Blog (53)
Komentarze (3.2k)
Recenzje (0)

Trochę porad odnośnie pozycjonowania stron www*

@command-dosTrochę porad odnośnie pozycjonowania stron www*14.09.2010 13:44

Chcąc mieć stronę internetową, która będzie otwarta na świat, poprzez łatwe znalezienie jej w wyszukiwarkach spośród innych stron poruszających podobne tematy, okazuje się, że nie wystarczy znać HTML, czy PHP, aby strona funkcjonowała poprawnie. To dopiero połowa sukcesu… Postanowiłem, że napiszę trochę o pozycjonowaniu stron internetowych. Miał to być samouczek “krok po kroku”, ale jak się przekonałem nie jest to takie proste. Jest to dosyć szeroki temat i nie da się go przedstawić w kilku podpunktach, ale... zresztą, poniżej są moje przemyślenia i spostrzeżenia.

[image=img3] Google golden triangle - czyli, jak patrzymy na wyniki wyszukiwania...

Jak się okazuje, pozycjonowanie zaczyna się już na etapie projektowania witryny. Zbudowanie samej witryny poprawnie działającej to dopiero początek. Mianowicie, musimy sobie zdać sprawę, że do katalogów internetowych, strony trafiają poprzez zaindeksowanie ich przez roboty, czyli konkretne programy, które według skomplikowanych algorytmów odczytują zawartość naszej strony i w zależności od tej zawartości indeksują je, pomagając użytkownikom tych wyszukiwarek odnależć tą, na której jest treść najbardziej zbliżona do oczekiwanych założeń wyszukiwania (np. słów wpisanych do wyszukiwarki google). Możemy sobie wyobrazić, że taki program (robot) “widzi” naszą stronę, tak jakbyśmy przeglądali ją z poziomu przeglądarki tekstowej - jeśli ktoś nie może sobie tego wyobrazić, polecam przeglądarkę tekstową Lynx. Strona wyświetlona przez nią pozbawiona jest jakichkolwiek multimediów, czyli nie ma na niej obrazków, filmów, dźwięku, jedynie sam tekst. Więc jak to zrobić, żeby robot “zainteresował” się naszą witryną i zechciał ją umieścić w katalogu tak, aby ludzie trafiali na naszą stronę w internecie?

Po pierwsze, musimy zadbać, na ile jest to możliwe, aby nasza strona była napisana bezbłędnie zgodnie z obowiązującymi standardami. Poprawność kodu można sprawdzić walidatorem, najlepiej w3c. Nie zawsze jest to proste, szczególnie wiedzą coś o tym bardziej doświadczeni webmasterzy, którzy tworzą rozbudowane serwisy internetowe, gdzie strony są generowane “w locie”, zazwyczaj dzięki zastosowaniu języka PHP. Poza tym, czasami przeglądarki interpretują jeden i ten sam kod inaczej, przez co może się zdarzyć, że ta sama strona wygląda różnie w różnych przeglądarkach. Dążąc do jednolitego wyglądu, czasami trzeba naginać reguły, przez co walidacja takiej strony nie zawsze wypada pozytywnie. Poprawność kodu jest ważna, gdyż robot, kiedy napotka zbyt wiele błędów, może wycofać się z “przeglądania” naszej strony i nie zostanie ona zaindeksowana.

Po drugie należy pamiętać, aby każda nasza strona serwisu miała jak najbardziej adekwatny {title}jakiś tytuł{/title}**. Ponieważ, jak napisane jest w google: “Tytuł dostarcza użytkownikom i wyszukiwarkom przydatnych informacji na temat witryny. Tekst zawarty w tagach tytułu może zostać wyświetlony na stronach wyników wyszukiwania i bardziej prawdopodobne jest kliknięcie odpowiedniego, opisowego tekstu”. Musimy tutaj uważać, szczególnie w witrynach takich jak sklepy, czy blogi, gdzie zawartość jest generowana w locie, aby tagi tytułowe nie powtarzały się zbyt często (były jak najbardziej unikatowe), bo może to zostać potraktowane jako, pewnego rodzaju, spam i indeksowanie witryny może zostać przerwane, a nawet strony zaindeksowane w takiej postaci, nie będą odwoływać wyszukiwających do żądanej informacji - najprawdopodobniej przeglądanie tej witryny użytkownik szybko zakończy, bo nie natrafi na treść, której oczekiwał. Tagi nie mogą być ani za długie, ani za krótkie - tytuł, jak tytuł, ma mówić o czym jest zawartość w kilku słowach. Ważnym elementem zawartości dokumentu html jest także opis, czyli tag {meta name=”Description” content=”jakis opis”}**. Opis ten będzie się pojawiał w wynikach wyszukiwania, zazwyczaj pod linkiem do dokumentu naszej strony. Jeśli chodzi, np. o sklep oscommerce, to ciężko kontrolować na bieżąco zarówno opisy do stron jak i słowa kluczowe, kiedy mamy kilkadziesiąt kategorii i tysiące produktów. Jest, na szczęście, dodatek Header Tags SEO, dzięki któremu generowana jest cała sekcja {meta}** i opisy czy tytuły stron stają się zróżnicowane, adekwatne do zawartości przeglądanej strony.

Mając już poprawnie napisaną witrynę, należy umieścić ją na serwerze w internecie. Trzeba zwrócić szczególną uwagę, jak nazywać się będzie nasza domena, ponieważ słowa zawarte w adresie strony są jedną z głównych rzeczy, na którą robot indeksujący witryny zwraca uwagę. Nazwę domeny należy wybrać jak najbardziej trafną do tematyki witryny - to dużo pomoże tym, którzy będą szukać… Będąc już przy nazwach domen, które w dużym stopniu wpływają na wyniki wyszukiwania, muszę w tym miejscu poruszyć kwestię nazewnictwa poszczególnych podstron naszego serwisu. Dobrze jest, kiedy każda podstrona naszej witryny (dajmy na to każda podstrona, to odrębny plik html) nie posiada nazw nic nie znaczących, tylko w nazwie pliku html znajdują sie słowa kluczowe dotyczące zawartości danej podstrony - czyli strona z kontaktem do firmy “x” nie powinna się nazywać “jakas_strona.html”, tylko “firma-x-kontakt-telefon-adres.html”. Z życia wzięte, np. link do bloga może wyglądać tak: http://command-dos.comxa.com/?p=199 i roboty wyszukiwarek w ten sposób to zaindeksują, ale ciężko będzie nam wpaść na pomysł, aby wyszukać konkretny wpis do bloga, że musimy wpisać do wyszukiwarki jeden z ciągu znaków tego linku, np. “p=199”. Wpisując w wyszukiwarce taki zestaw słów (bez cudzysłowiów): “command dos reanimacja starego komputera” możemy mieć większą pewność, że strona o adresie: http://command-dos.comxa.com/2009/07/reanimacja-starego-komputera-ubuntu-isa-awe64/ zostanie odnaleziona, gdyż tak została zaindeksowana. W sklepie oscommerce jest taki dodatek, zwany Ultimate SEO URLs, który zamiena nieczytelne dla ludzi linki do stron, na przyjazne - bardzo przydatna rzecz.

Kiedy mamy spełnione powyższe warunki, możemy “pokazać” naszą witrynę najpopularniejszej wyszukiwarce świata - google. Google, ma pakiet bardzo przydatnych narzędzi usprawniających wypromowanie naszej witryny w katalogu. Podstawą są (według mnie) narzędzia dla webmasterów. Dzięki nim możemy pokazać googlom całą strukturę naszej witryny. Robimy to w prosty sposób: logujemy się do narzędzi, wskazujemy pliczek z naszą mapą strony (zazwyczaj sitemap.xml) i dalej google robi swoje. Pliczek .xml z mapą strony ma określoną strukturę i sporo czasu zajęło by nam utworzenie go zupełnie od zera. To właśnie w nim jest zapisana cała struktura i wszystkie podstrony naszej witryny wraz z ich priorytetami ważności. Jeśli mamy kilkustronicową witrynę “wizytówkę”, to możemy do utworzenia naszej mapy witryny wykorzystać jakiś serwis, który zrobi to “on line”. Ja do tego celu wykorzystuję generator http://www.xml-sitemaps.com, gdzie za free można wygenerować mapę witryny do 500 podstron. W sklepach oscommerce bardzo dobrze spisuje się do tego celu dodatek Google XML Sitemap Feed - generuje mapę całego sklepu z podziałem na kategorie i produkty. Jeśli zgłosimy naszą mapę witryny w narzędziach google, musimy poczekać, aż google ją sprawdzą - może to potrwać nawet kilka dni. Jeśli wszystko jest ok, nie będą się pojawiać żadne wskazówki, czy porady, jeśli jednak podczas indeksowania wystąpią jakieś problemy, zostanie nam to powiedziane, poprzez sugestie do html, lub inne wskazówki. Warto skorzystać z tych rad, zazwyczaj są one trafne, a na pewno wskazuje to na fakt, że robot google podczas indeksowania napotkał jakieś problemy.

[image=img1] Narzędzia dla webmasterów

Kolejnym ważnym dla mnie narzędziem od googli, jest google analytics, dzięki któremu możemy przeglądać jaka jest oglądalność naszego serwisu - skąd pochodzą odwiedziny z podziałem na wizyty bezpośrednie, witryny odsyłające i wyszukiwarki, ilu użytkowników przeglądało nasz serwis, w tym ilu unikatowych, ile jest ich powracających, a ile nowych, jakie są trendy użytkowników, lojalność, jak długo przeglądają naszą stronę, jak głęboko, z której najczęściej opuszczają serwis, która ze stron jest najskuteczniejsza, która nie. Można wyznaczyć cele w naszym serwisie (np. ściągnięcie jakiegoś pliku) i sprawdzać, czy cel został osiągnięty, z jakich przeglądarek korzystają użytkownicy i jakich systemów operacyjnych, jaką mieli rozdzielczość ekranu i ilu bitowy kolor. Mamy do dyspozycji również nakładkę na mapę świata i nakładkę witryny (wyświetlona nasza strona z ilością kliknięc na poszczególnych linkach). Te i wiele innych ciekawych i pomocnych funkcji znajdziemy właśnie w google analytics. Warunkiem otrzymywania tych cennych informacji jest umieszczenie kodu śledzenia wygenerowanego przez google do wszystkich podstron naszego serwisu.

[image=img2] Google analytics

Podejrzewam, że są to dosłownie podstawowe rzeczy, które są potrzebne, aby mieć jakiekolwiek pojęcie o pozycjonowaniu. Na razie tyle wiem i z tych rzeczy korzystam. Zaznaczam też, że wpis ten, nie ma na celu w trzech kliknięciach wypozycjonować waszej strony, tylko wskazać wam kierunek i to, co jest ważne i z czego korzystać, aby witryna była widoczna w wynikach wyszukiwania. Takie pomoce, jak narzędzia dla webmasterów czy google analitics, są bardzo rozbudowane, więc pokazałem tu jedynie zarys działania tych przydatnych narzędzi. Na temat obsługi i zasady ich działania, pomoc można znaleźc w samych narzędziach, a i pewnie powstał już niejeden szczegółowy poradnik poświęcony tym narzędziom, więc nie będę wyważał już otwartych drzwi, bo pewnie są tutoriale, dzięki którym i ja wiele bym się dowiedział, choć już korzystam z tych tools’ow od jakiegoś czasu. Tymczasem to tyle, wszelkie uwagi i spostrzeżenia mile widziane - sam jeszcze się uczę, więc każda myśl może być istotna. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

*Tekst prawie w całości skopiowany z mojego skromnego bloga. **według html znaki w tekście {} należałoby zastąpić znakami mniejszości/większości.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.