Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Subiektywnie o niedoróbkach w Windows Phone

@djfoxerSubiektywnie o niedoróbkach w Windows Phone23.07.2012 19:48

O Windows Phone wile osób już pisało ;) Zarówno o wadach, jak i o zaletach. Postanowiłem napisać mały tekst o tym co najbardziej mnie denerwuje w tym smartfonie. Jako użytkownik tego cuda, z całkiem długi stażem, czuję iż pewne małe szczegóły, mogą delikatnie uprzykrzyć życie. Nie będą to wady, które znajdziecie w testach Windows Phone w sieci. Brak karty pamięci, Bluetooth i inne. Tam recenzenci otrzymują urządzenie na krótki okres i często nie są w stanie całościowo "ogarnąć" tego systemu.

Nie są to jakieś olbrzymie błędy, ale właśnie niedoróbki, które nie zostały nadal poprawione. Niektóre punkty są wynikami rozmów z HotZlotu i/lub własnymi przemyśleniami. Specjalnie dodałem w tytule słówko "subiektywnie", aby podkreślić, że nie wszystkim, omawiane niedoróbki/braki/zalety(?) mogą przeszkadzać pozostałym użytkownikom.

Broken Screen (Brandon A. Stecklein)
Broken Screen (Brandon A. Stecklein)

Aktualizacje - zbyt duże uzależnienie od operatorów sieci komórkowych

Rozumiem, że jest to obecne w innych systemach (z tego co można zaobserwować u Krogulca na blogu, w MeeGo jest podobnie), ale nie zmienia to faktu, iż zbyt mocne uzależnione nowych aktualizacji od operatorów sieciowych jest faktem. Normą już się staje długie oczekiwanie na aktualizację, mimo iż dostępna jest ona już od dawna dla innych operatorów. Ostatni przykład z Tango. Microsoft wypuścił pakiet zmian w czerwcu. Cóż z tego, skoro część operatów nadal nie udostępniła tej aktualizacji dla własnych urządzeń.

Z aktualizacjami i operatorami wiąże się jeszcze jeden problem. Otóż operatorzy niektóre funkcje, dostępne dla innych, mogą ukryć. Przykładem jest tu tethering (udostępnianie internetu). Otóż ten moduł wszedł razem z aktualizacją 7.5 tzw. Mango (a dokładniej 7.1). Ale nie wszędzie! Wybranie operatorzy nie udostępnili tego w jednakowym czasie. Co więcej, "szczęśliwcy" niektórych urządzeń, nadal nie otrzymali tetheringu od swoich operatorów.

Braki w polskiej wersji systemu

Pamiętamy, że polska wersja językowa weszła z Mango. Wydawać, by się mogło, iż do szczęścia nie jest już nam nic potrzebne. Zakupy w złotówkach, coraz więcej spolszczeń aplikacji itp. Jest jednak jedna, mała rzecz, która w urządzeniach z polskim językiem, zostało potraktowana po macoszemu.

[1/2] wyszukiwarka w języku polskim
[2/2] wyszukiwarka po zmianie języka
[1/2] nie znajdziemy w domyślnej, polskiej wersji systemu
[2/2]
Vision - brak w polskiej wersji
Vision - brak w polskiej wersji

Nie wiem, czy to wina oddziału w Polsce, braku testów czy lenistwa. Otóż, jeśli w nasz system jest w rodzimym języku, nie uświadczymy relacyjnej usługi wyszukiwania (dostępnej pod przyciskiem szukaj). Zamiast schludnego okienka z wyszukiwaniem, przystosowanym do urządzeń mobilnych otrzymamy przeskalowaną , niewidoczną, niefunkcjonalną przeglądarkę pod desktopy!!! Ale to nie wszystko. Jesteśmy pozbawieni funkcji wyszukiwania po lokalizacji (co warto zjeść, co zwiedzić), a także możliwości wyszukiwania zeskanowanych książek, płyt, obrazów itp. (udostępnione pod nazwą Vision). Nikt nie oczekuje integracji z np. allegro, ale zupełnie wycięcie tej funkcjonalności nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Prezentacja "vision" [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Owsngf6NDbg]

Prezentacja "przewodnika" (scout) [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=1eoRnhy-ASk]

Zabrakło także zarządzania smartfonem poprzez komendy głosowe. Wiadomo, że stworzenie silnika dla języka polskiego jest w kolejce, gdzieś na końcu. Szkoda, jednak, że nie dostajemy nawet możliwości wypróbowania dla języka angielskiego. Po prostu w wersji polskiej moduł ten został wyłączony...

Jak szybko "dodać" wyszukiwanie i zarządzenia głosem do polskiej wersji systemu?

Otóż jest prosty sposób by dorzucić wyszukiwanie do polskiej wersji systemu. Wystarczy wejść w ustawienia -> region + język i wybrać w "Język przeglądarki i wyszukiwania" opcję "angielski (Stany Zjednoczone)". Język systemy zostanie bez zmian, a my będziemy mogli cieszyć się z wielu nowych funkcjach, niedostępnych domyślnie w systemie.

Internet Explorer - brak wyjścia

Nie, nie mam na myśli tego, iż nie można zainstalować innej przeglądarki. Warto zauważyć, że jest jeden mały problem. Problem jest z wyjściem z Internet Explorera :) Tak, dokładnie. Jeśli otworzymy kilka linków i zechcemy wyjść z przeglądarki, nie jest to takie proste. Otóż mamy kilka wyjść, żadne nie jest optymalne. Wszystko dzięki Metro ;) Wyjście poprzez "Windows" nie rozwiązuje problemy, gdyż aplikacja zostaje w tle. Zatem musimy wyjść poprzez przycisk "wstecz". Małą niedogodnością w tym przypadku jest to, iż wyjdziemy dopiero wówczas, gdy cofniemy się do pierwszej oglądanej strony! Tak, dokładnie, jeśli tych stron było dużo, to trochę trzeba się nagimnastykować. Gowain słusznie zauważył, iż można również otworzyć nowa kartę i wyjść natychmiast, ale to też nie jest intuicyjne. Za to duży minus dla MS!

Internet Explorer - brak zapamiętywania haseł/formularzy

Jak dla mnie nie jest to duża wada, ale jednak istnieje pewna dziura w wachlarzu funkcjonalności IE na Windows Phone. Otóż nasza mobilna przeglądarka nie ma wbudowanego zapamiętywania haseł, ani formularzy. Oczywiście można użyć świetnej darmowej przeglądarki: UC Browser. Szkoda jednak, że owa funkcjonalność nie została zaimplementowana w systemowej przeglądarce.

Coś jeszcze?

To takie małe TOP 4 niedoróbek w Windows Phone, które mogą uprzykrzyć korzystanie z Windows Phone. Każdy z użytkowników tego systemu, ma zapewne jakieś swoje "ulubione" małe braki. Jeśli tak, z chęcią je poznamy :)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.