Blog (5)
Komentarze (40)
Recenzje (0)

Ósma najdroższa ciecz świata cz. I

@aeserehtÓsma najdroższa ciecz świata cz. I08.07.2021 00:19

Niektórzy z was mogą się domyślać, a inni żyją w błogiej niewiedzy. Dla tych drugich to, co usłyszą, okaże się zapewne niespodzianką. Mowa tutaj oczywiście o tuszu do drukarek potrafiący osiągać zawrotne ceny do 9700 zł za litr.

Skąd ta cena?

Spróbujemy ustalić, na czym polega fenomen przebicia cenowego sięgającego ponad 26000% względem kosztów produkcji :)

Powód jest jeden: kasa

Najlepszym przykładem, zobrazowania będzie firma lexmark (ale dotyczy to tak samo innych marek). Zapewne, zdarzyło się wam, że przy wymianie tuszu opłacalność była porównywalna z zakupem nowej drukarki. Weźmy za przykład najtańszą drukarkę laserową kolorową tej firmy Lexmark C3224dw. (Drukarki laserowe są popularne poprzez niski koszt druku i szybkość wydruku)

Cena drukarki na stornie Lexmarka na dzień pisania wynosi 788 zł brutto. Drukarka ma załączone startowe tonery 500/500/500/750 (CMYK). Na pierwszy rzut oka wszystko pięknie. Wysoka rozdzielczość, LAN, WiFi, duplex, 22 strony na minute. Całkiem niezła oferta, przynajmniej do pierwszej wymiany materiałów eksploatacyjnych. Za komplet tonerów wymiennych 1500/1500/1500/1500 (CMYK) zapłacimy... 1593 zł, czyli dwu krotność naszej drukarki. Czyli może lepiej kupić nową drukarkę? Niektórzy mogą powiedzieć, że nowe tonery są większe — słusznie. Nie tłumaczy to jednak ich wysokiej ceny. Oszacujmy, ile jest warta drukarka po odjęciu tuszy.

788 zł - (421 zł / 3 * 3 + 330 zł / 2) = 202 zł  szacowana cena samej drukarki

Hmm... daje troszkę do myślenia. Producent zapewne dopłaca, abyśmy ją kupili.
Koszt wydruku pojedynczej strony wyniesie 1,062 zł.

Zobaczmy, jak sytuacja wygląda dla najtańszej drukarki atramentowej. Weźmiemy tutaj z Morele model Canon PIXMA TS205 za 263 zł, a cartridge kosztują w wersji XL w super zestawie za 179 zł.

Widzimy powtarzający się motyw taniej drukarki i drogich tuszy. Tutaj teoretyczna wydajność wynosi 400 stron, więc koszt wydruku pojedynczej strony wyniesie: 0,4475 zł
Czyli... taniej?! Ale przecież reklamy!
Przy takim przebiciu ceny koszt materiałów eksploatacyjnych leży tylko w gestii producenta.

Jeżeli np. weźmiemy troszkę droższą drukarkę innej marki Epson ITS EcoTank L1110 za 589 zł tusze do niej za komplet 97 zł (CMYK) wtedy koszt wydruku pojedynczej strony wynosi tylko 0,014 zł, czyli 31 razy taniej niż poprzedniczka oraz 73 razy taniej niż drukarka laserowa.


To jest koniec pierwszej części wpisu serii o tuszach i tonerach :). Serię pewnie podzielę na 3 części, gdzie w następnych częściach omówię kwestie składu tuszy, części drukarek oraz zamienników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.