Blog (167)
Komentarze (4.2k)
Recenzje (43)

Kciuk.pl — zapomniany konkurent Wykopu

@AnTarKciuk.pl — zapomniany konkurent Wykopu28.01.2018 17:05

Serwisów agregujących treści próbujących konkurować z Wykop.pl było wiele. Większość z nich jednak przepadła z kretesem w pierwszych miesiącach swej działalności. Chociaż były i wyjątki od tej tendencji, a najdłużej działającym i cieszącym się największą popularnością konkurentem Wykopu był Kciuk.pl. I historii upadku tego serwisu będzie dotyczył ten wpis.

Wykopowa alternatywa o2

W dniu 21 grudnia 2009 roku Grupa o2 oficjalnie uruchomiła agregator treści Kciuk.pl, który z samego założenia miał być konkurencją dla Wykopu — serwisu, który z segmentu „digg-opodobnych” od lat jest najpopularniejszy w Polsce. I chociaż nikt nie wierzył w to, że Kciuk może zagrozić Wykopowi. To jednak wielu upatrywało w nim kolejne miejsce, w którym dotychczasowi użytkownicy serwisów o2 będą spędzać trochę czasu, generując przy tym jak najwięcej odsłon i dochodów z reklam. A dzięki czemu Grupa o2 przesunie się wyżej w statystykach, odpowiednio na tym zarabiając.

I trzeba przyznać, że w początkowym okresie istnienia serwisu wszystko wskazywało na to, że Kciuk będzie takim Wykopem dla o2-maniaków. Tym bardziej że serwis ten był jak na tamten czas całkiem wygodnym w użytkowaniu, przy okazji przyjmując najlepsze patenty z Wykopu. Na swojej stronie internetowej oferował m.in. funkcje dodawania linków, przyciski „zakciukowania”, „zakopywania” oraz tematyczny układ bloków gdzie można było opublikowane teksty grupować w następujących działach: Moto, Biznes, Humor, Sport, Tech, Sexy i Mix. Była też oczywiście możliwość ich komentowania oraz oceniania. Wtedy serwis ten faktycznie był, tym co głosiło jego hasło przewodnie:

Portal społecznościowy, w którym to Ty decydujesz, które strony internetowe są interesujące i warte obejrzenia przez pozostałych internautów.

A o tym, że się wtedy serwis dobrze rozwijał, świadczy to, że 8 lipca 2010 r. Kciuk.pl był też dostępny na urządzeniach mobilnych. Gdzie akcent położono na uproszczenie układu informacji na głównych stronach, jak i dodanie mechanizmów lepiej obsługujących często powracających użytkowników (tzw. hard userów). Ta innowacja służyła oczywiście temu, żeby korzystający z komórek jak najczęściej tam zaglądali.

Ten serwis rośnie drugi rok z rzędu, uwzględniając wahania sezonowe, jest w silnym trendzie wzrostowym. Zmieniamy design, zaczynamy inwestować więcej energii w dialog ze społecznością, a jednocześnie zwracamy uwagę użytkowników na fakt, że mogą konsumować ten serwis również ze smartfonów. - powiedział Michał Brański, członek zarządu o2.

Jednak ta tendencja zwyżkowa trwała tylko dwa lata. I to w latach 2010-2011 serwis ten osiągnął szczyt popularności gdzie miał miesięcznie ok. 800 tys. realnych użytkowników. Kciuk.pl wtedy faktycznie nie ustępował znacząco popularnością Wykopowi.

Szybki spadek popularności

Kciuk.pl w 2012 roku z każdym miesiącem zaczął coraz bardziej tracić użytkowników. Rok 2013 był natomiast początkiem końca jego bytu. Co najlepiej obrazuje spadek liczby odsłon z 6,8 mln (styczeń 2012) do mniej niż 2,9 mln (luty 2013). Kciuk.pl przez ten czas stracił ponad 326 tysięcy realnych userów (blisko 40% ogółu). W efekcie tej degrengolady serwis w maju 2013 r. został zawieszony i zablokowano możliwość dodawania nowych treści. Owszem były później plany „wskrzeszenia” Kciuka w odświeżone formule, ale spaliły one wszystkie na panewce.

Porównanie obydwu tych tabel (na górze wyniki Kciuka, na dole Wykopu). Najlepiej obrazuje jak w latach 2012 i 2013 Kciuk zaczął tracić w popularności do Wykopu. I jeżeli jeszcze w pierwszej połowie 2012 liczba realnych użytkowników na Kciuku była o połowę mniejsza, to w październiku owego roku - już 3-krotnie. A w maju 2013 4-krotnie.

Przyczyny upadku

Jako główną przyczynę spadku popularności Kciuka upatruje się w małych wyszukanych treściach. Gdyż zdecydowana większość znalezisk na tym serwisie, dotyczyła wyszukiwaniu taniej sensacji,gdzie ponad 50% były to roznegliżowane fotki mające schlebiać najniższym instynktom. W tej masie bezguścia dobrych artykułów było tyle, co kot napłakał. A co najgorsze z każdym rokiem pod tym względem było gorzej. Wtedy też jasnym się okazało, że Kciuk przestał być dostarczycielem ciekawych treści, tylko stał się dostawcą „niskoinstynktowego” kontentu. Miało to miejsce do tego stopnia, że pod koniec istnienia serwis ten stał się taką „odpadownią”, tego co przebadałoby z kretesem na takim Reddit lub Wykop. Za ten stan rzeczy w dużym stopniu też winę ponosi brak kompetentnych adminów i moderatorów, którzy zajmowaliby się selekcją zawartych tam treści.

Mało wyszukane treści "zgubiły" Kciuk.pl
Mało wyszukane treści "zgubiły" Kciuk.pl

Na upadek Kciuka składa się też to, że prócz braku ambitnych treści z czasem została zawalona promocja serwisu. Za co można obwiniać Grupę o2, która nie wykorzystała potencjału posiadanych w swoich zbiorach źródeł, które nadawały się w sam raz do agregacji w Kciuk.pl - mogąc być dobrym „motywatorem” dla wydawców do umieszczenia widgetów itp. Tak więc Grupa o2 nie proponując żadnych ciekawszych rozwiązań, popełniła wszystkie błędy Onetu gdzie nawet „grube pieniądze”, nie pomogły w wypromowaniu Wyczaj.to.

Wykopowi przegrańcy

Przypadek niepowodzenia Kciuka w konkurencji z Wykopem, pokazuje, że do tej pory nie powstał żaden agregator „numer 2” który uzyskał by jakiś sensowny poziom popularności (nie chodzi mi oczywiście o niszowe serwisy i z ściśle określoną tematyką). Trzeba przyznać, że jest to sytuacja raczej rzadka jeśli chodzi o serwisy internetowe w Polsce. Z każdym rokiem coraz to bardziej rozrastająca się grupa poległych stron próbujących bezskutecznie powtórzyć sukces Wykopu najlepiej obrazuje ten stan. Całkiem sporą listę "wykopowych przegrańców", można podzielić na dwie grupy stron: Te które przez chwilę coś znaczyły (Wyczaj.toLinkr.pl) i całkowite "niewypały" typu: Gwar.pl, Kopnij.pl, lub ciągle będący w fazie beta Strimi.pl

Kopia kopii nie równa. I jeżeli Wykop okazał się lepszy od Digg.com. To Kciuk, Gwar, Wyczaj z Wykopem nie mają się co równać.
Kopia kopii nie równa. I jeżeli Wykop okazał się lepszy od Digg.com. To Kciuk, Gwar, Wyczaj z Wykopem nie mają się co równać.

Sromotne porażki na przestrzeni ostatnich 11 lat wielu stron typu social news jednoznacznie wskazują, że na silną konkurencję dla Wykopu w kategorii mainstream (ogólna tematyka i grupa uniseks) nie ma w Polsce żadnych szans. Dlatego, że Wykop zbyt mocno się już zakorzenił, ma bardzo dużą i wierną społeczność, a co najważniejsze jest serwisem niezależnym od innych portali czy wydawnictw. Właśnie tej niezależności wydawniczej zabrakło Kciukowi, żeby móc dalej z powodzeniem działać. Tak czy inaczej, Kciuk.pl najdłużej starał się konkurować z Wykopem, ale ostatecznie przepadł z kretesem. Co daje jasno do zrozumienia, że w Polsce tylko jeden agregator treści i linków może mieć milionową popularność, a reszta tego typu stron może być tylko jego "szarym tłem", albo szybko "obrócić się wniwecz".

Kciuk.pl # Kciuk w dół!
Kciuk.pl # Kciuk w dół!

PS

A Wy korzystaliście kiedyś z Kciuk.pl? I tak w ogóle co sądzicie o polskich stronach „digg-opodobnych” - czy oprócz Wykopu są jakieś warte użytkowania?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.