r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

iPad przestał być liderem rynku tabletów?

Strona główna AktualnościBIZNES

Na rynku tabletów powtarza się historia ze smartfonami. Tak jak iPhone uległ w końcu mnogości modeli telefonów z Androidem, tak teraz iPad ustępuje pola mnogości tabletów z Androidem. Wniosek taki wyciągnąć można z danych o stanie rynku mobilnego, przedstawionych właśnie przez ABI Research.

Rynkowy triumf androidowych tabletów nie sprowadza się tylko do liczby sprzedanych urządzeń, choć dorównanie iPadowi tylko w tej kwestii musiałoby zostać uznane za znaczący sukces. W 2010 roku do Apple należało ponad 82% rynku tabletów, w roku 2011 – 65%, zaś 2012 już tylko 57%. Pierwszy kwartał tego roku był pierwszym okresem w historii tych urządzeń, gdy produkt Apple'a musiał ustąpić urządzeniom z systemem Google'a: 19,5 mln sprzedanych iPadów i iPadów mini oznaczało udział w rynku na poziomie 40%, podczas gdy androidowych tabletów sprzedano ok. 28 mln sztuk, co oznacza, że zdobyły one 56% rynku. Drugi kwartał okazał się być dla androidowych urządzeń jeszcze lepszy – IDC informowało o nawet dwukrotnie większej sprzedaży tabletów z Androidem niż tabletów z iOS-em, zdobyć one miały już 62,6% rynku.

ABI Research podkreśla jednak, że także inne, ważniejsze sygnały mówią o wygranej Androida. Przede wszystkim doszło do zrównania przychodów ze sprzedaży sprzętu. Do tej pory średni przychód ze sprzedaży sprzętu był dla Apple ponad dwukrotnie wyższy, niż dla producentów urządzeń z Androidem. Teraz wskaźnik ten stał się porównywalny, co oznacza, że tabletów Apple nie można już traktować jako przynależących do segmentu premium. Co wreszcie najważniejsze, średnia cena sprzedaży tabletów z iOS-em szybko zbliża się do średniej dla całego rynku.

Częściowo musi być to efekt wzrostu znaczenia 7-calowych tabletów, które stanowią obecnie większość rynku. Według danych ABI Research, w drugim kwartale 2013 r. już 60% sprzedawanych tabletów Apple'a stanowiły iPady mini, przynosząc przy tym firmie 49% wszystkich przychodów ze sprzedaży tej klasy urządzeń (tj. około 3,7 mld dolarów). Sytuacja rynkowa zmusiła Apple do obniżania cen, podczas gdy konkurenci mogli sobie pozwolić na ceny wyższe: w ciągu roku średnia cena iPada spadła o 17%, podczas gdy średnia cena tabletów dla całego rynku wzrosła o 17%.

Oczywiście przychody ze sprzedaży urządzeń z Androidem nie przekładają się bezpośrednio na zyski Google'a, tak jak to jest w wypadku sprzedaży iPadów. Za wyjątkiem tabletów Nexus, Google nie wytwarza własnego sprzętu, lecz licencjonuje Androida firmom takim jak Samsung, Asus i Lenovo. Jeśli zaś porównać wyniki Apple'a do nawet najlepszego z androidowych OEM-ów, Samsunga, to widać, że Cupertino wciąż ma przynajmniej dwukrotną przewagę.

Dlatego Apple wciąż pozostaje liderem wśród poszczególnych producentów, ale zdaniem Jeffa Orra, analityka z ABI Research, jego konkurenci zdołali już dorównać, a nawet pokonać go w niektórych kwestiach. By utrzymać pozycję lidera, Apple musi wprowadzać kolejne innowacje, wychodząc naprzeciw rzeczywistym oczekiwaniom rynku – stwierdził Orr.

Oczywiście po premierze ostatnich iPhone'ów coraz bardziej dyskusyjne się staje, czy Apple pod wodzą Tima Cooka jest w stanie wprowadzać takie kolejne innowacje – tym bardziej, że na rynku pojawił się drugi konkurent. Tablety z systemami Microsoftu, które jeszcze na początku 2012 roku miały udział w rynku na poziomie niespełna 1%, w drugim kwartale 2013 roku zdobyły 4,5% rynku. Co więcej, mimo w tym drugim kwartale sprzedaż wszystkich tabletów zmniejszyła się o około 8%, to sprzedaż tabletów z Windows wzrosła o 11%.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.