Blog (167)
Komentarze (4.2k)
Recenzje (43)

Internetowa bramka SMS. Czy Ty też z niej wysyłałeś/aś pierwszego darmowego SMS-a?

@AnTarInternetowa bramka SMS. Czy Ty też z niej wysyłałeś/aś pierwszego darmowego SMS-a?15.04.2020 09:58

Internetowe bramki SMS-owe w Polsce zaczęły się pojawiać po 2000 roku. Kiedy w naszym kraju wysłanie SMS-a wynosiło blisko złotówkę, a one w większości oferowały to całkowicie za darmo. Aby skorzystać z którejś bramki SMS-owej, wystarczyło tylko mieć dostęp do internetu (jeżeli nie w domu, to np. w kafejce internetowej lub ze szkolnego komputera na lekcji informatyki) i pod wybrany numer komórki wysłać wiadomość tekstową. Usługa ta jak nie trudno odgadnąć pozwała milionom Polaków oszczędzić mnóstwo pieniędzy. Ponadto w niedalekim czasie umożliwia wysyłanie wiadomości multimedialnych w postaci MMS-a, które przeważnie były też bezpłatne.

SMS Express na start

Jednak jako pierwszy możliwość wysyłania darmowych esemesów w polskim internecie oferował SMS Express autorstwa Łukasza Foltyna. Programik ten powstał w 1999 roku i w prostej linii jest „ojcem” słynnego Gadu-Gadu, którego użytkownicy stanowili imienną bazę danych pierwszych użytkowniku GG. SMS Express stał się przy tym takim instalacyjnym przodkiem online'owych bramek SMS.

Bramkowisko

Od 2001 roku bramek SMS-owych w naszym kraju powstało multum, pod przeróżnymi nazwami. Z samego założenia działały jako strona internetowa zawierająca odpowiedni skrypt, za pomocą którego użytkownik dostawał możliwość wysłania krótkiej, tekstowej wiadomości SMS na telefony komórkowe różnych operatorów sieci w Polsce i czasem również zagranicą. Jak już pisałem, najczęściej obsługiwało się je bez potrzeby uiszczenia żadnych opłat. To spowodowało, że ta okazyjna usługa cieszyła się nad Wisłą sporą popularnością. Dlatego każdy polski operator komórkowy posiadał alternatywnie swoją bramkę SMS-ową. Po trochu wynikało to z tego, że mniej więcej do 2005 roku nie każda osoba w Polsce posiadała własną komórkę, przez co esemesa do rodziny albo znajomych mogła wysłać tylko przez którąś z bramek SMS-owych. Swoją drogą operatorzy komórkowi dzięki posiadaniu bezpłatnej bramki SMS robili sobie przy okazji reklamę w sieci.

A ich oferta różniła się dziennym limitem darmowych usług; przykładowo:

  • sms.orange.pl (miał dzienny limit 438 znaków na wiadomość z nieograniczoną liczbę wysyłania SMS-ów).
  • EraOmnix.pl (110 znaków na wiadomość i 5 SMS-ów).
  • Play.pl (640 znaków na wiadomość, bez ograniczeń pod względem wysyłania SMS-ów).
  • text.plusgsm.pl. (273 znaków na wiadomość i 15 SMS-ów).

Zresztą to są tylko przykłady oferty operatorów, bo samych stron z bramkami SMS w necie było dziesiątki, choćby takich jak: Brameczka.pl, Wapster.pl czy SMS4Free.pl. Jedne wymagały rejestracji, a drugie nie. Każde też miały inne limity.

Dekada bycia na topie

Internetowe bramki SMS-owe swój czas chwały miały w latach 2001-2009, kiedy faktycznie za wysłanie esemesa w naszym kraju się płaciło. Było tak zwłaszcza na początku XXI wieku. I dla przykładu w 2001 roku nieistniejąca już pod tą marką Era reklamowała „gorące SMS” za 55 groszy, a w Simplusie płaciło się 75 groszy, gdy minimalne doładowanie konta wynosiło 50 zł. Później z każdym rokiem usługi te taniały. Po 2009 roku nastąpiła zaś „era” darmowych rozmów i esemesów — najpierw w ramach jednego operatora a później już bez żadnych limitów. Tendencja ta spowodowała, iż bramki SMS systematycznie zaczęły tracić użytkowników.

Apokalipsa 2020

Ostatnie kilka miesięcy można rzec, że są czasem finalnym dla internetowych bramek SMS-owych. Najlepiej ten stan przedstawia fakt, iż w 2020 r. tę usługę zamknęli dwaj najwięksi operatorzy telefoniczni w Polsce — Orange (20 stycznia), a Plus (9 marca). Zresztą to i tak późno, bo taki Play uczynił to już 25 listopada 2015 roku. Nie dziwne więc, iż teraz bardzo ciężko uświadczyć bramki esemesowe w polskim internecie. A te, co są, w większości już nie działają albo są podejrzane w użytkowaniu.

Screen'owy relikt przeszłości.
Screen'owy relikt przeszłości.

Podsumowując

Internetowe bramki SMS-owe podobnie jak budki telefoniczne są już reliktem przeszłości. Ale w czasie swej świetności bardzo pomagały Polakom we wzajemnym przekazywaniu informacji. I dzięki nim miliony Polek i Polaków wysłało swojego pierwszego darmowego esemesa. Blisko 20 lat temu było to zaś nie lada sprawą.

Budka telefoniczna - obiekt już trochę zapominany.... zresztą tak jak bramka esemesowa.
Budka telefoniczna - obiekt już trochę zapominany.... zresztą tak jak bramka esemesowa.

Z perspektywy czasu...

Jakie Wy macie wspomnienia z internetowymi bramki SMS-owymi? Myślę, że wśród czytelników jest wiele osób, które pamiętają ich użytkowanie, i z rozrzewnieniem wspominają ile dzięki temu oszczędziły. Zatem wszystkich zainteresowanych zapraszam do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.