Blog (29)
Komentarze (114)
Recenzje (0)

Windows Server 2012 Essentials - konfiguracja komputerów w sieci

@k1b1cWindows Server 2012 Essentials - konfiguracja komputerów w sieci31.01.2013 10:34

Tworząc Windows Server 2012 Essentials specjaliści z Microsoft podjęli decyzję, która dla niektórych może być kontrowersyjna - mianowicie obsługuje on tylko komputery z Windows 8 i Windows 7 (oraz Mac OS X, ale w Polsce to raczej ciekawostka). Jeśli jednak mamy w sieci komputery z tymi systemami, to podłączenie do serwera jest dziecinnie proste - zaczynamy od wpisania w przeglądarce adresu:

http://nazwa_serwera/connect/
[1/2]
[2/2]

Ściągamy program Connector, uruchamiamy i postępujemy według jego wskazówek.

[1/2]
[2/2]

W pierwszym etapie kreator sprawdza, czy komputer spełnia wymagania. W przypadku Windows 8 nie powinno być żadnych problemów, w Windows 7 konieczna może okazać się instalacja najnowszego .NET Framework 4.5.

[1/2]
[2/2]

Trzeba podać nazwę użytkownika, wprowadzoną wcześniej na serwerze:

[1/2]
[2/2]

Po restarcie następuje automatyczne logowanie na inne konto i po chwili pokaże się znów kreator, prosząc o wybranie użytkowników, którzy będą korzystać z komputera. Ja w tym momencie zmieniłem domyślną opcję Set up this computer for myself na Set up this computer for myself and other users, a następnie dodałem jeszcze jednego użytkownika:

[1/2]
[2/2]

[join][img=04-08]

W kolejnym kroku można dodać więcej lokalnych administratorów (jeden z nich odpowiada zawsze nazwie konta domenowego podanego na początku instalacji)

Wprowadzamy opis komputera, wybieramy, czy budzić go z uśpienia lub hibernacji w celu zrobienia kopii zapasowej oraz czy chcemy uczestniczyć w programie poprawy jakości formy Microsoft.

[1/2]
[2/2]

[join][img=09-27]

Następuje instalacja:

[1/2]
[2/2]

[join][img=15-55]

Po automatycznym wylogowaniu można już zalogować się na konto domenowe, które następnie zostanie skonfigurowane:

Po wejściu na pulpit pokaże się informacja o możliwości przeniesienia dotychczasowych danych do konta domenowego za pomocą narzędzia Łatwy transfer w systemie Windows:

Przy starcie pokazują się zazwyczaj dwie aplikacje: jedna z nich to znany już z serwera Dashboard, a druga to typowo kliencki Launchpad:

Od razu po zalogowaniu do domeny wykonuje się kopia zapasowa (obraz dysku) komputera klienckiego na serwer, o czym możemy przekonać się klikając w Launchpadzie łącze Backup:

[1/2]
[2/2]

W razie nieszczęścia taki komputer można łatwo "zreanimować" przy użyciu dysku CD przywracania klienta Windows Server 2012 Essentials. Kolejne łącze to Remote Web Access, przydatne np. dla pracownika ze służbowym laptopem przebywającego poza firmą. Jeśli nie jest jeszcze skonfigurowane, pojawi się pusta strona:

Po kliknięciu Shared Folders otwierają się udziały na serwerze. Myślę, że dla zwykłego użytkownika najważniejszy będzie jego własny sieciowy "schowek" //nazwa_serwera/Users/nazwa_uzytkownika oraz folder firmowy //nazwa_serwera/Company.

Do Dashboarda może zalogować się tylko administrator domeny. Jest to ta sama aplikacja, co na serwerze, ale uruchamiana zdalnie dzięki technologii RemoteApp:

[1/2]
[2/2]

[join][img=57-54]

Można uruchomić na raz tylko jedną kopię Dashboarda, a jeśli już działa, pokazuje się komunikat, pozwalający na zamknięcie poprzedniej sesji:

Przy okazji w Dashboardzie widać już, że komputer z Windows 8 został dodany do sekcji DEVICES, mogą też zacząć pokazywać się alerty z nowego komputera:

Listę alertów otrzymamy również w Lauchpadzie, po kliknięciu prawego dolnego narożnika aplikacji. Jeśli zalogowany jest zwykły użytkownik, alerty dotyczą tylko lokalnego komputera, jeśli zalogowany jest administrator domeny - wszystkich (można to zmienić w ustawieniach).

[1/2]
[2/2]

Jeśli serwer jest niedostępny, w lewym rogu Launchpada pojawi się znaczek:

W Launchpadzie może pojawić się jeszcze dodatkowe łącze do usługi Office365, jeśli firma lub organizacja ją subskrybuje. Na koniec myślę dosyć istotna sprawa. Do serwera Essentials można podłączyć zarówno wersje domowe, jak i profesjonalne Windows 7 i Windows 8, jednak komputery z Windows 7 Home i Starter oraz "zwykłe" Windows 8 nie zostaną dołączone do domeny. W przypadku wersji Pro i Enterprise można zablokować dołączenie do domeny, wydając przed instalacją oprogramowania Connector jako lokalny administrator polecenie:

reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows Server\ClientDeployment" /v SkipDomainJoin /t REG_DWORD /d 1
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.