62,7% Polaków korzysta z Internetu, 8% z mobilnego, a za usługi płacimy niechętnie

62,7% Polaków korzysta z Internetu, 8% z mobilnego, a za usługi płacimy niechętnie13.12.2013 13:37

W dobiegającym końca tygodniu pojawiło się sporo wyników badań, opublikowanych przez firmy monitorujące stan Internetu w naszym kraju oraz podejście Polaków do Sieci. Korzystanie z Internetu z kwartału na kwartał deklaruje coraz więcej osób — pod koniec ubiegłego roku było to 57,5%, wiosną 59,7%, zaś najświeższe wyniki badania NetTrack mówią już o 62,7%. Szacuje się, że online jest prawie 18,9 miliona Polaków, czyli o 1,8 miliona więcej niż przed rokiem. Oznacza to również, że w okresie, w którym zostało przeprowadzone badanie (sierpień-październik 2013) po raz pierwszy penetracja sieci przekroczyła 60%.

Wzrosła również popularność łączy mobilnych. Respondenci wspomnianego wyżej badania zadeklarowali, że 8% z nich korzysta z Internetu w ten właśnie sposób, zaś rok temu było to 3,2%. Z danych Gemiusa sprzed kilku dni wynika, że znacząco rośnie także zainteresowanie korzystaniem z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. W Polsce przed rokiem 4% odwiedzin stron pochodziło ze smartfonów i tabletów, w tym roku było ich dwa razy więcej.

Odsetek odsłon z urządzeń mobilnych w Polsce rośnie szybko, ale nie jesteśmy w czołówce. W Estonii, która jest tegorocznym rekordzistą, udział urządzeń mobilnych w dostępie do Internetu potroił się względem ubiegłego roku, ponad dwukrotnie wzrósł w Bułgarii. W Danii wynosił w dniach 4-10 listopada aż 35%, zaś w naszym regionie rekordzistami są Słowacy ­— 22%. Najmocniej trzymają się komputerów obywatele Mołdawii — tylko 1% odsłon został wygenerowany przez smartfony lub tablety.

Nieco starsze badanie Gemiusa mówi, że jedną z najpopularniejszych metod wykorzystania Internetu jest strumieniowe odtwarzanie multimediów — robi to więcej niż co czwarty polski internauta. Nie zaskoczyły także wyniki badania tematów materiałów, których najczęściej poszukują w Sieci Polacy. Na pierwszym miejscu znalazła się publicystyka i informacje, czyli materiały, które pojawiają się na stronach niemal błyskawicznie i których nie znajdziemy nigdzie indziej. Na drugiej pozycji znalazła się rozrywka i kultura, na trzecim zaś szybko rosnące w siłę, choć nie przez wszystkich lubiane, wideoporadniki i materiały dotyczące stylu życia. Co ciekawe, oglądanie i słuchanie za pośrednictwem Internetu deklaruje niemal co druga korzystająca z niego osoba w wieku przekraczającym 55 lat.

Z rosnącą penetracją Sieci zmieniają się też przyzwyczajenia polskich internautów… choć nie w kwestii płacenia za usługi. Firmy Pentagon New Media i Best Content we wrześniu przeprowadziły badanie, podczas którego 46,3% respondentów zadeklarowało, że nigdy nie zapłacili za jakąkolwiek treść bądź usługę oferowaną za pośrednictwem Internetu. Autorzy badania podkreślili, że tak liczna grupa unikających opłat internautów to ogromna baza potencjalnych klientów, o których walczyć mogą przedsiębiorcy, a Polacy będą stopniowo przekonywać się do płatnych usług. Jest to założenie optymistyczne, pomijające dystans i momentami nawet niechęć, z jakimi nad Wisłą niektórzy podchodzą do płacenia za usługi lub dobra cyfrowe. Osobiście spotkałam się z (dla mnie) dziwnym podejściem, że za papierowe książki należy i warto płacić, ale ebooki można pobierać z torrentów, bo kupując treść cyfrową płaci się za nic. Czyli praca autora, korektora, wydawcy i dystrybutora nic nie kosztuje?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.