Blog (8)
Komentarze (169)
Recenzje (2)

PayPal i Trustly uginają się – doładowania będą znów szybkie

@AnonimitoPayPal i Trustly uginają się – doładowania będą znów szybkie01.06.2016 22:45

Trochę to trwało, ale wygląda na to, że PayPal i Trustly ugięli się pod presją nacisku zarówno ze strony polskich banków, które Trustly skutecznie blokowały jak i samych użytkowników. Do osób korzystających z usług PayPal trafia właśnie mailing wg którego krótko mówiąc usługa szybkiego doładowania konta PayPal zostanie zmieniona i o ile nadal będzie robiona we współpracy z Trustly, to dodatkowo pomoże Dotpay zapewniając powrót metody pay-by-link. Obecność Dotpay wskazuje, że szybkie doładowania wrócą do normalnego stanu i ponownie będzie można korzystać bez obaw z tej metody doładowywania kont.

Geneza problemu

PayPal od dość dawna oferował usługę szybkiego doładowania konta. W Polsce działała ona we współpracy z firmą Bluemedia, która pośredniczyła w przekazie środków. Działanie opierało się o logowanie się samemu na stronie swojego banku i dokonaniu wpłaty - realizacji już przygotowanego przelewu. Jest to metoda pay-by-link.

Ok. 26 kwietnia PayPal zmienił jednak operatora usługi szybkiego doładowania, przechodząc do współpracy z Trustly. Sposób działania tej firmy był inny i choć zgodny z prawem, to budzący co najmniej duży niepokój, gdyż zamiast przelewy realizować samemu Trustly prosiło użytkowników o dane logowania do kont bankowych, by realizować przelewy w ich imieniu.

W dobie masowych akcji phishingowych polegających na wyłudzaniu danych do logowania do kont bankowych przez cyberprzestępców taka metoda realizacji doładowań uczy użytkowników ryzykownych działań i podawania wrażliwych danych na stronach potencjalnie szkodliwych - banki od dawna uczulają, aby nie udostępniać danych logowania do kont. Trustly wymuszało zachowanie totalnie odwrotne.

Efekt zmiany dostawcy szybkich doładowań

Okazało się, że czujni użytkownicy obawiający się udostępniania danych logowania do kont bankowych szybko podnieśli alarm, a sprawę opisały liczne portale zajmujące się szeroko pojętą tematyką komputerów (i nie tylko), także dobreprogramy.pl

Gdy informacja dotarła do działów bezpieczeństwa poszczególnych banków - zaczęły one blokować dostęp do systemów logowania dla scraperów odpowiadających za realizację przelewów Trustly.

Najszybsze były mBank i iPKO, później także m.in. PKO BP. Ostatecznie w ciągu miesiąca niemal wszystkie banki zablokowały dostęp Trustly i szybkie doładowania PayPal stały się dostępne już tylko dla klientów Deutsche Bank i Banku BPH, czyli w zasadzie dla niewielkiego procenta klientów (z których zapewne część świadoma ryzyka i tak z tego nie korzystała).

PayPal i Trustly posypują głowę popiołem, pay-by-link wróci

Dość solidny PR-owski cios ze strony polskich użytkowników oraz skuteczna jak rzadko kiedy reakcja polskich banków doprowadziły do tego, że po nieco ponad miesiącu wszystko wskazuje na to, że sytuacja unormuje się i znów będzie można doładowywać konto metodą pay-by-link. Jak wynika z mailingu rozsyłanego przez PayPal oraz komunikatu na stronie szybkich doładowań: https://www.paypal-doladowania.pl od 30 maja ruszają zmiany polegające na wprowadzeniu w tym tygodniu (przywróceniu) płatności pay-by-link we współpracy z Dotpay.

Jak informuje PayPal:

Nowa usługa błyskawicznego doładowania znosi konieczność podawania danych do logowania do bankowości internetowej na stronie obsługiwanej przez Trustly. Aby doładować błyskawicznie konto PayPal, użytkownik będzie musiał podać dane do logowania do bankowości internetowej na bezpiecznej stronie własnego banku. Od 30 maja Trustly będzie sukcesywnie dodawać do tej usługi kolejne banki działające w Polsce. [...] Przedstawiona nowa opcja błyskawicznego doładowania będzie obsługiwana przez Trustly w partnerstwie z Dotpay, znaną instytucją płatniczą.

Nie trudno się domyślać, że po wycięciu możliwości działania Trustly przez niemal wszystkie banki w Polsce usługa szybkiego doładowania stała się właściwie pozbawiona sensu, bo nie pozwalała na doładowanie niemal nikomu. Być może miało to także przełożenie na ogólny obrót PayPala w Polsce, więc ostatecznie konieczne okazało się zrewidowanie działania szybkich doładowań wraz z Trustly i znalezienie innego rozwiązania, z którego zadowolone będą wszystkie strony.

Okaże się jeszcze jak będzie to zrealizowane w praktyce i czy tutaj nie zostaną zastosowane jakieś niepokojące rozwiązania techniczne, ale obecność Dotpay raczej gwarantuje, że usługa będzie bezpieczna, nawet jeśli Trustly pozostaje tu zaangażowane.

Przemyślenia autora

Ja sam prywatnie od momentu zmiany sposobu szybkiego doładowania praktycznie przestałem korzystać z PayPal-a, bo kluczową kwestią dla mnie była właśnie możliwość szybkiego doładowania konta i realizacji płatności.

Jeszcze w czasach gdy funkcję obsługiwał Bluemedia - pieniądze były na koncie PayPay przeważnie do 60 minut. Po zmianie nie mogłem doładować konta w ten sposób wcale (mój bank zablokował Trustly dostęp, ale nawet gdyby tego nie zrobił, to i tak bym danych logowania do konta bankowego nie podał), a zwykła metoda dodania środków okazała się bardzo nieskuteczna - raz na ich zaksięgowanie czekałem 4 dni.

4 dni to stanowczo za długo, a poza tym pojawiało się pytanie jaki jest w ogóle w takim razie sens korzystania z PayPal-a, jeśli równie dobrze mogę sam zrealizować równie wolny przelew prosto do sprzedawcy - duża część sprzedawców np. na eBay na to pozwala. Czas ten sam, a przeliczanie walut wg kursów PayPal-a wiadomo jak wygląda. Argument szybkości realizacji płatności mnie przy nich trzymał i sami sobie go wytrącili z dłoni.

Szczęśliwe wygląda na to, że po miesiącu wszystko wróci do normy.

Muszę pochwalić banki za stanowczą i skuteczną reakcję - myślę, że gdyby sprawę podnieśli sami użytkownicy, to nie byłoby to aż tak skuteczne, bo nadal osoby mniej świadome zagrożeń wynikających z podawania danych do logowania do konta bankowego - korzystałyby z nowego sposobu na szybkie doładowania. Gdy ramię w ramię z grupą świadomych użytkowników stanęły niemal wszystkie banki działające w Polsce - sytuacja zrobiła się już na tyle poważna, że wymusiła zmiany po stronie PayPal-a i Trustly. Brawo My! :)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.