Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Honda HR-V e:HEV. Kolejny producent realizuje plany dot. elektromobilności

@CarlitoNeoHonda HR-V e:HEV. Kolejny producent realizuje plany dot. elektromobilności11.05.2021 22:32

Trudno mi już zliczyć producentów, którzy obiecują, że do 20xx roku cała gama ich modeli będzie zelektryfikowana. Niektórzy idą na całość jak np. Volvo, które obiecuje, że do 2030 roku wszystkie auta będą tylko elektryczne, inni zaś planują wszystko ostrożniej. Przykładem jest Honda, która już w przyszłym roku będzie miała zelektryfikowaną gamę modeli w Europie.

Fot. Honda
Fot. Honda

Zelektryfikowaną, ale to nie oznacza, że elektryczną. Mowa o samochodach z napędami hybrydowymi oraz elektrycznymi. To wszystko jest trochę pomieszane, ale musimy się w tym połapać bo prędzej czy później, kupując nowe auto z salonu, będziemy mieć do wyboru kilka wersji napędu o różnym stopniu zelektryfikowania. Tak czy inaczej Honda postawiła kolejny krok w tym kierunku i projektując nową generację modelu HR-V skupiła się na napędach przyszłości. Jak to wygląda z bliska?

Napęd hybrydowy z trybami automatycznymi

Testując jakiś czas temu Hondę Jazz z napędem hybrydowym e:HEV byłem zaskoczony, jak płynny i oszczędny potrafi być ten układ. Czy dynamiczny? W razie potrzeby – tak. Ale charakter auta jest mocno spokojny i dynamiczna jazda po prostu męczy. Tu liczy się oszczędność, niska emisja CO2 oraz komfort i w tym Honda Jazz sprawdzała się świetnie. W przypadku modelu HR-V zapowiada się podobnie, bowiem układ hybrydowy w tym modelu składa się z dwóch kompaktowych, wydajnych silników elektrycznych, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym i-VTEC. Moc maksymalna układu napędowego to 96 kW (131 KM), a maksymalny moment obrotowy 253 Nm osiągany jest przy 4 500 obr/min.

Fot. Honda
Fot. Honda

Ciekawostką jest, że układ napędowy e:HEV korzysta z trzech różnych trybów, wybieranych automatycznie, w zależności od warunków jazdy. Aby zapewnić najwyższą oszczędność, HR-V kiedy to tylko możliwe, porusza się w trybie elektrycznym, płynnie przechodząc w tryb hybrydowy, gdy silnik wymaga wysokiego momentu obrotowego, natomiast silnik benzynowy jest wykorzystywany tylko podczas jazdy ze stałymi wyższymi prędkościami, do doładowania baterii itp. Poza tym mamy ręczne tryby jazdy - Sport, Normal i Econ – możemy również włączyć zwiększony tryb rekuperacji, zaś poziom odzyskiwania energii i stopień opóźnienia można dostosować za pomocą przełącznika, znajdującego się za kierownicą.

Nowości w tematyce bezpieczeństwa

Nowa Honda HR-V dostanie również zmodernizowany system Honda SENSING. Co w nim nowego? Otóż zastosowano nową, jednoobiektywową kamerę przednią o szerszym kącie i wyższej rozdzielczości oraz cały zestaw szybkich układów przetwarzania obrazu, które stanowią udoskonalenie poprzedniej kombinacji kamery i czujnika radarowego. Poza tym producent udoskonalił pod względem funkcjonowania w warunkach nocnych kilka systemów m.in. system minimalizujący skutki ewentualnej kolizji z pieszymi (Pedestrian Collision Mitigation Braking System) oraz system minimalizujący skutki kolizji z pojazdami (Collision Mitigation Braking System), który automatycznie uruchamia hamulce, kiedy wykryje na torze kolizyjnym przecinające drogę HR-V pojazdy, w tym rowerzystów i motocykle. Jeszcze jakieś ciekawostki?

Fot. Honda
Fot. Honda

Nowością (a raczej poprawioną wersją) będzie nowy tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control), który teraz zadba o bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu i wyprzedzania pojazdów. W jaki sposób? Otóż kąt skrętu układu kierowniczego i przeciążenie poprzeczne G będą teraz analizowane w odniesieniu do lepszych jakościowo obrazów z kamery, co pomoże skrócić czas przyspieszania samochodu podczas manewrów. Poza tym poprawiony układ zapewni także bezpieczniejsze i płynniejsze przejście do wyprzedzania. Tempomat adaptacyjny umożliwi również podążanie przy niskich prędkościach za pojazdem poprzedzającym oraz kontrolę hamowania, gwarantującą utrzymanie zadanej prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia. Chętnie porównam działanie tego systemu np. do adaptacyjnego tempomatu w BMW, który również analizuje ruch wokół auta, rozpoznaje pojazdy itp. oraz do asystenta zmiany pasa ruchu w Mercedesie, który działa świetnie, ale odrobinę ślamazarnie.

Ciekawostką jest również system monitorowania martwego pola. Oczywiście nie sam w sobie, bo system ten znajdziemy praktycznie w większości nowych aut, a jego działanie jest zróżnicowane – od zwykłej lampki ostrzegającej po aktywną ingerencję w układ kierowniczy przy próbie zmiany pasa, gdy w martwym polu znajduje się inne auto. W Hondzie zwiększono odległość wykrywania pojazdów z 3 do aż 25 metrów. Znaczący skok.

Fot. Honda
Fot. Honda

Podsumowanie

Na Hondę HR-V nowej generacji przyjdzie nam poczekać do końcówki 2021 roku. W sumie zastosowane nowości nie są szokujące i praktycznie wszystkie nowinki są obecne u innych producentów. Oczywiście pozostaje pytanie, w jakim kierunku zmierza motoryzacja. Priorytetem stają się coraz niższe zużycie paliwa oraz emisja CO2, jazda bezemisyjna (pomijam pochodzenie energii do zasilania tych aut), coraz bardziej znaczące wyręczanie kierowców z ich obowiązków za kierownicą itp. Czy w tym wszystkim jest miejsce na emocje?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.