Blog (121)
Komentarze (1.6k)
Recenzje (1)

365 dni muzyki w roku z masowego produktu prosto do uszu

@AudiofilPC365 dni muzyki w roku z masowego produktu prosto do uszu 02.08.2019 09:13

Słuchanie muzyki przestało być dla wielu chwilą relaksu. Jest elementem życia codziennego z użyciem "masówki" i to jej zakup stał się atrakcją. Stoisko ze słuchawkami Unitry przy Molo w Sopocie idealnie wpisało się w ten trend. Jeszcze lepiej robi to Street Sound Labs, który w Internecie oferuje słuchawki na rynek globalny, a zainwestował w sklep na ulicy z najlepszymi tradycjami w Sztokholmie.

Unitra bardzo dobrze oszacowała potrzeby rynku. Postawili na ofertę ze słuchawkami. Swoją pozycję na rynku budują na patriotyczną nutkę stosując biało-czerwone opakowania. Wisienką na torcie jest nostalgiczna oferta z zamówioną u azjatyckiego producenta kopią flagowych słuchawek z PRL. Stoisko przy Molo w Sopocie idealnie dopełnienia kojarzenie ich produktów z dobrymi tradycjami. Miejsce kojarzone jest z muzyką. Pojawia się tam ogromna rzesza turystów, którzy szukają nowych trendów. To owocuje po sezonie sprzedażą z półek marketów w całym kraju.

Street Sound stawia także na renomę miejsca i dobrych tradycji. Z tym potencjalni klienci mają kojarzyć produkty w ich ofercie. W tym celu stosowana jest również argumentacja, która ma kojarzyć się z czasami największej popularności sprzętu hi-fi. Na globalny rynek budują swój wizerunek w tradycyjnym stylu sprzedaży hi-fi w Szwecji. Przygotowali pod to obszerny anons w formie leksykonu dla kupujących słuchawki.

Rozpoczynają anons przyjacielskim wprowadzeniem, że "będziesz miał za dużo słuchawek, jeżeli kupisz je sobie na różne okazje". Nie widzą w tym nic złego, ale uważają, że lepiej jest skupić się na znalezieniu pary, która pasuje na każdą okazję. Udzielają w związku z tym 25% zniżki przy zakupie pary ich słuchawek - dla tych, którzy skorzystają z kodu „lato w metrze”. To identyfikator akcji promocyjnej w bezpłatnej gazecie Metro, która adresowana jest lokalnie do czytelników w dużych miastach, ale w Sztokholmie dostępna jest już tylko w Internecie.

To "lokalne" wydanie jest oczywiście dostępne w całym kraju i wielu Szwedów może skusić się na zakupy w stołecznym sklepie, którego adres kojarzy im się z najwyższym luksusem. Z Internetem nawet w najmniejszej wiosce można bez wychodzenia z domu korzystać z usług ekskluzywnego sklepu w metropolii. W ramach promocji można skorzystać z "praktycznego poradnika" udostępnionego w anonsie i dokonać "słusznego" wyboru.

W anonsowanej ofercie jest także silny akcent patriotyczny dla tej masowej produkcji:

Unikalny produkt, który łączy w sobie modne wzornictwo i pierwszorzędne wrażenia dźwiękowe. Zaprojektowane w Szwecji piękne miedziane detale dają poczucie klasycznej elegancji i wyjątkowości, czyli szwedzki design w najlepszym wydaniu. Wrażenia dźwiękowe są najwyższej klasy, z głębokim i ciężkim basem, doskonałą górą i zrównoważonym środkiem.

Jeżeli ktoś jest nieczuły na patriotyczne barwy, czy wzornictwo może przebierać w różnych ofertach sklepów RTV, których nie brakuje w lokalnych centrach handlowych.

Może wybrać markę, która kojarzy się z koncertami. Logo Marshall widać na koncertach, które w niezliczonej ilości można zobaczyć na YouTube. Z takim logo na słuchawkach wielu poczuje więź z najlepszymi muzykami świata i mniej istotne staje się, to co można usłyszeć.

Kto przy zakupie słuchawek przejmuje się także takimi "niuansami", że ci muzycy grają tylko na gitarach elektrycznych, a docenili jedynie wzmacniacze oraz głośniki estradowe, które zaoferował im James Charles Marshall.

W sklepach jest przecież przenośne urządzenie z takim logo i sugestywnym wzornictwem. Chociaż zajmuje niewiele miejsca, to jest wystarczająco duże, żeby nie trzeba było go nawet oglądać, by skojarzenie działało.

Logo JBL nie widać na filmikach z koncertów, ale wtajemniczeni widzą, że to ikona w świecie muzyki. James Bullough Lansing udźwiękowił pierwszy film w historii kina. Na głośnikach z jego inicjałami najlepsi muzycy świata często po raz pierwszy usłyszeli swoje nagrania w studio, nim stały się super hitami. Teraz pod egidą Samsunga pojawił się wysyp finezyjnych słuchawek z takim logo.

Wtajemniczonych było widocznie zbyt mało i ich krąg ma powiększyć gigantyczna reklama bezprzewodowej oferty tej marki. A może ma to tylko przytłumić niekorzystne skojarzenia z brzęczącymi głośniczkami w laptopach, gdzie za symboliczną opłatą umieszczane było logo JBL?

W biografiach wielu znanych muzyków można przeczytać, że grali do kotleta.

Czemu do hamburgera brakuje eleganckiej oferty w zakresie słuchania muzyki? McDonalds to globalna sieć sprzedaży z kilkudziesięcioma tysiącami barów szybkiej obsługi w ponad 100 krajach. Czemu nie mają słuchawek ma minuty? Takie oferty są przecież z hulajnogami, czy samochodami.

Muzyka stała się dla wielu niezbędna do życia i jest błyskawicznie dostarczana w każdej ilości ze Spotify itd. Operator sieci komórkowej oferuje to nawet za darmo przez 3 miesiące. Czemu po słuchawki trzeba jeździć aż do jakiegoś centrum handlowego lub kupować w Internecie i czekać na dostawę?

A w pizzeriach? Są ich miliony na całym świecie i nie czeka się długo na dostawę. Czemu nie ma tam słuchawek z kabelkiem, który można "nawijać, jak makaron na uszy"? Czy absolwenci marketingu i zarządzania starzeją się w korporacjach?

Podsumowanie

Niektórzy cieszą się muzyką z głośniczka telefonu, ale słuchawki umożliwiają bardziej wiarygodne odtwarzanie muzyki i jakość tego wyznacza to, w jakim są przedziale cenowym. Produkowane są masowo, a ich wygląd lub funkcjonalność można dowolnie dopasować do smaku grupy potencjalnych odbiorców.

Szukającym chwili pełnego relaksu z muzyką to nie wystarcza. Tak samo, jak smakoszom nie wystarczy oferta fast food. Rozwiązaniem jest PC w zestawie hi-fi z głośnikami, ale w odróżnieniu od sprzętu RTV jakość nie jest tu wyznaczana przedziałem cenowym. Przydaje się tu podobnie jak u graczy szersza wiedza, bo muzyka to nie aplikacja biurowa.

PS 4 VIII 2019

Skróciłem tytuł, bo zauważyłem, że przy częściowym wyświetleniu mógł wprowadzać w błąd. Zlikwidowałem również obszerny tekst z cytatami ze szwedzkiego anonsu. Miały pokazać przykłady lokalizacji masowego produktu, ale niewiele mówiły polskiemu czytelnikowi. Widać zupełnie inną reakcję na Unitrę, a cisza jest także w temacie globalnych marek.

PS 9VIII 2019

Po opublikowaniu tego wpisu pojawił się tutaj w serwisie opis polskiej oferty ze słuchawkami. Tekst i wideo o tym pomyśle na biznes opublikowała także WP. Nie zlecają w Chinach opakowania, czy dodania elementów ozdobnych, o czym wspominam we wpisie. Jest to optymalne dostosowanie na bazie podzespołów, które są dostępne na globalnym rynku. To podobne założenie do tego co robię z PC, ale mnie interesują rozwiązania dla chwili relaksu z muzyką, a ta oferta jest dla tych intensywnie słuchających. W innym serwisie można o tej ofercie przeczytać:

Custom Art wychodzi z dokładnie odwrotnego założenia, niż Apple. Zamiast wmawiać światu, że jeden rozmiar wystarczy, firma oferuje wykonanie słuchawek idealnie dopasowanych do ucha.

PS 13 VIII 2019

Pojawił się komentarz o JBL. Samsung może potrzebować logo JBL, by oferować słuchawki w lepszej klasie jakości. Wiele japońskich firm kupowało amerykańskie marki, by oferować sprzęt lepszej klasy, a Matsushita w tym celu stosuje podział na Technics i Panasonic.

Powodem dziwnej logiki marketingowej Samsunga może być, że w pakiecie z JBL kupili także AKG. Ta transakcja została dobrze odnotowana ze źródła (The Verge, Harman) w innym wortalu, gdzie można przeczytać:

Samsung zdecydował się na zakup przede wszystkim dlatego, że Amerykanie rozwijają samochodowe systemy informacyjno-rozrywkowe (tzw. infotainment), o których jakości najlepiej świadczą zawarte ostatnio poważne kontrakty z Fiat Chrysler oraz General Motors. Samochody dzisiaj to już nie tylko silnik, kierownica, fotele i karoseria. Dziś nie mniej ważne są wyświetlacze, procesory i oprogramowanie – krótko mówiąc: rozwiązania technologiczne zwiększające komfort kierowcy podczas jazdy (niekoniecznie związany z samym podróżowaniem). Dzięki nowemu nabytkowi, Samsung będzie w stanie to wszystko zaoferować. Wygląda więc na to, że było to dobrze wydane 8 miliardów dolarów.

Szerzej ten temat z samochdami i audio poruszyłem w marcu 2018 roku

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.