Blog (335)
Komentarze (2.4k)
Recenzje (17)

Nokia N9 tips & tricks cz. 4 — przywracanie ustawień i flashowanie

@KrogulecNokia N9 tips & tricks cz. 4 — przywracanie ustawień i flashowanie06.11.2011 05:51

Są sytuacje kiedy zachodzi konieczność wyczyszczenia telefonu tj. przywrócenia ustawień fabrycznych. Powody są różne — coś namieszaliśmy w systemie i nie wiemy jak to odkręcić, sprzedajemy telefon itd. Z tym zagadnieniem łączy się też flashowanie telefonu — wgrywanie oprogramowania wewnętrznego, czyli tzw. firmware'u. To właśnie będzie tematem niniejszego odcinka.

Na pozór sprawa wydaje się prosta. System w modelu N9, w menu Ustawienia -> Zresetuj, oddaje do dyspozycji aż dwie opcje: Przywróć ustawienia i Wyczyść. Pierwsza z nich przywraca system do stanu początkowego, zachowując jednak przy tym wszelkie dane użytkownika takie jak kontakty, dokumenty, ustawienia kont, hasła itd. Druga idzie krok dalej i czyści wszystko. Teoretycznie. Problem w tym, że tak naprawdę jednak nie czyści wszystkiego. Gdzieś głęboko w folderach systemowych pozostają ustawienia instalowanych przez nas programów, jeżeli odinstalowaliśmy aplikację fabryczną to nie zostanie ona przywrócona, zaś paradoksalnie jeżeli instalowaliśmy jakieś oprogramowanie z poziomu Terminala przy pomocy komendy dpkg -i to... w dalszym ciągu będzie ono dostępne w menu. Znikają za to instalowane fabrycznie multimedia — tapety, przykładowa muzyka i klipy wideo.

Jest jeszcze druga droga — narzędzie Nokia Software Updater, ale również ono nie jest pod tym względem doskonałe. Ponadto w obu powyższych przypadkach nie da się podjąć próby przywrócenia do życia telefonu, którego system nie daje się uruchomić.

Co można na to poradzić? Trzeba przeprowadzić operację flashowania — wgrać na nowo oprogramowanie wewnętrzne z poziomu komputera. Zastrzegam jednak, że nie jest to prosta operacja i powinna być przeprowadzana wyłącznie przez doświadczone i skrupulatne osoby ponieważ skutki ewentualnych błędów mogą być opłakane, z utratą gwarancji i uszkodzeniem telefonu włącznie. Wszystko co opisane poniżej czynicie więc na własną odpowiedzialność.

Pierwszy krok to pobranie odpowiedniego firmware'u. Najwygodniej jest posłużyć się tu programem NaviFirm+ (koszt 3 Euro). Daje on możliwość wyszukania i pobrania obrazu systemu do absolutnie każdego modelu telefonu Nokii, w każdym możliwym wariancie (włącznie z odmianami dla poszczególnych operatorów). Potrzebujemy jedynie znać dokładny kod naszego wariantu urządzenia, w N9 znajduje się on na sankach microSIM. W przypadku mojej Nokii N9 w czarnej wersji 64 GB, dedykowanej do normalnej sieci sprzedaży, jest to kod 059J1V8.

Uruchamiamy więc NaviFirm+, w pierwszej kolumnie wyszukujemy model Nokia N9 (RM-696). Następnie wybieramy najnowszą dostępną wersję oprogramowania, aktualnie jest to PR 1.3, czyli 40.2012.21-3 (uwaga — nie można robić downgrade'u) i wariant telefonu (tu najlepiej odfiltrować wyniki wpisując kod w okienku pod listą). Teraz pozostaje już tylko pobranie odpowiednich plików. Zasadniczo potrzebujemy tylko dwa o największym rozmiarze i rozszerzeniu .bin (Mcu i Content). Pierwszy z nich to obraz systemu, drugi to obraz pamięci urządzenia.

Alternatywnie, na analogicznej zasadzie, możemy pobrać pliki ze strony www.mrcrab.net.

Drugi krok to pobranie narzędzia Flasher o przeznaczeniu jasno wynikającym z nazwy. Należy zwrócić uwagę, że dostępne są różne warianty tego programu w zależności od platformy systemowej peceta (Windows, Linux, Mac OS), jak i smartfona (Maemo, MeeGo). Nas interesuje wersja dla MeeGo, oznaczona — rzecz jasna — for Harmattan. W moim przypadku, jako użytkownika Windows, był to konkretnie plik WinFlasher_3.12.1.exe. Flasher instaluje się w domyślnie w folderze C:\Program Files\Nokia\Flasher, jednak nie spodziewajcie się żadnego GUI — obsługuje się go z linii poleceń. Instalator tworzy skrót w Menu Start wywołujący cmd.exe w tym folderze.

Jedna uwaga: Flasher dla Windows oznaczony jest jako 32-bit, można go jednak zainstalować także na systemach 64-bitowych, ale niekiedy występuje problem ze brakiem niezbędnego sterownika Nokia N9 RNDIS/Ethernet umożliwiającego nawiązanie połączenia ze smartfonem w trybie update. Rozwiązaniem tego problemu może być instalacja bibliotek libusb-win32. Wydaje się, że problem nie występuje w sytuacji gdy w systemie obecny jest program Nokia Suite. Jeżeli to nie pomoże jedyne remedium to instalacja Flashera na 32-bitowym Windows bądź skorzystanie z jakiejś dystrybucji Linuksa (np. w formie Live CD).

Trzeci krok to przekopiowanie pobranych wcześniej plików .bin do folderu Flashera. Teraz pozostaje już tylko przygotować telefon (ale jeszcze nie podłączać), naładować baterię, sprawdzić czy na komputerze posiadamy uprawnienia Administratora, a także czy pliki aby na pewno są do tej wersji urządzenia co trzeba. Jeżeli wszystko jest OK to możemy działać! W Menu Start odnajdujemy skrót do Wiersza poleceń, nie uruchamiamy go jednak „normalnie” tylko jako administrator, poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy. Następnie wpisujemy to co poniżej:

cd C:\Program Files\Nokia\Flasher
flasher.exe -F DFL61_HARMATTAN_40.2012.21-3_PR_LEGACY_001-OEM1-958_ARM.bin -f
flasher.exe -F DFL61_HARMATTAN_40.2012.13-7.CENTRALEUROPE_EMMC_CENTRALEUROPE.bin -f -R

Aby uniknąć żmudnej klepaniny można wcześniej zmienić przydługie nazwy obrazów np. na fw.bin i mmc.bin (w Linuksie jest łatwiej — podczas wpisywania poleceń można wspomóc się klawiszem Tab w celu autouzupełniania).

Po uruchomieniu Flashera, podłączamy Nokię N9 kablem USB i wybieramy tryb Synchronizuj i połącz. Za pierwszym razem system Windows spędzi trochę czasu na instalacji sterowników, po czym w końcu wystartuje proces aktualizacji. Podczas aktualizacji nie można pod żadnym pozorem zamykać programu / komputera (dobrze więc robić to na notebooku na wypadek niespodziewanej przerwy w zasilaniu), nie można też odpinać samego telefonu. Nawet w przypadku pojawienia się informacji o jakichś błędach (na etapie inicjalizacji takowe są raportowane gdy Flasher np. czeka na restart telefonu), nie oznacza to bowiem, że coś dzieje się nie tak.

W trakcie aktualizacji na ekranie komputera wyświetlają się informacje o postępie we wgrywaniu poszczególnych elementów, a na ekranie N9 pasek obrazujący na jakim jesteśmy etapie. Bezbłędnie przeprowadzona aktualizacja kończy się komunikatem Success na ekranie komputera i restartem telefonu. Wszystko to po kolei prezentuję w logu. Po uruchomieniu „endziewiątka” zgłosi się jakby została właśnie po raz pierwszy wyjęta z pudełka — z ustawieniami daty i godziny, samouczkiem (którego nie ma przy restarcie z poziomu systemowych ustawień) i co najważniejsze z przywróconymi, fabrycznymi multimediami.

I jeszcze jedna rzecz na koniec. Może zajść potrzeba wgrania firmware'u bez kasowania osobistych danych i multimediów np. w celu zamiany oprogramowania na inną wersję (np. nieoperatorską), czy też nowszą (choć tego akurat można dokonać z poziomu telefonu). W każdym bądź razie można wówczas pobrać jedynie pierwszy z plików .bin, a Flashera wywołać z parametrami:

flasher.exe -F DFL61_HARMATTAN_40.2012.21-3_PR_LEGACY_001-OEM1-958_ARM.bin -f -R

Uwaga!

Zmiana oprogramowania wewnętrznego na wersję nie przeznaczoną do danego wariantu telefonu może skutkować utratą gwarancji. Każda operacja wgrywania firmware'u jest rejestrowana w pamięci telefonu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.