Blog (105)
Komentarze (523)
Recenzje (0)

Aktualizacja oprogramowania - urządzenia sieciowe

@deeponeAktualizacja oprogramowania - urządzenia sieciowe11.06.2012 16:37

Czasami zachodzi potrzeba aktualizacji oprogramowania na urządzeniach sieciowych - z różnych powodów, błędów lub nowych funkcjonalności (np dodanie obsługi IPv6 - ale to nie w tym przypadku - tutaj poprostu wgrane oprogramowanie było "niesprawne").

W tym wpisie omówię aktualizacje firmware na switchu 3Com 4500G 48port - aktualnie zresztą już nie 3Com ponieważ HP jest teraz właścicielem 3Com'a. Aktualizacja jest wbrew pozorom bardzo łatwa - chociaż trzeba zawsze zachować trochę rozwagi. Jeżeli nie potrzebujemy to także nie aktualizujemy oprogramowania.

Co potrzebujemy?

Potrzebne będą aplikacje typu serwer tftp, pliki z aktualizacjami do switcha i jakiś terminal. Ja używałem następującego oprogramowania:

W przypadku 3Coma należy pobrać odpowiedni firmware ze strony HP: http://h17007.www1.hp.com/us/en/support/converter/index.aspx. Należy pamiętać zawsze, że różne wersje switchy np. PWR posiada inny firmware, wersja nie G też inny i czasami w zależności od ilości portów mogą się różnić. Do połączenia zamiast Putty można też użyć klienta telnet wbudowanego w Windows, od Visty trzeba go jednak doinstalować do systemu ręcznie, czyli wchodzimy w Panel sterowania > Programy i Funkcje > Włącz/wyłącz funkcje > wybieramy klient telnet i instalujemy.

Wykonujemy kopie

Putty > warto ustawić w menu Terminal > Keyboard w opcji The Backspace key opcje Control-H aby wygodnie się pracowało. Switch ten posiada 16MiB pamięci wbudowanej - niestety dość powolnej.

Listujemy pliki poleceniem dir:

[code=]<4500>dir Directory of flash:/ 0 -rw- 5355342 Jan 30 2008 11:46:30 s3q05_01_03s56.app 1 -rw- 8222293 Apr 27 2009 17:38:15 s3q05_02_00s56p02.app 2 -rw- 10902 Apr 27 2000 13:33:01 3comoscfg.cfg 15240 KB total (1963 KB free)[/code]

Po otrzymaniu informacji o zawartości pamięci możemy wykonać kopie poleceniem:

[code=]tftp 10.0.51.15 put 3comoscfg.cfg[/code]

Po czy otrzymamy komunikat:

[code=] File will be transferred in binary mode Sending file to remote TFTP server. Please wait... / TFTP: 10902 bytes sent in 0 second(s). File uploaded successfully. [/code]

Następnie kopiujemy firmware:

[code=]tftp 10.0.1.1 put s3q05_02_00s56p02.app[/code]

Po wykonaniu kopii zapasowej plików kasujemy na switchu pliki.

[code=]delete s3q05_02_00s56p02.app[/code]

Otrzymamy komunikat, w który potwierdzamy naszą chęć skasowania starego firmware:

[code=]Delete flash:/s3q05_02_00s56p02.app?[Y/N]:y . %Delete file flash:/s3q05_02_00s56p02.app...Done.[/code]

i teraz ciekawostka niezbyt często spotykana (w każdym razie ja nie widziałem tego wcześniej), CLI posiada kosz. Plik tak naprawdę ląduje w koszu i kosz też należy opróżnić aby wgrać nowy firmware - w przeciwnym wypadku nie wystarczy miejsca.

Czyścimy kosz:

[code=]reset recycle-bin[/code]

w ten sposób skasujemy plik na stałe - operacja niestety wymaga trochę czasu.

[code=]Clear flash:/~/s3q05_02_00s56p02.app ?[Y/N]:y Clearing files from flash may take a long time. Please wait... ..................................................................................................... %Cleared file flash:/~/s3q05_02_00s56p02.app...[/code]

Po tej operacji należy pobrać z serwera tftp nowy plik z firmware, czyli:

[code=]tftp <ip> get <nazwa_pliku>[/code]

Wyświetli się następujący komunikat:

[code=]tftp 10.0.51.15 get s3q05_02_00s168p20.app ... File will be transferred in binary mode Downloading file from remote TFTP server, please wait.............................................................................................................................................. TFTP: 8262618 bytes received in 152 second(s) File downloaded successfully.[/code]

Po pomyślnym wgraniu firmware ustawiamy nasz nowy firmware jako główny:

[code=]boot-loader file flash:/s3q05_02_00s168p20.app main boot-loader file flash:/s3q05_01_03s56.app backup[/code]

Na koniec wykonujemy następujące polecenia:

[code=]save reboot[/code]

i oczekujemy na ponowne uruchomienie switcha. Trochę to może potrwać - w przypadku tych switchy jest to około 2 minut.

Po restarcie powinniśmy móc się zalogować na switcha i sprawdzić czy korzystamy już z nowej wersji oprogramowania:

[code=]display version[/code]

Otrzymamy komunikat:

[code=]3Com Corporation 3Com Switch 4500G 48-Port Software Version 3Com OS V5.02.00s168p20 Copyright (c) 2004-2010 3Com Corp. and its licensors. All rights reserved. 3Com Switch 4500G 48-Port uptime is 0 week, 0 day, 0 hour, 1 minute 3Com Switch 4500G 48-Port with 1 Processor 128M bytes SDRAM 16384K bytes Flash Memory Hardware Version is REV.B CPLD Version is 007 Bootrom Version is 501 [SubSlot 0] 48GE+4SFP Hardware Version is REV.B [/code]

WAŻNE: Najbezpieczniej wykonać operacje mając pewność, że nie zabraknie prądu. Także miło jest w takim wypadku posiadać i komputer i switch podłączony do UPS tak by było w stanie całość pracować około 5-10minut. Tyle czasu w razie awarii zasilania powinno wystarczyć aby dokończyć operacje. Jeżeli przestrzeń na switchu pozwala to zostawiamy starszą wersje firmware tak by w razie wpadki wystartować z backupu i naprawić to co się zepsuło. Generalnie jeżeli jest mało przestrzeni warto wgrać jakąś starszą wersje oprogramowania ponieważ zajmuje mniej miejsca a w razie problemów zawsze możemy podłączyć się poprzez RS232 i poprawić wszystko poprzez właśnie konsole.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.