Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

cz. 2 | True Combat: Elite (Wieloplatformowe gry komputerowe)

Witam.

Drugą część Wieloplatformowych gier komputerowych poświęcę świetnej grze - Truecombat: Elite która działa na silniku Enemy Territory.

Jest to zupełny klasyk wśród nowych gier tego samego gatunku, ten tytuł przypomina bardzo Call Of Duty 4 lecz był przed nim dużo wcześniej.

Czym się wyróżnia gra

Gra stawia na realistyczność uniemożliwiając przede wszystkim strzelania w trakcie skakania oraz biegania czy trafienia przeciwnika bez odpowiedniego wycelowania z celownika strzeleckiego umieszczonego na broni.

Może się to wydawać normalne przy dzisiejszych nowych grach - lecz ta ma już ponad 10 lat, a nowe gry posiadają te cechy realistyczności od niedawna ;-)

True Combat: Elite działając na silniku Enemy Territory wyróżnia się świetną elastycznością którą nie może pochwalić się większość popularnych gier a mianowicie możliwość maksymalnej modyfikacji.
Na każdym serwerze możemy spotkać inny zestaw broni, map, czy wyglądu postaci.

Porównując do gier opartych o silnik Half-Life czy Source w TCE można swobodnie dodawać nowe bronie na własny serwer o czym mogą jedynie pomarzyć użytkownicy HL1 czy Source.

Mapy

Standardowe mapy zbudowane są bardziej w stylu miejskim z uwzględnieniem każdego detalu, dokładnie rozplanowane tak aby żadna drużyna nie miała przewagi ze względu na położenie spawnu na mapie.

Do zdecydowanie większości budynków można wejść, jest to bardzo dobre miejsce dla kamperów z bronią z tłumikiem czy snajperów także mających możliwość posiadania broni z tłumikiem dźwięku.

Oczywiście poza 6 standardowymi mapami istnieją setki jak nie tysiące nieoficjalnych map.

Z niestandardowych map można wyróżnić najbardziej pomysłowe jak ogromna zjeżdżalnia do basenu w którym rozgrywa się walka na noże czy mapa na której jest bardzo mroźno, są igla i lód po którym można się ślizgać, a także kolejka górska na którą można wskoczyć - jest bardzo szybka.

Klasy postaci i ekwipunek

W TCE są trzy klasy Assault, Recon, Sniper.

Pierwsza klasa - assault używa broni o większym kalibru, najczęściej automatycznej typu ak47, m4a1, m16, g36.
Recon używa bardziej lekkich i poręcznych broni, częściej wyposażonych w tłumik dźwięku.
Snajper operuje bronią długodystansową która zadaje największe obrażenia, są to karabiny snajperskie.

Osobiście polecam zestaw broni AK74M-SPECTNAZ (czyli karabin maszynowy AK47 z tłumikiem dźwięku oraz celownikiem kolimatorowym) + Beretta SD - wygodny, szybki i precyzyjny pistolet z tłumikiem dźwięku.

Odnośnie fioletowego nieba to jakoś tak wyszło na zrzucie ekranu, w grze jest błękitne ;-)

Ochrona przed nieuczciwymi graczami

TC:E używa PunkBuster który pozwala wyeliminować graczy używających wspomagaczy typu Wallhack, Aimbot, Speedhack a także wyrzuca graczy ze "słitaśnymi" nazwami zawierającymi znaki spoza ASCII (tak osobiście - jak ja ich nienawidzę).

Dostępność

Aby uruchomić TCE potrzeba komputera o podzespołach:
Procesor: o taktowaniu 800 mhz
Pamięć RAM: 320 MB
Karta graficzna: z akceleracją 3D
Dysk twardy: 450 mb + 500 mb (Enemy Territory)
System operacyjny: jeden z poniższych

Linux:
Użytkownicy przeróżnych systemów opartych o Linuksa zapewne posiadają pakiet z grą True Combat: Elite w repozytorium dzięki temu można grę pobrać jednym kliknięciem bądź poleceniem z konsoli.

Dostępne jest także archiwum z binarnymi plikami tak samo jak dla użytkowników Windows i MacOS X:
- ET + TCE

FreeBSD:
Być może istnieją natywne pliki binarne, ale zawsze można spróbować emulacji binarek Linuksowych bądź Windowsowych - Wine.

MacOS X:
Dostępna jest paczka instalacyjna z oficjalnej strony:
- ET + TCE

Użytkownicy MacOS X w celu zaaktualizowania gry muszą pobrać grę w najnowszej wersji i zainstalować ją ponownie, bądź pobrać plik instalacyjny z łatką.

Windows:
Dostępny jest jedynie instalator:
- ET + TCE

Użytkownicy Windows w celu zaaktualizowania gry muszą pobrać grę w najnowszej wersji i zainstalować ją ponownie, bądź pobrać plik instalacyjny z łatką.

PCBSD:
Być może istnieją natywne pliki binarne, ale zawsze można spróbować emulacji binarek Linuksowych bądź Windowsowych - Wine.

Polecam także zajrzeć na oficjalną stronę projektu na której zawsze znajdują się zaaktualizowane pliki do pobrania, nowości, informacje o aktualizacjach:

- TrueCombatElite.com 

Komentarze

0 nowych
XeonBloomfield   5 #1 20.02.2011 00:18

Ciekawa gra.

Pewnie niedługo znowu pojawią się komentarze za kolory "Windows'a".

  #2 20.02.2011 01:01

Ogólnie fajna gra, fajnym plusem jest to, że jest natywna dla Linuksa.

fenixproductions   6 #3 20.02.2011 03:57

Wpis ciekawy, ale posiada dwa poważne błędy:
1. brak adresu strony TC:E:
http://www.truecombatelite.com/
2. linki bezpośrednie do instalek.

  #4 20.02.2011 06:55

A może warto napisać że popularniejsze tytuł na linxie mają denna wydajność, nie wiem co robią z tym xorgiem ale powinni go się pozbyć, i te menadżery okien, gdzieś czytałem że programistów od linuxa odciąga właśnie to. Swoją drogą ciekawy wpis, szkoda że nic nowego niewnoszący, no ale wpis to wpis, chociaż wolałbym wpis typu jak pod linuxem włączyć 5.1 czy 7.1, czyli o czymś co się może przydać.

nintyfan   11 #5 20.02.2011 07:54

@Sławekn | 20.02.2011 6:55 :
Renderowanie w grach, gdy program jest uruchomiony na tym samym komputerze odbywa się z pominięciem X.org.

  #6 20.02.2011 08:16

Ważne jest to że xorg to dziadostwo, a natywnych gierek na linuxa jest mało, a te co są efektami do Directa11 nawet niema co porównywać, dlatego lepiej wybrać konsole do grania niż pc, np xbox

  #7 20.02.2011 08:37

@webnull
"zawierającymi znaki z poza (spoza?) ASCII (tak osobiście - jak ja ich nienawidzę)."
Mysli Pan, ze robi komus łaske?

  #8 20.02.2011 08:39

"Osobiście polecam zestaw broni AK47M-SPECTNAZ"
AK-74M jak już.

  #9 20.02.2011 08:42

@Anonim (niezalogowany) | 20.02.2011 8:37
Widzę, że moderator poprawił mój komentarz zamieniając "l" na "ł".
Chciałem zwrócić uwagę na "niebezpieczeństwo" jakie niesie za sobą niestosowanie polskich znaków w języku polskim.

  #10 20.02.2011 08:48

Ja grałem kiedyś na mapie Mały miejski stadion A klasowej drużyny :). Były dwie bramki gdzie były umieszczone plecaki, była mała widownia i szatnia ale bez pryszniców. W przerwie meczu można było zajarać dżojnta i wrócić do gry najarany. Oczywiście była też ławka rezerwowych, gdzie najczęściej chowali się kamperzy. Grałem też na mapie, gdzie trzeba było naszym żołnierzem wybić się z trampoliny i wcelować do kosza. Ciężkie zadanie, bo pod koszem czaili się obrońcy krzyża. Ogólnie fajna gra, ale czasem trudno znaleźć plecak.

  #11 20.02.2011 10:48

Hm... wolę już nieco leciwego, ale naprawdę dobrego BF2.

  #12 20.02.2011 11:06

@lukasamd | 20.02.2011 10:48 #9
"Hm... wolę już nieco leciwego, ale naprawdę dobrego BF2."
A co jest dobrego w BF2?
Nudne tryby rozgrywki? Brak COOP? Małe mapki? Czy ogrom dzieciaków zabijających kolegów z drużyny dla zdobycia pojazdu?

webnull   9 #13 20.02.2011 11:19

Błędy poprawione.

webnull   9 #14 20.02.2011 11:19

@Anonim (niezalogowany) | 20.02.2011 8:37
"Mysli Pan, ze robi komus łaske?"

O co Ci chodzi?

Druedain   14 #15 20.02.2011 12:38

Oglądam sobie filmik przedstawiający gierkę. Zdecydowanie za dużo campienia (kampienia?) jest jak na mój gust. Lubię realistyczne strzelanki i przyznać muszę, że gra prezentuje się bardzo dobrze pod tym względem, ale chyba pozostanę przy grze UrbanTerror. Pozdrawiam!

webnull   9 #16 20.02.2011 12:52

@lukasamd | 20.02.2011 10:48
Szkoda tylko, że Battlefield 2 nie jest natywnie na Linuksa czy FreeBSD.

  #17 20.02.2011 13:08

@webnull | 20.02.2011 12:52 #13
"Szkoda tylko, że Battlefield 2 nie jest natywnie na Linuksa czy FreeBSD."
A kto normalny korzysta z Linuksa do grania pomijając jakieś pasjanse i Flashowe gierki?
Bardziej szkoda tego, że Battlefield 2 jest mierną grą.

kijek   6 #18 20.02.2011 14:08

Gra jest świetna, szkoda tylko, że prawie nikt nie gra i istnieje tylko jeden sensowny serwer. Na pozostałych są pustki.

  #19 20.02.2011 14:16

"Szkoda tylko, że Battlefield 2 nie jest natywnie na Linuksa czy FreeBSD."

to jest nieoplacalne i predko sie to napewno nie zmieni

webnull   9 #20 20.02.2011 15:11

@Anonim (niezalogowany) | 20.02.2011 13:08
Bardziej szkoda, że są tacy ludzie którzy uważają windowsa za jedyny słuszny system do wszystkiego.

Ja nie zamierzam używać czegoś co Mi nie pasuje, w dodatku drogo kosztuje.

@kijek
No jest kilka serwerów na których są zawsze ludzie.

Piratebay - niskie pingi, punkbuster, dużo graczy
CTF For ALL People - duże pingi z polski, brak punkbustera, dużo graczy

I reszta to jakieś klanowe gdzie zawsze ktoś jest, ale zazwyczaj są tam osoby z dobrymi umiejętnościami.

Druedain   14 #21 20.02.2011 15:36

O ile niekorzystanie z czegoś co "Ci nie pasuje" rozumiem, o tyle unikania płatności się raczej nie uniknie w pewnych sytuacjach... Nie prowadziłem poważniejszych obserwacji, ale wydaje mi się, że pomijając unikaty, jak np. StarCraft, gry dla jednego gracza popularność szybko tracą (w sensie nie będą rozwijane i dopracowywane tak długo jak np. Linux). Raczej nie zaczną one powstawać niekomercyjnie, bo są to dzieła jednorazowe i większość zalet otwartych programów (najczęściej darmowych, bo pomijam otrzymywanie profesjonalnej pomocy technicznej) w nich nie będzie mieć znaczenia, więc jedyną zachętą dla twórców (obok ewentualnej pasji) będzie wizja zarobku. O ile jeszcze otwarcie np. kodu silnika gry będzie miało sens (patrz kolejne wersje Id Tech), o tyle otwarcie kodu całej gry może już niekoniecznie (ale i tu myślę, że najlepszym wyjściem jest otwarcie kodu dla gier starszych, którymi ludzie przestają się interesować – patrz Warzona2100, czy zdaję się, starsze Quake'i). Właściwie to temat trochę rozległy jest i ktoś sprawnie posługujący się sztuką pisania dobrych artykułów mógłby z tego wykrzesać cały wpis na blogu jeżeli się zgadzałby... Ewentualnych zainteresowanych zachęcam.

Druedain   14 #22 20.02.2011 15:40

Dodać jeszcze mogę, że mimo wszystko istnieją projekty rozbudowanych gier otwartych, np. 0 A.D. W praktyce jednak gra powstaje i powstaje... i powstaje... i powstaje... Zakładając, że gra będzie dobrze zrobiona chyba bym wolał za nią zapłacić i dostać ją szybciej niż liczyć na ewentualne zainteresowanie projektem przez entuzjastów.
Przypomniało mi się też kilka fajnych inicjatyw jak np. otwarcie kodu gier po akcjach charytatywnych Humble Bumble Upon (jakoś tak to szło...), czy zapowiedź Notcha dotycząca Minecrafta, związana z osiągnięciem jakiegoś wyniku finansowego (?), czy czegoś podobnego (ilość kopii sprzedanych? (różnica na tym polega, że cena gry rośnie wraz z jej rozwojem)).

Mayron   5 #23 20.02.2011 16:24

Szkoda tylko, że ta gra nie dorasta do pięt innym, które nie są "otwarte".

  #24 20.02.2011 16:35

@webnull | 20.02.2011 15:11 #20
"Bardziej szkoda, że są tacy ludzie którzy uważają windowsa za jedyny słuszny system do wszystkiego."
Nigdy nie uważałem Windows za system do wszystkiego. Jeśli chodzi jednak o gry, to bije on na głowę Linuksa.

"Ja nie zamierzam używać czegoś co Mi nie pasuje, w dodatku drogo kosztuje."
Drogo? Chyba dla leni i nierobów. Wybacz, ale cena Windows jest na prawdę na bardzo przyzwoitym poziomie, nawet na polskie zarobki.

webnull   9 #25 20.02.2011 16:50

@Mayron
Szkoda tylko, że ta gra ma 10 lat i wciąż żyje.
Twoje nowe "super" gry nawet w planach wtedy jeszcze nie były.

BenderBendingRodriguez   6 #26 20.02.2011 17:18

@webnull
Tak jak mnie przekonałeś do ponownego spróbowania gentoo tak i sobie wypróbują tą gierkę :)

webnull   9 #27 20.02.2011 17:51

@BenderBendingRodriguez | 20.02.2011 17:18
Cieszę się, że mogłem pomóc ;-)

BenderBendingRodriguez   6 #28 20.02.2011 17:58

@webnull

Nawet sobie nie wyobrażasz jak mi się gentoo podoba :) Będę musiał napisać coś o tej dystrybucji na tutejszym blogu bo to jest według mnie najlepsza dystrybucja ze wszystkich. Do tego najszybsza, ze świetnym zarządzaniem zależności. Po prostu cud miód, Fedora 14/15 się przy tym kryje :)

webnull   9 #29 20.02.2011 18:02

@BenderBendingRodriguez
Też tak uważam odkąd przeszedłem z Arch Linux (wcześniej jeszcze Debian, Ubuntu).

Wystarczy Gentoo zrozumieć, dalej już z górki ;-)

Jaahquubel_   13 #30 20.02.2011 18:16

Ostatnią grą "większą" od pasjansów, w którą grałem, była gra Warzone 2100 - bardzo ciekawy (dla mnie) RTS. Po drodze był Scorch 3D. Obie gry są wieloplatformowe.

Vifon   5 #31 20.02.2011 21:54

@webnull
@BenderBendingRodriguez
No i przez Was znowu mam wątpliwości na jakie distro przejść... Chciałem Archa póki miałem czas, ale nie wypaliło (BenderBendingRodriguez widział na forum czemu). Teraz to pewnie czas będzie dopiero w wakacje, więc zmieni mi się ze 3 razy wybór... Studia to zuo.

webnull   9 #32 20.02.2011 22:35

@Vifon
Skoro używasz Awesome WM to nie widzę powodu dlaczego nie mógłbyś przejść na Gentoo.

  #33 20.02.2011 23:16

dziwne to sformuowanie "...bez odpowiedniego wycelowania z celownika strzeleckiego umieszczonego na broni."

Vifon   5 #34 21.02.2011 00:12

@webnull
Próbowałem, ale były pewne problemy. Może w wakacje spróbuję jeszcze raz. Jednak Gentoo kusi. Jak o tym myślę, to trochę się moja wiedza od ostatniego razu zmieniła, a poza tym wiem jaki zrobiłem kardynalny błąd. Nigdy, ale to nigdy nie powierzajcie konfiguracji systemu (nawet częściowej, może nawet zwłaszcza) komuś innemu. Wtedy już w ogóle nie wiadomo co jest zrobione, a co nie.
Hmm... W sumie może zacznę w tym tygodniu. Zajęcia się dopiero będą zaczynać. Dzięki za zachęcenie do spróbowania.

teletubies1   4 #35 21.02.2011 00:38

@Vifon
Nie kombinuj tylko ściągaj Debiana testing i już :D
@webnull
Niezły wpis, w końcu o jednej z ciekawszych gier dostępnych na linucha. Mogłeś wspomnieć że autor (Coroner) przygotowuje nową wersję tej gry. Więcej info na polskiej stronie true combat. Być może gra spowoduje że scena jak i sama gra odżyje, i będzie się mieć tylko coraz lepiej.
@Mayron
To jest wpis o True Combat, jedyne porównanie jakie tutaj występuje to do CoF 4, do którego jest rzeczywiście podobny w rozgrywce. Sama gra jest niezła, i to niektóre nie"otwarte" gry mogą z niej czerpać ciekawe pomysły, jak np. free running
@Sławekn
Hmmm patrz Doom 3 jak i Quake 4 w swoim czasie były dośc ładne graficznie. Bardzo prawdopodobnie że mogły by wyglądać jeszcze lepiej. Więc teza że niby do directx się umywa jest bzdurna

teletubies1   4 #36 21.02.2011 00:40

@Mayron
Poza tym, czy ta gra ma dorastać do innych gier czy po prostu być ?

TestamenT   12 #37 21.02.2011 04:38

Niestety niejaki Coronera programista, pan i władca TC:E przestał rozwijać tego moda. I nie chciał udostępnić kodu społeczności.
Ale przypomniał sobie o TC:E i tworzy nową wersje o nazwie TC:Close Quarters Battle.
Jednak nie wiadomo kiedy Coronera wypuści moda ponieważ pracuje nad nim sam w wolnym czasie.
Jeżeli chcecie się zorientować czym ma być Close Quarters Battle
to zapraszam tu http://www.truecombat.pl/
Można znaleźć dwa filmiki i kilka fotek przedstawiające CQB.

  #38 21.02.2011 07:20

@webnull | 20.02.2011 16:50 #25
"Szkoda tylko, że ta gra ma 10 lat i wciąż żyje."
10 lat? A to ciekawe, bo sam Wolfenstein: Enemy Territory miał premierę w 2003 roku.
SDK pozwalające na tworzenie modów ukazało się dopiero w 2004.
Z szybkiego wygooglania wychodzi, że TC:E można datować październik 2004, a obecną wersję dopiero na 2007 rok.
Zresztą co obchodzi gracza, w którym roku ukazała się gra? Należy grać w gry tylko dlatego, że dają się jeszcze odpalić? Ja w przeciwieństwie do Ciebie nie kieruję się pokrętną ideologią przy wyborze gier ("nie musi być grywalna byle uruchomiła się pod Linuksem"). Wybieram gry, które potrafią mi zapewnić rozrywkę.
Nazywanie tej gry realistyczną czy porównywanie do Call of Duty 4 to kpina.
Dodam, że większości graczy nie zależy na realistycznym symulatorze pola walki. Gry mają przede wszystkim zapewniać rozgrywkę a nie być realistyczne. Dla mnie TC:E jest po prostu kolejną nudną grą podobną do innych "linuksowych" FPSów.

"Twoje nowe "super" gry nawet w planach wtedy jeszcze nie były."
Zejdź na ziemię. Do 2004 roku ukazało się wiele gier ciekawszych od TC:E.

TestamenT   12 #39 21.02.2011 09:06

Anonim (niezalogowany) zanim mod ukazał się na Wolfenstein: Enemy Territory to miał swoje początki na Quake3

I poco ta agresja.

A i mały błąd popełniłem nie Coronera tylko Coroner. Użyłem bez opamiętania kopiuj-wklej.

  #40 21.02.2011 09:33

@TestamenT | 21.02.2011 9:06 #39
"zanim mod ukazał się na Wolfenstein: Enemy Territory to miał swoje początki na Quake3"
Idąc takim tokiem rozumowania to gra Delta Force: Xtreme miała początki w ubiegłym tysiącleciu (gra Delta Force została wydana w 1998). Webnull wyraźnie pisał o grze opartej na silniku Enemy Territory.

"I poco ta agresja."
Agresja? Po prostu nie lubię gdy ktoś uważa się za Alfę i Omegę, ma fanatyczne podejście do wielu spraw i wypowiada się w tematach o których nie ma pojęcia.

przemo_li   11 #41 21.02.2011 10:37

@Anonim
Wychodzi na to, że:

Gra musi być na DX11
Gra musi być na Win
Gra musi być płatna
Gra musi być nie-realna
Gra musi być ...

Bo jak nie...
A niech jeszcze ktoś przedstawi grę w inny sposób...
Albo niech spróbuje mieć inne preferencje...

Przecież nie można być tak ostentacyjnym w uwidocznianiu sowich mylnych poglądów....

PS Tak miałeś parę merytorycznych, poprawnych uwag, ale forma nie pasuje ani do treści ani do sposobu w jakim o sobie i innych myślisz. Wrzuć na luz, wytkaj wszystkim błędy merytoryczne, ale nie depcz innych, za poglądy niekompatybilne z twoimi. A i załóż konto na DP!
Wszystkiego najlepszego!

TestamenT   12 #42 21.02.2011 10:39

@Anonim (niezalogowany) ale silnik Quake3 i Wolfenstein: Enemy Territory to w sumie ten sam silnik.

No ale trochę webnull wprowadził w błąd bo jeżeli mowa o Enemy Territory to można mieć również na myśli Enemy Territory: Quake Wars na silniku id tech 4.
I również Enemy Territory: Quake Wars jest na Windowsa i Gnu\Linux.
Swoją drogą to w demo tej gry spędziłem więcej czasu nisz grając w kampanie dla jednego gracza w CallOfDuty4,6 i 7 razem wzięte :D

przemo_li   11 #43 21.02.2011 10:39

TC:E ma jedną wadę.

Za każdym razem gdy po przerwie do niej wracam, mam problemy z dociągnięciem nowych planetek! 1GB samych plansz nie jest dużą liczbą. Co przy łączu 1Mb męczy.

Społeczność jest całkiem innowacyjna i żywa.

teletubies1   4 #44 21.02.2011 11:28

To co panowie robimy jakiś meczyk ? :D Ekipa dobreprogramy.pl :P

webnull   9 #45 21.02.2011 12:19

@teletubies1
Moglibyśmy zrobić meczyk w TCE, tylko wiesz mam za słabe łącze internetowe aby postawić serwer do meczyku, żadnej gierki poza AssaultCube nie uciągnę. A jest źle, bo nie ma żadnych kabli pod domem, używam płatnego wifi(citymedia.pl) bo tylko to Mi pozostało - i mam łącze 512 kbit/s uploadu, 2 mbit/s downloadu.

  #46 21.02.2011 23:12

Jako uzupełnienie mojej poprzedniej wypowiedzi pozwolę sobie podlinkować filmy przedstawiające

Lock On: Modern Air Combat
http://www.youtube.com/watch?v=WOPcf-fFlWc

oraz Flaming Cliffs
http://www.youtube.com/watch?v=r35JbYfkvlw

  #47 22.02.2011 01:21

@przemo_li | 21.02.2011 10:37 #41
Moderatorowi nie spodobały się chyba linki do YouTube więc postanowił nie przepuścić kilku moich wypowiedzi.
Nie będę się powtarzał i pisał kilka razy tego samego komentarza.
Napiszę skrótowo na wybrane zarzuty a otrzymanie pełniejszej odpowiedzi zależy tylko od odblokowania moich poprzednich komentarzy przez moderatora.

"Gra musi być na DX11"
Nigdzie tutaj nie pisałem o DirectX nie wspominając o DirectX 11.
Próbujesz mi wcisnąć w usta słów których nie wypowiedziałem.
Zresztą podałem jako przykład - moim zdaniem dobrej gry - Joint Operations (którą cenią za bardzo rozwinięty tryb COOP), która ukazała się w 2004 więc siłą rzeczy nie korzystała z DX11.
Nigdy też nie twierdziłem, że najnowsze gry są lepsze od kilkuletnich.

"Gra musi być na Win"
Nie musi, ale Windows jest dobrą platformą dla gracza i znacząca większość dobry gier ukazuje się właśnie na tą platformę.

"Gra musi być płatna"
Nie musi, ale tak to już jest, że dobre gry są płatne. Poważna firma, która chce zarobić na grze jest w stanie zainwestować w nią niemałe pieniądze. Efekt będzie zapewne lepszy od pracy amatorów traktujących tworzenie gier jako hobby. Mogą oczywiście zdarzyć się wyjątki. Widziałem grywalne darmowe gry a nawet open source (często jednak udostępniane jako open source po komercyjnej porażce produktu lub na skutek uwolnienia kodu wiele lat po premierze), jednak żadnej z nich nie mógłbym nazwać hitem.

"Gra musi być nie-realna"
Nie chodzi o to, że gra ma być surrealistyczna. Gra ma zapewnić rozrywkę. Dokładniejsze odwzorowanie pewnych aspektów sprawia, że gra staje się nudna i za trudna dla wielu graczy.
Dodam, że nie uważam gier typu "True Combat: Elite", "Battlefield" czy "Call of Duty" za realistyczne. Te gry stosują szereg uproszczeń. Nie ma w tym nic złego dopóki te uproszczenia poprawiają grywalność. Nie znam współczesnej gry FPS, która byłaby symulatorem lokalnego pola walki.
Podam przykład gry Digital Combat Simulation. Po obejrzeniu trailerów dużo osób jest zachwyconych grą. Jednak gdy dojdzie już do uruchomienia gry i wypadałoby unieść śmigłowiec w powietrze dla wielu osób takie zadanie okazuje się za trudne.
Gracze przez takie gry jak Battlefield są przyzwyczajeni do łatwego sterowania pojazdami. Gdy zaś zostają zmuszeniu do wykonania kilkudziesięciu czynności (dosłownie) w celu uruchomienia maszyny ich entuzjazm opada. Takie gry jak Lock On czy Digital Combat Simulation są kierowane do entuzjastów, którzy często są w stanie zakupić drogi sprzęt do ich obsługi (i nie chodzi mi tutaj o koszt PC czy joysticka).

Tym razem nie zamieszczę linków w obawie przed usunięciem komentarza.

TestamenT   12 #48 22.02.2011 10:34

@Anonim (niezalogowany) a znasz Arma2? Dość wymagający symulator pola walki. Niestety nie jest wolny od wad głównie w AI ale mimo to gra jest świetna.

tomimaki   6 #49 23.02.2011 19:20

Cholera, nie ma na PlayDebie. Trzeba ściągnąć archiwa. :/

  #50 25.02.2011 20:20

piszesz że ten silnik graficzny powala elastycznością source engine i gold source. jak masz takie gry jak cs 1.6 i source to wejdź na serwery 4fun też masz inne bronie tylko po wpisaniu lub za zabicia czy tam za kase. source jest tak elastyczny że postanowiono wypuścić gmoda - tu zrobisz wszystko. i jeszcze coś, grałeś pan w hl ? ja w tą grę gram ponad 9 lat.

webnull   9 #51 20.06.2011 16:22

@wd (niezalogowany) | 25.02.2011 20:20
Sam silnik jak każdy silnik pozwala na modyfikację broni bo wtedy nie byłby normalnym silnikiem do gry :-)

W Counter-Strike nie możesz na każdym serwerze mieć innej broni która by miała inne obrażenia, kule poza skinami.

W Truecombat jak się uprzesz to napiszesz do serwera RPG-7 które jeszcze nigdzie nie było widziane. I takie RPG które można podnieść do rąk a nie nacisnąć "E" i strzelać (skrypt na mapie).