Blog (1)
Komentarze (1)
Recenzje (0)

Source Filmmaker - wstęp

@dawidsonSource Filmmaker - wstęp03.09.2012 15:28

Witajcie,

Dziś postanowiłem ruszyć z moim blogiem. Kupno nowego komputera umożliwiło mojej osobie rozwój swoich zainteresowań.

Przez bliżej nieokreślony czas, będę starał się przybliżyć Wam dosyć ciekawy program.

Surce Filmmaker (dalej SFM) został udostępniony przez Valve za pośrednictwem platformy Steam. Jest bezpłatny, a jedyne co jest wymagane do jego uruchomienia to konto Steam. Pozwala on tworzyć filmy na silniku Source. Posiada ogrom możliwości - poza zgraniem sekwencji pozwala w pełni swobonie animować ruch ciała postaci, czy też mimikę twarzy!

Jak więc pewnie zauważyliście mamy do czynienia z naprawdę potężnym narzędziem o niemal nieograniczonych możliwościach.

Zaczynamy pracę.

Zaraz po uruchomieniu programu pojawia się powitalne okno z możliwościa utworzenia swojego projektu, załadowania przygotowanych przez twórców projektów, bądź załadowania poprzednio edytowanego projektu.

Już w tym miejscu zachęcam Was, do przeglądania gotowych już projektów - dzięki nim zobaczycie jak nawet najbardziej skomplikowaną sekwencję ułożyć w sposób jak najbardziej przejrzysty.

Zacznijmy jednak od utworzenia swojej pierwszej animacji. Wybieramy nazwę projektu, miejsce, w którym go zapiszemy. Jeżeli chodzi o framerate, tutaj domyślny wybór - ja wybieram jednak wartość 48 - animacja wydaje się być wtedy bardziej płynniejsza.

Interfejs.

W dużej mierze jest to sprawa czysto indywidualna. Dla mojego ułatwienia został on już zmieniony. Możecie wejść w Windows-> Layouts i tam wybrać najbardziej pasujący interfejs. Ja wybrałem Motion Editing. Możecie oczywiście dla każdego interfejsu używać skrótów klawiszowych (dla mojego CTRL+F3).

To co napewno będzie nas interesowało już od samego początku to Primary oraz Secondary Viewport - to tutaj właśnie będziemy widzieć wyniki naszych poczynań. W oknie po lewej będzie to co wyjdzie nam w finalnym pliku avi (czyli to co będzie widzieć widz). W oknie po prawej zaś kamera będzie ustawiona w zależności od sytuacji - jeżeli będę potrzebował widoku z innej perspektywy żeby spojrzeć na sytuację innym okiem będę jej używał (widok z tej kamery nie będzie dostępny w wyrenderowanym pliku).

Niżej jest umieszczona oś czasu - tutaj będziemy dodawać bądź edytować sekwencje oraz dźwięk. Można ją dowolnie powiększać (kółkiem myszy w górę), przesuwać (po najechaniu pojawia się rączka). Dodatkowo sekwencje można przesuwać po osi czasu, ciąć na nowe (po ustawieniu pionowej linii w wybranym miejscu) poprzez naciśnięcie klawisza B. To tylko przykładowe operacje. W kolejnych artykułach poznamy kolejne możliwości operacji na osi czasu.

Po lewej stronie jest Animation Set Editor - tutaj będziemy animowali dla przykładu kamerę, a więc będziemy wskazywali jej położenie w danym momencie filmu.

Zakończenie pierwszej części.

Mam nadzieję, że ten krótki wpis zaciekawił Was tą aplikacją. Nie ukrywam, że sam dopiero zaczynam przygodę z tym programem. W trakcie tworzenia wpisów sam czerpię oraz zdobywam wiedzę z tutoriali oraz z praktyki (tutaj bardzo dobrym wstępem do aplikacji jest seria tutoriali Valve, udostępniona na youtube - niestety dla tych co mieli Chiński w szkole - tylko po angielsku). Świetnie więc byłoby stworzyć polskie kompendium wiedzy na ten temat oraz dzielenie się swoim doświadczeniem z innymi użytkownikami.

Dlatego też chciałbym Was zachęcić do dalszego śledzenia wpisów na ten temat oraz udzielania się w komentarzach. Dotyczy to zarówno początkujących użytkowników jak i tych bardziej zaawansowanych - dzięki Waszej pomocy z pewnością uda się osiągnąć ciekawe efekty.

W następnym wpisie już przejdziemy do rzeczy praktycznych (będziemy tworzyć scenę poprzez załadowanie mapy, stworzenie krótkiej animacji dla postaci oraz pobawimy się kamerą).

Na zachętę, poniżej trailer gry Counter Strike: GO, stworzony z wykorzystaniem SFM.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.