sposób jedno z najbardziej dopracowanych IDE :)

Teraz mała uwaga odnośnie działania emulatora. Otóż na moim leciwym już laptopie: Intel C2D T5300, 2GB RAM, zintegrowana grafika na chipie Intel 945, dysk SSD (tak, tak to ten z dobrychprogramów, dzięki :D ) VS działa bardzo szybko i płynnie. Jednakże odpalenie debugowania na emulatorze, powoduje zadyszkę (szczególnie na początku). Czuć, że przydało by się trochę więcej RAMu no i brak wsparcia sprzętowego dla sztucznie wciśniętego DricetX 10+ robi swoje. Jednakże trzeba zauważyć, iż sam emulator nie jest emulatorem systemu (jak ma to miejsce w przypadku iPhona i ich xcode), ale ale pełnym emulatorem urządzenia. Całkiem ciekawe rozwiązanie. Szkoda, że kosztem wydajności.

Mając już środowisko, chlelibyśmy zacząć coś pisać...

Baza wiedzy

Z racji tego, iż temat programowania na Windows Phone 7 jest dość świeży, chętni znajdą wiele ciekawych poradników/książek z pomocą w kodowaniu online i nie tylko.

Zaczynając od darmowych ebooków:
- Programming Windows Phone 7 (autor Charles Petzold, tego Pana większość pewnie kojarzy :D ) - http://www.charlespetzold.com/phone/- Silverlight for Windows Phone Toolkit In Depth (Boryana Miloshevska) http://windowsphonegeek.com/WPToolkitBook- Windows Phone Programming in C# (Windows Phone Version 7.5) (Rob Miles) https://www.facultyresourcecenter.com/curriculum/pfv.aspx?ID=8874&...

poprzez kursy online:
- Kurs programowania Windows Phone 7 http://channel9.msdn.com/Series/Kurs-programowania-Windows-Phone-7- Kurs programowania Windows Phone – pisz na Mangohttp://channel9.msdn.com/Series/Kurs-programowania-Windows-Phone-pisz-...- Windows Phone http://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/hh150095.aspx

i wydania książek w języku polskim:
- Windows Phone 7. Tworzenie efektownych aplikacji (Henry Lee, Eugene Chuvyrov) http://helion.pl/ksiazki/windows-phone-7-tworzenie-efektownych-aplikac...

W sieci jest tego bardzo dużo, zainteresowani tematem znajdą tego, całkiem sporo. Przypominam, także o konkursie "Zgarnij telefon z Windows Phone w GeekClub" (http://www.codeguru.pl/static/WP7), gdzie po opublikowaniu 5 aplikacji na Windows Phone Marketplace, można wygrać samrtfon z Windows Phone 7.5.

Aplikacja gotowa, chcę wrzucić ją na własnego smartfona...

Odblokowanie telefonu

Jak już wiadomo, jedną z możliwości odblokowania telefonu jest zakup konta na AppHubie. Nie jest to jednak jedyna, oficjalna, droga na wgranie oprogramowania na komórkę w plikach xap (format plików na Windows Phone).

Swego czasu, po premierze Windows Phone w roku 2010, stworzono aplikację Chevron. Dzięki niej, możliwe było odblokowanie telefonu całkowicie za darmo. Oczywiście, jak można się domyśleć, Microsoftowi nie było to na rękę. Zrobił on jednak ciekawy krok. Programistów, odpowiedzialnych za stworzenie Chevrona, wziął pod własne skrzydła. Tak oto powstał projekt ChevronWP7 (http://www.chevronwp7.com/). Dzięki niemu za 9$, każdy jest w stanie odblokować swój telefon (ściągnięcie aplikacji ChevronWP7, podpięcie telefonu do komputera, zapłacenie za token do odblokowania i praktycznie mamy odblokowany smartfon). Bardzo ciekawa inicjatywa i nie jest wcale bardzo kosztowna, a umożliwia wrzucanie aplikacji z poza oficjalnego źródła. Mimo małej przerwy w odblokowaniu urządzeń, obecnie nie występują żadne utrudnienia.

Jest jeszcze droga nieoficjalna. Jednakże po aktualizacji do Mango, stała się ona utrudniona. Otóż Chevron nie działa na najnowszej wersji WP. Są różne sposoby, jednakże nie działają one na wszystkich urządzeniach. Jeśli ktoś jest zainteresowany, z pewnością znajdzie je w sieci.

Mam już coś stworzonego i przetestowanego na własnym smartfonie, jak pokazać to światu...

AppHub i Marketplace

Marketplace jest miejscem, gdzie wrzucamy nasze gotowe aplikacje, a każdy użytkownik Windows Phone 7 może je pobrać. Aby to zrobić należy założyć konto na stronie AppHub (http://create.msdn.com), gdzie wrzucamy gotowe programy.

Mamy możliwość założenia trzech typów konta:

- STUDENT - darmowe założenie konta, brak jakichkolwiek opłat. Aby to zrobić należy zarejestrować LiveID w usłudze DreamSpark (www.dreamspark.com, uczelnia musi uczestniczyć w tym programie); możliwość odblokowania 1 urządzenia

- OSOBA PRYWATNA - brak działalności gospodarczej; opłata 99$ za rok; możliwość odblokowania 3 urządzeń

- FIRMA - działalność gospodarcza; opłata 99$ za rok; możliwość odblokowania 3 urządzeń

Wszystkie konta mają brak limitu na płatne aplikacje. Jedyny limit to 100 darmowych aplikacji, potem 19,99$ za kolejne.

Dzięki rejestracji (aktywacja trwa do 10 dni, bywają problemy z kontami płatnymi), możemy publikować aplikacje do Marketplace (płatne i darmowe). Dodatkowo uzyskujemy możliwość odblokowania telefonu i publisha aplikacji bezpośrednio do urządzenia.

Kolejny krok to weryfikacja programu, który chcemy wrzucić do Marketplace. Przesyłamy nasz program do Microsoftu i tam, w ciągu 5 dni otrzymujemy informację o wyniku tego etapu. Aplikacja może zostać odrzucona ze względu na uwagi od strony technicznej (np. złe wykorzystanie GPS), czy ze względu na treść (np. emulator gier na NES z ROMem).

Program płatny może kosztować najmniej 0.99$, zaś najdroższy 499$.
Kiedy nasza aplikacja osiągnie sukces komercyjny warto wiedzieć coś o podziale zysków. Otóż Microsoft bierze 30% dochodu, a 70% dostaje twórca. Aby móc odebrać pieniądze należy wysłać druk W8B do MS. Dodatkowo, gdy zechcemy płacić podatek w Polsce (potrącany w USA), należy wyrobić numer ITIN (Individual Taxpayer Identification Number).

Więcej szczegółów na : http://create.msdn.com/en-US/home/faq

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten krótki wpis zainteresuje część osób do pisania aplikacji na Windows Phone, a także wyjaśni kilka zawiłości w temacie.

Dziękuję i Pozdrawiam 

windows programowanie urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
mktos   9 #1 25.11.2011 13:30

@RaveStar: Zmieniłeś awatar i cię nie poznałem :-)

Nie uważam debugowania na emulatorze za katorgę - używam emulatora przez większość czasu pisania aplikacji i dopiero w ostatnich fazach testów oglądam na rzeczywistym urządzeniu.

Aczkolwiek nie tworzyłem jeszcze aplikacji wymagającej np. dużej wydajności, czego się nie da na emulatorze przetestować (za to do przetestowania słabej wydajności jest idealny - zwłaszcza emulator WM 6.5 ;-)).

Nie da się przetestować kamery i kompasu, bo zamiast np. obrazu z kamerki internetowej jest tylko latający czarny prostokąt, a kompas po prostu nie działa na emulatorze.

djfoxer   17 #2 25.11.2011 21:33

@RaveStar
Zmieniłeś avatar i nie poznałem Ciebie :)
Przyznaje, że z WM debugowanie na emulatorze jest wolne i lepiej zrobić deploya na urządzenie. Mieliśmy dość pokaźnych rozmiarów bazę i całkiem duże operacje na niej. Debugowanie na emulatorze było masakrycznie wolne. Nie wspominam już o problemach z "out of memory" na początku, ale dziwnie na emulatorze działało zwalnianie wolnej pamięci. A także sam interface miał chyba ustawione jakieś opóźnienia, bo momentami zwalniało niesamowicie przy zwykłych operacjach związanych z obsługą menu. Na urządzeniu było wyraźnie lepiej, szczególnie, że było ono dość mocne.

Na WP7 trochę zraziłem się do tego sztucznego wymuszenia DX10. Szybkość na zintegrowanych kartach jest przeciętna i raczej nie powala.

Z chęcią coś napisze o tworzeniu na WP7, jeśli będzie zainteresowanie:)

A może coś napiszesz o płatnościach i sposobie wrzucania aplikacji na Android Market? Na pewno taki wpis byłby ciekawy.

@Nemhein
Na WP7 już coś pisałeś może? A jeśli tak, to może masz płatne konto na AppHubie?

Ryan   15 #3 25.11.2011 21:55

@djfoxer: DX10+ jest akurat potrzebne nie bez powodu. Cała idea DX10 i DX11 opiera się na profilach sprzętowych, dzięki czemu przez jeden interfejs można komunikować się z urządzeniami o różnej złożoności (takimi zgodnymi z DX9, takimi zgodnymi z DX10, itd.). Stos graficzny na urządzeniach z WP7 wykorzystuje identyczne mechanizmy i interfejsy. To przejście od upierdliwych capsów do profili niesamowicie upraszcza sterowniki i kod samych aplikacji. Możliwość uruchamiania emulatora na systemie z DX9 wymagałaby nadbudowania DX10/11 nad nim. Zasadniczo, jeśli wolno, sugeruję wstrzemięźliwość w ocenianiu sensowności rozwiązań ze stosu graficznego bez głębszej znajomości tematu. ;)

djfoxer   17 #4 25.11.2011 22:13

@Ryan
Faktycznie nie wiedziałem, dzięki za info :) Czyli kupno dobrej grafiki to już nie tylko do gier ,ale i do programowania na malutkie WP7 ;)

Ryan   15 #5 25.11.2011 22:15

Czy ja wiem, czy dobrych? Nawet Intele mają już całkiem dobre układy graficzne, a za jakiś czas kompletnie zmieni się wykorzystywana przez Intela technologia. :) Jest szansa na to, że nie będzie już dramatycznie słabych układów graficznych. ;]

djfoxer   17 #6 25.11.2011 22:26

@Ryan
A może jesteś w stanie powiedzieć, czy na Intel HD Graphics 3000 (już z DX10.1, ale nie DX11) emulator działa płynnie?

mktos   9 #7 26.11.2011 09:15

@djfoxer: Na Intelu GMA 3100 emulator działa wystarczająco płynnie, aby go normalnie używać, IMO.

Tak, pisałem coś na WP7, tak, mam płatne konto na AppHubie. Trzecie tak - tak, mam opublikowane jakieś badziewne aplikacje ;-)

djfoxer   17 #8 26.11.2011 14:54

@Nemhein
Zarejestrowałeś konta na własną firmę i czy wypełniałeś te druki W8B itp.?

mktos   9 #9 26.11.2011 15:23

@djfoxer: Mam zarejestrowane konto na osobę prywatną. W-8BEN jeszcze nie wypełniałem, nikt nie chce nic mojego kupić, więc stwierdziłem, że nie ma sensu na razie.

Ryan   15 #10 26.11.2011 17:38

@djfoxer, @Nemhein: GMA 3000 jest od ciut do sporo słabsze niż GMA 3100 (zależy od tego w czym to GMA 3100 jest). 3k nie zachwyci wydajnością emulatora, ale da się żyć. I tak koniecznie trzeba testować na sprzęcie, bo skoki wydajności na emulatorze mają się nijak do skoków wydajności na fizycznym układzie.

eDameXxX   2 #11 29.11.2011 20:45

"Z chęcią coś napisze o tworzeniu na WP7, jeśli będzie zainteresowanie:)"

@djfoxer: a ja z chęcią to przeczytam. Czekam ;)

Marcin1147   4 #12 10.12.2011 19:19

Mam konto za darmo, zalety bycia developerem Nokii :D

  #13 04.03.2012 23:20

Popełniłeś błąd powinno być tak:

5. Szukamy dwóch wpisów
InstallOnLHS=1
InstallOnWinXP=1
6. Zmieniamy je na
InstallOnLHS=0
InstallOnWinXP=0

djfoxer   17 #14 05.03.2012 15:29

@Maszer
Poprawione dzięki.

  #15 27.05.2013 20:21

Witam jest początkujący w programowaniu C/C++. Odkąd mam telefon z Windows Phone 8 bardzo korci mnie aby spróbować napisać jakąś aplikacje pod mój telefon. Myk w tym, że nie chciałbym jej publikować w sklepie. Czy możliwe jest aby nagrał ją na kartę pamięci i potem zainstalował ? Czytałem gdzieś, że nie można instalować aplikacji z poza sklepu.

djfoxer   17 #16 28.05.2013 08:04

@peterusA
Aby stworzyć aplikację na WP8 i wgrać ją na swoje urządzenie musisz mieć Visual Studio 2012 Express for Windows Phone. Teraz problemem jest wgranie tej aplikacji. Możesz to zrobić z poziomu VS, ale aby jakakolwiek aplikacja spoza Sklepu WP uruchomiła się, należy mieć odblokowany telefon. Jeśli jesteś studentem, zapewne gdzieś na uczelni jest MS Student Partner, skontaktuj się z nim, a on przekaże Ci klucz, który aktywuje konto Developera i odblokujesz sobie urządzenie z WP. W przeciwnym razie musisz zakupić konto za $99 lub pozostać przy pracy z emulatorem.

  #17 02.07.2013 15:30

szukam kogoś kto napisze odpłatnie dla mnie program w Windows Phone, a dokładnie mówiąc przerobi mój dotychczasowy program, jeśli ktos czuje się na siłach to zapraszam baca196@onet.pl

djfoxer   17 #18 03.07.2013 08:29

@baca55
Chętni się na pewno znajdą! :)

Autor edytował komentarz.