Blog (3)
Komentarze (160)
Recenzje (0)

Pomysł na sieciowy TPS

@Hitm3nPomysł na sieciowy TPS09.08.2012 21:58

[img=Ghost-Recon-Online-Classes]

Czyli nowa gra ze stajni Ubisoft. Jest jeszcze w fazie beta, kilka dni temu zaś została udostępniona również dla polskich graczy. Data premiery jednak nie jest nigdzie dokładnie określona.

Instalacja

Instalacja gry nie jest trudna, żeby nie powiedzieć - banalna. Najpierw - rejestrujemy się na stronie głównej gry - Ghost Recon - Online, a następnie ściągamy instalator. Można też połączyć konto z posiadanym już w UPlay - nic nie stoi na przeszkodzie. Po króciutkiej instalacji samego klienta zaczyna się ściągnięcie samej zawartości gry. Do ściągnięcia jest niecałe 2 GB danych, więc nie tak dużo. Po wszystkim naciskamy Start Game i włączamy się do gry.

Czy jest coś, czym można zaskoczyć?

System gry jest podzielony na klasy, których mamy do wyboru 3. Są to - recon (rozpoznanie), specialist (wsparcie) oraz assault (szturmowiec). I należy przy tym przyznać, że są dość zróżnicowane. Grając jako snajper nie wybiegniemy na pierwszą linię ataku, ale będziemy raczej szukać jakiejś osłony (o tym później). Rzeczony "specjalista" będzie gdzieś w środku ataku, aby zapewnić wsparcie nacierającym kolegom, czyli naszej głównej sile - assault (jakoś nie mogę wpaść na odpowiednie tłumaczenie), ale jednocześnie też nie będą stać bezczynnie i zajmą się przejmowaniem punktów (o tym też wspomnę).

Klasy są wyważone, trzeba to przyznać, ale tego samego o broniach już powiedzieć nie można. O ile karabiny i RKM-y są zbliżone do rzeczywistości, o tyle karabiny snajperskie są według mnie nieco przesadzone i są zbyt szybkostrzelne, przez co prawie niemożliwym niekiedy jest uciec przed ogniem snajpera. Podobnie jest z pistoletami - mam wrażenie, że działają jak takie małe Uzi... Samych broni jest sporo do wyboru, do tego oczywiście - jak przystało na grę klasową - każda ma do wyboru własne, do siebie przypisane. I tak do wyboru mamy karabiny, RKM-y, karabinki snajperskie, shotguny, SMG, granaty i pistolety. RKM i shotgun dla specialist, karabin snajperski i SMG dla recon oraz karabin z shotgunem dla assault. Pistolety i granaty są dostępne dla każdej klasy.

Bronie są dostępne z poziomu sklepu, który jest zaimplementowany w grze. Aby używać lepszych broni, musimy mieć odpowiedni poziom. Kupić i ulepszyć je możemy już wcześniej, jeśli mamy odpowiednio dużo wirtualnej waluty GR-O. No właśnie - ulepszanie broni. Główną broń możemy ulepszać, dodając na przykład tłumiki, lepsze celowniki, większe magazynki, czy znacznik laserowy. Każdy z dodatków ma wpływ na to, jak broń będzie się zachowywała. Ulepszając ją, wpłynąć możemy na jej rozrzut, celność (wbrew pozorom to nie to samo), wagę i ilość zadawanych obrażeń. Miłym ulepszeniem jest znacznik laserowy, którym możemy przykładowo oznaczyć wrogów lub punkty na mapie. W sklepie znaleźć też możemy inne przedmioty - ulepszoną amunicję, a także wyposażenie dodatkowe, tj. kamizelki i hełm. O ile nowy hełm nie daje niczego specjalnego, o tyle kamizelki już tak. W nich możemy dodać ulepszenia (również ze sklepu), które np. zwiększą naszą wytrzymałość i szybkość poruszania, ilość życia czy szansę na przetrwanie trafień krytycznych. Im bardziej zaawansowana kamizelka, tym więcej takich ulepszeń możemy w niej umieścić. Dodatkiem, którego nie dojrzałem za bardzo w innych grach tego typu, są wspomagacze, zarówno drużynowe (Team upgrade), jak i osobiste (Devices - urządzenia). I tak, znowu - każda klasa ma swoje wspomagacze.

Wspomagacze osobiste

Recon:

  • Cloak (Płaszcz) - postać gracza staje się niewidzialna, póki nie zostanie np. postrzelona
  • Oracle (Radar) - gracz wykrywa ukrytych wrogów i wskazuje ich na mapie swojej drużynie

Assault:

  • Heat (Podgrzanie) - gracz nosi na plecach urządzenie, które po użyciu i wycelowaniu zadaje obrażenia przeciwnikom w polu rażenia
  • Blitz (Błyskawica) - na plecach gracza pojawia się tarcza, która poza dodatkową osłoną dodaje mu umiejętność super sprintu, który, jeśli zakończy się na spotkaniu z wrogiem, przewróci go na ziemię i unieszkodliwi na kilka sekund, w tym czasie można go oczywiście dobić

Specialist:

  • Blackout (Zaciemnienie) - zagłusza elektronikę graczy z przeciwnej drużyny
  • Aegis (Pole siłowe) - wokół gracza pojawia się pole siłowe, które chroni go przed pociskami

Wspomagacze drużynowe

Recon:

  • Vector detector (Detektor ruchu) - pokazuje sprintujących (tylko) graczy z przeciwnej drużyny
  • Gunshot detector (Detektor strzałów) - pokazuje ścieżki kul, o ile nie są wystrzelone z broni z tłumikiem

Assault:

  • Regen (Regeneracja) - wspomaga leczenie sojuszników w okolicy
  • Harden (Wzmocnienie) - wzmacnia pancerze sojuszników w okolicy

Specialist:

  • Ammo supply (Amunicja) - odnawia amunicję okolicznych sojuszników
  • Device recharge (Ładowanie urządzeń) - przyspiesza ładowanie urządzeń sojuszników

Widać więc, że lista jest całkiem ciekawa, a odpowiednie użycie tych umiejętności i dodatków może przechylić szale zwycięstwa na którąś ze stron. Dodam tylko, że o ile umiejętności (urządzenia) osobiste każdej z klas są darmowe i dostaje się je na jednym z pierwszych poziomów, o tyle dodatki drużynowe są już płatne i to spore sumy (6250 RP - stosunkowo trudno zdobyć, jeśli chce się jednocześnie kupować i ulepszać bronie i wyposażenie).

Tryby gry

Tutaj nie ma dużej niespodzianki. Chociaż, może jest - większość pewnie jest przyzwyczajona do 3 podstawowych trybów, tj. Deathmatch, Team-Deathmatch oraz Capture the flag. Tutaj nie ma dwóch pierwszych, jest za to ten trzeci, ale w dwóch odmianach, trzeba przyznać - ciekawych. Pierwsza z nich wygląda następująco. Dwie drużyny startują na dwóch krańcach mapy, pomiędzy nimi zaś znajduje się punkt, który należy przejąć. Na razie znajomo, prawda? To teraz dalej. Na początku jest on jeden, lecz w zależności od tego, która drużyna go przejmie, odblokowuje się następny. Załóżmy, że to my przejmujemy punkt. Drużyna przeciwna w tym momencie cofa w tym momencie swój respawn (punkt odrodzenia) o kilkadziesiąt metrów, a następny punkt jest do zajęcia właśnie po ich stronie. Po jego zajęciu - ta znowu się cofa i do zajęcia zostaje ostatni punkt. Po jego zajęciu rozgrywka się kończy. Oczywiście drużyna przeciwna może próbować przejąć te punkty z powrotem, wtedy gra kończy się w momencie, kiedy skończy się czas. Ten też nie jest stały - w momencie przejęcia punktu przez którąś z drużyn, gra dodaje czas i gra toczy się dalej. Po upływie czasu drużyny automatycznie zostają zamienione i gra znów toczy się w ten sam sposób. Mecz składa się z dwóch takich "połów". Druga zaś, jest zupełnie inna, chociaż też należy przejmować obszary. Tyle tylko, że teraz jedna z drużyn atakuje dane punkty, druga zaś - broni je przed przejęciem. I tu kolejna niespodzianka - początkowo na mapie widoczne są tylko dwa punkty do przejęcia. Po ich zajęciu zaś pojawia się trzeci, ostateczny. Po jego zajęciu (lub obronie) gra się kończy. Czas dodaje się analogicznie, jak w poprzedniej wersji. Każdy z trybów ma swoje mapy, po dwie dla każdego z nich. Mało? Możliwe, ale to w zupełności wystarczy i gra nie nudzi się szybko (czytaj - po paru godzinach).

Gra oferuje też system osłon, którego nie dostrzegłem w innych produkcjach (może też dlatego, że nie widziałem ich multi - proszę o sprostowanie, jeśli w jakiejś jest, a ją pominąłem). Otóż, biegnąc przed siebie, możemy wykonać ślizg, na przykład pod rurami ciepłowniczymi, tudzież przez dziurę w ścianie, unikając jednocześnie postrzelenia np. z flanki - no chyba, że ktoś stoi przed nami - wtedy nie ma za bardzo szans na to ;). Ślizg ten może też być wykonany przed murkiem, wrakiem samochodu, ścianą - słowem czymkolwiek, za czym możemy się schować i schronić przed ostrzałem. Moim zdaniem jest to genialny system, dzięki któremu można niejednokrotnie przeżyć cięższy ostrzał do przybycia odsieczy. Zza osłony możemy oczywiście strzelać. Problem w tym, że tylko wtedy, kiedy się wychylimy, nie można prowadzić ognia "na ślepo", np. tylko poprzez wysunięcie samego karabinu - to trochę zaburza realność rozgrywki, ale nie jest rażące. System osłon, poza samą osłoną, daje też inne bonusy - zmniejsza rozrzut, zwiększa celność broni - wartości, o jakie zmieniają się te statystyki pojawiają się w momencie ukrycia obok postaci gracza. Dodatkowo, jeśli odnieśliśmy obrażenia, będąc przez chwilę pod osłoną odzyskujemy powoli zdrowie.

Co mnie boli?

A to, że system dołączenia do gry jest nieco niedopracowany jeszcze. Ping potrafi skakać w czasie łączenia do rozgrywki z bardzo małego, zielonego (nie ma podanych wartości, są tylko kreseczki - 3 - zielone - dobry ping, 2 - żółte - średni, ale da się grać, 1 - czerwona - słabo, lepiej nie grać na tym serwerze), do dużego, czerwonego mimo, że nic w tle nie korzysta z internetu. W grze natomiast już się tego nie odczuwa, jeśli ma się dobre połączenie, w trakcie gry może ze 3 razy doświadczyłem przeskoków przez ułamki sekund. Tak samo nie jest też możliwe (albo mi się to jeszcze nie udało - nie wiem) dołączenie do już istniejących rozgrywek, przez co czasami oczekiwanie na dołączenie do meczu może się przeciągnąć, chociaż nie trwa z reguły dłużej, niż 45-60 sekund. Czasem potrafi też szwankować balansowanie gry. Grać bowiem może gracz na 2-3 poziomie z graczami 10-11, co chyba nie jest całkiem normalne, biorąc pod uwagę fakt, że po każdym zdobytym poziomie wyświetla się okienko z ankietą, jak oceniamy grę, tj. frajda z gry, dopasowanie sojuszników oraz dopasowanie przeciwników (skala od 1 - bardzo słabo do 5 - bardzo dobrze).

O czym to ja jeszcze...

A, właśnie - grafika. Osobiście gram na moim laptopie (i5 480M, ATi HD 6370, 4 GB RAM, Win7) na średnich detalach i nieco obniżonej rozdzielczości (z 1366x768 na 1280x720), a gra i tak wygląda przyzwoicie, nie zamula, działa płynnie, nawet w trakcie większej wymiany ognia czy wzmożonym wysiłku (granaty, wspomagacze). Bardzo podoba mi się też innowacja w postaci widoku zza pleców postaci, a nie standardowo "z oczu" - przejadło się już...

A na koniec...

PS. To mój pierwszy wpis, proszę mnie potraktować ulgowo :)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.