Blog (6)
Komentarze (327)
Recenzje (0)

Facebook kontra Google – czyli o tym jak portal społecznościowy może zawładnąć rynkiem IT?

@kubus94Facebook kontra Google – czyli o tym jak portal społecznościowy może zawładnąć rynkiem IT?29.11.2010 23:18

[image=img1] Facebook jest serwisem mającym ponad 500 milionów kont użytkowników. Wykorzystywany jest już nie tylko do odnajdywania znajomych i komunikacji z nimi, ale także do grania w gry internetowe, szybkiego sprawdzania nowości na stronach internetowych czy nawet do edycji dokumentów. Mnogość jego funkcji połączona z prostotą obsługi sprawiły, że stał się największym portalem społecznościowym na rynku i jak na razie nie ma dla niego żadnej konkurencji, która mogłaby zagrozić jego pozycji. Jego potencjał został dostrzeżony i być może wkrótce stanie do walki z największymi gigantami na rynku IT – firmami Google i Apple…

Korporacja z Mountain View rozwija bardzo dużo własnych projektów – z większości z nich możemy korzystać za pomocą jednego loginu jakim jest e-mail w poczcie Gmail. Jednakże firma ta wciąż nie wydała (i najprawdopodobniej nie zanosi się na to, że wyda) własnego serwisu społecznościowego. I dlatego wielu użytkowników na co dzień korzystających z technologii tej firmy, korzysta jednocześnie z Facebooka. Z pozoru nie jest to nic złego, ale dostrzegł to Microsoft, który chce współpracując z tym portalem walczyć z własnymi przeciwnikami – w tym właśnie z firmą Google.

Jedną z pierwszych nowości jaka ma pojawić się w Facebook’u ma być właśnie ulepszona wersja wyszukiwania. I bardzo prawdopodobne, że będzie ono opierać się właśnie o produkt Microsoft’u – Bing. Odnajdywanie stron miałoby jednak wyglądać zupełnie inaczej niż w przypadku towaru firmy Google – strony pozycjonowane byłyby według największej ilości „lubiących” je, a nie według ilości odsyłaczy, jak to jest do tej pory. Pozwoliłoby to uspołecznić wyszukiwanie – użytkownicy widzieliby w pierwszej kolejności te witryny, które są polecane przez znajomych. Jest to bardzo rewolucyjne podejście do odnajdywania stron, lecz nie wykluczone, że może okazać się dużo lepsze niż w przypadku mechanizmów konkurencji. Gdyby się to powiodło, mogłoby to poważnie zagrozić najważniejszemu wytworowi Korporacji z Mountain View.

O systemie Windows Phone głośno jest już od dość dawna. Jest bardzo innowacyjnym produktem Microsoftu – nie zawiera wielu popularnych w innych platformach funkcji, a w zamian za to oferuje między innymi bardzo szerokie możliwości łączenia się z serwisami społecznościowymi. Pozwala on w bardzo prosty sposób wysłać informacje o swoim aktualnym położeniu, zajęciu, lub inny dowolny komunikat do swojego profilu w Facebooku. Nie wykluczone więc, że to właśnie tego systemu będzie chciał użyć ten serwis tworząc swój własny telefon. I jeśli tak by się stało to tym razem w poważnych tarapatach znalazłaby się firma Apple – takie urządzenie na pewno zyskałoby dużo użytkowników zwłaszcza w grupie, która obecnie zdominowana jest przez telefony Iphone, sprzedawane przez tą korporację. Młodzież – bo o tą grupę właśnie chodzi – nie potrzebuje zaawansowanych funkcji jakie daje jej Android, a w smartphone szuka rozrywki – którą może dać jej integracja z Xbox’em znajdująca się w Windows Phone, oraz prostego narzędzia do kontaktu ze znajomymi poprzez serwisy społecznościowe. Jeśli więc Facebook zdecydował by się na użycie najnowszego systemu od Microsoft’u, a przy tym obniżył cenę swojego telefonu, względem produktu Apple’a, może mieć bardzo duże szanse na sukces i poważnie zaszkodzić firmie Steve’a Jobs’a.

Od niedawna użytkownicy poczty Hotmail mają możliwość zintegrowania swojego e-maila z kontem na Facebooku. Umożliwia to przeglądanie nowości jakie pojawiają się na tablicy w tym serwisie, poprzez usługę Microsoftu. Wedle ostatnich zapowiedzi już wkrótce użytkownicy tej skrzynki otrzymają możliwość korzystania z Facebook Chatu nie opuszczając Hotmaila. Bardzo prawdopodobne jest także, że użytkownicy tego największego serwisu społecznościowego otrzymają już wkrótce możliwość zakładania własnych kont pocztowych w domenie @facebook.com. Kto wie czy więc usługa ta nie będzie opierała się o produkt Giganta z Redmond. Ale nie tylko dzięki Microsoftowi Facebook próbuje pokonać konkurencję. W ostatnim czasie udało mu się przekonać do pracowania u siebie wielu ważnych pracowników z konkurencyjnych firm – między innymi Matthew’a Papakipos’a – głównego architekta systemu Chrome OS, Paula Buchheit’a – twórcę Gmaila, czy Joe Hewitta – współtwórcę Firefox’a. Podkupywanie największych talentów pomogło niegdyś Microsoft’owi, Google’owi więc może pomóc też tej firmie.

Facebook zyskał dużą popularność w Internecie. Nic więc dziwnego, że zainteresował się nim Microsoft. Współpraca tych dwóch firm może potężnie wstrząsnąć rynkiem i poważnie zaszkodzić konkurencji, a jednocześnie pozwoli dużo zyskać obydwu przedsiębiostwom. Pozostaje tylko obserwować czy te prognozy się spełnią oraz jaka będzie ewentualna odpowiedź Google’a i Apple’a. Potężna wojna na rynku IT trwa i wydaje się nie mieć końca.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.