Blog (31)
Komentarze (2.7k)
Recenzje (0)

Zakupy w internecie — czasami mam ich dość

@JuskoZakupy w internecie — czasami mam ich dość29.06.2018 15:47

Internet dał wielką swobodę - kupujemy dziś w Chinach korzystając z Aliexpress lub Gearbest, w wielu polskich sklepach internetowych, a także co by nie mówić, nadal popularnym Allegro. Powodów jest wiele, szczególnie cenowych. Przykładowo jakiś czas temu zamówiłem za 80zł przejściówkę z Chin, która w naszym kraju kosztuje nawet i 200zł. Czysta oszczędność, prawda?

W zasadzie to prawda, jednak po raz drugi zdarzyło mi się, że zakupy internetowe wychodzą mi bokiem. Nie można odmówić im wygody i atrakcyjności cenowej, choć czasami to wyłącznie pozory. Kiedy spojrzycie na tanie produkty w Allegro to zobaczycie, że wielu sprzedawców dorabia wtedy na kosztach wysyłki. Bywają zatem przypadki, kiedy granica atrakcyjności się zaciera, lub jest optycznie maskowana (tani towar, droga wysyłka).

Zakupić w internecie jest prosto - wchodzimy na stronę, wybieramy co trzeba, podajemy adres, płacimy i tyle. Czekamy na dostawę, odbieramy produkt i wszyscy zadowoleni. Misja wykonana. Parę lat temu kupowałem sporo na Allegro - praktycznie parę razy w miesiącu. I powiem szczerze, że oczekiwanie na dostawę w końcu mnie znudziło. Zamiast kupić grę na PlayStation 2 w Allegro, wolałem dołożyć parę złotych oraz iść do sklepu z używanymi grami. Cenowo wychodziło podobnie, a w ciągu 30 minut miałem grę, na którą czekałbym od 2 dni do tygodnia. Zdarzały się też niemiłe sytuacje, związane z zakupami internetowymi - na urodziny chrześniaka zakupiłem rzecz (nową od firmy). Oddaję prezent w dzień urodzin, bo paczka przyszła na czas. Tymczasem produkt był pozbawiony pewnych elementów, baterii etc. Był zwyczajnie niekompletny, niezdatny do użytku. Podarunek był kompletnym niewypałem. Zawód w oczach dziecka, a także moje zażenowanie i złość sprawiły, że na jakiś czas przestałem kupować w sieci.

Ostatnimi czasy chciałem kupić netbooka, który służyłby awaryjnie przy różnych wyjazdach. Niewielki, 10" maluch z Atomem na pokładzie. Jednak we wszystkich sklepach RTV gdzie byłem - albo pozostał jeden model wystawowy, albo nie było ich na magazynie. Pozostało kupić na Allegro, gdzie cena już z wysyłką, była ok. 30zł tańsza niż w stacjonarnych sklepach. Niestety w cenie ok. 300zł nie trafimy wytrzymałego netbooka, więc po niecałych 2 miesiącach klawisze zaczęły strajkować. Szybka reklamacja w systemie on-line producenta, zorganizowanie kuriera, wysyłka i oczekiwanie. Po ok. 1,5 miesiąca i paru mailach z BOK, ostatecznie stwierdzili niemożność naprawy i z racji braku innego egzemplarza, polecili bym zwrócił się z ekspertyzą do sprzedawcy po gotówkę, bądź wymianę jeśli posiada ten model. No i cóż - kontakt ze sprzedawcą. Mieli ostatni egzemplarz i ekspresowo go wysłali. Po paru dniach przyszedł mój egzemplarz netbooka. Niemniej bez plomb na pudełku, obudowa delikatnie sfatygowana etc. Podejrzewam, że mój ostatni egzemplarz był jakimś modelem wystawowym. Niestety nie mogłem odebrać przesyłki osobiście, aby sprawdzić ją w obecności kuriera. Na szczęście sprzedawca wiedział co wysłał, więc nie szedł w zaparte.

Jako, że zakup był internetowy, cóż mi pozostało? Wchodzić w kontakt ze sprzedawcą, zamawiać kuriera, odsyłać, czekać itd. Sumarycznie sprawa netbooka zajęła ponad 2 miesiące. Część tego okresu byłaby zaoszczędzona, gdybym jednak kupił w stacjonarnym sklepie. Przede wszystkim gdybym stacjonarnie dostał "sfatygowany" egzemplarz, to widziałbym to od razu i mógł odmówić. A tak wieczne zabawy w oczekiwanie na paczkę, odsyłanie jej etc.

Byłem również zadowolonym użytkownikiem telefonu Xiaomi. Jako, że osoba z rodziny potrzebowała nowego telefonu, a na Gearbest była promocja Xiaomi, to poleciłem zakup i w relatywnie taniej kwocie zakupiła sprzęt. Tyle, że jej egzemplarz Xiaomi sprawia drobne problemy, działanie jest czasami zagadkowe. No i teraz odpukać, czekałaby zabawa w chińskie reklamacje. Kolejny zmarnowany czas i zabawa.

Przedstawiłem oczywiście wyrywkowe przypadki, lecz konsensus jest następujący. Zakupy internetowe potrafią być zbawieniem - szczególnie w dobie Aliexpress (rodzimi sprzedawcy z Allegro, powinni uczyć się od chińczyków obsługi klienta). Jednak w pewnym momencie przychodzi refleksja, że nie zawsze zakupy z sieci są atrakcyjniejsze, potrzeba czasu na dostarczenie, przy reklamacjach również odsyłanie, a tymczasem być może nieco drożej, ale w pobliskim sklepie...dana rzeczy byłaby do kupna od ręki. I czasami mam wrażenie, że wolę działać "analogowo" i tradycyjnie, niż nowocześnie kupować w sieci. Bo kupno czegoś w 5 minut nie gwarantuje wcale, że to całkowity czas jaki poświęcimy na dany zakup.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.