Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

OS X 10.10 Yosemite – pierwsze wrażenia użytkownika (część 1)

Kilka godzin po oficjalnej prezentacji wersji beta OS X 10.10, dzięki zaprzyjaźnionemu developerowi uzyskałem możliwość zainstalowania na swoim komputerze OS X 10.10. Jak wspominałem w trakcie relacji, Apple nie podało minimalnych wymagań systemu i myślę, że do końca jest to jeszcze nie ustalone. Obecnie można jednak przyjąć, że komputery spełniające minimalne wymagania OS X Mavericks, będą spełniały wymagania OS X 10.10, a więc będą to (mam nadzieję):

  • iMac mid 2007 roku lub nowsze
  • MacBook 13” aluminium koniec 2008 roku lub nowsze
  • MacBook 13” początek 2009 roku
  • MacBook Pro 13” połowa 2009 i nowsze
  • MacBook Pro 15” i 17” połowa 2007 i nowsze
  • MacBook Air koniec 2008 roku i nowsze
  • Mac Mini początek 2009 i nowsze
  • Mac Pro początek 2008 i nowsze
  • XServe początek 2009
Komputer powinien posiadać minimum 2 GB pamięci RAM.

Instalacja

Począwszy od systemu Mac OS 10.7 “Lion” instalacja nowego systemu odbywa się poprzez aktualizację starej wersji systemu. Akurat nie jestem zwolennikiem tej metody i lubię zawsze instalować “na czysto”. Zajmuje to więcej czasu, ale jakoś wydaje mi się że tak jest lepiej. Podobnie chciałem postąpić i tym razem, lecz próba stworzenia bootowalnego pendrive'a nie udała się. Nie bardzo chciało mi się analizować przyczyny, więc przystąpiłem do aktualizacji Mavericks do Yosemite metodą zalecaną przez Apple.

Po 35 minutach oczekiwania wybiła północ, a mój MacBook Air uruchomił się witając mnie nowym ekranem logowania.

Wygląd

Od samego początku widać, że wygląd systemu bardzo zbliżył się do iOS. Zmieniły się ikony (np. bateria), okno do wpisywania hasła a także tło, którym podobnie jak w iOS jest rozmyta tapeta biurka (w moim wypadku, kosmiczna plansza pochodząca jeszcze z OS X 10.5). Podobnie jak w iOS, ikona baterii podczas ładowania ma zielony kolor, a w czasie pracy na baterii jest już tradycyjnie - czarno-biała i kształtem dokładnie taka sama jak w iOS.

Po zalogowaniu się ukazał mi się zupełnie nowy wygląd OS X 10.10 Yosemite i co tu ukrywać, wrażenie robi bardzo pozytywne. Zmieniono fonty w menu górnym, są cieńsze i w mojej ocenie bardziej czytelne. Zmieniła się ikona baterii i WiFi i oczywiście ikonka jabłuszka. Menu rozwijane stało się bardziej przeźroczyste i rozmywa tło pod spodem.

Podczas prezentacji obawiałem się trochę spłaszczonego Docka i owych płaskich ikon jakie się w nim mieszczą. Sam Dock przypomina trochę ten, z czasów OS X od 10.1 do 10.4 włącznie. Zmieniły się jednak bardzo ikony i wbrew moim obawom nie są takie złe, choć niektóre z pewnością wymagają jeszcze trochę poprawek:

  • Ikonka Findera - fatalna. Najgorsza w całym zestawie
  • Ikonka Maila - zbyt wąska według mnie
  • Ikona notatnika - mało czytelna
  • Ikona Preferencji - nie wiem… coś w niej jest nie tak jeszcze.

Bardzo dobrze natomiast wygląda ikona Safari i nowa ikona śmietnika.

Żartował Craig Federighi podczas WWDC.

Oczywiście zmieniono także symbole odpowiedzialne za zamykanie, minimalizowanie okien oraz za przełączanie ich w tryb pełnoekranowy. Czyli obśmiewane w czasach Mac OS X 10.0 do 10.3 żelki, przeszły transformację na kuleczki (OS X 10.4 do 10.9), a obecnie stały się płaskimi guziczkami. Mogę się podobać lub nie, na szczęście są nadal czytelne.

W obecnej wersji beta systemu (OS X 10.10 (14A238x)) nie zmienił się iTunes, jest to dokładnie ta sama wersja co w Mavercicks, więc ikonka jest nadal niebieska, a nie czerwona. Trochę zaskoczył mnie natomiast fakt, że część starszych aplikacji Apple przejęło nowy wygląd, iTunes konsekwentnie został z guziczkami i stylistyką z OS X Mavericks.

Nie jest niczym dziwnym, że zmiany objęły także preferencje systemowe. Tym co mnie jednak najbardziej zaskoczyło jest tajemnicza ikona “Extensions” po naciśnięciu której jesteśmy odesłani do App Store, które jednak raczy nas komunikatem o niedostępnej stronie.

Koniec Dashboard nowe Centrum Powiadomień

Apple zlikwidowało Dashboard, czyli ekran z widgetami. Z tego co wiem, niektórych użytkowników to mocno zabolało, ja jednak nigdy go nie używałem więc płakać nie mam zamiaru. Dashboard po początkowym intensywnym rozwoju w czasach Mac OS X 10.4, przestał się od jakiegoś czasu rozwijać. Wiele widgetów przestało być aktualizowanych i straciło swoją funkcjonalność, nowych chyba też przestało przybywać. Apple zdecydowało się na zastąpienie Dashboard widgetami w Centrium Powiadomień i być może owe “Extensions” także mają zastąpić niezbyt wygodny (w mojej ocenie), dodatkowy ekran Dashboard. Wydaje mi się, że nowe nowe możliwości Centrum Powiadomień w zupełności rekompensują usunięcie Dashboard. Jak dla mnie to dużo wygodniejsze rozwiązanie.

Znikł także program Photo Booth do robienia fotografi przy pomocy iSight. Moim zdaniem słusznie, gdyż jak dla mnie była to wyjątkowo słaba aplikacja, której praktycznego zastosowania nie mogłem znaleźć od czasu, gdy się pojawiła.

Podczas prezentacji na WWDC zaprezentowano nowe możliwości centrum powiadomień. Obecnie nie tylko powiadamia nas o nowych mailach, wiadomościach i wydarzeniach, ale uzyskało bardzo zbliżone możliwości do tego, pochodzącego z iOS. Wyświetla aktualną prognozę pogody, wydarzenia zaplanowane na aktualny i następny dzień, notowania giełdowe (tylko US).

Spotlight

Funkcje wyszukiwania w systemach Apple, zawsze zajmowały priorytetowe miejsce podczas projektowania kolejnych edycji systemów Apple. W czasach Mac OS 8.5, jedną z głównych nowości był Sherlock, który oprócz tradycyjnego wyszukiwania plików i katalogów, posiadał możliwość wyszukiwania kontekstowego.

Później pojawił się Sherlock 2 który uzyskał zdolność do przeszukiwania także stron www, a źródła z których korzystał można było rozbudować dzięki systemowi rozszerzeń. Sherlock 3 który pojawił się w OS X 10.2, uzyskał kanały wyszukiwania i mógł już wyszukiwać dodatkowo połączenia lotnicze, zdjęcia, filmy, tłumaczenia czy wyszukiwać w słownikach.

W Mac OS X 10.4 Sherlock został zastąpiony właśnie przez Spotlight, który stał się integralną częścią systemu operacyjnego (Sherlock był rozszerzeniem systemu). W OS X Yosemite Spotlight przeszedł kolejną, moim zdaniem bardzo dużą metamorfozę. Dotychczas jego funkcjonowanie ograniczało się do paska w którym wpisywaliśmy zadanie wyszukiwania i menu z wynikami jakie uzyskał Spotlight.

Obecnie pojawia się w postaci okna na środku ekranu, podając dużo bardziej rozbudowane wyniki wyszukiwania. Zaletą jest integracja z Wikipedią oraz wyszukiwarką Google, dzięki czemu otrzymane wyniki obejmują zarówno pliki, katalogi i dokumenty na naszym komputerze, ich zawartość oraz dane pochodzące z Wikipedii czy zawartość stron www. Spotlight przeszukuje także zawartość maili, kontakty, dokumenty PDF, zdjęcia, muzykę a także App Store i iTunes Store. Obecnie to naprawdę naprawdę bardzo potężne narzędzie do wyszukiwania, którego pełnię możliwości odkryję z czasem. Obecnie zrobił na mnie spore wrażenie.

Działanie

Na koniec warto podzielić się wrażeniami z użytkowania propozycji nowego systemu OS X. Aby jednak było to miarodajne, na początku informacja na czym system instalowałem.

MacBook Air 1.86 GHz, 2 GB Ram, SSD, karta nVidia 9400M 256 MB.

Prędkość OS X 10.10 Yosemite na obecnym etapie jest zbliżona do OS X 10.9 Mavericks. Nie zauważyłem ani spowolnienia pracy systemu ani tego, by zauważalnie szybciej pracował. Nieznacznie zmienił się czas pracy na baterii, który skrócił się o około 15 minut (sprawdzone na podstawie czasu wskazywanego po pełnym naładowaniu baterii). Podejrzewam, że związane jest to z brakiem pełnej optymalizacji systemu. Od czasu instalacji "Yosemite" (od dwóch dni) używam go bardzo intensywnie i przez ten okres czasu nie zauważyłem, aby pojawiły się jakiekolwiek problemy z aplikacjami.

Pierwsze wrażenia są jak bardzo pozytywne, choć pewne elementy, winny być jeszcze dopracowane.

Oczywiście ciąg dalszy nastąpi....

 

oprogramowanie

Komentarze

0 nowych
  #1 05.06.2014 21:23

Dosyć dziwna ta konfiguracja laptopa
MacBook Air 1.86 GHz, 2 MB Ram, SSD, karta nVidia 9400M 256 MB.
zwłaszcza te 2MB

aeroflyluby   15 #2 05.06.2014 21:25

Wygląda jak KDE :)!

xomo_pl   21 #3 05.06.2014 21:36

wygląda bardzo dobrze za wyjątkiem turkusowych ikonek folderów, które wyglądają paskudnie...
generalnie droga, którą obrało Apple podoba mi się bardziej niż to co próbuje wciskać MS na laptopy/pc.

  #4 05.06.2014 21:37

Sorry ale ikonka findera poniżej krytyki :/ to ma być ten emejzing? przecież to jakiś masakryczny kulfon hahah

dthlfwp   7 #5 05.06.2014 21:40

trochę wygląda jak kde5.

macminik   16 #6 05.06.2014 21:41

@zomo_prl

Wersje beta zawsze były celowo przejaskrawione. Być może i z czasem ów turkus straci na intensywności. Ale ikonki katalogów tak średnio mi się podobają. Mogą być.

  #7 05.06.2014 21:50

2MB RAM to moja Amiga miała. Twój MacBook ma zdecydowanie 2GB RAM ;)

Zopsesen   4 #8 05.06.2014 22:02

O rany... Może jestem dinozaurem, ale jednak bardziej podobały mi się klimaty, za którymi był Jobs.

Martin Luther   2 #9 05.06.2014 22:03

Kijowo wygląda ten nowy dock.

WolfX   13 #10 05.06.2014 22:06

zerżnięte z KDE

kriters64   7 #11 05.06.2014 22:07

Za wyjątkiem Spotlight zmiany kosmetyczne, które albo się spodobają albo i nie, rzecz gustu :) ja wyczekuję na pełną synchronizację wszystkich urządzeń Apple, bo nie chce mi się podnosić doopy gdy np. gdzieś w kącie dzwoni mi telefon, ale na to trzeba troszkę poczekać i na pewno w dalszej części będzie recenzja jak to się sprawuje z Twojej strony :)

kriters64   7 #12 05.06.2014 22:14

@Zopsesen Ja na pewno jestem dinozaurem, i przyznam że swojego czasu bardzo podobały mi się ikonki wg. wizji Jobsa, ale jakimś cudem jak weszły do iOS nowe to nie wywołały u mnie żadnych pozytywnych lub negatywnych reakcji, bo nawet nie musiałem się do nich przyzwyczajać za wyjątkiem ikonki Preferencje bo ta zawsze mi się podobała:)

suchmen   9 #13 05.06.2014 22:15

Popraw lepiej te 2MB na 2 GB RAM :)

Frankfurterium   10 #14 05.06.2014 22:24

Płasko i kanciato - miniaturki zrzutów wyglądają jak pulpit Windowsa 8. Po zbliżeniu przez gradienty tła i kolory ikon wygląda całkiem jak nowe szaty KDE. W ogóle reakcja na każdy zaprezentowany zrzut ekranu to "Wygląda jak ...". Świat stanął na głowie? Wszyscy gonili za estetyką Apple'a, a teraz Apple bezkrytycznie wchłania stylistykę konkurencji?

Nigdy nie hejciłem na wizaualia OSX-a (poprzedni był/jest nawet niczego sobie), ale imo takie pomieszanie z poplątaniem wygląda zwyczajnie słabo.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #15 05.06.2014 22:48

Jakoś poprzedni wygląd bardziej mi odpowiadał. NO ale to kwestia gustu, a o gustach się nie rozmawia...

gowain   19 #16 05.06.2014 22:50

Frankfurterium +1 dokładnie o tym samym pomyślałem.

PokerFace   9 #17 05.06.2014 22:51

@Frankfurterium
Z ust mi to wyjąłeś :) Choć jak dla mnie Yosemite wygląda nawet gorzej od Win 8, ten jest przynajmniej całkowicie w stylu "flat" a tu mamy fatalne i powodujące odruchy wymiotne połączenie "flat" z dużą ilością przeźroczystości. Biedny Steve musi się kręcić w grobie jak turbina :C

pp03@o2.pl   2 #18 05.06.2014 22:53

czekam na dark mode, dashboard jest, oficjalnie nie zainstalujesz javy-chyba ze zmodyfikujesz pkg, nie dziala otoczenie sieciowe, zeby zainstalowac system na czysto trzeba do "korzenia" skopiowac 2 ukryte pliki basesystem.dmg i basesystem.chunklist

Piotrek2255   11 #19 05.06.2014 22:54

Kompletnie mi nie pasują te wszystkie płaskości, najpierw iOS, teraz Mac OS. Mimo wszystko ten metaliczny i ascetyczny wygląd Maverica bardziej mi pasuje.

pp03@o2.pl   2 #20 05.06.2014 22:57

no i niech wroci stary tryb prywatny w safari

  #21 05.06.2014 23:16

Mi wygląd się podoba, choć jest cholernie mało oryginalny. Ale nie będę dalej się wypowiadał, Makówki nie są maszynkami dla mnie. Ja lubię mieć po swojemu.

aderas   5 #22 05.06.2014 23:17

Nigdy nie używałem OS X, ale widziałem wiele filmików, wiele zdjęć i czytałem wiele opisów i mam dziwne wwrażenie, że czułbym się na nim jak na jakiejś dystrybucji Linuksa ;p. Nawet powyżej widzę kilka zbieżności (już nie wnikając kto od kogo i co "zerżnął").

Co do nowego wyglądu 10.10 - poprzedni styl kojarzył mi się ze stonowaniem i elegancją. Obecny (tj. ten z Yosemite) kojarzy mi się tylko z tandetą.

  #23 05.06.2014 23:17

Dashboard nieużyteczny?! Kurczę, ciężko będzie bez niego!

piotrekw1   5 #24 05.06.2014 23:31

10.9 jest wg mnie optymalny jeżeli chodzi o użytkowanie i wygląd - teraz w 10.10 to powrót do starych wystrojów - chyba niepotrzebny, ale zgony z modą na stałe zmiany. Powiew świeżości widzę za to w wyglądzie KDE5 - naprawdę powala!

lucas__   13 #25 05.06.2014 23:36

To centrum powiadomień to wypisz wymaluj panel boczny z Netrunnera 13.12 apletami plasmy ;)
http://s6.ifotos.pl/img/netrunner_eennshp.png
Co zaś do pozostałych zmian nie bedę się wypowiadał, bo wiadomo gusta są różne

enedil   9 #26 05.06.2014 23:49

Atak Xanthii za 3...2...1...

  #27 05.06.2014 23:58

Ikonki jakies takie brzydsze. Zamiast realizmu ich stylistyka brnie w strone dzieciecych ksiazeczek, jak w Windows 8 i nowym systemie dla iPhone'ow.

gszakul   5 #28 06.06.2014 00:01

Spotlight ja to wyłączam, polecenie find mi wystarcza

  #29 06.06.2014 00:03

Poprzednio było lepiej ... królem ładnego i schludnego pulpitu jest elementary OS 0.3 Isis, ciekawe kiedy Apple zatrudni ich u siebie i zabije projekt, bo czemu darmowe może być ładniejsze ?

DarioX7   5 #30 06.06.2014 00:05

Szkoda że nie mogę sobie potestować Mac OS X na PC ...

gszakul   5 #31 06.06.2014 00:07

@DarioX7 mozna na pc ale nie pomoge, stary jestem walczylem z linuxem. Swiat nalerzy do mlodych

StarterX4   10 #32 06.06.2014 00:08

Nowy wygląd OS X bardzo mi się podoba. choć mam też swoje opinie nt. temat:

1. Nowy dock wygląda jak dock z programu docky w Linuksie.
2. Z ikonki Findera się nieźle uśmiałem :D bo wygląda śmiesznie xD
3. Jak 4 ikonka od lewej to ustawienia, to wygląda tragicznie.
4. Ikonka kosza brzydka, stara była o 1500% lepsza!
5. Dashboard... kto to w ogóle wymyślił? u mnie w szkole na Makach z OS X 10.4 (niektóre USB myszki są już częściowo popsute) to jest strasznie złośliwe i się czasem pokazuje nawet gdy kliknie się PPM lub LPM.

t0m3k_   8 #33 06.06.2014 00:10

Fajny, bawiłem się nim na MacBook Air 13. Daje radę ;)
ale i tak wolę Xubuntu :P

Berion   14 #34 06.06.2014 00:12

Widzę że Apple dotknęła taka sama schizofrenia co Microsoft. Część okien utrzymana jest w starej stylistyce, a część w nowej (która notabene bardzo mi się podoba, liczyłem kiedyś na takie właśnie aero glass w Windowsa 8). Część ikon jest płaska + MLP style ;] a część półpłaska. Po Jabłku nie spodziewałem się braku spójności GUI.

gszakul   5 #35 06.06.2014 00:22

Sorry moze jestem stary ale jak mi kolega zainstalowal xp to zapytalem jaka do dystrybucja Linuxa bo juz podobna widzialem, odp to windows. Czyli na grafikę niema co się zapatrywać bo każdy każdemu może kraść. Ale jak twój komp ma zaokrąglone rogi to haracz samsungowi albo apple zalezy jaki kat

gszakul   5 #36 06.06.2014 00:33

wiem powinienem napisać ściemniam nie niektórzy z Was są frajerami. Dawno temu wymyślono wiele rzeczy. I tak grafikom zalecam nie pokazywać czegoś co już jest.. nie moja broszka

gszakul   5 #37 06.06.2014 00:38

jak ktos niema skojarzen bylo to z 20 lat temu, moze 15 a teraz powstaja Linuxy przypominajace xp. Fajna kultura :D

nic ciekawego   10 #38 06.06.2014 00:59

A tak w ogóle to o co chodzi temu wyżej ?

nic ciekawego   10 #39 06.06.2014 01:01

Jak tak patrze na screeny to taki lekki miszmasz w ikonach. Ale z czasem zapewne to zmienią.

Waka   8 #40 06.06.2014 01:54

Naprawdę czytam recenzję nowego zestawu ikon?

  #41 06.06.2014 02:21

Pozostaje pogratulować zupgradowania Mavericksa ze wszystkimi swoimi danymi do pierwszej bety developerskiej...

  #42 06.06.2014 02:29

Kiedy IOS 8?

  #43 06.06.2014 07:54

Gnome 3 w całej okazałości...

MiłoszW   9 #44 06.06.2014 08:12

Tak dziwnie, że niby fajnie, ale coś nie gra. Pewnie makowcom się i tak spodoba ; )

sudi242   3 #46 06.06.2014 08:43

Czyli całe zmiany to praca grafików nie programistów - no sorry usuneli linie odpowiedzialne za dashboard - rewolucja w całej krasie:)

bachus   20 #47 06.06.2014 08:46

Na Jobsa pewnie już tam mówią na górze "obrotowy Steve"

  #48 06.06.2014 08:51

@Berion - Nie wiem, czy schizofrenia - przecież to jest pierwszy Preview dla developerów i do Golden Master jeszcze trochę czasu zostało. Wczesne bety są zawsze niedopracowane i pewnie wszyscy się zdziwimy, kiedy porównamy to, co tu widzimy na zrzutach, z produktem finalnym.
@MiłoszW - Nie wszystkim makowcom... Są tacy, co do dziś pracują na Snow Leopardzie (10.6), bo im do szczęści wystarczy - a przynajmniej mnie.
W odróżnieniu od Xanthii nie mam doktoratu z plagiatologii, więc nie bardzo wiem, kto i od kogo na jakim etapie ściągał, ale to już dziesiąta wersja OS X i może warto porównać wygląd doka w np. Puma, Jaguar, Panther czy Tiger i tam znaleźć źródła inspiracji, mając w pamięci, że są to wersje z 2001, 2002, 2003 i 2005 roku, czyli sprzed dobrych kilku lat.
A co do wyglądu - mnie osobiście dokładnie wszystko jedno, bo to jest tylko system, a ja się skupiam na działającym pod nim aplikacjach, a nie na wodotryskach i fajerwerkach. I tu podpisuję się pod tym, co napisał Waka - szkoda czasu na recenzowanie ikon.

MiL-   9 #49 06.06.2014 08:55

Jobs by powiedział że wygląd tego systemu to g**no :)

Pieszy   2 #50 06.06.2014 09:01

Generalnie ni się się podoba - jestem za zmianami, ale takimi co mają sens, jestem użytkownikiem MAC i bardzo lubię ten sprzęt - ale mam wrażenie że wizja idzie w odstawkę i zaczynają rządzić badania marketingowe. Popatrzmy na tą czcionkę - czy jest czytelniejsza - dal mnie jest szersza, rozciągnięta może jest bardziej czytelna la wygląda na rozlazłą, generalnie rzeczy smukłe w układzie pionowym wyglądają lepiej - ciekawi mnie na jakiej podstawie zmieniono czcionkę. Bo generalnie wizja tak zwanej większości (często typowanej na podstawie badań marketingowych jest dobra dla większości a jak wiadomo MAC miał charakter bo nie był robiony dla większości) - bo więcej jest ludzi mądrych czy głupich?, więcej jest ludzi wrażliwych na estetykę czy nie wrażliwych. Ciekawe - czy dzieła sztuki podobały by się nam kiedy były by tworzone na podstawie badań marketingowych i zdania większości czyli na podstawie opinii publicznej. Bardzo Proszę twórców Apple - by nadal kierowali się wizją i estetyką.

ukaszek   5 #51 06.06.2014 09:13

Przecież to na razie beta, więc jest czas na poprawki.
Możesz napisać jak wygląda tagowanie plików? Czy dalej jako mała kropka po prawej, czy może wrócili do kolorowania całej nazwy? Bardzo nieczytelne jest to w 10.9, zrobiło się to prawie nieprzydatne.

macminik   16 #52 06.06.2014 09:20

@sudi242

Z tekstu jasno wynika, że w tej części skupiłem się na tym, co najłatwiej zauważyć, czyli wyglądzie. Nie wyobrażam sobie pisania o czymś, po dobie uzywania. Ja wiem, że teraz pisze się recenzje na podstawie tego,m że coś się widziało w sklepie, na wystawie, albo miało w ręce przez chwilę. Ale ja nie należę do tego typu pisarzy.

Zmian pod maską jest całkiem sporo, wbrew temu co się wydaje...

bystryy   10 #53 06.06.2014 09:24

Jakaś moda na prymitywizm/płaskość nastała. Jeśli ograniczyć ocenę systemu do wyglądu interfejsu, to Windows 8, nowy nadchodzący Android, Yosemite OS X, KDE 5 - wszystko to jakaś masakra wizualna. Czuję, że przechodząc 2 lata temu na Fluxbox i decydując się na jego odpicowanie dokonałem naprawdę dobrego wyboru.

Merode   4 #54 06.06.2014 09:45

@MiłoszW

Tak, jesteśmy innym gatunkiem i wszyscy myślimy tak samo. Hive Mind.

  #55 06.06.2014 09:55

@Pieszy - Jest taki programik freeware, który nazywa się TinkerTool i z jego pomocą bez problemu można ustawić czcionkę systemową. Do tej pory była to Lucida Grande 13 pt i spokojnie możesz ją sobie przywrócić.

arti040   4 #56 06.06.2014 09:57

Szacunek za używanie MacOSX na komputerze z 2GB RAM. Ja dopiero przy 16 odetchnąłem z ulgą. Nawet na drugim maczku z 8-emką, Mavericks potrafi mi przymulić podczas pracy...

Badi79   1 #57 06.06.2014 10:13

@macminik
Nie zauważyłeś spowolnienia Safari?
U mnie działa zdecydowanie wolniej, do tego Adobe Creative Cloud nie chce się zainstalować.

Jeśli chodzi o wygląd to osobiście mam mieszane uczucia :/
Dock jak z OSX 10.4 (Tiger) plus brzydkie płaskie ikonki.
Fajne wyglądają przezroczystości i ciemny motyw.


Na szczęście to beta i mam nadzieję, że jeszcze nad nią porządnie popracują.

command-dos   18 #58 06.06.2014 10:36

nie czytałem tekstu, ani komentarzy, więc wybaczcie jak palnę głupotę... Przejrzałem screeny i w preferencjach ustawień widzę ikonkę flash playera - czy apple nie wyrzekło się tego jakiś czas temu?

tomms   7 #59 06.06.2014 10:36

Nigdy nie używałem Maców więc mam takie pytanie. Dużo osób prowadzi dysputy na temat nowego zestawu ikon więc czy w Macach można sobie ustawić dowolne ikony? Na przykład chcemy zestaw ikon z poprzedniej wersji systemu to możemy klik pstryk i przełączyć się na taki zestaw? Podobnie z oknami, możemy wybrać sobie jak wyglądają przyciski zamykania/minimalizowania, ustawić inne dekoracje okien?

gowain   19 #60 06.06.2014 10:48

Ale te czcionki, jeszcze w dodatku z jakimś dziwnym cieniem pod napisami, wyglądają okropnie... Ble

gowain   19 #61 06.06.2014 10:48

Ale te czcionki, jeszcze w dodatku z jakimś dziwnym cieniem pod napisami, wyglądają okropnie... Ble

arti040   4 #62 06.06.2014 11:10

@command-dos
Apple wyrzuciło ale można sobie zainstalować, jeśli ktoś potrzebuje Flasha.

@tomms
To zależy. Na przykład ikona aplikacji jest jej integralną cześcią. Można ją zmienić ale po koleinym updacie zostanie przywrócona. Pozostałe ikony chyba można zmieniać - albo ręcznie albo przy pomocy jakichś zewnętrznych programów... ale nie sądzę by wiele osób to robiło tak czy siak.

  #63 06.06.2014 11:15

Polecam artykuł i zapoznanie się z licencją Apple'a na wydania beta:
http://oleb.net/blog/2014/06/apple-lifted-beta-nda/

bystryy   10 #64 06.06.2014 11:30

@arti040
"ikony chyba można zmieniać - albo ręcznie albo przy pomocy jakichś zewnętrznych programów... ale nie sądzę by wiele osób to robiło tak czy siak."

To potwierdza moje przypuszczenia, że większość użytkowników makówek obsługuje je jak garnek z zupą. Nic nie kombinować, nic nie ruszać, nic nie ulepszać, zostawić jak fabryka dała, fabryka jest nieomylna ;)

macminik   16 #65 06.06.2014 11:36

@tomms

Można zmieniać ręcznie jak komuś się chce. (tak zmieniona jest ikona dysku na na zrzutach ekranowych. Zamiast ikony dysku, ikona MacBoka Air. Można też zmieniać całe za pomocą gotowych pakietów (kontenerów) których jest trochę w sieci. Metoda a sama, tyle że zautomatyzowana. Jak się komuś chce.

arti040   4 #66 06.06.2014 11:49

@bystry
tak, dokladnie jak tak robie. To jest komputer do pracy. Do przesuwania ikonek i customizowania mam Amigi :D

Berion   14 #67 06.06.2014 12:21

@arti040
Ja tam bym nie mógł pracować - ba, nawet używać - czegoś co nie spełnia moich wymagań estetycznych ;]

@tomms
Tak samo jak w Windows, nie można. Ale ikony nie są wspawane w plik wykonywalny więc można je sobie łatwo podmieniać. To samo tyczy się też kolorystyki. Są też do tego programy, które wyręczają użytkownika.

michoo_05   7 #68 06.06.2014 13:26

@macminik

Widzę, że jesteś oblatany w OS X. Czy mógłbyś kiedyś przy okazji i w miarę możliwości opisać OS X Server? Chodzi o postawienie w firmie małego urządzenia np. Mac Mini (ale może być inne), które będzie służyło za takiego małego NASa oraz hostowało stronę internetową (PHP i MySQL).
Chodzi mi o przedstawienie prostoty konfiguracji oraz możliwości OS X Server.
Dzięki.

athek   1 #69 06.06.2014 13:47

Spoko recenzja, tylko sprawdzaj błędy przed publikacją, bo to szczypie w oczy. :)

  #70 06.06.2014 15:43

Masakrycznie to wygląda :/ nie umywa się do designu windowsa 8.1 Czy nawet ubuntu 7.5, którego kiedyś zainstalowałem i szybko wyrzuciłem na rzecz XP, bo to taki szajs był, że sterowników nie mogłem wgrać do modemu. ;]

PokerFace   9 #71 06.06.2014 15:52

@zxcv5 (niezalogowany)
Nie przesadzajmy, taki sam wygląd panelu sterowania ma też Gnome, XFCE czy Pantheon...

kwpolska   6 #72 06.06.2014 17:27

@macminik

> kosmiczna plansza pochodząca jeszcze z OS X 10.5

10.8 Mountain Lion*

@zxcv5

tak wygląda System Preferences od praktycznie pierwszych bet OS X…

macminik   16 #73 06.06.2014 18:46

@kwpolska

Qrcze, rzeczywiscie 10.8. Pomyliłem bo ja pakuję na wszystkie kompy....

  #74 06.06.2014 18:55

@DarioX7 - "Szkoda że nie mogę sobie potestować Mac OS X na PC ..."

Absolutnie mozesz - instalujesz srodowisko do wirtualizacji systemow i instalujesz OS X, albo sciagasz sobie z sieci gotowy plik z obrazem OS X (do bezposredniego podpiecia w hypervisorze).

A jak ktos lubi eksperymenty, to moze probowac instalowac OS X'a na zwyklym PC (tzw.
hackintosh ;))

http://www.dobreprogramy.pl/Projekt-Hackintosh-cz.-I,Blog,52355.html

  #75 06.06.2014 20:28
  #76 07.06.2014 03:01

Chciałbym mieć OS X 10.10 Yosemite ale nie zainstaluje go bo jest niestabilny. Mam hackingtosha z OS X mavericks

  #77 07.06.2014 16:54

Chryste, tylachna pieniędzy płacić, a wygląda to jak pierwszy-lepszy Linux. Ale, estetyka to jak tam już kto woli. Mimo wszystko zazdroszczę takich pieniędzy. Pokój

  #78 08.06.2014 11:02

Jak patrzę na to co M$ i Apple robią ze swoimi systemami to się ciesze że w porę uciekłem na systemy UNIX'owe.

  #79 08.06.2014 20:35

Ja używam OSX 10.10 na 4gb RAMu i dodatkowo uruchomionych kilka programów i cała pamięć ram wykorzystana, czyszę ram co pare minut aby jak troszkę zwolnić. Zaś autor używa OSX z 2gb jak to działa wówczas ?

  #80 09.06.2014 00:24

Czy ten "zaprzyjaźniony developer" to thepiratebay? :P hahahha

macminik   16 #81 09.06.2014 11:26

@jim_bob

wiesz, w Polsce też są ludzie, którzy opłacaja konto dev i mają dostęp. To raczej słaba złośliwość... No ale cóż, każdy patrzy przez pryzmat siebie.

macminik   16 #82 09.06.2014 11:37

@Daniel c

To zależy to robisz, na komputerze. Owszem, więcej ranu by się przydało ale z SSD daje nawet radę. Poza tym.. jaki sens ma czyszczenie pamięci RAM. OS X sam zrzuca o co nie jest potrzebne na dysk.

klisza   7 #83 10.06.2014 09:51

Mi się podoba ten design, lubię prostą obsługę i jestem jednym z tych, którym nowy iOS przypadł do gustu od razu. Fajnie to wygląda: https://www.youtube.com/watch?v=NQ7kqwbqeiI

  #84 17.10.2014 09:26

gdzie mogę pobrać czysty system ?

macminik   16 #85 17.10.2014 14:29

@bg (niezalogowany): W App Store

  #86 18.10.2014 12:02

Ja jestem załamany tą aktualizacja czas pracy baterii skrócił mi się do 4 godzin... Na mavericksie było to 8h, nie wiem jakim cudem są to teraz tylko 4 godziny ...Na dodatek zacina mi się animacja pokazująca stan baterii, non stop jest 100%. Musze wchodzić w preferencje systemowe, żeby wiedzieć ile % ma bateria. Reszta działą okej, ale ta bateria to tragedia, bede na czysto od nowa instalował mavericksa.

  #87 26.10.2014 21:44

@StarterX4: trzeba umieć z tego korzystać, a myszki to przecież przeżytek, nie używam ich od ok. 6 lat. Nie mniej jednak to fakt, że kolejne upgrade'y systemów są coraz gorsze..