Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Komputer pod choinkę

Święta coraz bliżej i jak wszystkim dobrze wiadomo, nastał czas świątecznych prezentów. Właśnie dlatego ja również postanowiłem sam sobie coś kupić pod świąteczne drzewko. W moim przypadku co to mogło być, jak nie nowy komputer. A dokładniej jest to notebook firmy Acer, który nabyłem oczywiście poprzez Allegro. W końcu trzeba było wymienić mój dotychczasowy i już bardzo wysłużony sprzęt na nowy. W wyniku czego pomyślałem, że przydałoby się napisać krótką recenzję, czyli w skrócie będzie o specyfikacji technicznej, wyglądzie zewnętrznym oraz jaki system został zainstalowany.

Hardware

Zaczynając oczywiście od najważniejszej dla mnie sprawy, czyli od parametrów poszczególnych podzespołów jakimi cechuje się notebook z serii produktów Aspire - AS5750. W którym znajduje się szybki procesor Intel Core i5-2430M drugiej generacji o nazwie roboczej Sandy Bridge. Oferujący nam częstotliwość taktowania od 2.40 GHz, a w trybie Turbo do 3.0 GHz oraz posiadający 3 MB pamięci podręcznej (cache). Następnie pamięć RAM, której jest 4GB (DDR3 1333 MHz), a którą w przyszłości możemy rozszerzyć maksymalnie do 8 GB. Nie zapominając także o wydajnej jak na notebooki karcie graficznej - nVidia GeForce GT 540M CUDA, która posiada 2 GB DDR3 pamięci własnej. Wskutek czego jest to dobre, ponieważ nie korzysta z głównej pamięci RAM. Jeśli chodzi dysk twardy to mamy do dyspozycji przestrzeń o pojemności 640 GB. W tym miejscu warto również wspomnieć o błyszczącej matrycy ekranu LED, a której przekątna wynosi 15.6" (1366 x 768). Ale obraz to nie wszystko jest również bardzo przyjemny dźwięk, za który odpowiada standard Dolby Virtual Surround Sound. Co więcej to wszystkie niezbędne złącza znajdziemy po bokach notebooka (USB, HDMI, RJ-45,VGA, itp.), za wyjątkiem czytnika kart 4 w 1, który znajduje się z przodu obudowy. A jak wiadomo jest to bardziej wygodne, aniżeli umiejscowienie z tyłu obudowy niektórych interfejsów.

Software

Nowy komputer został kupiony z zainstalowanym systemem z rodziny Linux, ponieważ takie było jego jedyne przeznaczenie. Dokładniej była to dystrybucja Linpus, która z niewiadomego powodu nie chciała się uruchomić, ale to było bez znaczenia, bo nie o taki netbookowy systemik mi chodziło. Tylko o najlepiej sprawującą się dystrybucję z pod znaku pingwina. W wyniku czego do testów użyłem kilka najbardziej popularnych dystrybucji Linuksa, które miałem już wcześniej pobrane. Mowa tu o najnowszych wersjach takich jak: PCLinuxOS, Mint, Kubuntu, openSUSE, Mandriva, Ubuntu 32-bitowe oraz 64-bitowe. Aż w końcu po trzech dniach instalowania i dokładnego sprawdzania jak dana dystrybucja chodzi doszedłem do wniosku, że jednak będzie to Ubuntu 11.10. Dlatego bo moim zdaniem jest to bardzo nowoczesny i szybki system. W którym zainstalowane są wyłącznie niezbędne programy. Przyjmując taką zasadę - jedna dobra aplikacja do słuchania muzyki, druga do oglądania filmów, trzecia do przeglądania internetu itp. Po co mi dla przykładu dwa odtwarzacze wideo czy tym podobne dublujące się aplikacje, których i tak bym pewnie nie używał. Tak jak to jest w innych przeładowanych aplikacjami dystrybucjach. Ponadto bardzo przypadła mi do gustu dystrybucja od Canonical i nie rozumiem, dlaczego co niektórzy wolą przestarzałe środowisko graficzne Gnome. W tym miejscu chciałbym wspomnieć o Ubuntu 64-bit, które również testowałem myśląc, że będzie bardziej optymalnie, czyli po prostu szybciej chodzić. Niestety nie ma jakiejkolwiek różnicy na tymże notebooku, a ze stabilnością może być różnie i dlatego właśnie została zainstalowana wersja 32-bitowa. Moim zdaniem, jeśli ktoś ma więcej niż 4GB pamięci to może sobie postawić 64-bitową dystrybucję.

Podsumowanie

Na zakończenie wpisu chciałbym również napisać ogólnie o notebooku firmy Acer z serii Aspire. Ponieważ poza dobrymi parametrami technicznymi cechuje się także porządnie wykonaną obudową z solidnego plastiku. Posiadający według mnie dobrą klawiaturę, na której bardzo wygodnie mi się pracuje. Co do touchpada to na początku wydawał mi się troszeczkę śliski, ale jest to tylko kwestia przyzwyczajenia się. A dokładniej chodzi o to, że wystarczy bardziej delikatnie używać panel dotykowy. W sumie jest to dość cienki, lekki i cicho pracujący komputer przenośny, posiadający na dodatek dobrą baterie. Z którego jestem bardzo zadowolony, a którego jak wspominałem na początku wpisu nabyłem poprzez Allegro. Na pochwałę zasługuje tu także sklep internetowy, który mi to wysłał X-KOM.PL - bardzo szybka dostawa. Za który zapłaciłem 2 249 zł plus koszt przesyłki i oczywiście nie żałuję żadnej wydanej złotówki.

Pozdrawiam.

 

linux sprzęt hobby

Komentarze

0 nowych
freeq52   8 #1 16.12.2011 14:26

Fajny nawet i niedrogi :) Możesz powiedzieć ile Ci bateria na nim trzymie (zwłaszcza chodzi mi o użytkowanie Ubuntu), przy "normalnym" działaniu (net, komunikator, może jakaś muzyczka w tle, LO itd.)?

januszek   18 #2 16.12.2011 14:28

Czy dobrze rozumiem, że kupiłeś nowego laptopa z zainstalowanym systemem z rodziny Linux, który nie chciał się uruchomić?

skandyn   9 #3 16.12.2011 14:34

@freeq52

Ok. 2 godzin.

Pozdrawiam.

skandyn   9 #4 16.12.2011 14:43

@januszek

Tak, a dokładniej uruchomił się tylko w trybie tekstowym i nie chciało mi się z nim bawić, czyli dochodzić co jest nie tak. Ponieważ tak jak pisałem dystrybucja to Linpus, która według mnie jest taka sobie.

Pozdrawiam.

januszek   18 #5 16.12.2011 14:45

Podziel się wrażeniami z tych trzech dni testów PCLinuxOS, Mint, Kubuntu, openSUSE, Mandriva, Ubuntu w wersjach 32/64 :)

skandyn   9 #6 16.12.2011 15:01

@januszek

PCLinuxOS już miałem i dobrze się sprawuje na starszym sprzęcie. Dlatego szukałem czego nowego, innego. I oczywiście pozostała na starszym notebooku wersja ZEN Mini 11.11.

Kubuntu & openSUSU pewnie bym postawił jakieś KDE, jak by nie dobrze wyglądające i sprawujące się Ubuntu 11.10.

Mint jest jeszcze niedorobiony, a dokładnie jest tak jak pisał kolega:
http://www.dobreprogramy.pl/lucas__/Recenzja-Linux-Mint,29280.html

Ubuntu 64 kto wie może w przyszłości?

Pozdrawiam.


januszek   18 #7 16.12.2011 15:03

A co jest nie tak z Ubuntu 64? W końcu w tym laptopie masz 4GB ramu. Szkoda, nie korzystać :)

walker13150   4 #8 16.12.2011 15:13

ubuntu ? ja bym to wywalił ;)

skandyn   9 #9 16.12.2011 15:31

@januszek

Dobrze mi chodzi wersja 32-bitowa i nie ma co siłę zmieniać.

Pozdrawiam.

  #10 16.12.2011 15:36

Mi w tamtym roku kupili rodzice Macbook'a Pro 17 calowego ! ;)

  #11 16.12.2011 15:36

Mi w tamtym roku kupili rodzice Macbook'a Pro 17 calowego ! ;)

Druedain   13 #12 16.12.2011 15:37

Prawie ten sam model ostatnio oglądałem ostatnio na stronie jakiegoś sklepu (AS 5750 ma sporo różnych wersji). Tam wersja z GF520, dyskiem ciut większym, z GNU/Linuksem na pokładzie była po 2000zł. W każdym razie sprzęt wydaje się być w porządku. Życzę dłuższej zabawy z tym komputerem, bo sporo (łącznie z własnym) miewa problemy ze sprzętem: a to taśma od matrycy, a to karta graficzna padnie…

Druedain   13 #13 16.12.2011 15:39

Zdziwienie moje równe zdziwieniu @januszka. Na 32 bitowym 1GiB ramu masz w ogóle nie widziany przez system o_O

Druedain   13 #14 16.12.2011 15:42

Okej, doczytałem, że Ubuntu jest w stanie wykryć większą ilość RAMu i wgrać odpowiedni kernel.

4lpha   9 #15 16.12.2011 15:56

Ja na wszystkich moich komputerach instaluję systemy 64-bitowe niezależnie od ilości RAMu.

4lpha   9 #16 16.12.2011 15:57

Zero problemów ze stabilnością. Ba! IMO 64-bity stabilniejsze.
64-bit mam też na swoim serwerze.

  #17 16.12.2011 16:21

nie bola was oczy od ubuntu podczas korzystania z przeglądarki ?

Pyoter   2 #18 16.12.2011 16:21

Nie wiem jak w innych dystrybucjach to wygląda, ale w Ubuntu i pochodnych po zainstalowaniu kernela z PAE 32-bitowy system potrafi skorzystać maksymalnie (chyba) z 64 GB RAMu. Paczki wyglądają mniej więcej tak "linux-generic-pae".

freeq52   8 #19 16.12.2011 16:31

@skandyn

Dzięki. Dość krótko te 2h. A jest w tym laptoku coś w stylu trybu oszczędnościowego i jak ew. się sprawuje?

Jeśli chodzi jeszcze o wersje, to taka mała dygresja - osobiście pod Ubuntu x64 miałem problem z drukarką i sterownikami. Najpierw musiałem się naszukać, bo system jej jednak nie wykrył, jak już znalazłem i zainstalowałem to owszem drukowała, ale już nie skanowała. Prawdopodobnie ktoś bardziej obeznany w Linuksie rozwiązałby ten problem w 5 minut i znalazł na to jakiś sposób, ale ja windziarz miałem z tym problem:) W wersji 32 bitowej za to nie było żadnych problemów i to przy tej zostałem. Poza tym słusznie ktoś zauważył, że x86 spokojnie poradzi sobie nawet z 64GB RAM, więc nie robiło to takiej różnicy, zwłaszcza że Ubuntu to u mnie drugi system.

skandyn   9 #20 16.12.2011 16:44

Dokładnie jest to taki pakiet:
linux-image-3.0.0-14-generic-pae 3.0.0-14.23 - czyli dla komputerów, które maja więcej niż 4GB RAM-u, a maksymalnie do 64GB pamięci RAM.

Pozdrawiam.

skandyn   9 #21 16.12.2011 16:52

@freeq52

Akumulator nie jest dla mnie jakoś bardzo ważny, ponieważ używam notebooka tylko w domu na stałym zasilaniu.

Pozdrawiam.

Druedain   13 #22 16.12.2011 18:41

@sunbeam96 Rozwiń myśl proszę. Sam używam 64 bitowego systemu, ale nie wiem czy miała by się objawiać zwiększona stabilność.
@skandyn O ile kwestia RAMu się wyjaśniła, o tyle sposobu wykorzystywania przez Ciebie laptopa już zupełnie nie rozumiem. Za 2200 kupiłbyś prawdopodobnie wygodniejszy w korzystaniu stacjonarny komputer z lepszymi parametrami.
@freeq52 Z tego co wyczytałem, to nawet do czasu Linuksa 3.2 Intel nie wyrobi się z poprawieniem swojego sterownika, więc póki co na Sandy Bridge dalej będzie problem z oszczędzaniem energii… Szkoda tylko, że opinia idzie na Linuksa, nie Intela…

  #23 16.12.2011 19:04

"używam notebooka tylko w domu na stałym zasilaniu. "


Nie lepszy normalny PCet? Z normalną klawiaturą i przede wszystkim ekranem na wysokości wzroku.

A laptok? Owszem przenośność jest zaletą. Ale w domu? Żeby chodzić między kuchnią a pokojem?

skandyn   9 #24 16.12.2011 19:31

@Druedain

Jestem fanem notebooków, ponieważ nie podobają mi się za bardzo stojące pod biurkiem pudła (Tower).
Co innego jak miałem pierwszy mój komputer stacjonarny (Optimus 386 DX) w obudowie Desktop to wyglądało fajnie. A dokładniej monitor znajdował się na tejże obudowie.

Pozdrawiam.

Frankfurterium   9 #25 16.12.2011 20:06

Sam niedawno prezentowałem sobie lapciaka (też Acera), ale pomyślałem, że skoro ma na nim stać Linuks, to nie potrzebuję żadnej torpedy. Tak więc mam Cora i-5 starszej generacji i 0.5 GB RAM na karcie, ale zestaw był o prawie tysiaka tańszy, a system i reszta softu tak chodzi bez problemu.
Co innego, gdyby postawić na nim Windowsa i grać w nowsze gry.

skandyn   9 #26 17.12.2011 11:11

@sebt

Ogólnie chodzi o to, że nowe Ubuntu sprawuje się tak jak należy. Poza tym teraz pod Linuksem można robić wszystko, czyli nie tylko przeglądarka plus pasjans.

Pozdrawiam.

4lpha   9 #27 17.12.2011 14:53

@Druedain | 16.12.2011 18:41

Różnicę między x86, a x86-64 dostrzegłem na Windows, gdyż rzadziej wykładały się programy.

Na GNU/Linux osobiście różnicy nie widzę. Korzystam z AMD64, bo:

a) nowoczesne,
b) mam ponad 3GB RAM, a PAE nigdy nie zastąpi prawdziwych 64-bitów.

Druedain   13 #28 17.12.2011 15:52

No ja muszę przyznać, że mam system 64 bitowy żeby sobie wyrabiać szacun na dzielni :P

djfoxer   17 #29 17.12.2011 17:48

X-KOM.PL ma jedną z lepszych ofert w sieci. Na allegro zarabiają ogromną kasę :)
Ciekawy poradnik tuż przed Gwiazdką :)

Sprawdzałeś może, czy Acer oferuje do tego sprzętu sterowniki do Windows?

skandyn   9 #30 17.12.2011 18:43

@djfoxer

Tak, dołączona była płyta DVD ze sterownikami dla Windows 7.

Pozdrawiam.

  #31 17.12.2011 19:55

"Dokładniej była to dystrybucja Linpus, która z niewiadomego powodu nie chciała się uruchomić"
linpus jest wgrywany do testów zgodności, on nie ma działać jako os dla usera.

xomo_pl   20 #32 17.12.2011 22:48

do domowego użytku i5 jest zbędne i i3 spokojnie wystarcza.

Cena dobra ale za tą cenę szło by znaleźć coś od lepszego producenta z i3 i ładniejszą obudową.
Acery, mimo, że technicznie pewnie to samo co u innych prodecentów to mają jednak dla mnie 1 wadę: tandetny wygląd, o ile w netbooku to bez różnicy o tyle za ponad 2000zł to trochę tandeta.

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #33 18.12.2011 10:17

Od 2008 roku używam na lapku tylko 64 bitowych wersji openSUSE. Nigdy nie miałem problemów, wszystko działa i chodzi. Starutki Samsung R70 z Core2Duo T7500 cały czas daje radę.

sla17   7 #34 18.12.2011 15:07

Stacjonarka może być ładna, tylko trzeba poświęcić trochę czasu i pieniędzy :) A jak nie lubisz dużych skrzynek to coś w rozmiarze mATX (wielkości Fractal Design Core 1000). A jak się ma czas to jakieś oploty, żywe, ładne LC - a nie zakurzona plątanina kabli i dwa węże z syfiastym płynem który jeszcze bardziej szpeci :)

surge   3 #35 18.12.2011 23:17

To nie jest tak, ze linpus nie chciał się uruchomić tylko to jest taki linux w trybie tekstowym - nie ma środowiska graficznego. Właściwie to nie mam pojęcia czemu niektórzy producenci go dają bo nie jest to popularna dystrybucja i właściwie niczemu nie służy.

A linpusa to już dawali z 5 lat temu, sam pamiętam jak kupiłem laptopa z tą dystrybucją. Ale widze zmiany bo niektóre laptopy mozna juz kupic z ubuntu albo suse.

  #36 19.12.2011 08:51

Wszystko tylko nie Acer. Odwieczne problemy z klawiaturą, no i serwis gwarancyjny w Bratysławie... przynajmniej ja mam takie wcześniejsze doświadczenia. A kontakt z serwisem to droga przez mękę. Popracuj dalej na tym lapie i napisz recenzję za rok-dwa. Pomimo Twojego wpisu, nie przekonasz mnie do tej marki. A Linpus - to użytkownik surge już napisał co to za "dziwoląg".

Odnośnie distra jakie wybrałes do testow... Ubu jest bardzo fajne. Ciśnienie środowiska na Gnome "bo jest bardziej konfigurowalny" to zwykłe bicie piany. Ot jest coś nowego (nowe środowisko graficzne) czego jeszcze nie znamy, więc możemy sobie trochę pokrzyczeć. Ubu jest doskonałe dla początkującego jak również geeka. Osobiście jednak wolę XFCE (tak na marginesie). Odnośnie architektury - wybrać 32 czy 64 ? Oj chyba jeszcze dłuuuugo 32 bity. Swego czasu sporo portali robiło porównania wydajnościowe. Jakie otrzymali wnioski ? ano takie że dla uzytkownika nie ma żadnej różnicy (różnica jest nieodczuwalna) a więcej problemów sprawiają 64 bity. No więc po co sie męczyć ? Ty wybrałes trafnie, ale jakis ZU może polec od wkurzania się na dziadowski system. a bo to nie zainstaluje sobie jakiejś aplikacji a czytanie boli, jak pod linuxem zainstalowac na 64 bitach aplikację obsługująca 32 bity.