Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Wietnamskie dzieci kontra komputer – starcie gigantów

Internet, globalna Sieć, net. Niezależnie jak to nazwiemy, mamy na myśli to samo – bogate źródło informacji o prawie wszystkim wzbogacone szeroką gamą zdjęć z kotełami i piesełami. Nie zabrakło również całych kolekcji sweet foci oraz plików instalacyjnych maści wszelakiej. Wśród tego natłoku informacji natknąłem się na ciekawe zdjęcie, które zostanie przedrukowane w kolejnym wydaniu ………………………. (w sumie mogę je udostępnić od razu bo jesteśmy zalogowani do tej samej Sieci).

Oto ono:

Proste zadanie matematyczne dla dziecka z 2 kl. podstawówki. Nie może być trudne bo dziecko ledwo potrafiące czytać nie poradziłoby sobie z nim. Tak myślałem aż do 435 ms od momentu wpatrzeniu się w obrazek. Chwilę później (jakieś 826 ms później) stwierdziłem, że to zapewne fake. Nie dawało mi to jednak spokoju. Jadąc komunikacją miejską przez miasto chwyciłem kartkę i próbowałem znaleźć poprawną kombinację liczb gwarantującą sukces. Udało się wpisać w każde pole cyfrę od 1 do 9 tak, by wynik się zgadzał. W zadaniu jest tylko jeden haczyk. W lukę ma wejść jedna cyfra, a luk jest akurat 9. Oznacza to, że liczby w całym działaniu nie powinny się powtarzać. Zresztą tak wynika z treści zadania. Takie podejście utrudnia znacząco wskazanie odpowiednich cyfr. Jeśli ja mam problem z rozwiązaniem tego zadania to co ma począć biedny 8-latek. Postanowiłem zatem podejść do problemu w nieco inny sposób.

Schowałem kartkę i wyciągnąłem tablet. Poszukałem edytora kodu HTML w sklepie Google Play , zainstalowałem i uruchomiłem. Postanowiłem rzecz jasna napisać skrypt, który wypisze mi cyfry pasujące w luki. 9 miejsc, w które należy wpisać jedną z 9 wartości. Wszystkich kombinacji jest zatem 9 do potęgi 9, co daje dokładnie 387420489. Jeśli dla kogoś to tylko ciąg cyferek to podkreślę, że mamy do czynienia z liczbą na poziomie pół miliarda. Przeliczenie na papierze każdej kombinacji nie byłoby możliwe. Zakładając, że moglibyśmy na to poświęcić 50 lat, dzień w dzień musielibyśmy obliczać wartość ponad 21000 działań arytmetycznych (14 działań na 13 liczbach w ciągu minuty), nie śpiąc przy okazji. Komputerowi (a konkretnie tabletowi opartemu o procesor Intel Atom 2 x 2GHz) to zadanie zajęło ponad minutę. Podana przeze mnie liczba wszystkich kombinacji zakłada, że cyfry mogą się powtarzać. Jeśli wynik działania arytmetycznego w rezultacie ma wynosić 66, to możemy podstawić cyfry na 442232 sposoby. Takie założenie daje szanse trafienia prawidłowego wyniku (przynajmniej jednego). Prawdopodobieństwo takiego wyczynu jest równe 0,1%. Niby mało, ale szóstkę w totka trudniej trafić.

Z zadania jednak jasno wynika, że dwie luki nie powinny przechowywać tej samej wartości. Przy takim założeniu wszystkich możliwości jest 9! (czyt. dziewięć silnia czyli 9*8*7*6*5*4*3*2*1). Obliczając ten skomplikowany iloczyn wyjdzie nam 362880. Nie jest to już liczba tak potężna jak powyżej. Na znalezienie wszystkich prawidłowych rozwiązań, licząc każdą wartość na papierze, moglibyśmy poświęcić 10 lat. Każdego dnia musielibyśmy wtedy wyliczać 100 wartości (co najważniejsze, znajdziemy czas na sen). Tylko dla 0,03% liczonych wartości uzyskamy odpowiedni wynik. Kombinacji liczb spełniających oba warunki jest dokładnie 128 (czyli niewielka część z pół miliarda).

Wczytując się jeszcze raz w treść zadania przypomnimy sobie, że jest to rzekomo zadanie na poziomie 2 kl. SP. Podczas obliczania wartości działania na dowolnych liczbach może dojść do powstania ułamków. Ułamków dzieci uczą się dopiero w 5 kl. SP (przynajmniej w polskiej szkole). Zakładając, że w Wietnamie nie rodzą się same dzieci geniusze, należy wykreślić z listy 128 wartości, te których wynik pośredni posiada wartość ułamkową. Takich kombinacji jest już tylko 20.

Oto ono:

Wariant 1: 3, 2, 1, 5, 4, 7, 8, 9, 6
Wariant 2: 3, 2, 1, 5, 4, 7, 9, 8, 6
Wariant 3: 5, 2, 1, 3, 4, 7, 8, 9, 6
Wariant 4: 5, 2, 1, 3, 4, 7, 9, 8, 6
Wariant 5: 5, 3, 1, 7, 2, 6, 8, 9, 4
Wariant 6: 5, 3, 1, 7, 2, 6, 9, 8, 4
Wariant 7: 5, 4, 1, 9, 2, 7, 3, 8, 6
Wariant 8: 5, 4, 1, 9, 2, 7, 8, 3, 6
Wariant 9: 5, 9, 3, 6, 2, 1, 7, 8, 4
Wariant 10: 5, 9, 3, 6, 2, 1, 8, 7, 4
Wariant 11: 6, 3, 1, 9, 2, 5, 7, 8, 4
Wariant 12: 6, 3, 1, 9, 2, 5, 8, 7, 4
Wariant 13: 6, 9, 3, 5, 2, 1, 7, 8, 4
Wariant 14: 6, 9, 3, 5, 2, 1, 8, 7, 4
Wariant 15: 7, 3, 1, 5, 2, 6, 8, 9, 4
Wariant 16: 7, 3, 1, 5, 2, 6, 9, 8, 4
Wariant 17: 9, 3, 1, 6, 2, 5, 7, 8, 4
Wariant 18: 9, 3, 1, 6, 2, 5, 8, 7, 4
Wariant 19: 9, 4, 1, 5, 2, 7, 3, 8, 6
Wariant 20: 9, 4, 1, 5, 2, 7, 8, 3, 6

Jak widać zadanie, nie dosyć, że ma prawidłowe rozwiązanie, to na dodatek ma ich całą masę. Do określenia prawidłowej kombinacji cyfr napisałem skrypt, bo nie wyobrażam sobie przeliczać wszystkich możliwości . Mógłbym również próbować wydedukować rozwiązanie, ale byłoby to dość trudne i bardzo czasochłonne. A co ma powiedzieć 8 latek z Wietnamu? A dlaczego w ogóle z Wietnamu? Czyżby w okolicy Państwa Środka rodziły się dzieci z najwyższym IQ na całym świecie? Nie sądzę. Dlaczego zatem twórca grafiki nie wspomina o amerykańskich dzieciach, tych z Placu Pigalle, czy co byłoby najbardziej naturalne – o polskich dzieciach?

Rysunek być może powstał po przeczytaniu artykułu o tym, jak wygląda nauka informatyki w jednej z wietnamskich szkół. Redaktor twierdzi, że dzieci już od najmłodszych lat uczą się programować na lekcjach informatyki. Sprzęt, który wykorzystują, raczej nie zadowolił by polskich nastolatków. Co ja mówię. Jeśli postawilibyśmy go przed polską młodzieżą, usłyszelibyśmy donośny śmiech. Mimo to, już w 4 i 5 klasie azjatycka młodzież uczy się programu Logo tresując żółwia. Nastolatkowie rozwiązują skomplikowane „zagadki matematyczne” wykorzystując przy tym pętle i warunki. Neil Fraser, inżynier oprogramowania w Google'u, którego przemyślenia związane z pobytem w azjatyckim państwie, opisał twórca artykułu, jest pozytywnie zaskoczony poziomem nauki tego przedmiotu.

pomimo skromnych środków osiągane efekty przekraczają najśmielsze oczekiwania

Ponadto inżynier Google’a dostrzega ogromne różnice w nauce przedmiotu w amerykańskiej i azjatyckiej szkole. Według Fraser’a amerykańska szkoła w porówaniu z wietnamską nie jest w stanie zaoferować więcej (raczej oferuje dużo dużo mniej pod tym względem). Na poziomie klasy 11 i 12 (odpowiednik klasy 2 i 3 liceum) uczniowie mogą trafić na następujące zadanie.

Dodam, że jeden z programistów Google’a zakwalifikował to zadanie jako bardzo trudne i uznał, że pod względem trudności mogłoby się ono znaleźć w pierwszej trójce zadań, z którym trudziliby się potencjalni nowi pracownicy firmy na rozmowie kwalifikacyjnej.

Zadanie przedstawione na pierwszej grafice, jak się okazuje, nie jest tylko ciągiem nic nie znaczących bitów. Idzie je rozwiązać na 20 różnych sposobów. Należy jednak wspierać się technologią informatyczną. Twórca grafiki jak widać nie przypadkowo posługuje się przykładem wietnamskich dzieci, jednak wspomina o 8-latkach a nie nastolatkach, jak wynika to z relacji Fraser’a. Grafika jest zatem nie do końca prawdziwa, a zadanie, które na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwe do rozwiązania przy wykorzystaniu konwencjonalnych metod, staje się zadaniem do wykonania w dość krótkim czasie przy wykorzystaniu komputera. Właśnie w ten sposób wietnamska młodzież miała by sobie poradzić z tym zadaniem .

Nie wiem, czy szkoła, którą odwiedził Fraser jest odzwierciedleniem wietnamskiego systemu oświatowego. Wiem jednak, że polska młodzież coraz gorzej radzi sobie z matematyką. Sporą część maturzystów próbuje zdać egzamin z tego przedmiotu metodą „na totolotka”. Zadania trafiają się różne. Niektóre wymagają głównie logicznego myślenia, a i tak sprawiają ogromny problem. Z informatyką nie jest również kolorowo. Zajęcia wyglądają tak jak wyglądają, a młodzież twierdzi, że programowanie jest niesłychanie trudne i broni się przed nim rękoma i nogami.

Morał z tej bajki jest prosty i niektórym znany. Uczmy się matmy i programowania. Bez niej nie istniał by świat, budynki, drogi czy mosty. Gdyby nie wiedza inżynierska, żylibyśmy jak w czasach dzikich plemion afrykańskich. Nawet przy tak trywialnej czynności , jak robienie zakupów, bez umiejętności liczenia, możemy zostać oszukani. Nie wspominałbym o tym, gdybym nie wiedział, że niektórym sprawia kłopot podanie iloczynu liczb 6 i 8. Samo słowo „iloczyn” powoduje nieraz konsternację. Takich kwiatków jest niestety więcej. Programowanie natomiast rozwija logiczne oraz analityczne myślenie, które ułatwia funkcjonowanie we współczesnym świecie. Nie każdy od razu musi być geniuszem i pracować w Google czy w Microsofcie. Chodzi o to, że programowanie pobudza nasze szare komórki do pracy, a to jest dobre dla naszego mózgu. Gdyby nie umiejętności programistyczne moglibyśmy zapomnieć o istnieniu sklepów internetowych, bankowości online a nawet o Facebooku. A po drugie nie możemy być przecież gorsi od wietnamskich dzieci.

Cytat zamieszczony we wpisie (fragment wypowiedzi Fraser'a) oraz jedna z grafik pochodzi z portalu gazeta.pl. Druga grafika została pobrana z portalu besty.pl.

Skrypt: document.write("<H1>Działanie ...+13*.../...+...+12*...-...-11+...*.../...-10=66</H1>"); ilosc=Math.pow(9,9); //ilość wszystkich kombinacji z powtórzeniami document.write("Liczba wszystkich kombinacji: <B>"+ilosc+"</B><br>"); licznik=0; //liczy liczbę kombinacji zgodną z warunkami numer=0; //określa numer kombinacji (nie bierze pod uwagę żadnego warunku oprócz tego że puste pole może być wypełnione dowolną cyfrą) ostatni=0; //zwraca numer ostatniej kombinacji ze wszystkich możliwych, który spełnia warunek dotyczący wyniku document.write("Liczba kombinacji przy założeniu że liczby nie mogą się powtarzać wynosi: "); for(k=1;k<=9;k++) //pętla for wylicza wartość silni { if(k==1) { liczbabezpowt=1; } else { liczbabezpowt=liczbabezpowt*k; } if(k==9) { document.write("<B>"+liczbabezpowt+"</B><BR><BR>"); } } document.write("<FONT SIZE=5><I>Wszystkie warianty rozwiązania zadania</I></FONT><BR>"); for(a=1;a<=9;a++) //obliczanie wartości poszczególnych kombinacji { for(b=1;b<=9;b++) { for(c=1;c<=9;c++) { for(d=1;d<=9;d++) { for(e=1;e<=9;e++) { for(f=1;f<=9;f++) { for(g=1;g<=9;g++) { for(h=1;h<=9;h++) { for(i=1;i<=9;i++) { z=a+13*b/c+d+12*e-f-11+g*h/i-10; //wyrażenie arytmetyczne numer++; if(z==66) { if(a!=b&a!=c&a!=d&a!=e&a!=f&a!=g&a!=h&a!=i&b!=c&b!=d&b!=e&b!=f&b!=g&b!=h&b!=i&c!=d&c!=e&c!=f&c!=g&c!=h&c!=i&d!=e&d!=f&d!=g&d!=h&d!=i&e!=f&e!=g&e!=h&e!=i&f!=g&f!=h&f!=i&g!=h&g!=i&h!=i) { if(b%c==0) { licznik++; document.write("Wariant "+licznik+ ": "+a+", "+b+", "+c+", "+d+", "+e+", "+f+", "+g+", "+h+", "+i+"<BR>"); ostatni=numer; } } } if(licznik==1) { pierwszy=numer; //zwraca numer pierwszej kombinacji ze wszystkich możliwych, który spełnia warunek dotyczący wyniku } //kończenie kolejnych pętli for } } } } } } } } } document.write("<BR>Istnieje <B>"+licznik+ " </B>rozwiązań (zakładając że liczby nie mogą się powtarzać i że nie pracujemy na ułamkach)<BR>"); document.write("Wszystkich kombinacji (zakładając powtórzenia) jest<B> "+ilosc+" </B><BR>"); document.write("Wszystkich kombinacji bez powtórzeń jest<B> "+liczbabezpowt+"</B><BR>"); prawdop=licznik/liczbabezpowt; //obliczanie wartości prawdopodobieństwa trafienia odpowiedniej kombinacji procprawdop=prawdop*100; //zamiana wartości prawdopodobieństwa na procenty document.write("Prawdopodobieństwo trafienia dobrego rozwiązania z kombinacji bez powtórzeń wynosi:<B> "+procprawdop+"%</B><BR>");

UWAGA! Skrypt liczy każdą z pół miliarda wartości. Trzeba uzbroić się w cierpliwość (na Sony Xperia Z Compact wynik generuje się w około 30s).

 

programowanie

Komentarze

0 nowych
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #1 03.02.2016 14:41

Naprawdę bardzo ciekawy wpis. Chciałbym bardzo zobaczyć ten skrypt który napisałeś, udostępnij go proszę.

Poruszyłeś bardzo istotny problem, jednak brakuje mi dowodów dot. tego wpisu (link, publikacja). Przykład zadania, które podałeś mógł wrzucić każdy i każdy mógł napisać w tym "demotopodobnym" obrazku dowolny podpis. Mógł ktoś napisać, że to 5 latki takie zadania rozwiązują :). Rozumiesz? Bez pewności, że to nie fake, założenia tego wpisu leżą u podstaw. Chętnie też przeczytałbym publikację o której wspominasz, inżyniera "gugla". Trochę dziwi mnie porównywanie szkoły wietnamskiej do polskiej, z jakiej paki akurat to Pan z Google'a porównywałby te 2 systemu edukacji. To mi nie pasuje. Gdyby ten Pan był polakiem, to spoko. Poza tym podajesz też za argument artykuł, ale nie piszesz jaki, gdzie go przeczytałeś (link) i czego dotyczył (choć tego akurat można się domyślić).

Przepraszam za tą sceptyczność, ale czytam wiele różnych rzeczy i staram się też myśleć logicznie i nie "łykać wszystkiego jak pelikany". Widzę to zadanie i po prostu nie wierzę, że 8 latki maja takie coś w szkołach (in Wietnam). Zwłaszcza jeżeli wziąłeś to z portalu do wrzucania tzw. "demotów". Poza tym gdyby tak było to świat by słyszał o geniuszach z Wietnamu. Większość korporacji na świecie była by obsadzona przez ludzi wywodzących się z takiego systemu edukacji.

Oczywiście mimo mojego dystansu do zawartych w tym wpisie rzeczy, uważam, że jest to jeden z najlepszych wpisów jaki ostatnio czytałem. Niestety jestem człowiekiem słabej wiary i czasami muszę mieć przytoczonych kilka dowodów, że takie coś może faktycznie się dziać na tym świecie. Co do drugiego zadania i samego Pana z Googla to znalazłem szereg na wielu portalach informacji o tym, więc tutaj jest wszystko ok. Ale to pierwsze zadanie, które podałeś za przykład i które rozwiązywałeś, hmm..

Także wielkie dzięki za świetny wpis, daje dużo do myślenia.

Autor edytował komentarz.
Berion   13 #2 03.02.2016 17:01

Wniosek jest smutny i zarazem prawdziwy. Ale cały ten upadek szkolnictwa w zachodnim świecie ma sens - łatwiej rządzić.

wojski   7 #3 03.02.2016 18:27

Skończmy ze stereotypem biednego Wietnaczyka. Jeżeli jakiś kraj nie jest bogaty to nie oznacza, że żyją tam idioci. System edukacji w wielu krajach jest bardzo odmienny od tego stosowanego w naszej części świata. To, że Azjatycka szkoła ma jakiś większy sens można zaobserwować na listach amerykańskich naukowców o coraz częściej o nazwiskach brzmiących "Tang", "Chi" i "Weng" =) W kwestii różnic edukacji (miejscami na wesoło) polecam przeczytać "Pieśń bojową tygrysicy" - w dużej mierze pokazuje podobne wnioski jak tekst powyżej.

pamix   7 #4 03.02.2016 18:32

@DjLeo

Twój komentarz bardzo obszerny. Wywnioskowałem z niego że chciałbyś zobaczyć źródło artykułu i kod, który mi posłużył do analizowania możliwych wyników. Spróbuję naprawić swój błąd.

Ostatni Mohikanin   25 #5 03.02.2016 18:37

@pamix - w tytule: "stracie" czy jednak starcie gigantów?

cyryllo   16 #6 03.02.2016 18:47

@Ostatni Mohikanin: Ja to odczytałem inaczej ;) @pamix popraw tytuł ;)

t0ken   8 #7 03.02.2016 19:31

Bardzo ciekawy wpis. Jak niemożliwe, możliwym czynić. Gratuluje. Też z chęcią zobaczę skrypt.

Ciero   6 #8 03.02.2016 20:09

Bardzo miło było poczytać. Z chęcią zobaczę skrypt. :).

funbooster   8 #9 03.02.2016 20:14

ale dziwne

Autor edytował komentarz.
Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #10 03.02.2016 20:32

Mnie też zaczęło to zastanawiać, czy to jednak nie jest fake, bo siedziałem dobra chwile nad tym zdaniem (oczywiście nie rozwiązałem go) zanim zacząłem dalej czytać Twój wpis

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #11 03.02.2016 21:52

@pamix: Publikacją którą się wzorowałeś jest zapewne to: http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,13601084,Edukacyjny_cud__Nastolat... , pytanie czy czytałeś publikację inżyniera z Googla, bo ona w tym wszystkim wydaje się najciekawsza.

Samo info ma już sporo bo aż 3 lata, także kolejna kwestia jak bardzo jest to wciąż aktualne.

A co do kodu ciekawi mnie on, bo próbuję (w głowie), wymyślić jak by ten skrypt stworzyć aby to obliczyć i przyznam, że ciekawi mnie jak ty to rozwiązałeś i czy się pokrywa z tym jak ja bym to zrobił.

tylko_prawda   10 #12 03.02.2016 22:10

Z chęcią bym zobaczyłbym skrypt, bo nie wiem, jak można to policzyć :) Tzn. nie próbując wszystkich kombinacji, chyba że ten skrypt tak właśnie działał.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #13 03.02.2016 22:54

Sam skrypt jest dość prosty do zrobienia. Widzę to tak:
Zapis równania w skrypcie ze zmiennymi od 1 do 9 w każde puste pole. Pętla nieskończona, dodawanie przy każdej iteracji +1 aż do maks, potem do drugiej itd. Zwróć wynik, jeżeli true (66). Prawdę mówiąc jest to bardzo proste. Tylko z pozoru wygląda na trudne.

Autor edytował komentarz.
pamix   7 #14 03.02.2016 23:45

@DjLeo: Jak możesz daj mi link do tej publikacji.
Kod nie jest trudny do napisania. Umieściłem wersję ostateczną. Usuwając odpowiednie if-y można przeanalizowac kolejne etapy pisania skryptu i wyliczyć wszystkie wartości podane przeze mnie we wpisie.
Faktycznie nie polskie a amerykańskie dzieci :)

Autor edytował komentarz.
sagraelski   6 #15 04.02.2016 07:09

Świetny,interesujący wpis!

mikolaj_s   13 #16 04.02.2016 14:15

Wystarczy poprawić nieco kod i program przyspieszy:

for(a=1;a<=9;a++) {
for(b=1;b<=9;b++){
if(a != b) for(c=1;c<=9;c++){
if(a!=c& b!=c& (b%c) == 0 )for(d=1;d<=9;d++){
if(a!=d& b!=d& c!=d)for(e=1;e<=9;e++){
if(a!=e& b!=e&c!=e&d!=e&e<6)for(f=1;f<=9;f++){
if(a!=f&b!=f&c!=f&d!=f&e!=f) for(g=1;g<=9;g++){
if(a!=g&b!=g&c!=g&d!=g&e!=g&f!=g) for(h=1;h<=9;h++){
if(a!=h&b!=h&c!=h&d!=h&e!=h&f!=h&g!=h)for(i=1;i<=9;i++){
if(a!=i&b!=i&c!=i&d!=i&e!=i&f!=i&g!=i&h!=i&(g*h)%i ==0) {
z=a+13*b/c+d+12*e-f+g*h/i;
numer++;
if(z==87){
licznik++;
...

A swoją drogą ci Wietnamczycy będą nam dostarczać za jakiś czas inżynierów, naukowców i lekarzy. W tym zadaniu trudno jest wpaść szybko na rozwiązanie bez użycia komputera, trzeba sporo się naliczyć.

Autor edytował komentarz.
michq   6 #17 04.02.2016 17:16

@pamix Wpis naprawdę ciekawy. Można powiedzieć, że jest motywacją do nauki programowania :)
Mam tylko jedno zastrzeżenie: na samym końcu "Sony Xperia Z Compact" - jest taki telefon? Jakoś nie kojarzę :D Wiadomo, że między Z1c, Z3c i Z5c jest różnica w wydajności.

pamix   7 #18 04.02.2016 18:29

@mikolaj_s: j Program był pisany etapami i dlatego ma taką konstrukcję a nie inną. Teraz pewnie można by go tak przepisać.

  #19 04.02.2016 21:14

Ja p.. dlaczego w JavaScripcie?

  #20 04.02.2016 21:18

Mogę się mylić ale wydaje mi się iż w kodzie zaszła mała pomyłka. A dokładniej niedociąniecie.

Mamy 2 dzielenia przez liczby blizej nie znane a warunek na zgodność jest tylko jedna. Wydaje mi się iż rozwiazań mamy tylko 6 a są nimi

"Wartosc 0 a= 5 b= 3 c= 1 d= 7 e= 2 f= 6 g= 9 h= 8 i= 4
Wartosc 1 a= 5 b= 9 c= 3 d= 6 e= 2 f= 1 g= 7 h= 8 i= 4
Wartosc 2 a= 6 b= 3 c= 1 d= 9 e= 2 f= 5 g= 7 h= 8 i= 4
Wartosc 3 a= 6 b= 9 c= 3 d= 5 e= 2 f= 1 g= 7 h= 8 i= 4
Wartosc 4 a= 7 b= 3 c= 1 d= 5 e= 2 f= 6 g= 9 h= 8 i= 4
Wartosc 5 a= 9 b= 3 c= 1 d= 6 e= 2 f= 5 g= 7 h= 8 i= 4"

pamix   7 #21 05.02.2016 17:52

@LogicBreaker (niezalogowany): Tyle że jak jeden wynik dzielenia jest liczbą całkowitą ( sprawdza to if) to drugi nie może być z ułamkiem by wyszło 66 (tego nie trzeba sprawdzać)

  #22 06.02.2016 14:00

Wynik (jeden) da się znaleźć na piechotę (tj. z kartką papieru, długopisem i bez komputera) w pół godziny do godziny. Wystarczy znaleźć niewielką ilość przypadków, które mają sens.
Np. można wypisać tylko te cyfry B i C (w kolejności, gdzie pierwsze puste pole to A), które w działaniu 13*B:C dadzą liczbę całkowitą - jakieś kilkanaście przypadków (bo z istniejacych liczb przy 13 jest dzielenie i 13 jest liczbą pierwszą). Potem wyeliminować te, które w tym działaniu dadzą wynik wysoki (chyba powyżej 84 jeśli C=1 i powyżej 72 jśli C>1). Takich par B i C będzie już mniej niż 10, dla każdej kilka kombinacji pozostałych liczb. Pewnie można znaleźć jeszcze jakieś ograniczenia a można zacząć już liczyć.
Napisanie skryptu, który to liczy zajęło by pewnie niewiele mniejszą lub porównywalną ilość czasu.
Znalezienie na piechotę wszystkich rozwiązań pewnie zajęło by kolejną godzinę (do dwóch).
Nie, nie studiowałem żadnych matematyczno-informatycznych nauk, choć trochę hobbystycznie programowałem.

filozofw   4 #23 07.02.2016 20:31

"Mimo to, już w 4 i 5 klasie azjatycka młodzież uczy się programu Logo tresując żółwia. "
Moja klasa w podstawówce robiła to także.