Blog (335)
Komentarze (2.4k)
Recenzje (17)

Ja przekażę swój 1% Mikołajkowi, a Ty komu?

@KrogulecJa przekażę swój 1% Mikołajkowi, a Ty komu?01.03.2013 00:21

Nie da się nie zauważyć, że dawno nie pisałem niczego na blogu. Publikowanie wpisu odbiegającego od endziewiątkowej tematyki jest więc w tej sytuacji pewnym ryzykiem ;) Powód jest jednak szczególny, mam więc nadzieję, że mi wybaczycie.

Jesteśmy na półmetku składania rozliczeń podatkowych za ubiegły rok. Część z Was ma już to zapewne za sobą, część na razie się przymierza, a wielu rozliczy się dopiero w ostatniej chwili. W tle toczy się prawdziwa walka — walka o 1% z naszego podatku dochodowego. Reklamy w telewizji, internecie, radiu, gazetach, na billboardach — zewsząd jesteśmy zachęcani do wsparcia tej czy innej organizacji. Dla wielu z nich to dosłownie być albo nie być, są to bowiem podstawowe środki jakie mogą zebrać na realizację powziętych przez siebie celów.

Bardzo cieszę się, że jest możliwość przekazywania naszych podatków na rzecz organzacji pożytku publicznego. Nie od dziś wiadomo, że pieniądze trafiające do OPP są zwykle wykorzystywane znacznie lepiej niż gdy trafiają w biurokratyczne tryby Państwa. Poza tym Państwo nie musi się szczegółowo rozliczać na co wydaje pobierane przez siebie daniny. OPP muszą.

Niestety są też negatywy. Lwią część środków zgarniają organizacje o największej sile przebicia — fundacje stojące za stacjami telewizyjnymi, czy kościołem. Pojawiają się też organizacje, które sprawiaja nieodparte wrażenie wydmuszek ukierunkowanych wyłącznie na zdobywanie funduszy, a nie niesienie pomocy. Dzięki agresywnym kampaniom reklamowym (często z udziałem znanych, jak domyślam się niczego nieświadomych, osób), różnym dyskusyjnym zabiegom (np. dystrybuowaniu programów do rozliczania PITów zmuszających jednakże do przekazania 1% na tę konkretną fundację) udaje im się pozyskać zaskakująco wielkie fundusze. Szkopuł w tym, że na realizację celów, które niosą na sztandarach wydają śmieszne grosze. Pisaliśmy o tym szerzej w ubiegłym roku. Nie będę tu szafować przykładami, bo nie chcę najbliższego roku spędzić w salach sądowych, ale wystarczy przejrzeć rozliczenia finansowe pierwszej dwudziestki i będziecie wiedzieli o chodzi.

Na tym wszystkim tracą przede wszystkim najmniejsze, często działające lokalnie fundacje, stowarzyszenia i inne organizacje. Nie stać ich na spoty w telewizji, nie zatrudniają doświadczonych speców od marketingu, nie są więc w stanie pozyskać takich środków. Tymczasem być może realizują cele, które z Waszego punktu widzenia są pożyteczniejsze, ważniejsze. Być może mają pod opieką podopiecznych, którzy mieszkają w Waszej okolicy, w bloku obok. Stąd apel — potraktujcie swój 1% poważnie, nie idźcie na łatwiznę, nie wpisujcie pierwszej lepszej fundacji w rubrykę PITa, zwróćcie uwagę czy nikt Wam niczego nie narzuca. Poświęćcie chwilę i zastanówcie się komu naprawdę warto pomóc. 1% podatku od jednej osoby to zwykle niewiele, ale miliony zbierane przez najbardziej skuteczne fundacje biorą się przecież z takich właśnie drobniaków, tyle że przemnożonych przez efekt skali.

Wiele osób w redakcji naszego portalu, w tym także ja, przekażemy swój 1% na rzecz 2,5-rocznego Mikołaja Janeczko z Dęblina, który urodził się bez rączek i nóżek (pisaliśmy już na jego temat na stronie głównej, ale z lektury komentarzy wnoszę, że większość osób nie dotarła do drugiej części tamtego materiału...). Chłopczyk ten wymaga ciągłej rehabilitacji oraz bardzo kosztownych protez, które powinny być wymieniane nawet co kilka miesięcy ze względu na intensywny wzrost. Tymczasem same najbardziej podstawowe protezy rączek kosztują 10 tys. złotych, a wsparcie Narodowego Funduszu Zdrowia jest śladowe... Na razie jest jeszcze zbyt mały aby zrozumieć tragedię jaka go spotkała — to bardzo sympatyczny dzieciak, o czym możecie sami się przekonać oglądając pierwszy filmik.

Jestem pod wielkim wrażeniem postawy rodziców Mikołajka, którzy nie ograniczają się jedynie do wyciągania ręki po pomoc, ale zakasali rękawy i od samego początku robią wszystko co możliwe (i co niemożliwe) aby ułatwić życie swojego dziecka. Uśmiechem, zaangażowaniem i tytaniczną pracą, udało im się zainspirować wielu dorosłych i dzieciaków do szeregu inicjatyw (m.in. akcji „korek" w szkołach i zakładach pracy, koncertów charytatywnych oraz wielu innych nieszablonowych przedsięwzięć ), powstał nawet widoczny powyżej teledysk nagrany przez zespół Lasio Companija — lokalnego rapera, inspirowany historią Mikołajka. Takim ludziom warto pomagać.

Oczywiście mam pełną świadomość, że dzieciaków potrzebujących pomocy jest znacznie, znacznie więcej. Każdy z nas ma jednak wybór — ważne aby wybrać, a nie iść z prądem wpisując fundację, która opatrzyła się nam w telewizji lub która została na sztywno zaszyta w programie do PITów. Jeżeli chcielibyście pomóc Mikołajowi wystarczy wpisać w zeznaniu nr KRS: 0000037904, a w rubryce Informacje uzupełniające cel 1%: 12115 – JANECZKO MIKOŁAJ.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.