Blog (25)
Komentarze (624)
Recenzje (0)

ePUAP — platforma, która skutecznie podnosi ciśnienie

@freyahePUAP — platforma, która skutecznie podnosi ciśnienie09.02.2015 19:09

W niejednym urzędzie na terenie Polski są obecnie wdrażane projekty dotyczące e-usług. Jednym wychodzi to lepiej, innym gorzej, co zrobić. W większości z nich jednak podstawą funkcjonowania jest korzystanie z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP).

Od jakiegoś czasu w ramach moich obowiązków służbowych obsługuję Punkt Potwierdzania Profili Zaufanych w moim urzędzie. Sama PZ posiadałam już wcześniej, ponieważ był mi on potrzebny do złożenia deklaracji dot. OFE w ZUS w zeszłym roku. Administrator nadał mi więc tylko odpowiednie uprawnienia, przeszłam pięciominutowe szkolenie i mogłam działać na nowym stanowisku.

#1

Już pierwszego dnia zaczęły się schody. W pewnym momencie potwierdzania petentowi Profilu Zaufanego muszę przepisać kod, który przychodzi do mnie smsem. Kod nie przychodzi. Czekam 5 minut. Anuluję i zaczynam od nowa. Sms znów nie przychodzi. Znów anuluję. Jest! Czas potwierdzania wyniósł "pi razy drzwi" 20 minut. Przepraszałam, tłumaczyłam dlaczego tak to długo trwa, ładnie się uśmiechałam, byleby się klient nie denerwował, bo co miałam zrobić?

#2

Za jakiś czas pomagałam założyć panu X konto na ePUAPie. Męczyliśmy się dobre pół godziny. Nie dało rady, platforma non stop wywalała błędy, strona nie chciała się wczytywać, itd. Konta nie założyliśmy. Pan X stwierdził, że w sumie mu to niepotrzebne, bo za pół roku idzie na emeryturę.

#3

Jeden z szefów przyszedł się potwierdzać. Po raz kolejny akcja z nieprzychodzącymi. Pierwsza próba, druga, trzecia, czwarta, siódma.

-"Wie pan co, ja sobie spiszę PESEL i jak się uda to wejdę do pana po podpis".

-"Jasne, nie ma sprawy, nie spieszy się".

Ufff... Próbowałam ze swojego konta, później koleżanka próbowała ze swojego- nic. Null. Nada. Dzwonię na pomoc techniczną.

"Wszyscy konsultanci są zajęci. Jesteś piąty w kolejce."

Czyli wszystko wiadomo. Coś padło. Próbowałam się dodzwonić za jakieś 10 minut. "Jesteś siódmy w kolejce". Nie ma sensu. Po jakiś 5 godzinach wszystko działało jak należy. Szef "potwierdzony".

#4

Wpadł kierownik jednego z wydziałów na potwierdzenie. Znów nieprzychodzące kody. Udało się chyba za 5 razem.

Jest to tylko kilka przypadków, z którymi miałam do czynienia podczas prawie dwóch miesięcy obsługiwania Punktu. Jeśli obsługuję akurat pracownika z mojego urzędu to nie jest problemem podejście do niego po podpis w późniejszym czasie czy na odwrót. Ale co, jeśli obsługuję akurat przysłowiowego Kowalskiego? Jeden zrozumie, a inny nie, że platforma działa tak jak działa. A raczej "działa". Dodatkowo wiem, że często ludzie zwalniają się z pracy, żeby potwierdzić PZ, a tu klops, bo system nie działa i konieczne jest kolejne pojawienie się w urzędzie.

Potwierdzanie Profilu Zaufanego miało być łatwe, szybkie i przyjemne. Łatwe może i jest, bo jest to dosłownie parę kliknięć. Ale jak widać często nie jest ani szybkie, ani przyjemne.

Taki widok jak na poniższym zdjęciu nie jest mi obcy, widzę go bardzo często.

Do tego często dochodzi Error 500, "bo tak".

W aktualnościach na stronie głównej platformy najczęściej możemy przeczytać:

"Ograniczona dostępność do ePUAP"

"Prace serwisowe"

"Czynności serwisowe systemu ePUAP"

"Utrudnienia na ePUAP"

Heheszki, no nie?

Wychodzę z założenia, że jeśli coś robić to porządnie, a nie na "odwal się". Z ePUAPem wyszło jak z systemem do liczenia głosów na wybory. No, może nie aż tak mocno, ale jednak. Jeśli coś ma działać to niech działa porządnie i nie psuje ludziom krwi. Platforma jest niedorobiona- to stwierdzić może każdy, kto miał (nie)przyjemność z niej korzystać.

Co jeszcze jest skaszanione? A no na przykład powiadomienia odnośnie nowych wiadomości/ powiadomień.

"Świeci się", że w skrzynce są 2 nowe wiadomości, ale... nie ma żadnej nowej. Czasem jest ich 6, czasem 3, zależy jak się systemowi widzi. Czyli za każdym razem jak loguję się na konto mojego urzędu przy pomocy platformy i tak muszę wejść w wiadomości, bo NIGDY nie wiem czy jest jakaś nowa wiadomość czy też nie. That's ridiculous!

Kolejną lipą jest niemożność pobrania wiadomości przesłanej przez skrzynkę na ePUAP w formacie .pdf. Mogę ją pobrać tylko jako .xml, co nic mi nie daje, jeśli chcę je przesłać dalej drogą elektroniczną (nie przez platformę) bez drukowania. Dodatkowo, dopóki nie będziemy mieć wprowadzonego EZD, każde pismo, które przychodzi na ogólną skrzynkę urzędu muszę tak czy siak wydrukować i przez kancelarię z datą wpływu przesłać przez system do wewnętrznego, elektronicznego obiegu pism. Ma-sa-kra.

Mam ogromną nadzieję, że rozbudowa ePUAP choć trochę (bo nie wierzę, że obędzie się bez problemów) usprawni całą platformę, wszystkie niedorobione funkcje i nie będę musiała pół dnia czekać za głupimi kodami zabezpieczającymi. Dodatkowo interfejs mógłby być bardziej przyjazny zarówno dla oka, jak i do obsługi, bo póki co to nie jest on w ogóle intuicyjny. Na początku często musiałam szukać pewnych rzeczy, bo nie było dla mnie "oczywistą oczywistością", gdzie dana opcja się znajduje. Ba, jeśli potrzebuję skorzystać z czegoś, co nie jest mi na co dzień potrzebne to ZAWSZE muszę tego szukać.

Pożyjemy, zobaczymy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.