60 urodziny kodu kreskowego

60 urodziny kodu kreskowego08.10.2012 13:37

Wczoraj, 7 października, kod kreskowy skończył 60 lat. Wynalazek, wydawałoby się, nowoczesny i niezbędny do życia, jest jeszcze starszy…

W 1948 roku sieć sklepów w Filadelfii zwrócił się z prośbą do Instytutu Drexela z prośbą o opracowanie metody automatycznego „nabijania produktów na kasę” — czyli o coś, co obecnie nie działa jedynie w nielicznych sklepach. Wniosek został złożony w roku 1949, zaś 7 października 1952 roku amerykański urząd przyznał patent na czarno-biały kod kreskowy i maszynę, która go odczyta (numer 2,612,994) Josephowi Woodlandowi i Bernardowi Silverowi. Pierwsze kody tego typu nie były jednak złożone z kresek. Wynalazcy inspirowali się słojami widocznymi po ścięciu drzewa i ich kod przypominał raczej tarczę strzelecką.

Pierwsze komercyjne zastosowanie takiego kodu miało miejsce dopiero w 1966 roku i szybko przedsiębiorcy zorientowali się, że wypadałoby opracować jakiś standard. W 1970 roku zakończono tworzenie Universal Grocery Products Identification Code — kodu jednoznacznie identyfikującego produkty spożywcze, z którego rozwinął się sposób kodowania wszystkich produktów. Pierwsza kasa ze skanerem kodów pojawiła się w supermarkecie w Troy w stanie Ohio, pierwszym produktem z nadrukowanym kodem kreskowym była guma do żucia firmy Wrigley… również obecna na rynku do dziś.

Przez ostatnie 40 lat tak oswoiliśmy się z kodami kreskowymi, że brak paseczków na produkcie jest problematyczny (niezważone warzywa, nieczytelny kod na produkcie, potrzeba szukania na karteczkach kodu na ten konkretny rodzaj bułek…) i może uniemożliwić zakup produktu lub załatwienie jakiejś sprawy. Nie zmienia to jednak faktu, że kod kreskowy niezwykle ułatwia nam życie — przede wszystkim robienie zakupów, ale też identyfikację różnych przedmiotów lub osób, wypożyczanie książek czy dostarczanie poczty. Kody trafiły również do kultury popularnej i sztuki, zdarzają się sceny w filmach przedstawiające skanowanie takiego kodu czy też prawdziwe tatuaże.

Oczywiście podane wyżej kody to nie jedyne sposoby upakowania informacji czytelnej dla jakiegoś urządzenia. Przykładowo, Microsoft Research opracował Microsoft Tag opracowany na podstawie technologii High Capacity Color Barcode (HCCB) — kolorowy system dwuwymiarowych kodów kreskowych (na oko raczej trójkątowych) o wysokiej pojemności. Na powierzchni 2,56 cm2 mieści się tu 13 bajtów danych i informacje potrzebne do zastosowania algorytmu korygującego na wypadek uszkodzenia. Przyszłością kodu kreskowego jest prawdopodobnie kod QR — Quick Response — który może zawierać o wiele więcej danych, niż zwykły kod kreskowy, zaś w przemyśle często stosowane są różne kody Data Matrix. Na razie jednak nie zanosi się, aby kod kreskowy został przez którąś z licznych alternatyw wyparty — po prostu nie ma takiej potrzeby i podczas gdy na stronę producenta, Wikipedii (Gibraltar, Monmouth) czy z rozkładem jazdy zabierze nas zeskanowany smartfonem kod QR (rzadziej mały Data Matrix), w sklepach jeszcze długo królować będą kreseczki.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.