Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Project Morpheus — informacje o nowej wersji gogli VR od Sony

Sony od jakiegoś czasu pracuje nad hełmem VR dedykowanym dla konsoli PlayStation 4. Nadal nie jest znana cena finalnej wersji czy też dokładna data premiery. Mówi się, że finalną wersję zobaczymy około 2016 roku. Podczas tegorocznego E3 (czerwiec) Sony ma zaprezentować wspierające Morfeusza gry. Zobaczmy jednak jak ewoluuje ten projekt.

Czym jest "Projekt Morfeusz"?

Jak już wspomniałem w tytule to nic innego jak hełm wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście Projekt Morfeusz to tylko nazwa robocza a same gogle w momencie premiery dostaną zapewne zupełnie inną nazwę.

O specyfikacji

Względem prototypu z 2014 roku obecna wersja przeszła dość dużą zmianę. Ekran LCD zastąpiono OLED 1920x1080 RGB z odświeżaniem 120 hz (dla porównania Oculus Rift obecnie 1200x1080 75 Hz.). Dzięki dodaniu 9 ledowych diod na przodzie i bokach hełmu śledzenie położenia za pomocą PS Camera jest teraz w pełnych 360 stopniach. Opóźnienie zredukowano do mniej niż 18 milisekund - dzięki temu ruch gracza będzie szybko odczytywany a imersja z grą jeszcze większa.

Najnowsza wersja została także przeprojektowana jeśli chodzi o rozkład ciężaru oraz zmniejszono wagę urządzenia. W przypadku gogli VR to (moim zdaniem) najważniejszy problem - takie urządzenie musi być przecież jaknajlżejsze jeśli twórcy chcą byśmy tego używali. Ciekawe wideo o nowej wersji Morfeusza przygotował serwis The Verge.

Projekt Morfeusz wspiera oczywiście dźwięk 3D. Wprowadzono także nową funkcję zwaną social screen, która pozwala przesłać obraz z gogli na tv gdy chcemy pokazać komuś w co gramy lub zagrać z kimś nie zdejmując gogli. Gry przygotowywane pod hełm mają korzystać nie tylko z kontrolera Dualshock 4 ale też ze znanego wszystkim posiadaczom PS3 kontrolera PS Move, który to wreszcie ma szansę dostać drugie życie.

Inne zmiany

Najnowszy model posiada także poprawiony system mocowania tak aby wkładanie i zdejmowanie hełmu VR było wygodniejsze. Nie ma też problemu by założyć hełm na okulary.

Dostępne dema - opinie

Sony przygotowało na potrzeby prezentacji Morfeusza kilka dem.

Powyżej widzicie zdjęcie z dema The London Heist. We wrażeniach serwisu techradar przeczytać możemy, że zdarzają się jeszcze problemy z płynnością śledzenia ruchu np. przy szybkim przeładowaniu broni w grze ale może mieć to związek z tym, że testujący po prostu ustawił się tak, że kamera nie widziała kontrolera ;). Poza tym sprzęt spisywał się bardzo dobrze. "To najbardziej interaktywne demo VR jakie testowałem" możemy przeczytać. Inne dema to choćby Playroom gdzie sterowanie odbywa się za pomocą pada. Świecący pasek na padzie (lightbar) wspiera śledzenie pozycji gracza w otoczeniu

Podsumowanie

Projekt Morfeusz wydaje się zmierzać w dobrym kierunku jeśli chodzi o rozwój. Zmniejszenie wagi, zmiana LCD na OLED to świetna wiadomość. Teraz pozostaje tylko czekać na ogłoszenie konkretnych gier pod Morfeusza (planowany gdzieś na 2016/2017 rok Silent Hills nadałby się idealnie moim zdaniem - horrory aż proszą się o zwiększenie imersji) jak i wreszcie informację o cenie i dacie premiery finalnej wersji Morfeusza. Jeśli tylko Sony postanowi wzorem PS4 sprzedawać urządzenie w rozsądnej cenie to Morfeusz ma szansę na zdobycie popularności - podstawę do tego ma doskonałą - sprzedaż PS4 jest więcej niż doskonała.

co sądzicie o Morfeuszu? o hełmach VR?

użyte grafiki pochodzą z oficjalnego bloga PS jak i serwisu techradar 

sprzęt gry

Komentarze

0 nowych
xywa11   9 #1 14.03.2015 10:00

Mnie ciekawi, czy to będzie kolejna technologia, która “zawładnie światem”, i czy ją (kolejną) też MS prześpi.

KyRol   18 #2 14.03.2015 12:19

Ja tam miałem na głowie jaką wczesną wersję Okulusa i poza tym, że niezależnie od włączonego dema chciało mi się rzygać, myślałem tylko o jak najszybszym zdjęciu tego ustrojstwa z głowy. Percepcja przestrzenna w VR bez dwóch zdań jest nieporównywalnie upośledzona do tego co mamy w realu. Ciekaw jestem pierwszych badań tego czegoś na zdrowie ludzkie, przede wszystkim wzrok.

KyRol   18 #3 14.03.2015 12:28

@xywa11: Pomysł jest równie stary co świat gier. Już za czasów konsol Atari myślano o takim hełmie https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Jaguar#Atari_Jaguar_VR_Headset_Prototype, tylko mając 2 tak małe kineskopy blisko oczu radość ze zdrowia mogła szybciej się skończyć niźli ktokolwiek mógłby przewidzieć. Poza tym na tamte czasy sukcesem by było gdyby przyłbica ważyła mniej niż 5kg, a taki ciężar jednak byłby znacznym obciążeniem dla kręgosłupa. Nie wiem czemu to coś nie ujrzało światła dziennego - było zbyt drogie w produkcji, technologicznie w produkcji masowej coś się okazało nie do przeskoczenia, a może brakowało zainteresowanych? Wtedy to były czasy, że gry nie były produktem dla każdego.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #4 14.03.2015 13:23

@KyRol: kiedyś to nie miało żadnego sensu.... nikt nie chciał nosić 5kg na głowie do tego kineskop kilka cm od oczu to raczej nie był dobry pomysł. Dopiero teraz, w dobie ekranów LCD/OLED zaczynają mieć takie urządzenia sens.... ale jeszcze muszą popracować wszyscy nad wagą bo takie gogle nie mogą być ciężkie... nawet powinny być wagowo zbliżone do okularów 3D....

KyRol   18 #5 14.03.2015 13:30

@xomo_pl: ...co nie zmienia mojego zdania co do faktu, że nie sprawię sobie takiego hełmu. Rozwiązano stare problemy, a implikowano nowe... Uważam, że coś co żarzy światłem z tak bliskiej odległości po oczach nie może być dobre. To nie koniec problemów, teraz jest moda na bezprzewodowe wynalazki, ciekawe jaki mają wpływ na zdrowie gracza fale BT/WiFi kumulujące się w kasku...

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #6 14.03.2015 13:35

@KyRol: generalnie krążące opinie są raczej pozytywne... mam nadzieję, że będzie gdzieś możliwość przetestować te gogle bo kupować w ciemno też raczej nie planuję..

KyRol   18 #7 14.03.2015 13:39

@xomo_pl: Opinie stada baranów zawsze będą przychylne. Jak wspomniałem, mnie interesują opinie środowisk naukowych.

xomo_pl   21 #8 14.03.2015 13:56

@KyRol: ja tam własne wrażenia stawiam nad czyjeś, bez względu na to kto jest autorem ;) jeśli sprzęt będę mógł sprawdzić na żywo i mi się spodoba to nad zakupem się pomyśli ;)

Wawrzino   8 #9 14.03.2015 22:34

A ja siedzę cicho i czekam na NerveGear...
Jak na razie jedynym sensownym zastosowaniem hełmów VR jak dla mnie są gry wyścigowe, gdzie gracz siedzi za kierownicą, gdyż w tych grach ruch ciała jest zerowy i wydaje mi się, że tu nie powinno być problemów z błędnikiem.