Blog (335)
Komentarze (2.4k)
Recenzje (17)

Nokia N9 tips & tricks cz. 57 — EmuMaster i gamepad od PlayStation 3

@KrogulecNokia N9 tips & tricks cz. 57 — EmuMaster i gamepad od PlayStation 308.04.2013 02:06

Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. (...) No jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę.
Słowa inżyniera Mamonia z kultowego „Rejsu” mogę odnieść do samego siebie, choć nie w kwestii muzyki, ale... gier. Wielkim sentymentem darzę bowiem stare, klasyczne tytuły, zarówno te z 8-bitowców, konsolek Nintendo, jak i Amigi. Pamiętam kiedy całymi dniami grało się kolejno w takie histy jak: Galaxian, Pac Man, Manic Miner, River Raid, Barbarian, Crazy Cars, Super Mario, Turricane, Shadow of the Beast, Lotus Turbo Challenge, North & South i wiele innych. Później przyszła era pecetów z Prince of Persia, Electro Body, Wolfenstein 3D, Doom, Duke Nukem 3D, Quake, Unreal...

Moja przygoda z grami zakończyła się gdzieś w okolicach tych dwóch ostatnich tytułów. Robiłem kilka podejść do nowych gier, grałem w Gears of War, Crysisa, Wiedźmina, ale nowe gry kompletnie mi nie podchodzą. Po części to na pewno kwestia wieku ;), po części stopnia skomplikowania obecnych tytułów. Dla mnie gry były zawsze „odmóżdżaczem” przy którym można się zrelaksować. Obecnie to super produkcje na miarę hollywoodzkich megahitów, z coraz doskonalszą i jeszcze bardziej realistyczną grafiką, wiernym odzwierciedleniem fizyki, detali itd. Gdzieś po drodze zatraciła się czysta, prosta rozrywka — taką jaką pamiętam chociażby w Lotus Turbo Challenge gdzie można było sto razy uderzyć w przeszkodę, a samochód nadal jechał.

Chciałbym do takich gier wracać, niestety uruchamianie starych tytułów poprzez emulatory na pececie psuje cały efekt. Na nowoczesnych, sporych ekranach LCD robi się okrutna pikseloza, gry tracą swój urok....

I tu z pomocą przychodzi EmuMaster — bezpłatny emulator konsolek Nintendo (NES, SNES, Game Boy Advance), Sega Pico, Sony PlayStation (PSX), a także komputera Amiga, umożliwiający uruchamianie starych gier na Nokii N9. Warto podkreślić, że jest to polski program, a jego autorem jest Marcin Kazmierczak, znany szerzej pod nickiem elemental (przy okazji zachęcam do wsparcia jego pracy — można kupić płatną wersję )

Kompatybilność EmuMastera nie jest co prawda stuprocentowa, ale można pograć naprawdę w masę różnych tytułów. Oczywiście nasuwa się od razu pytanie, co ze sterowaniem — przecież Nokia N9 nie ma fizycznej klawiatury. Otóż rozwiązania są dwa. Pierwsze z nich wirtualne, półprzeźroczyste przyciski na ekranie, które jednak na dłuższą metę nie są najwygodniejsze. Drugie rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze. Autor EmuMastera zaimplementował bowiem w swoim programie obsługę kontrolera Sixaxis / DualShock 3 od konsoli Sony PlayStation 3. Sterowanie padem jest bez porównania wygodniejsze, ale jego sparowanie przez Bluetooth dość karkołomne (nie da się tego dokonać z poziomu systemowych Ustawień). I to właśnie będzie tematem tego odcinka.

Przygotowanie

Pierwszym etapem jest przypisanie kontrolera do adresu Bluetooth telefonu, trzeba więc poznać ten adres. Wchodzimy do menu Ustawienia -> O telefonie. Następnie musimy podmienić adres w pamięci kontrolera, tu procedura różni się w zależności od używanego systemu na komputerze.

Windows

Podłączamy kontroler kablem USB do komputera, pobieramy, instalujemy i uruchamiamy narzędzie SixaxisPairTool. Przy pierwszym uruchomieniu niezbędna będzie instalacja sterownika, potwierdzamy więc ostrzeżenia systemowe (w tym także te o niepodpisanym sterowniku) i instalujemy.

Prawidłowa instalacja będzie skutkować takim okienkiem z informacją Current Master i ciągiem znaków oznaczającym aktualnie przypisany adres Bluetooth:

Jedyne co musimy zrobić to wpisać w puste pole adres Bluetooth telefonu i kliknąć Update.

Linux

Uruchamiamy Linuksa, podłączamy kontroler kablem USB, pobieramy plik sixpair.c i zapisujemy go na dysku — w przypadku Ubuntu, niech to będzie folder /home/ubuntu/.

Następnie uruchamiamy Terminal i wpisujemy:

sudo apt-get install gcc libusb-dev

Pojawi się informacja Po tej operacji zostanie dodatkowo użyte xxx miejsca na dysku. Kontynuować [T/n]?, wpisujemy T i potwierdzamy Enterem. Następnie wpisujemy to co poniżej (zakładajac rzecz jasna, że plik znajduje się w /home/ubuntu). W miejscu XX podajemy adres Bluetooth telefonu.

cd /home/ubuntu/
gcc sixpair.c -lusb -o sixpair
sudo ./sixpair XX:XX:XX:XX:XX:XX

Pierwszy etap za nami!

[1/2]
[2/2]

Parowanie

Teraz pozostało już tylko sparowania pada z telefonem. Odłączamy kontroler od komputera, uruchamiamy Terminal w telefonie i wpisujemy:

devel-su
password: rootme
killall bluetoothd

Ostatnie polecenie powtarzamy tak długo aż pojawi się komunikat killall: bluetoothd: no process killed. Po czym wpisujemy:

/usr/sbin/hciconfig hci0 up 
/usr/sbin/hciconfig hci0 lm master 
/usr/sbin/hciconfig hci0 piscan

(przy wpisywaniu ww. poleceń można wspomóc się Tabem i kursorami )

Na koniec uruchamiamy EmuMastera, z menu w prawym dolnym rogu wybieramy SixAxis Monitor, wpisujemy hasło roota (domyślnie rootme) i wciskamy okrągły przycisk z logo PS na kontrolerze. Prawidłowe sparowanie objawi się kilkukrotnym miganiem diod LED, zakończonym ciągłym świeceniem pierwszej z nich.

Proces parowania trzeba ponawiać po każdym ponownym uruchomieniu telefonu. W analogiczny sposób można sparować oczywiście drugiego pada.

Konfiguracja

Kontroler może zostać skonfigurowany w EmuMasterze jako pad, myszka lub jako oba te urządzenia naraz (domyślna konfiguracja w obecnych wersjach emulatora). Aby zmienić ustawienia należy uruchomić jakąś grę (gry nie są dołączane) i wejść w menu ustawień poprzez kółeczko zębate w lewym górnym rogu.

Przy okazji warto też wyłączyć wyświetlanie przycisków ekranowych poprzez przesunięcie suwaka Pad Opacity do skrajnej pozycji w lewo.

[1/2]
[2/2]

Rozparowywanie

Po sparowaniu pada PS3 z Nokią N9 inne urządzenia Bluetooth zostaną zablokowane. Aby przywrócić normalne ustawienia należy wyłączyć SixAxis Monitor, uruchomić Terminal i wpisać:

devel-su
password: rootme
/usr/sbin/bluetoothd

(albo po prostu zresetować telefon ;)

Miłej zabawy! Jeżeli wkręciły Was emulatory, warto jeszcze wypróbować mupen64plus (emulator Nintendo 64).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.