Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Powiadomienia z dobreprogramy.pl w C# — z dziennika dewelopera

@djfoxerPowiadomienia z dobreprogramy.pl w C# — z dziennika dewelopera20.03.2016 11:56

Prace ku stworzeniu uniwersalnej aplikacji Windows 10 (+ Mobile) obsługującej powiadomienia z portalu dobreprogramy.pl posuwają się na przódu. We wcześniejszym poście przedstawiłem kod (plus projekt w VS), który służy do logowania się na swoje konto z poziomu C#. Został nam zatem ostatni etap w przygotowaniu serca naszej aplikacji - zarządzanie powiadomieniami. Zatem do dzieła!

Pobieramy powiadomienia z portalu w formacie JSON

Analiza sposobu działania powiadomień na portalu została przedstawiona w poście: Analizujemy kod portalu dobreprogramy.pl — czyli jak działa system pow.... Dziś przejdziemy już jednak do kodowania.

Zacznijmy zatem od pobrania JSONa z listą powiadomień dla zalogowanego użytkownika. Zakładamy oczywiście, że posiadamy już ciasteczko (w kodzie jest to zmienna cookie), które identyfikuje zalogowanego użytkownika. Opis w jaki sposób jest to zrobione znajduje się w ostatnim wpisie (Logujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# ).


            request = WebRequest.Create(Const.NotifyUrlWithTimeStamp);
            request.Headers["Cookie"] = cookie;

            response = await request.GetResponseAsync();

            string pageSource;
            using (StreamReader sr = new StreamReader(response.GetResponseStream()))
            {
                pageSource = sr.ReadToEnd();
            }

Podobnie jak przy logowaniu, tworzymy zapytanie do serwera poprzez użycie metody z klasy abstrakcyjnej WebRequest. Naszym adresem docelowym jest:

http://www.dobreprogramy.pl/Providers/NotifyHelper.ashx?ping=ping&_=znacznik_czasu

Oczywiście zmienna znacznik_czasu będzie generowana przez nasz kod przy każdym zapytaniu. Jest to nic innego jak aktualna data JavaScript jako int (ilość milisekund od 1 stycznia 1970 roku).

Ważnym elementem jest tutaj uzupełnienie nagłówka o ciasteczko, jakie pozyskaliśmy na etapie logowania. W kolejnych krokach pobieramy zapytanie z serwera, czyli string posiadający odpowiedź w JSONie:

Praca z JSONem - Json.NET na ratunek!

Zostaje nam zatem przerobienie JSONa na coś bardziej zjadliwego. Celem jest stworzenie obiektów nowej klasy, które będą reprezentować powiadomienia z portalu. Chcąc ułatwić pracę z JSONem, nie trzeba tworzyć klas pośrednich lub ręcznie parsować stringa. Posłużymy się tutaj deserializatorem z frameworku Json.NET. W tym celu do projektu dodajemy przez NuGeta pakiet Newtonsoft.Json. Nasz kod uzupełniamy o linijkę:


            var respList = (JObject)JsonConvert.DeserializeObject(pageSource);

Pozwoli to nam na operowanie na danych w znacznie wygodniejszy sposób:

Jak wygląda powiadomienie?

W celu przechowywania powiadomień w aplikacji (bazka SQLite, a może coś bardziej trywialnego, jak plik XML ładowany, tylko częściowo, na wejście do aplikacji - to jeszcze kwestia otwarta). W tym celu stworzyłem klasę, która będzie przetrzymywała dane:



    public class Notification
    {
        public string Id { get; set; }

        public string PublicationId { get; set; }

        public string Avatar { get; set; }

        public string CustomText { get; set; }

        public string Title { get; set; }

        public string TargetUrl { get; set; }

        public DateTime AddedDate { get; set; }

        public NotificationType TypeValue { get; set; }

        public NotificationStatus Status { get; set; }

        public string UserName { get; set; }
    }

Pola są odwzorowaniem danych z JSONa, dodatkowo uzupełnione o bardziej strawne formaty odnośnie statusu powiadomienia (enum NotificationStatus), typu powiadomienia (enum NotificationType), a także daty przekonwertowanej na format DateTime.

Statusy powiadomień mamy dwa (w tym jeden własny, gdyby coś nowego się pojawiło: Unknown). Typów notyfikacji jest znacznie więcej. Całość przedstawia się następująco:



        public enum NotificationType
        {
            Unknown = -1,
            Comment = 0,
            CommentBlog = 1,
            ProgramUpdate = 2,
            Contest = 3,
            FriendsAccept = 4,
            FriendsInvite = 5,
            BlogAnnotation = 6,
            PrivateMsg = 7,
            Mention = 8,
            License = 9,
            Badges = 10,
        }

        public enum NotificationStatus
        {
            Unknown = -1,
            New = 0,
            Old = 1
        }

Typy powiadomień w JSONie są w formie tekstu, więc parsujemy je wg następującego schematu:



        public static NotificationType ParseToNotificationType(string typeString)
        {
            if (string.IsNullOrWhiteSpace(typeString))
            {
                return NotificationType.Unknown;
            }

            typeString = typeString.ToLower();
            switch (typeString)
            {
                case "comment":
                    return NotificationType.Comment;
                case "comment_blog":
                    return NotificationType.CommentBlog;
                case "program_update":
                    return NotificationType.ProgramUpdate;
                case "contest":
                    return NotificationType.Contest;
                case "friends_accept":
                    return NotificationType.FriendsAccept;
                case "friends_invite":
                    return NotificationType.FriendsInvite;
                case "blog_annotation":
                    return NotificationType.BlogAnnotation;
                case "private_msg":
                    return NotificationType.PrivateMsg;
                case "mention":
                    return NotificationType.Mention;
                case "license":
                    return NotificationType.License;
                case "badges":
                    return NotificationType.Badges;
                default:
                    return NotificationType.Unknown;
            }
        }

JSON => Notification

Samo parsowanie z JSONa na nasz obiekt Notification jest trywialnie proste dzięki Json.NET:



            if (respList.HasValues)
            {
                var c = respList.First.First;

                for (int i = 0; i < c.Count(); i++)
                {
                    var ele = (JProperty)c.ElementAt(i);
                    Notification n = JsonConvert.DeserializeObject<Notification>(ele.Value.ToString());

                    n.AddedDate = new DateTime(1970, 1, 1).AddMilliseconds((long)(((JValue)ele.Value["Data"]).Value));
                    n.TypeValue = Enum.ParseToNotificationType(((JValue)ele.Value["Type"]).Value.ToString());
                    n.PublicationId = ele.Name.Split(':')[0];
                    n.Id = ele.Name.Split(':')[1];
                    notList.Add(n);
                }
            }

Głównym rdzeniem jest tutaj:

Notification n = JsonConvert.DeserializeObject<Notification>(ele.Value.ToString());

Nie chciałem się już bawić w jakieś convertery, więc ręcznie zamieniłem pola, które nie mogą być automatycznie zmapowane: AddedDate (rzutowanie daty z JS na DateTime), TypeValue (rzutowanie na enuma) oraz Id i PublicationId (trzeba rozdzielić oryginalne pole Name).

W taki oto sposób otrzymujemy piękną listę powiadomień w C#:

Na takiej liście można już spokojnie pracować

Powiadomienie - odczytywanie/usuwanie

Zostało jeszcze dodanie metody, które oznaczy powiadomienie jako odczytane i usunięte. Wystarczy tutaj dodać mały kawałek kodu:



            var request = WebRequest.Create(Const.NotifyUrlRaw);
            request.Headers["Cookie"] = cookie;
            request.ContentType = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8";
            request.Method = "POST";

            byte[] form = Encoding.UTF8.GetBytes(string.Format("{1}%5B%5D={0}", id, method));
            using (Stream os = await request.GetRequestStreamAsync())
            {
                os.Write(form, 0, form.Length);
            }
            var resesponse = await request.GetResponseAsync();

Wysyłamy zapytanie pod adres: (pamiętając o ciasteczku)

http://www.dobreprogramy.pl/Providers/NotifyHelper.ashx

. Tym razem jednak dodajemy prostego forma, który zawiera id powiadomienia i typ akcji (method = markAsRead/deleteNotify) do wykonania na powiadomieniu (odczytanie/usunięcie). Oczywiście request uzupełniony jest o typ zawartości i metodę wysyłania zapytania.

W ten sposób stworzyliśmy pełnoprawny mechanizm do zarządzania powiadomieniami z portalu dobreprogramy.pl z poziomu kodu w C#.

Kolejne kroki?

Główny mechanizm do logowania i zarządzania powiadomieniami już mamy. Myślę, że w następnym tygodniu uda mi się złożyć coś, co nie będzie wyglądać dobrze :P , ale będzie działać w tle i pokazywać powiadomienia w Windows 10. Zobaczymy, czy uda się ten plan osiągnąć przed Wielkanocą i/lub maratonem w Dębnie ;)

Zapraszam do kolejnych odcinków z serii :)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.