Blog (66)
Komentarze (4.8k)
Recenzje (2)

RAIDers of the lost drive cz.2

@bachusRAIDers of the lost drive cz.228.05.2013 16:54

Wstęp

Nie tak dawno wspomniałem o podstawach konfiguracji RAID w serwerach HP. Jak już wtedy podałem, RAID nie jest backupem i nawet przy zachowaniu redundacji dysków fizycznych, jest możliwa utrata danych: szczególnie, jak nie wiemy o "problemie" z jednym napędów. W dzisiejszym wpisie poruszę kwestię prostego monitoringu zasobów sprzętowych za pomocą "trapów SNMP" wysyłanych mailem i rozsądny sposób zgłaszania awarii na przykładnie sprzętu HP.

Prosty monitoring

W małym jak i w rozbudowanym środowisku serwerowo-desktopowym dosć istotnym aspektem jest monitoring uwzględniający zasoby sprzętowe. W większości sytuacji kończy się to na czasochłonnym dopieszczaniem oprogramowania, MIBów i obsługi "trapów" SNMP : w dużym uproszczoszczeniu urządzenie z chwilą awarii 'wypluwa' na duży ekan NOC najważniejsze informacje o zdarzeniu:

[NOC: źródło Wikipedia]
[NOC: źródło Wikipedia]

[jak ktoś jest zainteresowany, mogę kiedyś poświęcić kilka wpisów o budowaniu takiego środowiska: od konfiguracji Nagiosa / Tivoli Monitoring po implementację obsługi zgodnych z ITIL ]

Co jednak zrobić, jak nie mamy odpowiedniej infrastruktury, czasu, czy kompetencji do wprowadzenia monitoringu z prawdziwego zdarzenia a serwery są np. 200km od naszego biura i nie ma możliwości obserwowania kolorów diód na przednim panelu serwera? Można wysłać 'alert' mailem.

Konfiguracja

Serwer na którym demonstruję konfigurację to HP Proliant DL380 z serii G7:

Zainstalowany system operacyjny to Windows 2008R2, maszyna pełni rolę PDC, czyli dość istotne zadania w środowisku Active Directory. Zakładam, że administrator zainstalował wszystkie zalecane programy z 'HP Managment Apps': przejdźmy więc do "HP Management Agents --> Event Notifier Config":

Tam przywita nas dość prosty w obsłudze "łizard'. Już na wstępie widać, że trzeba sobie przygotować adres serwera SMTP, który "przepuści" nasze maile: rolę może spełnić "localhost" (gdy monitorowany box pełni rolę serwera pocztowego), ew. można dodać IP do 'whitelist' na serwerze SMTP, lub poszukać innego rozwiązania z przepchnięciem maila przez otwarty serwer SMTP:

Warto na zaglądnąć w opcję "Events": domyślnie będą przekazywane na maila wszelkie możliwe zdarzenia generowane przez SNMP poczynając na podłączeniu/odłączeniu urządzenia do gniazda USB a kończąc na przerwach w zasilaniu na jednym z zasilaczy, czy uszkodzeniu dysku:

Nadal jednak nie mamy pewności, czy nasza konfiguracja spełni swoje zadanie. Najprościej by było teraz popsuć jeden z dysków twardych, lub odłączyć jeden z kabli zasilających, ale nie tędy droga w środowisku produkcyjnym: wygenerujmy więc testowe zdarzenie za pomocą "HP System Management Homespace".

W środowisku domenowym logujemy się za uprawnień konta administratora: NAZWADOMENY\administrator

W panelu zarządzania należy przejść do zakładki "Settings" i w opcjach "SNMP Webagent" kliknąć w "SNMP & Agent Settings":

Po wyświetleniu kolejnego okna możemy już wygenerować testowy "TRAP":

W sytuacji, gdy skonfigurowaliśmy wszystko poprawnie, powinniśmy po chwili otrzymać maila o przykładowej treści:

W tym miejscu należy pamiętać, że w przypadku niektórych awarii mail może do nas nie dotrzeć: uszkodzenie płyty głównej, karty sieciowej, głównego switcha, czy najzwyklejsza przerwa w dostawie prądu przy złej konfiguracji UPS.

Awaria

[źródło: .kayugaharu2u.com]
[źródło: .kayugaharu2u.com]

Jak już wspomniałem, serwery też się psują a w szczególności dyski twarde. Zakładamy, że wiemy już o awarii z np. otrzymanego maila, lub któryś z pracowników zauważył pomarańczową diodę na panelu (standardowo są zielone...):

Oznacza to, że należy wymienić dysk w serwerze. Najlepsze rozwiązanie to sytuacja, gdy wszystkie nasze maszyny są na gwarancji: kupując "zabawki" należy dodać minimum 4 lata wsparcia HP i co roku przedłużać o 12 miesięcy. Jest to moim zdaniem niezbędne w środowisku produkcyjnym z kilu powodów:

  • nie musimy się martwić o ogromne koszta nowych części (jedna sztuka HP 300GB 6G SAS 15K kosztuje ok. €430 a 600GB 6G SAS 10K w granicach €1000!),
  • podstawowa gwarancja HP to NBD (Następny Dzień Roboczy): czyli zgłaszając problem przed 17.00 na następny dzień będą dostarczone części zamienne i jeżeli to konieczne wykwalifikowany inżynier); możemy sobie zażyczyć SBD, albo nawet 2h na naprawę serwera, ale księgowy nas wyśmieje, gdy zobaczy koszta takiego wsparcia,
  • przy niektórych awariach nie mamy pewności, co się uszkodziło: po wymiane zasilacza, płyty głównej i procesora nagle się okaże, że jest uszkodzona elektronika włącznika obudowy (miałem taki przypadek): kosztami części jest obciążony producent,
  • nie musimy się znać na wszystkim: Tobie może zająć nawet kilka godzin wymiana płyty głównej, osobie robiącej to dzień w dzień (HP) pół godziny.

Przed zgłoszeniem serwisowym warto się przygotować. Najważniejszy jest oczywiście numer seryjny urządzenia umieszczony na obudowie serwera. W przypadku braku fizycznego dostępu do sprzętu w Windowsie można posłużyć się "Windows Management Instrumentation ":

wmic csproduct get vendor,name,identifyingnumber

Polecenie powinno wygenerować informację o SN i modelu sprzętu:

W systemach z rodziny *nix można spróbować wyciągnąć za pomocą polecenia:

[code=Java]dmidecode -t system | grep Serial[/code]

Teraz mamy dwie opcje:

  • zadzwonić do supportu i zgłosić usterkę,
  • "wrzucić case" przez portal HP.

Pierwszej drogi szczerze nie trawię z kilku powodów:

  • szczerze nie lubię czekać 15 minut na "wolny slot" a wcześniej gadać z automatami (nie tak dawno HP wprowadziło "pierwszą linię" supportu jako automat z rozpoznawaniem mowy,
  • podczas tłumaczenia problemu należy podać bardzo dużo informacji, łącznie z numerem seryjnym dysku, adresami, mailami, telefonami itd.,
  • trzeba przejść przez cały proces jak próba "naprawienia" problemu (np. odłączenie/ponowne podłączenie dysku),
  • w przypadku korzystania wsparcia anglojęzycznego najczęściej odbierze osoba, mówiąc delikatnie nie będąca "native speaker", co może doprowadzić do białej gorączki zarówno Ciebie jak i support,

Zróbmy to przez portal HP, jednak przygotujmy sobie najpierw odpowiednie informacje. Na serwerze należy uruchomić "HP Array Configuration Utilty" - w każdej chwili można pobrać ze strony HP, instalacja nie wymaga restartu serwera. Dokładnie te same informacje można uzyskać za pomocą 'LiveCD' opisywanego w pierwszej części wpisu.

Jak można stwierdzić, SNMP trap nie mylił się, jeden z dysków jest uszkodzony: tragedii jeszcze nie ma, ale do nieszczęścia coraz bliżej:

Na którymś etapie zgłoszenia serwisowego HP na 100% zapyta nas o "raport ACU" - przejdźmy więc do zakładki "Diagnostics" i wygenerujmy paczkę .zip za pomocą "Generate Diagnostic Report":

W paczce znajdują się informacje (XML), zawierające szczegółowe informacje o konfiguracji, numerach seryjnych, firmware itd. Plik ten należy pobrać, będzie potrzebny później.

Teraz należy założyć konto na stronie HP. Po zalogowaniu się (należy się uzbroić w cierpliwość, strona HP ślimaczy się, jak backup nad ranem) interesuje nas zakładka: "Submit of manage support cases", znajdująca się w dolnej części lewego menu:

W pole "Contract or warranty ID" należy wpisać uzyskany wcześniej SN serwera:

W przypadku, gdy nasze konto nie jest dziewicze, zostaną też wyświetlone inne zgłoszenia:

Starajmy się opsiać problem bardzo dokładnie: w przypadku uszkodzonego dysku twardego są to dwa zdania:

Czasem warto się chociaż trochę rozpisać:

Należy dwa razy sprawdzić wypełnione pola:

  • opis usterki,
  • adres docelowy zarówno dla części zamiennych (są dostarczane spedytorem krótko przed przyjazdem inżyniera), jak i adres, gdzie znajduje się sam serwer,
  • numer telefonu (w krótkim czasie support HP do nas oddzwoni),
  • nasz adres mailowy.

Nie należy jeszcze zamykać potwierdzenia:

Teraz w miarę szybko należy kliknąć na "Click link to send attachment" i załączyć wygenerowany wcześniej ACU: dzięki temu zanim oddelegowany pracownik pomocy technicznej do nas oddzwoni zapozna się z tym dokumentem (jeżeli tego nie wyślemy i tak się zapyta o te dane):

Po chwili powinniśmy otrzymać zwrotkę, że mail przeszedł i trafił do odpowiednego 'case':.

Teraz już możemy oczekiwać telefonu od serwisu: przy wrzuceniu zadania rano (~9AM GMT) telefon odezwie się po kilku minutach. Zostaną zadane nam podstawowe pytania i należy powtórzyć to, co zostało podane w zgłoszeniu, oraz czego oczekuje się od serwisu: potwierdzić dane do wysyłki części zamiennych, oraz czy jest niezbędna wizyta inżyniera (w większości sytuacji nawet mało rozgarnięty "informatyk" wymieni dysk SAS w serwerze, czy uszkodzony zasilacz).

Plusem serwisu "NBD z wizytą inżyniera" jest dodatkowo fakt... redukcji własnych kosztów: w przypadku tego samego miasta nie mam sumienia targać serwisantów do 2-minutowej roboty. Są oni jednak rozsiani po całym kraju. Dla mnie by to był dzień z głowy i spore koszta(ponad 5h w samochodzie, bak paliwa i kilka razy opłaty autostradowe).

Podsumowanie

Jedno z przysłów informatycznych głosi, że "z próżnego i recover nie odzyska" RAID z dyskami nadmiarowymi nadal nie zapewnia 100% bezpieczeństwa i należy dbać o kopie bezpieczeństwa.

[źródło: http://lolgod.blogspot.ie/2010/06/jesus-saves-and-makes-incremental.html]
[źródło: http://lolgod.blogspot.ie/2010/06/jesus-saves-and-makes-incremental.html]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.