Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

cz. 1 | Gentoo - (Dystrybucje GNU/Linux)

Witam.

W tym artykule opiszę moje pierwsze wrażenia z użytkowania Gentoo, jakie są plusy oraz minusy tej dystrybucji według mnie.

UWAGA: Gentoo nie jest dystrybucją dla osób które chcą dopiero zacząć przygodę z Linuksem, dla takich osób jest Ubuntu.

Gentoo jest dystrybucją ciągłą nie podzieloną na wydania, aby mieć zawsze aktualny system wystarczy po prostu aktualizować pakiety na bieżąco - niema żadnej potrzeby aktualizacji wydania, pakiety są zawsze świeże.

Według opinii wielu ludzi Gentoo jest trudne w obsłudze, jednak ja myślę, że wystarczy coś poznać aby to stało się bliższe i łatwiejsze - ludzie boją się tego co niewiadome.

Instalacja

Wbrew pozorom nie jest trudna dla kogoś kto majstrował przy systemach Uniksowych wiedząc co wklepuje do konsoli.
Wystarczy podążać za wskazówkami Handbooka ze strony Gentoo aby zainstalować system bez problemów.

Gentoo nie posiada domyślnie instalatora, niektórzy mogą zadać sobie pytanie - "to jak można zainstalować to Gentoo" jednak zasada jest prosta.
Potrzebujemy już zainstalowanego systemu Linux, może być na dysku twardym, pendrive czy jako live na płycie CD/DVD.
Instalacja polega na rozpakowaniu głównych plików Gentoo na specjalnie utworzonej partycji dla systemu, przy pomocy chroot wejść do rozpakowanego systemu, skompilować jądro, ustawić punkty montowania w /etc/fstab, język systemu, skonfigurować boot loader oraz zainstalować opcjonalne pakiety potrzebne do np. połączenia z siecią przy pierwszym włączeniu.

Dla tych którzy jeszcze są nie wtajemniczeni i nic Im nie mówi nazwa chroot postaram się krótko i treściwie wytłumaczyć.

Chroot inaczej "change root", zmiana katalogu głównego zarówno w teorii jak i w praktyce.

Otwieramy dowolną powłokę (terminal), następnie wpisujemy chroot /mnt/gentoo aby zmienić katalog systemowy z / na /mnt/gentoo - wtedy / jest jako /mnt/gentoo.
Jednak najpierw trzeba zamontować główne systemy plików - /dev z urządzeniami czy /proc.

Działanie

Ręcznie skompilowane jądro z ręcznie wybranymi modułami tylko takimi które potrzebujemy wydaje się być responsywniejsze lecz nie przeprowadzalem żadnych testów porównawczych.

System na starym dysku ATA startuje ok. 10 sec razem z usługą /etc/init.d/net.eth0 która zajmuje kilka sek. aby podłączyć system do sieci.

Jeżeli chodzi o reposnsywność to środowisko zbudowane z gotowych różnych elementów zbliżone do LXDE chodzi bardzo szybko.
Wydaje się jakby nie było żadnych opóźnień, jeden klik i coś znika lub pojawia się zanim zdążymy spuścić lekko palec z myszki.

Mam dla porównania Ubuntu 10.10 i muszę powiedzieć, że to straszny muł w porównaniu do Gentoo, może nawet kilka razy wolniej chodzi - a szczególnie nautilus ;)

Instalacja pakietów

Portage to bardzo zaawansowany system zarządzania pakietami napisany w języku Python.
Pozwala na bardzo elastyczne operacje jak instalowanie kilku pakietów w jednym czasie czy możliwość instalacji dowolnej wersji z repozytorium - w repozytorium może być kilka wersji danego programu, zawsze można zainstalować starszą jeśli nowsza nie działa lub odwrotnie.

Sama instalacja pakietów jest prosta i składa się z takich etapów:
1. Sprawdzenie możliwych flag użytkowych "USE"
2. Wybranie pasujących nam flag
3. Instalacja pakietu

W razie jakichkolwiek błędów log kompilacji dostarcza wszelkich potrzebnych informacji do rozwiązania problemu - błąd kompilacji znajduje się na samym dole czyli tam gdzie kompilacja została przerwana z powodu błędu dlatego nie trudno go wykryć.

Muszę przyznać, że Gentoo nie jest dla ludzi którzy nie myślą przed wydaniem jakiegokolwiek polecenia bo przepisują lub kopiują je z forów - tutaj trzeba często pogooglować, przeanalizować logi czego się nie robi w zwykłych dystrybucjach oferujących binarne pakiety.

Konfiguracja

AKTUALIZACJA: 23.12.2010

Pliki konfiguracyjne w Gentoo są przemyślane i bardzo estetyczne.

W pliku /etc/make.conf znajdują się opcje dotyczące kompilacji i instalacji oprogramowania które informują menadżer pakietów w jakim języku są instalowane aplikacje, z jakimi flagami USE (obsługa dodatkowych funkcji np. obsługa bazy danych MySQL, SQLite przez aplikację), czy pod jaką architekturę sprzętową mają być optymalizowane programy.

W /etc/conf.d znajdują się ważniejsze pliki konfiguracyjne różnych programów.

Przykładowo:

/etc/conf.d/fsck

# Pass any arguments to fsck. # By default we preen. # Linux systems also force -C0 and -T. # If fsck_args is not specified then Linux systems also use -A # (and -R if / is rw) #fsck_args="-p" # We can also specify the passno in /etc/fstab to check # If you multiplex fsck (ie ln -s fsck /etc/init.d/fsck.late) then you can # do an fsck outside of the normal scope, say for /home. # Here are some exampes:- #fsck_passno="=1 =2" #fsck_passno=">1" #fsck_passno="<2" # Most modern fs's don't require a full fsck on boot, but for those that do # it may be advisable to skip this when running on battery. # WARNING: Do not turn this off if you have any JFS partitions. fsck_on_battery="YES" # fsck_shutdown causes fsck to trigger during shutdown as well as startup. # The end result of this is that if any periodic non-root filesystem checks are # scheduled, under normal circumstances the actual check will happen during # shutdown rather than at next boot. # This is useful when periodic filesystem checks are causing undesirable # delays at startup, but such delays at shutdown are acceptable. fsck_shutdown="NO"

Do edycji konfiguracji systemu oraz jego programów służy także wbudowane narzędzie eselect.

Usage: eselect <global options> <module name> <module options> Global options: --brief Make output shorter --no-color,--no-colour Disable coloured output Built-in modules: help Display a help message usage Display a usage message version Display version information Extra modules: bashcomp Manage contributed bash-completion scripts binutils Manage installed versions of sys-devel/binutils boost Manage boost installations ctags Manage /usr/bin/ctags implementations editor Manage the EDITOR environment variable env Manage environment variables set in /etc/env.d/ esd Select esound daemon or wrapper fontconfig Manage fontconfig /etc/fonts/conf.d/ symlinks java-nsplugin Manage the Java plugin for Netscape-like Browsers java-vm Manage the Java system and user VM kernel Manage the /usr/src/linux symlink mesa Manage the OpenGL driver architecture used by media-libs/mesa modules A module for querying modules. By default, it lists all available modules news Read Gentoo ("GLEP 42") news items opengl Manage the OpenGL implementation used by your system pager Manage the PAGER environment variable php Manage php installations pinentry Manage /usr/bin/pinentry symlink profile Manage the /etc/make.profile symlink python Manage Python symlinks rc Manage /etc/init.d scripts in runlevels visual Manage the VISUAL environment variable wxwidgets Manage the system default wxWidgets profile. xvmc Manage the XvMC implementation used by your system

Przy pomocy eselect możemy czytać komunikaty od deweloperów Gentoo, zarządzać usługami startowymi, ustawiać zmienne środowiskowe, ustawiać domyślne aplikacje, czy konfigurować niektóre programy/usługi.

Narzędzie dispatch-conf służy do aktualizowania plików konfiguracyjnych.
Pokazuje zmiany w plikach konfiguracyjnych po aktualizacji i przed aktualizacją co bardzo ułatwia aktualizowanie konfiguracji bez utraty poprzednich danych konfiguracyjnych.

Podsumowanie

[color=#32CD32]Plusy:
[color=#32CD32]+ Szybkość, responsywność przez optymalizację dla naszego sprzętu
[color=#32CD32]+ Dostosowywalność, konfiguralność przez dużo autorskich narzędzi czy najważniejsze flagi kompilacyjne
[color=#32CD32]+ Możliwości Portage które trudno znaleźć w innych menadżerach pakietów
[color=#32CD32]+ Dobra dokumentacja
[color=#32CD32]+ Duże repozytorium, bardzo proste w użyciu nakładki przez narzędzie "layman"
[color=#32CD32]+ Metoda instalacji
[color=#32CD32]+ Bajecznie prosta konfiguracja i kompilacja jądra

[color=#FF4500]Minusy:
[color=#FF4500]- Często kompilacja trwa bardzo długo
[color=#FF4500]- Trudności przy kompilacji niektórych pakietów z niestabilnego repozytorium
[color=#FF4500]- Na początku wszystko jest bardzo skomplikowane

Pozostałe części "Dystrybucje GNU/Linux":cz. 1 | Gentoocz. 2 | Debiancz. 3 | Arch Linux 

Komentarze

0 nowych
webnull   9 #1 22.12.2010 22:06

Jutro (23.12.2010) opiszę Debiana i Ubuntu, lub Arch Linux.

oprych   13 #2 23.12.2010 11:59

Sorry, że tak troszkę odbiegam od tematu :)
Ale możesz dać linka z tą tapetą? :P

webnull   9 #3 23.12.2010 12:13

@oprych
Pewnie, wrzucę na imageshack.us bo nie pamiętam gdzie ją pobrałem...

And_re2   6 #5 23.12.2010 12:23

Same plusy wypisane w podsumowaniu :D

webnull   9 #6 23.12.2010 12:35

@And_re2
Nie dostrzegłem innych minusów, wypisałem tyle ile mi do głowy przyjdzie oczywiście obiektywnie.

marcin_k   3 #7 23.12.2010 12:49

Spędziłem prawie 2 lata na Debianie, i zastanawiam się czy nie przerzucić się na Gentoo, ale troche boje się tej kompijacji jądra podczas instalacji.

saiver   4 #8 23.12.2010 13:07

A ja zaczynałem właśnie od Gentoo :P... Szczerze, dla zainteresowanych musze polecić pisemko zatytułowane własnie Gentoo Linux z serii Linux+ extra! które mi strasznie pomogło przy instalacji i konfiguracji systemu.
Co jak co ale do tej pory nie zapomne jak przy instalacji edycji 2006.0 na moim leciwym sprzęcie kompilacja KDE 3.4 zajęła 14 godzin ...

webnull   9 #9 23.12.2010 13:12

@marcin_k
Kompilacja jądra sprowadza się do wpisania 3-4 krótkich poleceń.

cd /usr/src/linux-2.6.3*
make menuconfig
make
make modules_install

Gotowe?

oprych   13 #10 23.12.2010 13:15

dzięki :)

Czekam na Twój tekst o Debianie i Ubuntu

marcin_k   3 #11 23.12.2010 14:02

Sama kompilacja ok. Ale konfiguracja to już troche gorzej może być. Chyba że to odbywa się inaczej niż w przypadku kompilacji jądra na już zainstalowanym systemie?

webnull   9 #12 23.12.2010 14:27

@marcin_k
Kompilacja pod Gentoo przebiega z automatu.
Jednak z czasem nauczysz się ją wykonywać samemu.

milo000   1 #13 23.12.2010 14:37

No nie wiem czy make menuconfig to takie krótkie polecenie, jak nic nie tam nie zmienisz to skompilujesz jądro z masą niepotrzebnych rzeczy, natomiast nie będziesz miał supportu dla systemu plików innego niż ext3, odpowiednich driverów do kart sieciowych i jakichś egzotycznych peryferii (modemy 3g czy adsl), odpowiedniego cpufreq drivera, preemption model i timer frequency ustawione pod serwer itp., a jak masz starszy kontroler dyskowy bez AHCI to może nawet dysku ci nie wykryć po restarcie. No i make się wywołuje na wielordzeniowych procesorach z parametrem -j liczba_wątków_kompilacji.

Co do wpisu, to w Gentoo nie ma repository tylko drzewo portage (domyślnie w /usr/portage) odświeżane poprzez rsync, składające sie z folderów reprezentujących niespełna 200 kategorii programów i głębiej foldery reprezentujące konkretne aplikacje, które zawierają pliki tekstowe (.ebuild, zazwyczaj dla kilku wersji programu, podzielone na stable i unstable) zawierające "przepis" jak skompilować i zainstalować jakiś program, a dla niektórych programów również patche dostosowujące źródła do kompilacji pod Gentoo i pliki konfiguracyjne. "Niestabilne" ebuildy znajdujące w portage są testowane i zazwyczaj kompilują się bez problemu (sam mam ustawione ACCEPT_KEYWORDS=~amd64), chyba że chodziło ci o pakiety z jakiegoś overlaya (nie spotkałem się z określeniem "nakładka"), wersje live (9999) albo zablokowane maską, co jest zrozumiałe gdyż z jakiegoś powodu nie mają stable czy nawet unstable keyworda, lub nawet nie są w głównym drzewie.

Flagi kompilatora przyśpieszają głownie kompilację pod danym procesorem, natomiast szybkość działania programu z tego powodu w większości przypadków zauważalnie się nie zwiększa,
chyba że z powodu kompilacji bez zbędnych dla nas zależności ale to już zasługa flag USE a nie kompilatora.

Poza tym porównujesz szybkość działania Gentoo z LXDE i Ubuntu z Nautilusem, więc zapewne z Gnome, co świadczy o wyższości LXDE (jeśli chodzi o szybkość) nad Gnomem, a nie Gentoo nad Ubuntu.

webnull   9 #14 23.12.2010 14:43

@milo000
Tak się składa, że pod Ubuntu też mam LXDE.

Odnośnie flag USE to o nie Mi chodzi, np. OpenOffice skompilowałem bez javy i tysiąca wtyczek, różnych pierdół i wstaje w 1-2 sec, a pod innymi distro 10-30 sec.

No tak, jest drzewo portage i nakładki a nie repozytoria, ale w sumie jak kompilujemy jakiś pakiet to pisze np. "Repository: Gentoo"

webnull   9 #15 23.12.2010 14:45

@milo000
Oczywiście make menuconfig pomaga wybrać moduły, to jakie moduły wybierzemy to zależy od sprzętu i zastosowania systemu.
Można nie skasować nie potrzebnych modułów, wtedy będzie jądro o trochę za duże, można też nie dodać potrzebnych modułów - wtedy nam system może nawet nie wstać bez obsługi płyty głównej, jakiegoś kontrolera np. ATA.

trux   11 #16 23.12.2010 14:55

webnul@
Warto wspomnieć, że Gentoo można instalować na różnych poziomach, tzw Stage od 1 do 3.
Kompilacja samego kernela prosta, ale wcześniej trzeba ręcznie skonfigurować menuconfig względem modułów.
Popraw mnie, jeśli się mylę w tym względzie.

Czekam na wpis dotyczący Archa, bo aktualnie używam tego distra :)

Soren   8 #17 23.12.2010 15:26

"Gentoo nie posiada domyślnie instalator" - owszem posiada ;)

webnull   9 #18 23.12.2010 15:45

@Plichu
Ale kto go używa? :>

marcin_k   3 #19 23.12.2010 16:09

Skoro miałbym kompilować jądro bez wcześniejszej konfiguracji to jest to dla mnie bezsens. Już 2 razy próbowałem kompilować pod Debianem, ale niestety nieskutecznie ;/

webnull   9 #20 23.12.2010 16:11

@marcin_k
Poprzez make menuconfig masz graficzny konfigurator jądra...

Soren   8 #21 23.12.2010 17:18

Ktoś napewno, grunt że posiada.

webnull   9 #22 23.12.2010 17:26

@Plichu
Może i posiada, ale w założeniach nie powinno się instalować z instalatora bo nie na tym polega to wszystko, lepiej zainstalować już inne distro.

  #23 23.12.2010 17:50

Zastanawiam się, po co sobie tak komplikować życie, skoro są łatwiejsze dystrybucje np. Debian?

"Jutro (23.12.2010) opiszę Debiana i Ubuntu, lub Arch Linux."
Takich poradników jest pełno w sieci, może o Archu nieco mniej...

Soren   8 #24 23.12.2010 18:19

Z założenia mówisz... nie zgodzę się... instalator stworzyli twórcy gentoo więc to oni wytyczają kierunek dystrybucji. Sposób instalacji to już kwestia indywidualna.

webnull   9 #25 23.12.2010 18:21

@Plichu
No dobrze, jednak zaawansowany użytkownik nie potrzebuje instalatora a tylko "zaanwansowani" użytkownicy Linuksa zabierają się za Gentoo.

webnull   9 #26 23.12.2010 18:22

@Karolinah
A kto ci każe sobie komplikować życie? Idź używać windowsa!

  #27 23.12.2010 19:09

Nie musisz być od razu taki niemiły, lubię Linuksa, ale nie preferuję dystrybucji gentoowych.

webnull   9 #28 23.12.2010 19:42

@Karolinah
Przepraszam.

Lecz jeżeli nie używałaś nigdy Gentoo to nie możesz się na ten temat wypowiedzieć.

Soren   8 #29 23.12.2010 20:01

"No dobrze, jednak zaawansowany użytkownik nie potrzebuje instalatora a tylko "zaanwansowani" użytkownicy Linuksa zabierają się za Gentoo."
Kto tak powiedział/nakazał/rozkazał/polecił?
Trzymajmy się faktów a nie widzimisie... gentoo posiada graficzny instalator. Czy to dla geeków, nobów czy teściowej - nieważne. Ma.

  #30 23.12.2010 20:43

@webnull
Instalacja instalacja, ale powiedz mi jak wygląda w takiej dystrybucji aktualizacja pakietów, samej dystrybucji. Czy to jest tak jak np. w ubuntu, czy bardziej trzeba się nagimnastykować żeby coś zainstalować lub uaktualnić?
Ja osobiście jestem zwolennikiem dystrybucji o dłuższym wsparciu jak LTS Ubuntu. Czy gentoo też ma długie życie?

webnull   9 #31 23.12.2010 20:59

@kwirynus
I to jest to czego zabrakło w artykule na temat Gentoo...

Gentoo jest dystrybucją ciągłą, wystarczy raz zainstalować aby mieć zawsze świeży system po zwykłej aktualizacji.

Niema żadnych wydań, jest jedno distro ciągłe :-)

webnull   9 #32 23.12.2010 21:03

@Plichu
To powiedz Mojej teściowej aby zainstalowała Gentoo i poprawnie skonfigurowała tym instalatorem...

Z tego co wiadomo Gentoo jest przeznaczone dla "specjalnej" grupy użytkowników która będzie tą dystrybucję rozumiała i poradzi Sobie z jej obsługą.

  #33 23.12.2010 21:16

Ciekawe co to za nowy instalator graficzny, bo developerzy Gentoo od prawie 2 lat żadnego nie rozwijają wg tej strony: http://www.gentoo.org/proj/en/releng/installer/

W /etc/conf.d znajdują się jedynie pliki konfiguracyjne usług uruchamianych przy starcie systemu, natomiast pliki konfiguracyjne "zwykłych" programów raczej znajdują się w domyślnych lokacjach (/etc system-wide i ~ dla użytkownika).
Do aktualizowania configów można także używać etc-update.

roobal   15 #34 24.12.2010 00:15

Jak to Gentoo nie posiada instalatora? Jeszcze pamiętam jak w 2008 roku na pewnym portalu kilku użytkowników narzekało, że po co w Gentoo instalator :) Zresztą sam z niego kiedyś korzystałem, więc Gentoo ma instalator :)

Gentoo nie jest tyle trudne, co czasochłonne, osobiście uważam, że szkoda czasu na kompilację. Ja sam osobiście nie zauważyłem zwiększonej wydajności w stosunku do innych systemów. Bawiłem się jakiś czas Gentoo ale dałem sobie spokój, większej wydajności w stosunku do Debiana nie uświadczyłem, więc uznałem, że nie ma sensu tracić czasu na kompilację, która potrafi trwać wieki przy większych programach, a zbytnio mocnego procesora nie mam.

Pozdrawiam!

roobal   15 #35 24.12.2010 00:27

Dla zwykłych użytkowników, którzy cenią swój czas jest Sabayon z graficznym instalatorem. Testowałem Sabayona jakiś czas temu i ogólnie dystrybucja zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie, pomimo, że bazuje na Gentoo obsługa tego systemu jest tak samo prosta, jak obsługa Ubuntu, posiada w standardzie Javę, Flasha, kodeki, daje również możliwość korzystania z Portage Gentoo ale głównie instaluje się wszystko z prekompilowanych pakietów binarnych.

Jak pisałem, mnie Sabayon zaskoczył pozytywnie, śmiało mogę powiedzieć, że to świetna alternatywa dla Ubuntu czy Minta.

Pozdrawiam!

PS. Pisze się nie ma (osobno) ;)

  #36 24.12.2010 08:55

webnull "Lecz jeżeli nie używałaś nigdy Gentoo to nie możesz się na ten temat wypowiedzieć."
Dlatego piszę o Debianie, jednak z ogólnych wiadomości wiem, że Gentoo jest bardzo trudne i jak sam napisałeś:
"Z tego co wiadomo Gentoo jest przeznaczone dla "specjalnej" grupy użytkowników która będzie tą dystrybucję rozumiała i poradzi Sobie z jej obsługą."

webnull   9 #37 24.12.2010 09:26

@Karolinah
Gentoo wymaga jedynie czasu i zrozumienia, czy bardzo trudne to nie przesadzajmy owszem jest trudniejsze od Ubuntu czy Debiana ;-)

  #38 24.12.2010 18:03

@webnull "owszem jest trudniejsze od Ubuntu czy Debiana ;-)"
Z tym się zgodzę, stąd nie porywam się na Gentoo, raz próbowałam i nie chciał mi się obraz ISO nawet porządnie uruchomić. Jak dla mnie za wysokie progi.

jp799   1 #39 24.12.2010 19:55

ciekawy opis może się skusze ubuntu się mi już znudził

  #40 24.12.2010 22:20

Panie i Panowie spokojnie. Jest przecież jeszcze FreeBSD. Wszakże to jednak nie Linuks :)

webnull   9 #41 25.12.2010 00:07

@Karolinah
Nie każdy ma potrzebę używania Gentoo.
Tobie wystarczy Debian, i dobrze, po co pchać się ku Gentoo.

webnull   9 #42 25.12.2010 00:08

@jp799
No to przygotuj się na trochę Googlowania, bo każdy pierwszym razem ma jakiś problem szczególnie jeżeli nie wie o co w tej wielkiej machinie chodzi :>

  #43 25.12.2010 09:30

@webnull "Nie każdy ma potrzebę używania Gentoo.
Tobie wystarczy Debian, i dobrze, po co pchać się ku Gentoo."
Dokładnie :-) Pozdrawiam

webnull   9 #44 25.12.2010 11:31

@Gallek
Jest FreeBSD, ale jednak dla mnie Gentoo jest łatwiejsze od FreeBSD...

  #45 25.12.2010 14:15

@webnull, jeszcze jajko się kompiluje (z genkernela), pewnie poczekam sobie do poniedziałku...

zboj87   4 #46 26.12.2010 00:19

Jestem bardzo wdzięczny, że ktoś wrzucił opis tej wspaniałej (niestety wymierającej powoli) dystrybucji. Gdybym miał wystarczająco czasu na czytanie dokumentacji oraz postawienie systemu ze stage3, na pewno bym się skusił, bo kiedyś byłem szczęśliwym użytkownikiem tego systemu.

pawel.karoluk   2 #47 26.12.2010 00:38

Żaden system nie ma tak dobrze dopracowanego tematu aktualizacji i mieszania pakietow stabilnych z niestabilnymi, biblioteki sa kompatybilne w dol, nie trzeba schodzic do starszych bo jest jakis konflikt (choc czasem trzeba podlinkowac plik recznie).

Dlaczego nie warto uzywac instalatora - dokumentacja instalacyjna jest perfekcyjnie napisana, a Handbooka http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml powinien przeczytac kazdy aby zrozumiec co jest czym w linuxie!

Ja tez uwazam ze Gentoo nie jest dla kazdego, moze sie zdarzyc ze czlowiek po kilku nieudanych instalacjach zniecheci sie do linuxa. Tu trzeba dokladnie wiedziec co sie robi aby postawic system. Distro dla zapalencow ale do specialnych zastosowan, raczej nie na desktopy :)

pawel.karoluk   2 #48 26.12.2010 00:38

Żaden system nie ma tak dobrze dopracowanego tematu aktualizacji i mieszania pakietow stabilnych z niestabilnymi, biblioteki sa kompatybilne w dol, nie trzeba schodzic do starszych bo jest jakis konflikt (choc czasem trzeba podlinkowac plik recznie).

Dlaczego nie warto uzywac instalatora - dokumentacja instalacyjna jest perfekcyjnie napisana, a Handbooka http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml powinien przeczytac kazdy aby zrozumiec co jest czym w linuxie!

Ja tez uwazam ze Gentoo nie jest dla kazdego, moze sie zdarzyc ze czlowiek po kilku nieudanych instalacjach zniecheci sie do linuxa. Tu trzeba dokladnie wiedziec co sie robi aby postawic system. Distro dla zapalencow ale do specialnych zastosowan, raczej nie na desktopy :)

zboj87   4 #49 26.12.2010 00:44

@Karolinah
Czegoś nie rozumiem. Niemal wszystkie komentarze piszesz z Windows XP, twierdzisz, że lubisz Debiana, a w avatarze masz Linux Mint. Możesz to jakoś wytłumaczyć?

zboj87   4 #50 26.12.2010 00:46

@pawel.karoluk
Dlaczego nie na desktopy? Po odpowiedniej konfiguracji nie ma przeszkód.

webnull   9 #51 26.12.2010 10:44

@iQ
Ja kompilowałem jajko nie więcej niż 10 minut na Dual-Core 2.6 GHZ

webnull   9 #52 26.12.2010 10:46

@zboj87
Dokładnie, ja używam na desktopie i działa.

roobal   15 #53 26.12.2010 23:27

@webnull

FreeBSD wcale nie jest taki trudny, jak się wydaje. Jakby nie patrzeć, to twórca Gentoo wzorował się właśnie na FreeBSD ;)

W Gentoo trzeba określać flagi ręcznie, we FreeBSD podoba mi się to, że flagi określa się podczas kompilacji.

Pozdrawiam!

TheBlackMan   7 #54 27.12.2010 02:03

W Ubuntu można też skompilować kernela i zastosować wszystkie te same optymalizacje co w Gentoo, tylko że tam strasznie z tym jest dużo roboty (w sensie tygodniami trzeba by się z tym użerać), a w Gentoo to jest przeważnie kwestia 5 poleceń z konsoli ;)

Ubuntu nie jest jakimś gorszym Linuksem, po prostu jest inaczej przepakowane i poskładane do kupy. Linux to Linux.

TheBlackMan   7 #55 27.12.2010 02:04

Aha i piszę to jako wieloletni użytkownik Gentoo.

  #56 27.12.2010 09:00

@zboj87 "Czegoś nie rozumiem. Niemal wszystkie komentarze piszesz z Windows XP, twierdzisz, że lubisz Debiana, a w avatarze masz Linux Mint. Możesz to jakoś wytłumaczyć?"
Mogę. Po prostu raz instaluję Linuksa i go używam, a raz pozostawiam sobie Windowsa - zależnie od humoru. Aktualnie ze względu na jakiś konflikt sprzętowy nie używam Linuksa, ale stale mu kibicuję. Ja z kolei nie rozumiem, dlaczego dla Was użytkowników jest tak istotny host, z którego ktoś pisze i avatar??? Czy to dla Ciebie jakiś problem? Gdy prześledzisz moje posty (jest ich ponad 600), jest wiele pisanych spod Debiana, Minta itd. Pozdrawiam

webnull   9 #57 27.12.2010 11:04

@Karolinah i zboj87
Po co ta kłótnia, nie ważne czego ktoś używa, martwcie się o Siebie ;-)

webnull   9 #58 27.12.2010 11:04

@roobal
FreeBSD mnie zraziło menadżerem pakietów bez zależności.

  #59 28.12.2010 08:36

Ale ja się z nikim nie kłócę. Ja tylko odpowiadam na zadane mi pytanie.

roobal   15 #60 28.12.2010 21:41

@webnull

Zasmakuj w portach :)

Ja osobiście problemu z zależnościami nie mam, wszystko instaluje się elegancko :)

Pozdrawiam!

djgrzenio   9 #61 10.01.2011 21:11

wpis mnie zmobilizowal i zainstalowalem sobie gentoo. prawie dzien kompilowania zeby X odpalic compiza i inne wynalazki

  #62 10.01.2011 23:31

@webnull korzystałem z "gotowego" configa (właściwie to genkernela) i przypominam robię to bardzo starej maszynie 300MHz bodaj. Niby wszystko działa ale ta kompilacja jest na naprawdę uciążliwa. Hmm, od dawna zastanawiam się nad FreeBSD ale czy są dostępne paczki czy tylko makefile i kompilacja na komputerze?

webnull   9 #63 11.02.2011 23:44

@iQ (niezalogowany) | 10.01.2011 23:31
Fakt, pod słabszym sprzętem kompilacja jest uciążliwa.

webnull   9 #64 11.02.2011 23:44

@djgrzenio | 10.01.2011 21:11
Miło usłyszeć, że wpis komuś pomógł zainstalować Gentoo ;-)

  #65 24.02.2011 12:03

Każdy mówi o ubuntu gentoo ale też jest fajna dystrybucja jak mandriva ^^

foreste   15 #66 03.05.2011 02:44

Webnull a Sabayon do dobry system np dla mnie ?

webnull   9 #67 03.05.2011 11:02

@foreste
Sabayon bazuje na Gentoo.

Domyślnie posiada możliwość instalowania binarnych pakietów a także kompilacji z repozytoriów Gentoo.

Polecić nie mogę ponieważ nigdy nie używałem, ale warto sprawdzić taki system.

Ponoć jest dostępny od razu ze środowiskiem graficznym, także raczej nie będzie tyle do roboty ze stawianiem systemu dla Ciebie.

MoroS   3 #68 05.05.2011 15:31

Raz próbowałem zainstalować Sabayon'a (bo nie chciało mi się przechodzić ponownie przez instalację stage1 w Gentoo). :P Wszystko poszło fajnie, zbootwał, X'y się podniosły... jest luzik. No to rozpocząłem aktualizacje pakietów do najnowszych wersji (wedle tego, co pisali w dokumentacji). Pomielił, pomielił, poinstalował, poaktualizował, sporo pakietów też pousuwał (że niby niepotrzebne już)...
Ok, restart i... X'y nie wstają, naprawić czegokolwiek nie da rady, bo sterowniki do wi-fi (nie miałem wtedy kabelka pod ręką) w niewyjaśnionych okolicznościach zniknęły... Beznadzieja...
Popatrzyłem, pomyślałem... i nagle zachciało mi się zrobić instalację stage1 Gentoo... ;) Tak oto wróciłem po 2 latach do swojej ulubionej dystrybucji... :P

  #69 30.07.2012 17:07

"Ja kompilowałem jajko nie więcej niż 10 minut na Dual-Core 2.6 GHZ" to pewnie nieźle odchudziłeś ten kernel. Ja przy procku i3 2.3GHz bez użycia genkernela kompiluję go w 18 minut. A z genkernel 35 minut.