Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Logujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# (+ wprowadzenie do projektu)

@djfoxerLogujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# (+ wprowadzenie do projektu)16.03.2016 19:12

Dwa ostatnie wpisy przedstawiały analizę sposobu logowania się i zarządzania powiadomieniami na portalu dobreprogramy. Przyszedł już czas na stworzenie kodu w C#, który pozwałaby już coś w praktyce zrobić.

Dzisiaj skupimy się na logowaniu do portalu, a zapewne na dniach przedstawię mechanizm do zarządzania powiadomieniami.

Na początku jednak mały wstęp odnośnie samego projektu.

Szkielet aplikacji

Aplikacja tworzona będzie w Visual Studio 2015 Community (wersja pozwala na działania komercyjne, zupełnie za darmo, szczegóły licencji tutaj ).

Projektem naszym jest oczywiście aplikacja uniwersalna - Universal Windows. Pozwala ona na tworzenie oprogramowania zarówno pod Windows 10, jak i Winodows 10 Mobile.

Oprócz powyższego projektu, do solucji dorzucę również projekt do zarządzania logiką (Class Library do apek uniwersalnych). Będzie on odpowiadał za komunikację ze stroną portalu, zarządzał powiadomieniami od strony naszej apki, a także zajmie się mapowaniem obiektów i innymi rzeczami, które w przyszłości będą dochodziły do aplikacji. Zapewne będzie trzeba stworzyć również rodzaj lokalnej bazy, do przetrzymywania historycznych powiadomień i ustawień. Nie wykluczam także powiększenie apki o kolejne moduły, które pozwolą na zarządzanie kontem, a może nawet pokuszę się o jakieś rozszerzenie funkcjonalności (jakieś dodatkowe powiadomienia?).

Trzecim projektem jest Unit Test, który będzie służył do testowania kodu. Na początek będzie to główny rdzeń solucji, tuż obok logiki. Ze względu na to, iż w pierwszej kolejności zadbać chcę o podstawowe funkcjonalności komunikacyjne pomiędzy portalem, a aplikacją - to testy jednostkowe będą głównym sposobem na sprawdzenie poprawności kodu.

Refactoring to podstawa

Oczywiście taki szkielet projektu jest tylko przejściowym stadium. W miarę rozrostu aplikacji zajdzie zapewne potrzeba na podzielenie kodu na odrębne projekty, dokonanie zmian i reorganizacji. Jednakże na sam początek taki niewielki podział powinien wystarczyć.

Przejdźmy zatem do mięska...

Logujemy się z poziomu kodu

Logowanie do aplikacji podzielić można na dwa etapy:

  1. Pobranie ciasteczka
  2. Zalogowanie się do portalu z użyciem ciasteczka

Uzyskiwanie ciasteczka

Punkt pierwszy wymaga od nas pobrania ciasteczka z portalu. Sprawa jest prosta, musimy pozyskać ciasteczko, które będzie wykorzystane w logowaniu (po szczegóły odsyłam do wcześniejszego wpisu ). W tym celu wystarczy jedynie pobrać stronę, która zwrócimy nam Id (ciasteczko), identyfikujące sesję użytkowania (jeszcze niezalogowanego) po stronie serwera.

W tym celu w z poziomu kodu należy wywołać zapytanie do serwera o dowolną stronę. Do tego zadania wytypowałem stronę z klasycznym logowaniem. Nie będziemy się przez nią w żaden sposób logować, ale pozyskamy z niej ciasteczko. Jest to najlżejsza strona i najszybciej uda się nam pobrać wymagane dane.

Kod wygląda następująco:


            WebResponse response = null;
            WebRequest request = null;
            string cookie = string.Empty;

            //get Cookie from old login page
            request = WebRequest.Create(Const.OldLoginUrlWithTimeStamp);
            request.Method = "GET";
            response = await request.GetResponseAsync();

            cookie = response.Headers["Set-cookie"]?.Split(';')?.FirstOrDefault();

Do stworzenia requesta użyjemy metody Create z klasy abstrakcyjnej WebRequest. OldLoginUrlWithTimeStamp jest właściwością zwracająca adres [code=html]https://ssl.dobreprogramy.pl/Logowanie.html[/code] ze znacznikiem czasu (aby nic przypadkiem nie wpadło nam do cache). Dodajemy dodatkowo informację, że wyślemy zapytanie GETem.

Pobieranie danych zrobione jest asynchronicznie, aby nie obawiać się o zamrażanie się UI podczas połączenia. GetResponseAsync zwróci nam odpowiedź z serwera, czyli stronę z logowaniem. Nas interesuje jednak tylko ciasteczko z nagłówka, które pobierzemy prosto w ten sposób:


            cookie = response.Headers["Set-cookie"]?.Split(';')?.FirstOrDefault();

Mamy już ciasteczko. Teraz musimy zalogować się z użyciem pobranego ciasteczka.

Logowanie!

Przystępujemy zatem do naszego małego finału. Zakładamy, że login i hasło jest przekazywane nam w metodzie w postaci parametrów login i password.

Budujemy zatem zapytanie do serwera, które zaloguje nam użytkownika.


            request = WebRequest.Create(Const.LoginUrl);
            request.Method = "POST";
            request.Headers["Cookie"] = cookie;
            request.ContentType = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8";
            byte[] form = Encoding.UTF8.GetBytes(
                "what=login&login=" + Uri.EscapeDataString(login)
                + "&password=" + Uri.EscapeDataString(password) +
                "&persistent=true");
            using (Stream os = await request.GetRequestStreamAsync())
            {
                os.Write(form, 0, form.Length);
            }

Podobnie jak wyżej, posłużymy się metodą Create z klasy WebRequest, tym razem jednam wyślemy POSTa po adres:

https://ssl.dobreprogramy.pl/Providers/LoginProvider.ashx

Mając już ciasteczko dodajemy go do nagłówka zapytania. Wymagane jest również ustawienie typu zawartości wysyłanych danych. Dzięki wcześniejszemu postowi wiemy, jakie dane są uzupełnianie w przeglądarce i dokładnie to same informacje przekazujemy do requesta w polu ContentType.

"Formularz" (form) logowania budujemy również w taki sam sposób, jak podsłuchaliśmy w przeglądarce. Oprócz informacji o typie zapytania (what=login) i autologowaniu w przyszłości (persistent=true) musimy tutaj podać hasło i login użytkownika (login i password). Tutaj musimy zadbać o poprawność danych, login i hasło muszą zostać zapisane w formie, która nie spowoduje błędów w przesyłaniu danych w ten sposób. Z pomocą przyjdzie metoda EscapeDataString z wbudowanej klasy pomocniczej Uri, która pozwoli na dodanie tzw. znaków ucieczki. Czyli np. taki tekst:

Nancy krzyknęła "Hello World!" do tłumu.

zamieni na:

Nancy krzykn\u0119\u0142a \"Hello World!\" do t\u0142umu.

Mamy zatem już przygotowany formularz, jedynie co zostało to wysłanie requestu na serwer, aby dokonać logowania. Robimy to poprzez:

response = await request.GetResponseAsync();

Jeśli wszystko się udało, ciasteczko przechowywane w zmiennej cookie wskazywać będzie na sesję zalogowanego użytkownika, którego dane pobraliśmy:

Co jeśli dane do logowanie byłyby niepoprawne? Wówczas przy wywołaniu GetResponseAsync otrzymamy wyjątek z serwera:

Dodajmy zatem jeszcze proste (na ten czas) rozwiązanie w postaci kodu try..catch, który pozwoli na detekcję błędnych danych do logowania:

            try
            {
                response = await request.GetResponseAsync();
            }
            catch (WebException e) 
            when (((HttpWebResponse)e.Response).StatusCode == HttpStatusCode.Unauthorized)
            {
                return string.Empty;
            }
            catch (Exception)
            {
                return null;
            }

Kolejne kroki?

Mamy zatem już podstawowy mechanizm do logowania. Śmiało można sprawdzać różne warianty danych przy testach jednostkowych. Zanim będziemy dalej rozbudowywali program i go zabezpieczali, w kolejnym wpisie przedstawię kod do zarządzania systemem powiadomień na portalu.

Będzie można prześledzić sposób na pobieranie i oznaczanie powiadomień w C#, a także przedstawię mapowanie danych jak i typy informacji, jakie otrzymujemy z serwera.

Zapraszam do kolejnych odcinków z serii :)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.