Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

LEAP - (nie)pokazuj palcem

Czy możemy znaleźć sposób, by kontrolować komputer w lepszy, bardziej naturalny sposób, bez ograniczeń obecnie dostępnych technologii?

Archaizm

Osobiście uważam, że obecne komputery mają dość archaiczne sterowanie, w dziedzinie myszy oraz klawiatur moim zdaniem nie było żadnej rewolucji praktycznie od początku tych peryferiów. Jedynie co jakiś czas producenci oferują nam nowe możliwości wspomnianego sprzętu, które można określić mianem ewolucji.

Ale to się niebawem zmieni...

I nie chodzi mi o Kinecta, czy inną pałeczkę do sterowania kursorem czy innym narzędziem. Tutaj interakcja będzie zdecydowania bardziej zaawansowana (a przynajmniej tak wyglądają zapewnienia producenta).

Wizja

Jeżeli ktoś oglądał film Stevena Spielberga o nazwie "RAPORT MNIEJSZOŚCI" zapewne kojarzy jak Tom Cruise sterował pewnym interfejsem wykonując gesty dłońmi. Jeżeli ktoś nie zna tego filmu to gorąco polecam, moim zdaniem jeden z lepszych. A scenę o której wspomniałem możecie zobaczyć na poniższym fragmencie filmu.Proponuję rozpocząć oglądanie od 3:35 min

Fajnie co?

LEAP - Światełko w tunelu?

Myślę, że tak. A wy co sądzicie?

Fakty

Z informacji na stronie projektu możemy się dowiedzieć między innymi, że:

  • finalna wersja ma kosztować 69.99$
  • urządzenie jest wielkości iPod'a
  • podłączane za pomocą kabla USB
  • urządzonko tworzy przestrzeń 8m sześciennych
  • wspiera Windows 7/8, Mac OS X oraz Linuxa
  • potrafi odczytywać ruch narzędzi, które trzymamy w dłoni - np. ołówek

Dodatkowo wg. informacji, które znajdują się na stronie urządzenia możemy wyczytać, że jest to obecnie najbardziej dokładna technologia odczytywania gestów dłoni dostępna na rynku.
Potrafi odczytywać gesty z dokładnością do 1/100 milimetra (hmm... jako kogoś trzęsie rękoma to niezły niezły chaos zapanuje na monitorze).

Przyszłość

Osobiście nie jestem wielkim fanem komputerów typu All-in-one, gdzie do sterowania był stosowany m.in. dotyk, po pewnym czasie ekran takiego ponad 20 calowego olbrzyma był zapaskudzony odciskami. Jak zapewne zauważyliście wymiary urządzenia są niewielkie, co sugeruje, iż w przyszłości może będzie montowane w laptopach zamiast touchpada - wizja zapewne odległa ale realna.

Więcej info możecie znaleźć na: http://leapmotion.com/

#UPDATE

Panowie i panie, temat miał być stricte informacyjnym (do czego zachęciło mnie video w serwisie 7rano.com), trochę powęszyłem w google.., i znalazłem kilka ciekawostek.

Producent udostępnili pakiet sdk dla developerów, którzy mogą tworzyć programy wykorzystujące czujnik.
Urządzenie będzie dostępne od przyszłego roku, a nie jak wspomniałem w komentarzach, że jesienią obecnego.
Z wideo, które znalazłem i zamieszczę je dodatkowo poniżej, zdecydowanie widać, że całość jest raczej gotowym produktem (prawdopodobnie niedługo będą testy - aby sprawdzić wszystko dokładnie przed wypuszczeniem na rynek), na materiałach nie widać opóźnień oraz niedokładności w działaniu.
Urządzenie rejestruje gesty w 3D a nie jedynie końcówki palców, czy np. ołówka, dodatkowo bez problemu przeskanuje całą mapę naszej dłoni tworząc wynikowy obraz w 3D.

Zapraszam do głębszych rozważań w komentarzach i obejrzenia dwóch nowych materiałów.

Autor: Dariusz Rogóż 

sprzęt inne

Komentarze

0 nowych
mordzio   15 #1 29.05.2012 18:18

Nadchodzi pogromca Kinecta i Sony Move, pytanie tylko kiedy wejdzie do masowej produkcji ?

kedo   3 #2 29.05.2012 18:18

Bardzo ciekawe rozwiązanie. Na pewno prezentowanie z czymś takim byłoby bardziej efektowne. Mam jednak wrażenie, że po kilkunastu minutach machania nad LEAPem nie czułbym rąk :)

  #3 29.05.2012 18:23

peryferia się rozwijają... ale żeby była rewolucja jest potrzebny impuls. Ludzie ze starszego pokolenia latami uczą się pisać sprawnie na klawiaturze a my jesteśmy powoli przyzwyczajani do kontrolerów ruchu jakie dostajemy z PS i Xbox'em. To co tu zaprezentowano to kolejne, dodatkowe urządzenie peryferyjne, które nie zastąpi klawiatury bo prawdopodobnie (nie chce mi się szukać) nie będzie nawet możliwości żeby można było operować nim w konsolach/terminalach. Rozpoznawanie gestów ma wiele niedoskonałości na urządzeniach mobilnych ale tam nie trzeba dokładności w takim stopniu. Nikt nie będzie siedział 8 godzin machając rękami przed monitorem jeżeli może postukać w klawiaturę. Ludzie szukają lekkich i przyjemnych rozwiązań.

underface   14 #4 29.05.2012 18:36

@mordzio pre-ordery można zamawiać (ich ilość pewnie jest ograniczona) z wideo wynika, że całość sobie radzi (choć może być to fotomontaż), informacje o samym projekcie dopiero od kilku dni szerzej pojawiają się w sieci. Film na YT pojawił się 21 maja i przez ten czas został wyświetlony już ponad 4mln.
IMO pewnie pojawi się to cacuszko jesienią tego roku.

gowain   19 #5 29.05.2012 19:14

Też się zastanawiam jak byłoby z kondycją rąk, po pracy z czymś takim :) Ludzie mają problem z trzymaniem rąk w górze przy wieszaniu firanek :P a co dopiero praca z czymś takim... ja to sobie już wyobrażam kolejne ogniwo naszej ewolucji. Ramiona napakowane, że hoho :P

A tak serio - urządzenie ciekawe, na razie to wszystko "reklamówki", ciekaw jestem jak to się w rzeczywistości sprawdzi i czy nie ma czegoś przekłamanego/niedopowiedzianego w tych filmikach.

underface   14 #6 29.05.2012 19:24

@gowain
w tej reklamie to pewnie tak jak i ze spalaniem samochodów w reklamach i broszurach ;) Chociaż nie ukrywam, chciałbym tego spróbować nawet gdy dokładność tego urządzenia jest na poziomie 30% w stosunku do tego co prezentuje video

kedo   3 #7 29.05.2012 19:37

@gowain
Również jestem ciekawy na ile procent jest to zgodne z rzeczywistością.

Kinect też miał interesujące reklamy
http://www.youtube.com/watch?v=T_QLguHvACs

  #8 29.05.2012 20:17

Nie widzę przyszłości dla interfejsów obsługiwanych przez zamaszyste ruchy rąk. To jest dobre do zabawy lub popisywania się technologią - przez max 30 min., potem trzeba odpocząć. Już nawet obsługa pionowo ustawionego ekranu dotykowego jest męcząca. Jeszcze długo nic nie przebije starej, dobrej myszki do wielogodzinnej obsługi komputera w biurze lub w domu. Niektórych bardzo boli, że nie mogą wynaleźć koła pod własną marką. No cóż, kwestia mentalności i priorytetów.

Banan   10 #9 29.05.2012 21:54

Mnie się bardzo podoba ciekawe czy szybko podbije rynek i będzie bardzo tanie.

underface   14 #10 29.05.2012 21:55

@banan dokładnie, cena w PLN'ach to około 250 zł, ale znając polskich dystrybutorów to pewnie będzie oscylowała w granicy 300zł. mimo to byłbym skłonny to nabyć:D

djfoxer   18 #11 29.05.2012 22:29

Dokładność odwzorowania rąk/przedmiotów wgniata w fotel (w moim przypadku krzesło obrotowe) :D
Jednak bardziej będzie miało to zastosowanie, gdzieś na prezentacjach może (chociaż, jak ktoś z publiczności zacznie machać rękoma i zmieniać slajdy.. :P ) w domu do codziennego użytku raczej będzie jako ciekawostka i zbędny bajer (tak jak Kinect jest dla casualowych graczy). Pewnie gdzieś znajdzie zastosowanie w jakieś niszy. Ciekawe jaki musi być sprzęt by udźwignąć przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym.

Sidhmor   7 #12 30.05.2012 08:25

Fajne, kiedy np. przeglądamy zdjęcia, czytamy książkę itp. Ale jakoś nie widzę tego przy zwykłej pracy biurowej, jak np. moja (programista). Przy całym dniu przed kompem Bogu dziękuję za myszkę :-) Minimalne ruchy i chyba nic bardziej ergonomicznego się w tej dziedzinie nie wymyśli... Natomiast tak jak piszę, w domu to może być nawet fajny bajer;D

LordRuthwen   6 #13 30.05.2012 08:49

Też tego w mojej pracy nie widzę, ale jako fajny bajer do zabawy i poszpanowania przed znajomymi było by niezłe :)

Razi   5 #14 30.05.2012 19:07

Dobry kontroler do gier, wydaje się że jest znacznie szybszy od Kinecta, który albo świruje, albo ma stosunkowo spore opóźnienie (na gry zręcznościowe), zależy co woli programista.

Jak będzie dostępny w Polsce do kupienia za niewiele więcej może się skuszę, pobawiłbym się w programowanie z takim czymś:)

  #15 30.05.2012 19:13

Jak dla mnie to jest dopiero w fazach testów i tzw. pokazówka...
@underface - napisałeś, że "urządzenie tworzy przestrzeń 8m3"?
Czy nie zauważyłeś, że we wszystkich tych filmikach pokazowych ręce trzymane są bezpośrednio nad urządzeniem? Ja tu nie widzę, aby to urządzenie tworzyło taką przestrzeń, już oddalenie dłoni od czujnika na kilkanaście centymetrów sprawia, że urządzenie już nie wyczytuje żadnego ruchu.

Powiem, że rozwiązanie jest genialne, tylko trzeba jeszcze popracować nad tym urządzeniem, aby faktycznie miało taki zasięg lub większy. Przecież wolałbyś sterować komputerem siedząc pod ścianą dużego salonu, a czujnik wraz z komputerem i monitorem był pod przeciwległą, prawda?

Pozdrawiam

manieKMP   7 #16 30.05.2012 19:24

Jako że nie jestem "fanem" machania grabami przed monitorem (czy jakimkolwiek ekranem usytuowanym w pionie..., a tym bardziej jego macania -nie znoszę zabrudzeń powierzchni wyświetlających), mogę rzec że jest to z pewnością lepsze rozwiązanie od "palcowania" wyświetlacza i montowanie go w/pod gładzik przyszłych lapków (nie jako zastępstwo, a opcja dodatkowa), mogłoby zdobyć dużą popularność wśród użytkowników.

O reszcie raczej nie mam co pisać (chyba że ktoś chce rozwinięcia moich myśli ;)), bo domyślam się pod co to urządzonko będzie przeważnie kupowane przez ZU...

underface   14 #17 30.05.2012 19:50

@clubber (niechciałomisięlogować)
8m^3 to informacja ze strony, która jest we wpisie, osobiście to interpretuje w ten sposób, że te 8 metrów sześciennych to maksymalna przestrzeń, która może być "badana" przez czujnik. na filmach tego nie widać, bo być może całość jest tak skalibrowana, aby nie "łapać" za dużo

WODZU   17 #18 31.05.2012 09:18

Urządzenie fajne, w zastosowaniach rozrywkowych jak najbardziej pożądane :) W pracy raczej tego nie widzę, no chyba że czyjaś praca polega na przewijaniu tabelek ;) Wirtualna klawiatura z wykorzystaniem tego też raczej się nie sprawdzi. W przypadku gier FPS, bo taką było widać, konieczne jest przygotowanie sterowania również dla drugiej dłoni, bo taka strzelanka to nie stanie w miejscu i celowanie do obiektów na nieruchomej scenie jak w wesołym miasteczku. Podsumowując: rozrywka - jak najbardziej, praca - mysz i klawiatura może czuć się bezpiecznie :)

  #19 31.05.2012 20:47

Ja widzę duży potencjał w urządzeniu. Pomyślcie o tworzeniu obiektów 3D - możliwość poruszania się i zaznaczania, rysowania w przestrzeni. Dla grafików w 100% się przyda.
Dla zwykłych użytkowników- z taką jak wspomniana dokładność to jednym palcem można spokojnie sterować po 3 ekranach ;) albo większej ilości.

WODZU   17 #20 01.06.2012 09:20

@Koza89
Nie, dla grafików się nie przyda. Chyba że grafikiem nazwać osobę, która ostateczny projekt pokazuje klientowi w bajerancji sposób, obraca, pokazuje paluszkiem, zaznacza obszary do korekty kolorowym flamasterkiem. W grafice potrzebna jest duża dokładność i stabilne oparcie dłoni, zarówno w 2D i 3D. Mimo że współczesne myszy są bardzo dokładne, po coś wymyślono w programach graficznych przyciąganie do obiektów.

@kedo
Taaaa, ta reklama Kinecta jest lepszą fantastyką niż Matrix :D Szkoda że nie pokazali operacji na otwartym sercu. A tak na marginesie to ciekaw jestem, dlaczego grający w tej reklamie na jakichś cymbałach pan, patrzy jakby na nie skoro ich nie ma. Jeśli instrument nie istnieje to można grać z zamkniętymi oczami :) A skrzypaczka, wiolonczelistka i pianista to już jazda po całości :D
Najgorsze jest że masy wierzą w takie bajki i później kupują bez opamiętania.

jajecpl   10 #21 01.06.2012 11:41

Siedząc sobie wygodnie oparty w fotelu, łokcie na podłokietnikach - i macham sobie tylko palcem... całkiem użyteczne rozwiązanie.

  #22 04.06.2012 09:51

Nie wyobrażam sobie, bym musiał machać przez 8 h w pracy. Myszka i klawiatura jest wygodniejsza w rozwiązaniach biurowych.