Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

WinSXS, o tym jak Microsoft poszedł po rozum do głowy

WinSXS "mityczny" folder w systemach z rodziny Windows, folder, który wielu spędza sen z powiek, gdy spojrzą na jego wielkość, myślę szczególnie o właścicielach małych dysków SSD pod system.

Nie będę tu wyjaśniał szczegółów technicznych tego folderu, odsyłam do Wiki. Folder znajdziemy w tej lokalizacji:

Partycja systemowa-> Windows-> Winsxs

W moim przypadku folder ten zajmuje prawie 8GB

Jaki jest cel tego wpisu?

Otóż w dniu 9-10-2013 Microsoft wydał zbiór poprawek dla swoich systemów, jedna z nich jest niezwykle interesująca, mowa tu o KB2852386. Wspomniana aktualizacja dodaje jedną, bardzo ciekawą opcję do systemowego oczyszczania dysku, mianowicie pozwala ona usunąć backup starych aktualizacji odkładających się w folderze WinSXS. Poprawka dostępna jest dla systemu Windows 7 SP1.

Chciałem sprawdzić ile do tej pory zostało wydanych łatek dla Windows 7, jednak nie mogę
znaleźć jednoznacznej odpowiedzi, w moim przypadku, na dzień dzisiejszy, jest zainstalowane 170 poprawek.

Każda poprawka trochę "waży", licząc, że system wykonuje backup każdej w WinSXS miejsce okupowane można liczyć w GB.

Jak skorzystać z narzędzia?

Jest to niezwykle proste:

W menu start klikamy łącze Komputer-> otworzy się okno Explorer-> klikamy prawym myszy naszą partycję systemową-> z menu kontekstowego wybieramy "Właściwości" -> pojawi się okienko:

W okienku "właściwości" klikamy opcję "Oczyszczanie dysku"-> czekamy cierpliwe aż system skończy obliczenia-> pojawi się kolejne okienko:

Domyślnie nowa opcja nie będzie widoczna, należy wykonać jeszcze jedną akcję, mianowicie użyć opcji "Oczyść pliki systemowe"
Musimy odczekać na ponowne obliczenie, gdy zakończone zobaczymy nowy wynik:

Nowa opcja nazywa się "Windows Update- oczyszczenie" ( w moim wypadku jest tam zaledwie kilka MB, użyłem tej opcji wcześniej ;).
Wystarczy teraz tylko potwierdzić wykonanie oczyszczania przez "OK" odczekać chwilę i wykonać restart systemu.
W trakcie restartu zobaczymy standardowy komunikat o konfigurowaniu aktualizacji, następnie pojawi się informacja "oczyszczanie", czekamy cierpliwie i po zakończeniu cieszymy się odzyskaną przestrzenią na naszym dysku.
W moim przypadku odzyskałem 2.5GB co przy systemowym SSD 64GB jest całkiem przyzwoitym wynikiem.

P.S. Wpis ma charakter informacyjny, postanowiłem jednak zawrzeć w nim instrukcję przez wzgląd na mniej zaawansowanych czytelników.  

windows oprogramowanie porady

Komentarze

0 nowych
GBM MODERATOR BLOGA  20 #1 10.10.2013 14:00

O, dobrze wiedzieć - na pewno się przyda taka wskazówka przy używaniu SSD'ka pod system :)

dzięki!

2099   8 #2 10.10.2013 14:02

Dzięki. Szkoda że nie ma jakiegoś sensownego cleanera do Winsxs. Na 2 letniej 7 waży na lapku już ponad 19 gb :)

rgabrysiak   12 #3 10.10.2013 15:22

Nie wiem czy tylko u mnie, ale coś chyba nie działa tak jak powinno.

Na maszynie wirtualnej mam postawiony system Windows 7.
Przed wykonaniem "czyszczenia" w/w sposobem miejsce na dysku prezentowało się następująco:
Used space: 20.1 GB
Free space: 9.73 GB
Winsxs: 8.16 GB
Winsxs on disk: 8.25GB

pliki do usunięcia miały zajmować ~700MB

po ich usunięciu miejsce na dysku prezentuje się w ten sposób:
Used space: 20 GB
Free space: 9.79 GB
Winsxs: 8.16 GB
Winsxs on disk: 8.26

Jak widać odzyskane miejsce to nie 700MB a sporo mniej.
W dodatku katalog Winsxs na dysku zajmuje nieco więcej miejsca niż przed usunięciem plików.

Nie wiem czy to, jak mawiają klasycy, bug czy feature ale na moje oko coś nie działa tak jak powinno.

Semtex   18 #4 10.10.2013 15:47

@rgabrysiak
Restart systemu naturalnie zrobiłeś?

djDziadek   17 #5 10.10.2013 17:48

Oczywiście, że nie zrobił, bo i po co :P

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #6 10.10.2013 19:00

Sem wielkie dzięki - 2 GB do przodu :)

dzikiwiepsz   12 #7 10.10.2013 19:22

U mnie ten folder trochę dziwnie się zachowuje raz jest większy a raz mniejszy, kiedyś mi rósł już prawie osiągnął 15 Gb i nagle "schudł" do 8 GB.

takiktoś   11 #8 10.10.2013 19:51

Co to za kompozycja pulpitu? Dość ciekawa.
A co do WinSxS to ja mam 1 TB dysk i jakoś się jeszcze nie zainteresowałem :P
Chociaż chyba się zainteresuje... :D

  #9 10.10.2013 19:56

sprawdzilem z ciekawosci i folder winsxs w prawie 3mies win 8 zajmuje 11,2gb :))

manieKMP   7 #10 10.10.2013 20:07

No no, u mnie ponad 4GB wydziabało (4.2GB deleted), a katalog schudł do 7.94GB (na dysku). Sam proces restartu trwał dobrych ponad 5 minut, aby zwieńczyć sprzątanie updatem kb2840149 :D

  #11 10.10.2013 20:17

rgabrysiak
Bawiłem się kiedyś instalacją Win XP na VirtualBox polegającą na ściąganiu i kasowaniu plików w tak zainstalowanym systemie. Zauważyłem wtedy, że ściągnięcie pagu GB danych powiększało zajęty obszar wirtualnego dysku twardego. Wykasowanie tych danych nie powodowało odzyskania wolnego miejsca. Restart zwirtualizowanego Win XP również nie powodowało odzyskania wolnego miejsca. Defragmentacja wykonana wewnątrz zwirtualizowanego Win XP również nie pomagała. Być może istnieje inny sposób odzyskiwania tego wolnego miejsca na zwirtualizowanym dysku twardym, ale nie chciało mi się szukać.

rgabrysiak   12 #12 10.10.2013 20:30

@semtex
Naturalnie że zapomniałem :P
Zanim się zorientowałem, komentarz już poszedł, a że opcja edycji komentarzy gdzieś wyparowała to nie mogłem już niczego zmienić.
Faktycznie po restarcie wszystko działa jak należy.

Jim1961   7 #13 10.10.2013 20:32

Z 11,3 GB schudł do 7,74 GB, co przy 64 GB ssd robi różnicę. Sukces dnia bym powiedział. Wielkie dzięki za info.

Jim1961   7 #14 10.10.2013 20:35

... tylko czemu ta aktualizacja była tylko w opcjonalnych ??

video   10 #15 10.10.2013 21:34

Na tablecie z Atomem i Windows 8 też to działa. Nie róbcie tego w międzyczasie, bo ta czynność trwa wieki...

  #16 11.10.2013 07:39

Szkoda, że autor nie pokusił się o nieco więcej informacji o tym folderze, bo pewnie nie padłyby pytania czemu, raz jest większy a raz mniejszy i dlaczego systemowy eksplorator "dziwnie" oblicza jego obszar na dysku. Aktualizacje to tylko jeden z jego składników, a cala reszta to komponenty wspólne dla systemu i wszystkich instalowanych aplikacji, a druga sprawa to tzw. hardlinki odpowiadające za to nieprawdziwe wyświetlanie

"Hardlink to wskaźnik w systemie, który wskazuje nam pewien określony, istniejący już w systemie plik.

Jeśli taki hardlink stworzymy - to system będzie myślał, że mamy w tym konkretnym miejscu plik.

Kliknięcie prawym przyciskiem pokaże nam jego właściwości (m.in. rozmiar) dokładnie tak jakby to był plik fizyczny. I to mimo tego, że on istnieje w zupełnie innym miejscu"

Dla zainteresowanych
http://blogs.technet.com/b/mkedziora/archive/2010/06/29/3325103.aspx#.UleM8xxcnTN
http://www.fixitpc.pl/topic/6478-redukcja-folderu-winsxs/

Areh   17 #17 11.10.2013 08:36

Trzeba będzie przetestować po powrocie do domu.
A co z Twoim wpisem na temat kompozycji w Windows 7? Bo czekam, czekam i chyba wcześniej broda całkowicie mi osiwieje niż się doczekam.

Samurai   16 #18 11.10.2013 09:26

Tak z ciekawości zapytam ile u was trwała ta operacja?? Bo mi po 2h patrzenia na monitor z napisem "Czyszczenie" się odechciało i poszedł reboot z palca ;/ A miałem odzyskać 4 GB miejsca :(

dzikiwiepsz   12 #19 11.10.2013 10:17

@Samurai
Dokładnie to nie liczyłem ale tak około 30 min to było jak nie lepiej, długo to robił na szybkim kompie no i po zakończeniu żadnego komunikatu :D
Oczywiście mam Windows 8 lecz tam ta opcja jest wbudowana i nie trzeba nic doinstalowywać.

Samurai   16 #20 11.10.2013 10:22

@dzikiwieps
Dzięki za info. Spróbuje dzisiaj jeszcze raz wykonać to czyszczenie, może dzisiaj mi się uda ;p

Kleryk_LDZ   8 #21 11.10.2013 10:34

Odzysk miejsca w granicy 3 GB :D Polecam...

Samurai   16 #22 11.10.2013 11:55

@Anonim (niezalogowany)
Czytanie ze zrozumieniem to trudna sztuka i nie każdy ją jak widać opanował.

klisza   7 #23 11.10.2013 11:58

Captain Obvious ;)

Karol10081983   4 #24 11.10.2013 11:59

Dobry wpis, ale zanim jego przeczytałem sam to odkryłem i oczyściłem system z kopii aktualizacji.

@Samurai
Proces trwał od 5 do 10 minut, a odzyskałem niecałe 5 GB partycji systemowej. Dobry wynik.

Songokuu   14 #25 11.10.2013 12:07

Dzięki :) Jakoś nigdy nie korzystałem z opcji Oczyść pliki systemowe.
Teraz mam ponad 2 GB wolnej przestrzeni.

aeroflyluby   15 #26 11.10.2013 12:08

Nie tak dawno uciałem prawie CAŁE winsxs i wszystko hulało poza visual studio :)

Semtex   18 #27 11.10.2013 12:16

@Anonim (niezalogowany)
Na początku zaznaczyłem, że nie taki jest cel tego wpisu ;)

@takiktoś
Styl ze zrzutów jest moim prywatnym, sam go robiłem/robię nadal, nie, nie podzielę się :P

@Jim1961
U mnie pojawiła się w normalnych z tym, że miała status "zalecana".

@Areh
Zaczynam zabawę z tym tutkiem, być może jeszcze dziś wyląduje ;)

@Samurai
U mnie na SSD trwało to około 5 minut.

@2099
W tym folderze tak naprawdę nie ma wszystkich plików, kolega @Anonim, podał już link do bloga @Masakry, w którym dosyć dobrze jest opisany ten folder.

@klisza
Who, me? :P Poza tym zdrówko :D

@rgabrysiak :P

Tym, którym wpis pomógł- cieszę się ;)

AndrzejG   10 #28 11.10.2013 14:29

@Jim1961
Bo nie każdy chce pozbawiać się możliwości odinstalowania poprawki. Na przykład administrator kilku tysięcy komputerów. Jakiś pomniejszy pomocnik mu oczyści a się okaże, że firmowa aplikacja nie działa po zainstalowaniu poprawki i co wtedy? Pupa zbita :)

Vanshei   15 #29 11.10.2013 16:19

Wydaje mi się że ta opcja była od zawsze w Win 7 ale ręki nie dam uciąć :)

kp1971   6 #30 11.10.2013 16:36

@Vanshei
To dobrze, bo już byś nie miał ręki.

przemor25   14 #31 11.10.2013 18:48

@semtex
Ale przecież oczyszczanie systemu Windows z kopii update'ów z Windows Update przez wbudowaną w system czyszczarkę jest już od dawna w Windows 7/8. Przynajmniej od roku, ponieważ od tego czasu systematycznie korzystam z tej funkcji.

Semtex   18 #32 11.10.2013 18:52

@przemor25
Nie, masz na myśli czyszczenie kopii SP w systemie i foldery Windows.old o ile była wykonana aktualizacja systemu, narzędzie opisane pojawiło się w dniu, w którym je opisałem ;)

  #33 11.10.2013 20:34

No trochę to zajmuje miejsca.

foreste   15 #34 11.10.2013 21:39

Mój folder zajmuje ok 15gb win7 64b

iHusky   8 #35 12.10.2013 05:17

Hmmmm u mnie czegoś takiego nie ma w Windows 7 a mam wszystkie aktualizacje.

Samurai   16 #36 12.10.2013 12:47

Powtórzyłem całą "operację" trwało to chwilkę dłużej (pewnie przez ten reboot z palca) ale odzyskałem 4 GB :)

Semtex   18 #37 12.10.2013 12:57

@iHusky

Sprawdź czy masz zainstalowane: http://support.microsoft.com/kb/2852386 (link jest w tekście).
Może się zdarzyć, że łata z jakiegoś powodu nie zgłosiła się u Ciebie. Jeżeli jej nie masz to w linku jest możliwość pobrania i ręcznej instalacji :)

rgabrysiak   12 #38 12.10.2013 20:21

@James Di Griz nie korzystam z programu VirtualBox więc nie wiem jak to wygląda w przypadku tego programu,
Ja używam VMware Player i w nim sytuacja o której piszesz nie występuje.

rradek   10 #39 13.10.2013 22:07

Zapomniałeś dopisać ze po takim czyszczeniu, po ponownym uruchomieniu kompa, włącza się czyszczenie aktualizacji i blokuje nam kompa na dobre 15 minut

rgabrysiak   12 #40 13.10.2013 22:15

Chyba nie u wszystkich, u mnie trwało to zdecydowanie krócej.

Semtex   18 #41 13.10.2013 22:53

""....W trakcie restartu zobaczymy standardowy komunikat o konfigurowaniu aktualizacji, następnie pojawi się informacja "oczyszczanie", czekamy cierpliwie...""

Raczej nie zapomniałem...

Alladynek   8 #42 14.10.2013 09:16

@dzikiwiepsz

Poczytaj sobie o hardlinkach. Być może w tym katalogu miałeś jakieś właśnie hardlinki do plików w innych katalogach i po usunięciu ich (plików źródłowych) zmieniła się także wskazywana wielkość katalogu WinSXS.

Fajnie wytłumaczył to Ewangelista.IT (tutaj Masakra) na blogu na technecie.

  #43 14.10.2013 10:48

Autor zaoszczędził u siebie 2,5 GB, a w skali Świata to już można w setkach GB liczyć - tylu ludziom pomógł.

Proponuje odznaczyć go medalem "Honorowy Zaoszczędzacz Miejsca" :)

StarterX4   10 #44 28.11.2013 16:31

Semtex ma o ok. 50 MB mniejszy WinSXS ode mnie :P http://i.imgur.com/zZqarid.png

  #45 30.11.2013 10:24

Ciekawe, zainstalowany KB2852386 (Windows 7 x64) uruchamiam cleanmgr jako administrator (Uruchom jak administrator) a opcji Oczyść pliki systemowe brak sprawdzałem na wszelkie sposoby.
Katalog winsxs - 10,850GB zależy mi bardzo na oczyszczeniu gdyż system mam na dysku SSD 64GB.
Czy ma ktoś pomysł co z tym problemem zrobić ? Za podpowiedź będę zobowiązany. :)

Semtex   18 #46 30.11.2013 15:05

@Żbik (niezalogowany)

Użyj w zamian CCleaner, on sobie z tym lepiej radzi niż systemowe narzędzie.
Został zaktualizowany o tę opcję, krótko po wydaniu tej łatki.

  #47 30.06.2014 14:22

super, o to mi chodziło, system stawiałem 4 lata temu i trochę się uzbierało.
z 32 GB zeszło do 21 GB
dzięki za pomoc.

  #48 21.09.2014 15:08

@James Di Griz (niezalogowany): tak istnieje

  #49 23.03.2015 09:43

mmmmmmm mój z 5,5Gb zmniejszył się do 5,5Gb super !!!

  #50 16.05.2015 15:26

Poradnik może i dobry ale u mnie nie ma nawet opcji "oczyść pliki systemowe", więc jak mam usunąć pliki aktualizacji, skoro nie mam możliwości właczyć w/w opcji???

  #51 12.09.2015 09:45

@Anonim (niezalogowany):
U mnie również nie ma przycisku "oczyść pliki systemowe", a po 3 latach folder waży u mnie 14,9GB i chciałbym to uprzątnąć... Help.

Semtex   18 #52 12.09.2015 11:41

@Anonim (niezalogowany): Konto na prawach Admina? Nie jest to jakieś dziwny modyfikowany system?

Ta opcja jest w każdym normalnym systemie.

  #53 14.01.2016 13:43

Ponawiam temat, jeśli można. Mój winsxs waży ponad 12 Gb, a cały Win 7 - 30.
Czyściłem na różne sposoby, zwłaszcza winsxs, ale nic nie pomaga. Od razu mówię, że używałem "Oczyść pliki systemowe" i próbowałem starszego sposobu z poleceniem "dism /online /cleanup-image /spsuperseded" w cmd (poziom admina), ale nie zadziałało. Ktoś ma jeszcze jakiś pomysł? Będę wdzieczny...

Semtex   18 #54 14.01.2016 17:59

@Chris G. (niezalogowany): W "wadze Twojego Winsxs jak i samego Windows nie ma nic nadzwyczajnego, moim skromnym wszystko jest OK.

  #55 14.01.2016 19:57

@Semtex: No tak, ale widzę codziennie, jak Win zżera mi MB, a partycja ma się na wyczerpaniu.... z tego wynika, że dopiero partycja powyżej 100 GB pozwoli zapomnieć o Win. No.... tego nie przewidziałem. Dzięki,

Semtex   18 #56 14.01.2016 23:10

@Chris G. (niezalogowany): Zawsze będzie "gdzieś tam" rosło, jeżeli jeszcze nie robiłeś to zredukuj plik stronicowania, pamiętaj, że ilośc RAM = plik stronicowania, osobiście przy 8GB RAM używam ustawione na sztywno 1024 MB dla pliku stronicowania, jeżeli nie potrzebujesz to wyłącz hibernację, ilość RAM = zarezerwowane miejsce dla pliku hibernacji ;)

Osobiście używam partycji 60GB dla OS, reszta w dwóch partycjach (SSD 512GB), obecnie mam 31 GB zajęte przez system, WinSXS ok 12 GB.

  #57 15.01.2016 16:19

@Semtex: Czyli Twój Win waży tyle samo, co mój. Dzięki za zainteresowanie tematem. Pozdrawiam.

  #58 12.02.2016 11:10

@takiktoś: zainteresujesz sie jak sie zastanowisz czemu wiekszosc folderow sluzy do spieowania twoic poczynian a microsoft pobiera te informacje za kazdym raem

  #59 22.02.2016 22:08

moj zajmuje 40 GB :)