Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

O oknie wyboru przeglądarek

Ostatnio zrobiło się głośno na temat okna wyboru przeglądarek w systemach Windows. Sprawa dla mnie nabrała wielkiej wagi, kiedy spotkałem się z Opera Software podczas HotZlotu 2009. Panowie starali się mnie przekonać dlaczego pojawienie się okna wyboru przeglądarki jest takie ważne i słuszne. Jednak żadnemu z nich nie udało się mnie przekonać, a podobno jestem fanatykiem i zwolennikiem wolności wyboru. Cóż...

Głównym argumentem za tym by pojawiło się to magiczne okienko jest podobno chęć uświadomienia użytkowników o istnieniu alternatywnych przeglądarek internetowych.
- Mamo, jak pojawi się okienku wyboru przeglądarki internetowej to co wybierzesz?
- Czego?
- Przeglądarki. No to czym oglądasz Internet.
- No to Google. Tam się szuka. Sam mi tam kazałeś.
- Nie, przeglądarki np. Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera.
- A to nie wiem.

I na tym skończyło się moja próba przekonywania mamy do jakichkolwiek alternatyw. Dla wielu użytkowników Internetu różnica pomiędzy Internet Explorerem a Firefoksem jest taka sama jak pomiędzy seledynem a turkusem.

No dobrze, a co jeśli trafimy na użytkownika komputera z wyższej półki? Ściągnie sobie sam przeglądarkę, którą lubi i zainstaluje. Po co kolejne durne okienko? A co jeśli okno wyboru przeglądarki nie będzie zawierało tej, z której chcę korzystać? Czyżby rozwiązania dyskryminowały innych producentów oprogramowania.

Przeglądarki są prezentowane przez swoje logo oraz krótki opis. Hĺkon Wium Lie z Opera Software ma właśnie zastrzeżenie do logo Internet Explorera. Uważa on, że słynna ikonka z niebieską literką 'e' za bardzo kojarzy się użytkownikom z systemem Windows co ma automatycznie dawać innym przeglądarkom mniejsze szanse.

Opera Software również czepia się loga produktu... To już przesada. A może brak pomysłów na reklamę swoich produktów? Przecież Opera wśród tych wszystkich przeglądarek ma kilka procent udziałów. Najmniejsi są zatem największymi krzykaczami.

A jeśli mowa już o producentach. Czemu okno wyboru przeglądarki ma znajdować się w systemach Windows a nie dystrybucjach Linuksa? Tam to dopiero panuje monopol Firefoksa! A co z MacOS? Czyżby produkty, które są alternatywą dla Internet Explorera miały jakąś ulgę?

I czy to nie jest paranoja? Jeśli pojawi się okienko wyboru przeglądarki to czemu ma nie być okienka wyboru pakietu biurowego, komunikatora, edytora tekstu i tak dalej. No ludzie! Opanujcie się bo przed uruchomieniem systemu będzie czekała nas wieczna klikania i nieskończone możliwości wyboru!

Zresztą, co kogo obchodzi jaką przeglądarkę Microsoft wrzucił do swojego produktu. Czy jak kupujecie samochód firmy Mercedes to kłócicie się ze sprzedawcą, o to, że Mercedes śmiał sobie zbudować również silnik do auta i nie dał Wam możliwości wyboru jednostki napędowej. No jak dla mnie powinna być alternatywa wyboru. Pytanie czy wtedy kupujemy gotowy produkt samochód - system operacyjny, czy jego komponenty jak silnik, drzwi - przeglądarka, pakiet biurowy i składamy to razem sami.

Ciekawe linki:Opera krytykuje ikonkę Internet ExploreraMicrosoft zaoferuje wybór przeglądarki w Windows 7?Mozilla o oknie wyboru przeglądarek 

Komentarze

0 nowych
misiek440v2   7 #1 05.10.2009 17:00

W linuxie króluje Firefox w większości dystrybucji może tak, ale nie do końca.
Czy będzie okienko czy nie, mi to w sumie wszytko jedno. Mi zamiast okienka to brakuje opcji instalacji dla średnio i zaawansowanych z dostosowaniem co ma być a co nie.

adrian1203   2 #2 05.10.2009 17:05

zdecydowanie nie zgadzam się z autorem.. przedstawiona sytuacja została poddana karykaturze.

według twojej teorii są tylko tacy i tacy.. a to nie prawda, jest duzo uzytkownikow o roznym poziomie wiedzy i informacji i tak naprawde to powinnismy isc i patrzec przed siebie a nie cofac sie

pracowalem z osobami w wieku 55+ przy kursach komputerowych i nie jedna z takich osob przychodząc na kurs z PODSTAW obslugi komputera dyskutowala z innymi o przegladarkach, mozliwosciach, wadach, zaletach czy wtyczkach jakie maja

jednak dla wiekszosci tych osob instalacja jakiegokolwiek programu to czarna magia.. bo co innego sluchac, czytac, wiedziec a robic samemu i dla 95% ludzi takie okienko bedzie przydatne.. czesc wybierze swiadomie lub nie swiadomie IE, ale zawsze to bedzie ich decyzja

sam osobiscie ciesze sie z rozwiazania, bo po co moim pierwszym krokiem ma byc sciaganie ff lub opery na nowym systemie?

odnoszac sie do twojej wypowiedzi, oswiec mnie od kiedy w windows standardowo masz zainstalowany pakiet biurowy? z komunikatorow nie korzystaja wszyscy, wiec po co?

odpowiadajac na twoje ptanie to nie paranoja. blizej paranoi jest twoja wypowiedz i zawarte w niej porownania, ktore sie maja do sprawy jak kosa do kamienia. nie wiem co ma samochod do systemu operacyjnego i przegladarki ?

misiek440v2   7 #3 05.10.2009 17:38

"
odnoszac sie do twojej wypowiedzi, oswiec mnie od kiedy w windows standardowo masz zainstalowany pakiet biurowy? z komunikatorow nie korzystaja wszyscy, wiec po co?"

z przeglądarek tez nie każdy korzysta xD więc po co, sorki ale to trochę głupie.

Ryan   15 #4 05.10.2009 17:38

@adrian1203: zapominasz o bardzo istotnej rzeczy: poza tymi kilkoma procentami krzykaczy w sieci, ludzie mają w nosie z jakiej przeglądarki korzystają. To, że Tobie się wydaje, że ludzie powinni dla własnego dobra używać A a nie B wcale nie znaczy, że należy wszystkim na siłę kazać wybierać.

A już zupełnie kuriozalne dla mnie jest, że ktokolwiek wpadł na pomysł, by to Microsoft promował w jakikolwiek sposób produkty konkurencji. Czy w piekarni, w której kupujesz chleb, oferowane Ci są bułki konkurencji? Czy Żabka, w ramach swobodnego wyboru, oferuje produkty z logo "wyprodukowano dla Biedronki"?

Kiedy w obrazku pojawia się Microsoft, ludzie dostają kurzego rozumu. Jedni zaczynają strzelać, a drudzy chronić cel ciałem. Paranoją jest, że nie dostrzegasz skrajnego braku logiki w tym co piszesz. Co ma samochód i silnik do OSa i przeglądarki? No faktycznie, co mają do siebie dwa kompletne produkty i części składowe, bez których tracą sens?

  #5 05.10.2009 17:42

@adrian1203
"przedstawiona sytuacja została poddana karykaturze"
Niemniej przejaskrawione przykłady oddają istotę prawy.

"tak naprawde to powinnismy isc i patrzec przed siebie a nie cofac sie"
Czy mógłbyś sprecyzować o co Ci chodziło w tym fragmencie wypowiedzi?

"nie wiem co ma samochod do systemu operacyjnego i przegladarki"
Niezwykle prosta, klarowna i czytelna analogia do sytuacji wymuszania na MS promowania obcych produktów.

Nie jestem obrońcą MS, jestem za to miłośnikiem i użytkownikiem Opery. Mimo to narzucanie prywatnej firmie czegokolwiek co nie ma związku z bezpieczeństwem (ochrona życia a nie ruchu sieciowego), dobrem narodowym, etc. jest nadużyciem i nie mieści się w wizji mojego świata.

@do autora
... uświadomienia (komu? czemu) użytkownikom (kogo? czego?) istnienia alternatywnych przeglądarek internetowych.

  #6 05.10.2009 17:51

Czym się różni seledyn od turkusu?

paszczak000   6 #7 05.10.2009 17:54

@adrian1203, nie każdy korzysta z komunikatora i nie każdy z przeglądarki internetowej. Zatem Twój argument odpada.

Pracowałeś z osobami, które potrafią rozmawiać o wadach i zaletach przeglądarek, o wtyczkach (i pewnie je dodawać do aplikacji) a nie potrafią kliknąć Dalej -> Dalej -> Zakończ? Żartujesz. A zresztą... To co to za denne kursy komputerowe po których kursant nie umie sobie aplikacji zainstalować do pracy.

Ok. Nie ma pakietu biurowego. Jest za to Notatnik i Wordpad. To ja się pytam czemu nie ma okienka wyboru czy ma być tam PitPad czy Notpad++.

paszczak000   6 #8 05.10.2009 17:57

@Hidemichi, zatem tak:
seledynowy - #ACE1AF, jasna, delikatna zieleń.
turkusowy - #30D5C8, niebieskozielony.

gothmori   4 #9 05.10.2009 18:41

"A jeśli mowa już o producentach. Czemu okno wyboru przeglądarki ma znajdować się w systemach Windows a nie dystrybucjach Linuksa? Tam to dopiero panuje monopol Firefoksa!"

Czy Ty kiedykolwiek widziałeś jakiegokolwiek Linuksa poza Ubuntu na oczy? Z tego co napisałeś wynika jak wół że nie... -,-

"I czy to nie jest paranoja? Jeśli pojawi się okienko wyboru przeglądarki to czemu ma nie być okienka wyboru pakietu biurowego, komunikatora, edytora tekstu i tak dalej. No ludzie! "

a wyobraź sobie że są takie dystrybucje Linuksa i jest ich sporo... Nawet Ubuntu ma taką wersję...

We FreeBSD też istnieje taka możliwość ;P Nawet w PC-BSD (distro Free)...
Człowieku, nie pisz o rzeczach o których nie masz pojęcia -,-

gothmori   4 #10 05.10.2009 18:42

To z tym o pytaniu do mamy było ok ale całość tekstu poza tym to śmieszność...

gniadosz   2 #11 05.10.2009 18:46

A ja się zgadzam z autorem w 100% :)

  #12 05.10.2009 18:57

W 100% zgadam się i popieram autora!
pozdrawiam ;)

eth0   4 #13 05.10.2009 18:57

a ja bym wolał, aby z rynku znikło cudo o nazwie IE6 :), oraz aby nie trzeba było kombinować z wyglądem strony dla pozostałych wersji IE, chociaż one już nie sprawiają takich problemów jak IE6. Jest mi to obojętne kto z czego korzysta, ale nie jest mi obojętne jak muszę extra dobulić komuś, za to że mi przystosuje stronę do 5 różnych przeglądarek, z czego najwięcej roboty jest z IE6.

przemek1234   7 #14 05.10.2009 21:16

@eth0:
A kto ci każe kombinować? Zrób blokadę otwierania przez IE6 i informowanie o możliwości aktualizacji, ja tak robię gdy IE6 stawia opory.

  #15 06.10.2009 11:45

Komisja Europejska z nie wiadomych mi przyczyn czepia się M$. Korzystam zarówno z produktów M$ jak i z Linuksa (głównie Debian, ale również Fedora i w niedalekiej przyszłości SUSE), i nie będę bronił żadnego systemu, ale ta nagonka na M$ drażni mnie. Tak jak autor napisał nie czepiają się Apple, dystrybucji linuksa. KE wojowała o WMP (z którego korzystam dopiero w win7) i wywojowali tyle, że jest wersja bez tego programu który ma bardzo znikomą sprzedaż - gdyby zrobili to samo z IE to sądzę, że również byłaby podobna sytuacja (ale to oczywiście Operze nie pasowało, bo nie mieli darmowej promocji swojego produktu). Osobiście w systemie mam 3 przeglądarki i korzystam w razie potrzeby ze wszystkich (najczęściej jest to Opera). Powtórze, zgadzam się z autorem i jestem za tym, aby w tym przypadku odczepić się od M$ (ciekawe kiedy będzie krzyk o to, że M$ był na tyle bezczelny, żeby wydać bezpłatnie program antywirusowy).

adrian1203   2 #16 07.10.2009 18:32

@paszczak000 czytaj ze zrozumieniem ;] podobnie jak kilku kolegów. wychodzenie od tego iz wiekszosc ludzi czegos nie wie, mieszka w ciemnogrodzie i jest ignoruje temat jest cofaniem sie kilka lat wstecz. co do kursow to uczylismy ich instalowac programy ;) jednak dla osob 50+ nie jest i nie bedzie to zapewne tak latwe i naturalne jak dla nas, troche mlodszych

jakis czas temu przeprowadzono ankiete telewizyjna, na temat "jaki program antywirusowy posiadasz" i zapytano osoby w roznym wieku i z tego co pamietam to 5% nie wiedzialo czy ma taki program lub jak sie nazywa, a ponad 60% wymienialo dlaczego ma taki a nie inny (bo najlepszy, bo syn mi zainstalowal i jest darmowy itp..) tak wiec poza tym ze nie jest to moze duza wiedza i w pelni swiadoma to jednak wiekszosc osob ma te swiadomosc

owszem mozna sie przyczepic do tego, jednak przegladarka jest dzis podstawa komputera.. wiekszosc osob nie korzysta z niczego poza nia

eth0   4 #17 07.10.2009 21:22

@przemek1234
wielu moich klientów uznało by, że to moja strona w ogóle nie działa, a nie że coś u nich jest nie tak:) Skutek z punktu widzenia biznesowego był by opłakany. Miałem tak zrobić, ale zrezygnowałem, IE6 wciaż ma się dobrze jeśli chodzi o używalność przez ludzi. No i załóżmy, że wprowadził bym taki komunikat, a z moich usług chce skorzystać jakieś małe biuro rachunkowe na drugim końcu polski, wchodzi i widzi coś o zmianie przeglądarki, a co to w ogóle ta przeglądarka, to nie google, ja myślałam, że chodzi o google, Panie Łukaszu jak wymienić te google na nowsze bo mi Wasza strona nie działa?

matrix012345   4 #18 09.10.2009 17:55

"Opanujcie się bo przed uruchomieniem systemu będzie czekała nas wieczna klikania i nieskończone możliwości wyboru!"
Kiedyś testowałem na wirtualu MS-DOSa. Instalacja byłaby szybka, gdyby nie masa okomunikatów typu "czy zainstalować xyz".
@Urzywasz starej przeglądarki internetowejn (programu do przeglądania internetu, nie mylić z wyszukiwarką. Po więcej informacji udaj się na http://www.ie6.pl

matrix012345   4 #19 09.10.2009 17:58

"Opanujcie się bo przed uruchomieniem systemu będzie czekała nas wieczna klikania i nieskończone możliwości wyboru!"
Kiedyś testowałem na wirtualu MS-DOSa. Instalacja byłaby szybka, gdyby nie masa okomunikatów typu "czy zainstalować xyz".
@eth0 "Urzywasz starej przeglądarki internetowejn (programu do przeglądania internetu, nie mylić z wyszukiwarką. Po więcej informacji udaj się na http://www.ie6.pl"

eth0   4 #20 11.10.2009 18:53

@matrix012345
To nie wygląda tak różowo jak Ci się wydaje, klienci irytują się na samą myśl, że zanim czegoś się dowiedzą to muszą coś instalować, efekt: "Panie Łukaszu, pańska strona mi nie działa". Sądząc po Twoim avatarze jeszcze mocno kierujesz się emocjami a nie chłodną kalkulacją.

  #21 29.11.2009 17:58

jeszcze parę takich sytuacji a windows będzie wyglądał jak linuks - zanim zainstalujesz minie godzina bo trzeba pozaznaczać programy które sie chce zainstalować

ZbiJak   1 #22 09.03.2010 12:15

Rozumię, że wyroku musiał zostać wykonany. Ale dlaczego na siłę musi wisieć na kompie? Najednym nie zwruciłem uwagi o co chodzi tej aktualizacji, ateraz nie mogę jej usunąć. Na pozostałych nie instalowałem. Takie postępowanie też jest wbrew prawu.

  #23 27.11.2015 16:18

te wyroki unijne to przez linuk$iar$kie lobby - z zawisci do Microsoftu