Blog (335)
Komentarze (2.4k)
Recenzje (17)

Nokia N9 tips & tricks cz. 39 — remedium na problemy z baterią

@KrogulecNokia N9 tips & tricks cz. 39 — remedium na problemy z baterią29.01.2012 02:04

Niektórzy posiadacze endziewiątek zgłaszają problem polegający na przyspieszonym zużyciu energii w czasie bezczynności. Jest na to prosty i skuteczny środek zaradczy.

Szybkie „wyczerpywanie się” baterii jest często łączone z ostatnio instalowano aplikacją. Naturalne wydaje się, że jeżeli wcześniej telefon pracował normalnie to jakiś niedopracowany program jest winowajcą. Odinstalowujemy więc ten program i wszystko wraca do normy. Hipoteza na pierwszy rzut oka ulega potwierdzeniu. Czasami objaw łączony jest też z aktywacją trybu dewelopera. To jednak pozory — przyczyna leży bowiem całkiem gdzie indziej, a odinstalowanie jakiejś aplikacji jest przez przypadek doraźnym rozwiązaniem problemu.

Źródło problemu

Okazuje się bowiem, że faktycznym winowajcą jest zwykle systemowy proces meegotouchhome. Z niewiadomych przyczyn, w różnych (i na domiar złego ciężkich do odtworzenia) okolicznościach, zaczyna on nagle generować stałe obciążenie procesora, w trybie bezczynności, na poziomie około 4-5%. Wydawać by się mogło, że to niedużo, ale przekłada się na wzrost zużycia energii do poziomu 40-55 mA. Tymczasem wartość ta wynosi zazwyczaj 10-14 mA. Średni pobór energii w trybie bezczynności można sprawdzić przy pomocy narzędzia Battery Usage (klikamy w nagłówku na More...).

Skutek jest łatwy do przewidzenia — telefon pracuje na baterii znacznie krócej. Problem został już zgłoszony jako błąd nr 486 i szczegółowo opisany przez wielu użytkowników. Nokia sprawę bada, ale oficjalnego rozwiązania jak na razie nie ma.

[1/2]
[2/2]

Rozwiązanie

Jest jednak rozwiązanie nieoficjalne — kolejny przykład siły społeczności ;) Z analizy podobnych przypadków wynika, że problem ustępuje po np. usunięciu lub przesunięciu jakiejś ikony w menu głównym telefonu (meegotouchhome odpowiada za ten widok). Podchwycił to jeden z użytkowników tworząc w Pythonie proste narzędzie meegohometouch-cpu-fix, które raz na godzinę, na 2 sekundy „dodaje” ikonę na liście aplikacji. Co trzeba zrobić? Wystarczy je pobrać i zainstalować zgodnie z instrukcją. Nie wyeliminuje ono oczywiście źródła problemu, ale pozwala zniwelować jego objawy do czasu przygotowania poprawki przez producenta.

Swoją drogą rozwiązanie to można rozważyć nawet jeżeli nie zauważyliście w swoim telefonie problemów ze zwiększonym poborem energii. Część osób raportuje bowiem, że po zainstalowaniu ww. narzędzia pobór energii w trybie bezczynności spadł im do 6-8 mA. Przykładowo komentujący na moim blogu cynik (notabene inicjator tego wpisu) pisał o 6 mA i czasie pracy wydłużonym do 3 dni. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli ktoś łączy się z Internetem przez WiFi, ma wyłączoną synchronizację poczty, a telefon ustawiony w trybie 2G, być może i bez tego narzędzia notuje już nawet 4-5 mA. Niemniej jednak warto spróbować.

W moim przypadku po instalacji fixa zużycie waha się jak na razie od 7 (WiFi, brak synchronizacji w weekend) do 14 mA (WiFi+3G, Bluetooth, włączona synchronizacja, częste słuchanie muzyki przy wygaszonym ekranie). W tygodniu nadal telefon trzyma mi 1,5-2 dni (średnio około 40 godzin), ale już w ubiegły weekend udało mi się grubo ponad 2,5 dnia (67 godzin). W ten raczej już tego rekordu nie powtórzę, ale może faktycznie jakiś wpływ jest.

A jakie są Wasze wyniki?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.